Dode pony's gevonden in weiland Venlo UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:47

echt heel veel sterkte met dit zware verlies! Y;(
vreselijk zo vlak voor kerst, waar iedereen vrolijk is enz.
Het maakt voor de pijn die je hebt, niet uit of ze er achter komen of dit met opzet is gebeurd of niet
Het lijkt mij echt heel naar als zo veel dieren sterven waar je bij staat en je kan niks doen.. :7

Evelyne79

Re: Dode pony's gevonden in weiland Venlo UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:33

heel begrijpelijk dat de keuze gegaan is om het geld te investeren om de andere pony's te proberen te redden.
mooi aanbod van de DB, jammer dat het niet meer mogelijk is.
@ fred, zijn er uberhaupt enige aanwijzingen gevonden van taxus in de buurt of resten in de wei of anderszins?
hoe vergaat het met de andere pony's?
heel veel sterkte met de verliezen en probeer het gespeculeer van je af te zetten. dat is helaas een van de waardeloze eigenschappen van de "mens". ontkom je jammer genoeg niet aan.
wel fijn om ook het verhaal van eerste hand te horen, sterkte voor jullie allemaal

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:49

fredje1969 schreef:
Als er een ziekte heerste onder de pony's waren ze niet in een keer tegelijk ziek geworden.

Wel als ze van hetzelfde schadelijke organisme hebben gegeten (zie quote die ik ook al op pagina 4 heb geplaatst.)
Mijn vraag is meer waarom er taxus vergiftiging door voorbijgangers in de media is gekomen? Niemand die daar antwoord op heeft? Dat is toch ook gewoon speculatie?

Citaat:
De laatste jaren is er een nieuwe vergiftiging onder grazende paarden bijgekomen die de afgelopen herfst veel slachtoffers heeft gemaakt, te weten atypische myopathie. De oorzaak is vermoedelijk een schimmel die onder natte omstandigheden wordt gevormd in grasland. Het gaat steeds om percelen in de buurt van boomgroepen, waardoor veel blad in het land komt. Kennelijk verschaft dit rottende bladerdek de ideale groeiomstandigheden om de gifstof te produceren. Ook hier gaat het om een ziekte beginnend met verlammingsverschijnselen en eindigt met de dood. Het betreft echter geen zenuwgif, zoals bij botulisme of raaigraskamp, maar een gif dat de spierweefsels vernietigt.

Verder is het natuurlijk verschrikkelijk om een paard of pony plots te verliezen. Maar de speculaties worden in de hand gewerkt omdat er gewoon onduidelijkheid is en mensen willen graag weten hoe dingen komen zodat ze het zelf kunnen voorkomen.
Maar ziektes met verlammingsverschijnselen waar de dood op volgt, worden over het algemeen veroorzaakt door dingen die we niet echt in de hand hebben.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:10

Politie doet niks want waarschijnlijk voorbijgangers hebben taxus gevoerd. Dus als ik langs een basisschool loop en geef ze snoepjes met rattengif en ze gaan dood word ik ook niet achtervolgd?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:14

sterkte fred!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:26

fredje1969 schreef:
Ik wil even duidelijk maken hoe het echt zit.
Ik ben de eigenaar van de andere 2 pony's en 1 paard die ook in de wei stonden waar het drama zich voltrokken heeft. Ons paard Giant heeft het helaas niet overleefd.

Het is inderdaad moeilijk te bepalen waaraan ze gestorven zijn. Zelfs de dierenarts weet het niet wat er gebeurd kan zijn. Wat wel opviel is dat de dag ervoor helemaal niets aan de hand was en de volgende morgen viel de een na de andere om. Om half 3 's nachts is een man nog langs de wei gelopen met zijn hond en hij zegt ook niks raars gezien te hebben. Hij kon dit wel goed zien omdat er sneeuw in de wei lag.
Als er een ziekte heerste onder de pony's waren ze niet in een keer tegelijk ziek geworden. Het verhaal dat er mogelijk iets in het hooi gezeten zou hebben is ook uitgesloten. Er zijn ook enkele pony's die geen verschijnselen hadden, o.a. het veulen dat nog bij de moeder stond. Er is ook een melding gemaakt van verwaarlozing bij de dierenambulance. Toen een medewerker van de dierenambulance bij de wei kwam zei hij dat dit zeker niet aan de orde was, dit heeft hij ook in een kort interview met L1 verklaard.

Voor alle duidelijkheid: Het aanbod van de DB hadden we zeker wel aangenomen als we de kans gehad hadden!!! Dinsdag middag zijn de overleden pony's opgehaald en dinsdag avond werd het aanbod gedaan.
De reden waarom we geen autopsie hebben laten doen is heel simpel. Het geld hebben we in de andere 2 pony's gestoken om te proberen hun te laten overleven. We hadden inderdaad een autopsie kunnen laten doen, maar er was geen garantie dat de werkelijke oorzaak duidelijk geworden was. Voor diegene die geld genoeg hebben is het makkelijk praten. We stonden voor een dilemma, een autopsie laten doen en de andere 2 geen behandeling laten ondergaan of toch proberen die 2 op z'n minst te proberen te laten overleven.

Dan wil ik nog even het volgende rechtzetten. Al onze dank gaat uit naar onze vriend (de eigenaar van de andere pony's), die 5 pony's verloren heeft. Hij is dag en nacht in de weer om voor de pony's, die het tot nu toe wel overleefd hebben, te zorgen. wij kennen hem al jaren en hij heeft altijd het beste voor met de dieren. Hij noemt ze zelf zijn kindjes en zo behandeld hij ze ook. Dat hij de pony's niet goed zou verzorgen is echt onzin!!! De mensen die in de buurt van de wei wonen kunnen dit beamen.
Met de andere pony's gaat het redelijk goed. 1 pony is nog zorgelijk, maar ze krijgt een goede behandeling.

Verder wil ik alle mensen bedanken voor hun steun en medeleven.

Zo blijkt maar weer dat een bericht in de krant vaak niet juist is.
Nu er door de eigenaar duidelijk wordt aangegeven dat de ponies al waren afgevoerd toen het aanbod van de autopsie kwam.
Sorry ik was ook te hard met mijn oordeel.
Sterkte met het verlies en het aanhoren en lezen van alle domme opmerkingen.
Ik duim voor jullie dat de andere ponies snel weer helemaal de oude zijn.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:38

Beste Fred,

Heel duidelijk je verhaal! Ook ik was te snel met oordelen en wil mij hierbij excuseren daarvoor.
Sterkte en ik hoop dat dit nooit meer gaat gebeuren!!!

Groetjes

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:09

hoi Fred
zou het niet mogelijk zijn om achter de doodsoorzaak te komen d.m.v. bloedonderzoek bij één van de pony's die wel ziek zijn geworden maar het overleefd hebben?Lijkt me toch belangrijk om te weten wat er de hand is geweest om zoiets in de toekomst te vermijden.

fredje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:24

Voor diegene die geinteresserd zijn:
Met alle pony's die het overleefd hebben zijn weer aan de betere hand. Onze pony die nog wat zorgelijk was gaat het langzamerhand weer iets beter. Er zijn goede vooruitzichten, met dank aan onze vriend, waar de pony nu staat.

We hebben bloedonderzoek overwogen, maar de uitslag die je krijgt is volgens de dierenarts niet te achterhalen wat de oorzaak is maar je krijgt dan eventuele verhoogde waardes van het bloed te zien die betrekking op oa de lever, nieren enz. Het blijft dan nog steeds speculeren. De mest is wel gecontroleerd bij 1 pony die erg ziek was, maar daar is niets uitgekomen. De dierenarts heeft de mest inwendig eruit gehaald, dus geen mest die al op de grond lag. De urine is optisch bekeken door de dierenarts en zag er helder uit.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:57

Fijn dat het al beter gaat met de pony's, is voor hun het gevaar al geweken of is het nog penibel?

leonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:48

monique4 schreef:
Ik heb bordjes verboden toegang :Y)

Sta niet vlak langs de weg-wandelroute, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, ik heb liever dat iemand een oogje in het zeil houdt.

Tegenwoordig helpen die bordjes ook niet meer,
want mensen zijn in deze tijd zo brutaal dat ze die al niet meer zien.
Wat gemeen en laf als iemand deze paardjes met opzet heeft
gedood. Maar natuurlijk vreselijk als deze paardjes wat verkeerds
binnen hebben gekregen. ;( Zo zie je maar, geen enkel mens
is in deze tijd meer te vertrouwen. Ook kan je pony dus maar beter
snachts op stal staan en smiddags maar een uurtje naar buiten en
een deze donkere dagen misschien wel helemaal niet op de wei! :\