TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:22

mika11 schreef:
's Winters zie ik hier in de hele omgeving (Veluwe) weinig paarden in het weiland. Toch zijn er veel paarden in deze streek.
Boeren/eigenaars willen hun weiland goed houden voor de komende zomer.

Paarden staan dus w.s. overdag buiten in de paddock.
Dit kan ook prima.

Maar als je een grote handelsstal/manege/pensionstal hebt met 30 of meer paarden.
Waar moet je die overdag buiten laten?

Vooral op een handelsstal heb je telkens wisselende paarden dus die kun je niet lukraak bij elkaar zetten.

Nee idd, hier gaat dat hem ook niet worden...
we hebben hier 46 paarden en pony's en ze moeten in 4 groepen naar buiten anders gaat dat niet goed tussen verschillende paarden, dan moeten ze iedere dag allemaal 2 uur buiten staan en dat is dus 8 uur, ik denk niet dat dat kan als ze om 8 uur smorgens worden gevoert en pas rond 10 uur ophebben, dan moeten ze nog in 4 verschillende groepen omstebeurt het land op, nou, dan kunnen de lessen ook niet doorgaan :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:22

Pony's die hun stand al niet eens meer uitwillen? Hmmm, kan je nagaan hoe afgestompt en ver heen ze dan al zijn!!! Zou ik zo zeggen.... ;(
Stands zijn ook niet meer van deze tijd. Weg ermee!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:24

mika11 schreef:
bumper schreef:
Ik weet nu al hoe het gaat hier,
alle pony's in de kralen, kunnen onze paarden niet meer naar buiten :\
Denk je dat de pony's hier blij zullen zijn als ze naar buiten mogen? Nou echt niet, die krijg je niet zomaar de stands uit, moet je zelfs een beetje terug 'jagen'!
Daarna moeten ze nog naar de wei, nou daar gaan ze half omdraaiend/stilstaant heen en dan staan ze steeds bij het hek :=

Ik denk dat de pony's de stands niet uit willen omdat ze weten dat ze aan het werk moeten.

De stal word dan gewoon open gegooit, dit gebeurt zo'n 2/3x in de week, ze 'weten' wat er dan gebeurt als ze zonder hoofdstel/zadel naar buiten mogen en het land is de andere kant op dan de bak ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:25

Twiggy2008 schreef:
Pony's die hun stand al niet eens meer uitwillen? Hmmm, kan je nagaan hoe afgestompt en ver heen ze dan al zijn!!! Zou ik zo zeggen.... ;(
Stands zijn ook niet meer van deze tijd. Weg ermee!

idd zo'n wet zijn ze al zoooo lang mee bezig, er mogen er geen meer gemaakt worden maar die er nog staan mogen blijven..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:28

Ik vind het wel vreemd dat wordt gezegd dat het lastig is te organiseren op een manege. Mijn dochter heeft in het verleden bij een manege gereden. De paarden/pony's liepen 2 à 3 lessen per dag (kan ook minder zijn dat weet ik niet meer) en de laatste die erop leste zette zijn pony/paard op de wei. No problemo lijkt me. 's Morgens werden ze door de eigenaar weer binnengezet of opgehaald door de eerste lesklant van die dag. De wei lag naast de manege, dus ging prima (er werd vantevoren duidelijk aangegeven in welke groep ze moesten staan).

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:36

Mijn paard heeft de mazzel dat hij een box heeft van 4 bij 5 meter. Komt er per dag gem 2 uur uit. Stapmolen, rijden en/of los zetten in de paddock met een vriendje of vriendinnetje. Paddock moet gedeeld worden met 10 andere personen en paarden. Weidegang? Alleen in de zomermaanden van mei tot oktober/november. Wij hebben in deze omgeving te maken met veengrond. Je wilt de weilanden nu niet zien en voor geen goud zet ik mijn paard daarin de hele dag of een paar uurtjes.

Maakt mij dit een slecht baasje voor mijn paard?

Waar ik het wel mee eens ben is dat de maten voor de boxen bij de wet geregeld zouden moeten worden. Van het weekend was ik (let wel) bij een 4 sterren manege in zeeland en ik schrok me dood van de maten van de boxen daar. 3 betonnen muren en ongeveer 2,5 bij 3. Konden dan nog net wel met hun hoofdjes naar buiten. 2 binnenbakken van 40/60, gigantisch grote springweide en longeerbak en dat allemaal met agterbergbodem en oja ......... een geweldig grote kantine! Daar krijgt zo'n manege 4 sterren voor! Niet voor de maten van de boxen en dat zou eens aangepakt en veranderd moeten worden.

Vaak zat zie ik mensen die een paard hebben en dan het paard uit de box halen, er een zadel opgooien, zwaar gaan dressuren, het paard afzadelen en weer terug gooien in de box! Dat is pas schandalig! Het beest mag even een uurtje in de krul lopen en dat was het dan weer voor vandaag.

Mijn hoop is wel dat dit soort acties geregeld gaan worden bij de wet en ook wat betreft de sterren die een manege kan krijgen. De sterren moet je kunnen krijgen voor de maten van de boxen en niet voor de geweldig mooie accomodatie die er is voor de eigenaren van de paarden.

Je hebt nu eenmaal mensen met paarden en paardemensen!

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:36

Ik zou het goed vinden als paarden een minimaal aantal uren per dag verplicht naar buiten moeten. Ik denk dat op iedere stal wel te realiseren is dat er paddocks komen. vaak wordt er voor luxe gekozen maar niet gedacht aan het welzijn van de dieren. Ik denk dat ieder paard graag naar buiten wil hij moet het alleen gewend zijn. Paarden zijn gewent dat als ze op stal komen daar eten ligt dan willen ze wel graag naar binnen. Verder ben ik van mening dat paarden kuddedien zijn en altijd in een kudde kunnen leven. Het probleeem is alleen dat paarden van jongs af aan alleen worden gehouden en geen paardentaal leren waardoor ze niet weten hoe goed om te gaan met soortgenoten. Mijn pony staat op een stal waar ze in de zomer het land op gaan en in de winter de paddock in gaan. Er wordt gekeken welke paarden goed bij elkaar passen. Ik merk dat mijn pony het heerlijk vind om lekker rond te lopen. Hiervoor hebben we op een stal gestaan met meer luxe voor mens (stapmolen, binnenbak) maar ze mocht maar 2 keer per week los met andere paarden hier was ze niet gelukkig. We hebben nu een heel ander paard.

Ik denk dat regels wel te controleren zijn. Met veel paarden moet er een lijst zijn welke paarden met elkaar buiten staan in welke paddock. Als een controleur langskomt kan deze lijst gecontroleerd worden met de paarden die op dat moment buiten staan. Alle pastpoorten moeten tegenwoordig toch bij het paard aanwezig zijn.

Stands zouden ook verboden moeten worden. Vind het alleen kunnen als de paarden hier alleen instaan als de lessen beginnen. Bijvoorbeeld half uur voor de lessen en half uur na de lessen en daarbuiten op het land of in de paddock staan.

Fjorden007

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:46

Wij houden onze paarden 24/7 buiten, in vaste groepjes.
We hebben zat land, zodat ook in de zomer genoeg gras in de weides is.

Eerder hadden wij de paarden ook wel binnen staan, maar dan alleen snachts in de box , en overdag van 10.00 tot 17.00 op de weide.

Vind het laatstgenoemde het meest paardvriendelijkste , als je al je paard op stal hebt staan.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:48

Maar hoe kun je nou eigenlijk alle paardenhouders controleren.. dat zijn er namelijk een heleboel.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

Ik heb mijn paarden nu ook in een loopstal staan waar ze in en uit kunnen en zelf kunnen kiezen stal of zandpaddock.

Wat ik me echter wel ga afvragen hoe gaat de nieuwe paardenwet er uit zien voor zieke paarden, mijn paard heeft last van bevangenheid en mag niet op de weide lopen ivm grasjes eten, nu helemaal met dit weer koud en zon schiet het fructaan omhoog, wat gaan ze daar aan doen? niet elk paard kan op de weide lopen. Ik vraag me af in hoeverre is zo'n inspectuur paardenwijs (medisch) zeg maar is???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:53

R0oszs schreef:
Maar hoe kun je nou eigenlijk alle paardenhouders controleren.. dat zijn er namelijk een heleboel.

Dat geldt voor alle regels en wetten, hoe kunnen we het allemaal controleren?
Als er vaststaande wetten en regels zijn en ook bekend is wat te doen, als iemand ze overtreedt, dan is sociale controle ten eerste al een goed plan, denk ik. Ik bedoel, zet je een schuilstal neer op een plek waar het niet mag, zijn ze er ook zo bij. ;) Zelfs op plekken waar amper mensen komen.

En denk eens aan de automobilisten..... Er zijn er zoveel, hoe controleren we of iedereen zich wel aan de verkeersregels houdt? Toch zal het moeten, anders wordt het een zootje.

Hoe dan ook, we moeten ergens beginnen en niet nog jarenlang hierover door zemelen. Ik hoop dat ze nou eens concreet wat gaan doen aan de bestaande problematiek rondom het welzijn van paarden met een aantal regels in combinatie met wetgeving. :j

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:57

lytse2003 schreef:
Ik zou het goed vinden als paarden een minimaal aantal uren per dag verplicht naar buiten moeten. Ik denk dat op iedere stal wel te realiseren is dat er paddocks komen. vaak wordt er voor luxe gekozen maar niet gedacht aan het welzijn van de dieren. Ik denk dat ieder paard graag naar buiten wil hij moet het alleen gewend zijn. Paarden zijn gewent dat als ze op stal komen daar eten ligt dan willen ze wel graag naar binnen. Verder ben ik van mening dat paarden kuddedien zijn en altijd in een kudde kunnen leven. Het probleeem is alleen dat paarden van jongs af aan alleen worden gehouden en geen paardentaal leren waardoor ze niet weten hoe goed om te gaan met soortgenoten. Mijn pony staat op een stal waar ze in de zomer het land op gaan en in de winter de paddock in gaan. Er wordt gekeken welke paarden goed bij elkaar passen. Ik merk dat mijn pony het heerlijk vind om lekker rond te lopen. Hiervoor hebben we op een stal gestaan met meer luxe voor mens (stapmolen, binnenbak) maar ze mocht maar 2 keer per week los met andere paarden hier was ze niet gelukkig. We hebben nu een heel ander paard.

Ik denk dat regels wel te controleren zijn. Met veel paarden moet er een lijst zijn welke paarden met elkaar buiten staan in welke paddock. Als een controleur langskomt kan deze lijst gecontroleerd worden met de paarden die op dat moment buiten staan. Alle pastpoorten moeten tegenwoordig toch bij het paard aanwezig zijn.

Stands zouden ook verboden moeten worden. Vind het alleen kunnen als de paarden hier alleen instaan als de lessen beginnen. Bijvoorbeeld half uur voor de lessen en half uur na de lessen en daarbuiten op het land of in de paddock staan.

Hier ben ik het mee eens, paarden worden gehouden om de mens te plezieren, alleen zien nogal wat paardenhouders het welzijn van het dier over het hoofd, en wordt alles onder de dekmantel der liefde geoorloofd. Dit is imo egoistisch.

Heel veel komt ook neer op geld, grotere stallen verbruiken meer stro. Paarden meer naar buiten kost meer mankracht. Wij mensen willen een paard of meerdere paarden op een kleine ruimte, slechte grond alles kan maar dat kost meer geld en moeite. Er zullen waarschijnlijk meer gedraineerde paddocks moeten worden aangelegd.

Er zal idd. een overschot aan paarden/pony's komen op het moment dat er een wet komt,paardenhouderij zal een flink stuk duurder worden. Ik hoop dat er een wet komt, en dat het niet wordt gestopt door commerciele belangen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:02

dynamiek schreef:
Ik heb mijn paarden nu ook in een loopstal staan waar ze in en uit kunnen en zelf kunnen kiezen stal of zandpaddock.

Wat ik me echter wel ga afvragen hoe gaat de nieuwe paardenwet er uit zien voor zieke paarden, mijn paard heeft last van bevangenheid en mag niet op de weide lopen ivm grasjes eten, nu helemaal met dit weer koud en zon schiet het fructaan omhoog, wat gaan ze daar aan doen? niet elk paard kan op de weide lopen. Ik vraag me af in hoeverre is zo'n inspectuur paardenwijs (medisch) zeg maar is???

Als het idd zo specifiek wordt zul je wel met bewijzen en getuigschriften van
dierenartsen aan moeten komen vermoed ik.. maar laten we eerst maar eens afwachten..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:11

Ik denk ook niet dat paarden die op medische gronden niet in het land staan een probleem zullen geven. Het gaat om de paarden/pony's die in gezonde toestand te lang in (te kleine) stallen zonder contact met andere paarden.

Volgens mij gaat het ook meer om bewegingsvrijhied dan om gras. (Dit kan aan paarden met een dieetgerelateerde aandoening prima gegeven worden in een paddock / bak)

Niemand zal een paard met bv. een peesblessure en het advies boxrust het land op jagen.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:13

En hoe gaan ze regels op de bekende stallen hanteren? Denkt de politiek nu echt dat ze Anky kunnen verplichten om Salinero een aantal uren per dag in de wei te zetten??? Dacht het niet want dat gebeurt daar in ieder geval niet, worden aan de hand gestapt en mogen dan grazen. Blessure gevoelig om ze in het land te zetten en paard te laten zijn. Ik ben voor iedere dag minimaal 4 uur buiten in wei of paddock, weiland is niet voor iedereen te realiseren en zeker om dit het hele jaar goed te houden, paardevoeten zijn nou eenmaal geen schapevoetjes. En altijd buiten is ook niet goed, zeker als de hele boel onder water staat, dan doe je zo'n paard er echt geen plezier mee hoor en de kans op mok etc neemt ook nog toe. Er mogen van mij wel bepaalde leefregels komen hoor, sommige mensen kopen voor weinig een paard en denken dan dat ze die op een kaal landje kunnen zetten zonder schuilstal en dan kooirijgen ze af en toe wat aardappelschillen en beschimmelt hooi, en dat soort praktijken mag van mij aangepakt worden. Maar zoals met alles hier in Nederland, eerst zin en dan geloven of het echt gaat gebeuren..........

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:23

Nou dat word nog wat als ze die wet doorzetten!
Ik denk dat 90% van alle paarden in NL geen dagelijkse weidegang hebben en alsof weidegang in de winter zo zaligmakend is.
In de rotkou staan zonder beschutting.

Ik zie ze welleens staan die shetjes eenzaam en alleen op een weide in weer en wind zonder beschutting...

En wat gaan ze doen met al die paarden die dan in beslag genomen gaan worden? Dat zullen er een hoop zijn!
Afmaken?

Doe liever iets aan die wilde beesten die iedere winter verhongeren, omdat we ze in een te klein gebied uit hebben gezet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:47

Ben wel voor de wet.
Ik ben voor:
* niet solitair houden muv paarden die echt niet in een groep kunnen (maar ja hoe bewijs je dat)
* verplicht minimaal 4 uur per dag weidegang
* verplichte schuilstal (dan mogen ze meteen de gemeente aanpakken ivm vergunningen)
* verbieden van prikkeldraad als afscheiding van de weides

Het argument dat het niet haalbaar is geloof ik niet in. Ik sta op een stal met 18 paarden. Deze gaan van mei tot oktober op de weide elke dag in groepjes van 4/5 paarden per stuk weide (hebben 11 stukken) en in de winter gaan ze in groepjes in de paddock.

Alleen als het extreem glad is gaan de paarden met ijzers soms een dagje niet naar buiten maar dit is echt heel sporadisch.

Ik denk wel dat menig paardenhouder een stuk weide in zal moeten ruilen voor een paddock zodat ook 's winters weidegang geboden kan worden.

Vraag me wel af hoe ze hier toezicht op willen houden.

Het wel of niet houden van wilde paarden in een natuurgebied staat hier wat mij betreft trouwens compleet buiten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:25

Lijkt me vrij moeilijk om dat te controleren en ook niet voor iedereen haalbaar...
Mijn pony komt namelijk wel elke dag naar buiten maar er is geen wei dus gewoon in de bak. Ze staat met 4 paarden op stal en ik ga ook bijna elke dag een stuk wandelen met haar, ze staat met soortgenoten, alleen overdag kan ze er niet uit want er is dan alcohol en drugsverlsaafden opvang.
Is dit nou echt ontzettend slecht?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:26

BailyKarlos schreef:
Ik denk dat 90% van alle paarden in NL geen dagelijkse weidegang hebben en alsof weidegang in de winter zo zaligmakend is.

Ik zie ze welleens staan die shetjes eenzaam en alleen op een weide in weer en wind zonder beschutting...

En wat gaan ze doen met al die paarden die dan in beslag genomen gaan worden? Dat zullen er een hoop zijn!
Afmaken?

Doe liever iets aan die wilde beesten die iedere winter verhongeren, omdat we ze in een te klein gebied uit hebben gezet.

Eenzaamheid is natuurlijk ook iets wat er in het voorstel staat, shet of ander ras geen paard of pony mag alleen staan. Zonder beshutting zal daar ook in voorkomen. Mijn shetten slaan echter alle deuren aan gort om buiten te komen, ongeacht het weer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:16

Jethafa schreef:
Huertecilla, wat zie jij als oplossing daarvoor dan? Minder paarden? Sport minder aantrekkelijk maken? Ik snap het 'overbevolkingsprobleem', maar zou ook niet weten wat daar aan te doen is..

Dat is érg makkelijk.

Vul de voorwaarden voor paardhouden in zoals die al prima wetenschappelijk onderzocht zijn vastgesteld. Dat kan in wéken want het is al lang en breed goed onderbouwd bekend wat de minimum condities zijn om de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor de diersoort paard in te vullen.
Voor ALLE paardachtigen; ook die in dierentuinen, parken en ´natuur´.

Invoering kan ook gelijk en de basis = verboden tenzij, met omgekeerde bewijslast.
Een ieder die niet kan aantonen diens paard zo te houden krijgt geen vergunning om een paard te houden.
Paarden mogen per die datum niet meer verkocht worden aan iemand die niet aan de vergunningsvoorwaardes voldoet.
Wie een paard verkoopt zonder te kunnen aantonen dat de koper een vergunning had = boete twee keer de verkoopprijs.
Het systeem dienst kostendekkend te zijn.

Degenen de geen vergunning hebben en wel een paard hebben, krijgen vijf jaar de tijd om het te regelen.

Let op: dit houdt in dat degenen die een paard hébben 5 jaar de tijd krijgen en dat er geen nieuwe problemen bij komen.

Na die vijf jaar krijgen paardhouders zonder vergunning maximaal vijf jaar een jaarlijkse boete die gelijk is aan twee keer de kosten het wel te regelen (van een weideplaats huren).

Na de tweede vijf jaar wordt het paard in beslag genoemen en openbaar verkocht.

Per direct wordt de situatie niet erger.
Overgangsregeling van 5 jaar.
Makkelijk te handhaven: wie het niet aantoont krijgt geen vergunning, zonder vergunning boete.
Redelijke tweede overgangsfase van 5 jaar.
Na 10 jaar alle paarden volgens een mínimum aan welzijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:32

Denk dat de paardenhandel dan helemaal finaal over zijn kop gaat. Als iemand die
een dier voor de recreatie wil houden eerst een godsvermogen moet betalen voor
een vergunning.. plus hoe wil je dat doen als paarden op pension staan? Moeten
de eigenaren van stal dan jouw vergunning bij je houden? Hoe moeten handelstallen
dat dan doen? En africhtingsstallen? Mensen van de opfok?

_O-

Vind het wel apart. Het is al duur genoeg om een paard GOED te onderhouden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:36

svdijk86 schreef:
Denk dat de paardenhandel dan helemaal finaal over zijn kop gaat.

Ja, en?
We hebben het hier over MINIMUM welzijnsnorm :)*
Heeft het paard geen welzijnsrechten en een paardhouder geen plichten?

Wie het minimum niet kan regelen hoort geen paard te houden :)*
De rest is geen argument. Je hebt tien jaar!!!! de tijd het te regelen voor je paard(en).
HOOG tijd dat dit geregeld wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:42

Dat kan ik nou ook niet echt belangrijk vinden, de paardenhandel...... Ik vind het welzijn van de paarden in ons land een stuk belangrijker, dan al die commerciele belangen. De overgang is even iets waar we doorheen moeten, maar daarna hebben de paarden ook wat (en daar gaat het mij om)!!!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:46

Het heeft voor- en nadelen zo'n wetsvoorstel. Ik denk dat het goed is dat er wordt nagedacht over paardenwelzijn. Ik ben zelf van 365 dagen buiten op de wei/paddock, minimaal 8 u per dag buiten. Echter, ik denk dat zowel pensionhouder en pensionklant eens met elkaar om tafel zouden moeten tijdens een soort van platform bijeenkomst. De pensionhouders ziet misschien wel heil of geen heil tot verandering, luxe al dan niet voor ruiter en in nadeel van paard. De vraag van de pensionklant is vaak luxe en daarbij komt het welzijn van het paard in gedrag. Het wetsvoorstel is wel heel zwart wit, maar het is denk ik goed dat er een discussie op gang komt en dat dat ook blijft gebeuren.
Stands zijn niet van deze tijd en not done. En ik snap, groepsstalling zal ook niet voor elk paar realiseerbaar zijn, aspecten als weidegang in de winter elke dag is ook niet in heel NL mogelijk. Er is zo'n grijs gebied en daarvoor moeten we waken.

Gaan we paarden verplichten om 4 u per dag buiten te staan en uit stal te zijn, of gaan we ervoor zorgen dat paarden 2x daags minimaal de box uitkomen. Ik noem maar wat. Ik bedoel, je kan een paard wel 4 u uit zijn box halen in de weide of paddock, dan staat dat beest nog de overige 20 u op stal.
Een paard (en ja ook ander vee) blijven bewegingsdieren die niet in een hok geplaatst dienen te worden 24/7 per dag. Niet goed voor gezondheid om diverse aspecten. Medische indicatie daargelaten in geval van uiterste nood natuurlijk. Snap dat niet iedereen de mogelijkheid heeft zijn/haar paard er zo lang uit te halen of 2x daags. Maar ik merk ook dat het te veel moeite is om meer te betalen voor het binnen- en buiten laten zetten (om welke reden ook). En je dan wel schuldig voelen dat je paard zo veel op stal staat in de winter. Daar kan ik met mijn pet niet bij.
Dan zie ik liever dat een paard 2x daags met onderbreking uit die box getrokken wordt, dan 4 u en aaneengesloten 20 u op een hok van 3x3. Bij sommige mensen krijg je het er ook gewoon echt niet in dat hun paard dagelijks naar buiten moet. Er zijn paarden die slechts half uurtje uit hun box komen. Dan kunnen ze nog in een ruime box staan en voorzien van super hooi kwaliteit. Welzijn, wat verstaan we daar onder?

Begin een betere wereld, begin bij jezelf en bij je paard. Neem geen genoegen met minder dan je voor je paard wenst en zorg dat je paard gewoon niet 23/7 per dag op stal staat voor dat ene uurtje rijden of beweging. Streef er dan naar om 2x 20 min per dag je paard eruit te halen. Als we dan toch de grote paardenwereld als voorbeeld nemen. Die paarden komen er minimaal 2x per dag uit en in handen. Dat geeft al meer afwisseling dan 1x daags kort dat hok uit om te luchten.

En ja, ik vind die 4 u per dag een mooi streven, maar zie liever dat pensionhouder en klant tot overeenstemming komen om de paarden meermaal daags uit de stal te halen als dit niet mogelijk is. En niet 140 paarden en 2 paddocks waar je paard 20 min in mag staan. Ja prima, maar dan ook graag je paard er nog aan het einde van de dag (of omgekeerd) uit.

Lastig onderwerp waarbij het grijze gebied, middenweg, denk ik voor meer duidelijkheid moet gaan zorgen. En ik snap de stelling van de paardenwet wel. Je moet tenslotte een uiterste bedenken en dan gaan zoeken naar oplossingen binnen dat grijze gebied.

Mensen, wees niet asociaal als je een paard kan betalen kan je ook ervoor zorgen dat je paard minimaal 2x daags de stal uitkomt. Dan liever 10 min 's ochtends desnoods wandelen en daarna na werktijd rijden. Noem maar wat. En ja, er zijn zoveel uitzonderingen waarom niet.... te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:47

BailyKarlos schreef:

Afmaken?

Dan heeft mijn KWPN het wel heeeel slecht zeg (zie ik toch anders iedere dag als ik aankom en hem zie rennen en spelen met mijn andere paard en nooit geen rillend paard). Hij heeft wel een winddichte winterdeken op, maar is zijn hele leven gewoon binnenpaard geweest in de winter en hij heeft er totaal geen moeite mee. Hij had een stuk meer moeite met de hele nacht in de stal staan. Ik ben doodblij dat ik mijn paard een leven buiten heb gegeven.

En shetjes hebber er al helemaal geen last van. Een paard is in weer en wind (en eventueel 's nachts op stal) echt 100x beter af dan zijn hele leven op stal.

Ik ben er ook voor om basis-eisen te stellen aan hoe lang paarden naar buiten moeten en met minstens 2 paarden op een locatie (al zit er een hek tussen). Een bewegingsdier moet immers bewegen.