Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
joozz schreef:de reden dat ik er op 'mopper' is, omdat ik niet geloof in de uitwerking ervan.
Ik zou het effectiever vinden als de DB geld en menskracht besteedt aan het opsporen en (effectief) aanpakken van de excessen. En daar wil ik dan best aan meebetalen hoor.
joozz schreef:Ik zou het effectiever vinden als de DB geld en menskracht besteedt aan het opsporen en (effectief) aanpakken van de excessen. En daar wil ik dan best aan meebetalen hoor.
Zonnetje81 schreef:Dus ik MOET 2 paarden houden want hij mag niet solidair staan??? Wat een klets...
Hoeveel paarden komen die 4 uur niet buiten? Bijv met sneeuw
[***] schreef:Ik zou dolgraag een schuilstal bouwen, maar dan komen ze hier eerst maar eens met de gemeente praten.
Laten ze maar een landelijk besluit invoeren over wat wel mag zodat het niet te rommelig wordt, en dan zet ik zo'n ding in het land.
Verder ben ik het er 100 % mee eens dat een paard of pony nooit alleen gehouden zou moeten worden.
Maar een diploma? Hoe wilde je dat uitvoeren? Moet een veehouder dat ook halen? Of een hengstenhouder die al 40 jaar paarden houdt? Wat echt zou helpen is denk ik een beter I & R systeem zodat er minder wildfok is en de prijzen beter worden, zodat je geen papierloze shetlander voor 25 euro of gratis meer kan halen.
Verder vind ik dat de overheid zich niet zou moeten bemoeien met trainingsmethoden e.d.
Dat is veel te subjectief en je kan ook doordraven met regelgeving...
Maar de dierenbescherming mag eerst wel eens hand in eigen boezem steken. Ze kunnen en doen nagenoeg niks tegen paardenmishandeling. Laten ze er in Den Haag eerst maar eens voor pleiten dat het verwaarlozen van dieren en dus ook paarden strafbaar wordt en dat ze daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebben als een paard in de sneeuw staat zonder eten.
Iris82 schreef:Als het in Zweden werkt, moet het ook in NL kunnen werken. Het frustreert mij gruwelijk dat ik een pony ken die al maanden tot eenzame opsluiting verdoemd is in zijn stalletje zonder stro omdat mevrouw de eigenaresse geen tijd heeft voor hem. En dat daar niets aan te doen is.
edit: stal wordt wel 1x per week door de stalbaas uitgemest, maar daar houdt het bij op.
[***] schreef:joozz schreef:Ik zou het effectiever vinden als de DB geld en menskracht besteedt aan het opsporen en (effectief) aanpakken van de excessen. En daar wil ik dan best aan meebetalen hoor.
Dat moet dan eerst wettelijk geregeld worden, want nu staan er nauwelijks tot geen sancties op.
Maak maar strafbaar, á la animal cops
Illusion schreef:Zonnetje81 schreef:Dus ik MOET 2 paarden houden want hij mag niet solidair staan??? Wat een klets...
Hoeveel paarden komen die 4 uur niet buiten? Bijv met sneeuw
ik vind dat een paard altijd minstens 1 soortgenoot moet hebben, daar ben ik 't dus wel mee eens(als je je paard op een pension o.i.d. hebt staan gelden paarden van andere natuurlijk ook)
en ja, ik vind ook dat paarden OOK met sneeuw buiten horen te komen...
stef schreef:Ninx schreef:Wanneer je van paarden houdt, houdt je niet alleen van je eigen paard maar gun je alle paarden toch een goed leven?
Maar ik ben geen filantropische instelling. De DB krijgt dan ook geen cent van me, ook niet collecte oid, dan geef ik het liever aan de WSPA oid.
Als je bovenstaande stelling hanteerd moet je in jou ogen dus ook standaard donateur van brooke zijn?
Mijn portomonee, en ik bepaal zelf waar ik mijn geld aan uit geef, en nee, dat is dus niet om een ander bewust te maken.
Citaat:Nou ik gun mijn paard geen gebroken been of een valpartij op de stoep En niet iedereen kan een soortgenoot erbij houden... Beetje nutteloos om 1 paard weg te laten pieteren omdat het moet...? Het is toch ook niet verplicht om 2 katten/honden/schapen/geiten/hamsters/koeien/varkens te hebben. Echt dikek onzin! Ik heb een paard gehad dat helemaal niet kudde ingesteld was.
Ninx schreef:stef schreef:A: Je hoeft niet te schreeuwen, zonder capslock begrijpen we het ook wel.
B: Sinds wanneer kan jij in mijn portomonee kijken en bepalen wat ik wel of niet uit kan geven? Er is een verschil tussen iets kúnnen betalen en iets wíllen betalen.
Eigenaren moeten het geld ervoor over hebben? Wie bepaald dat? Jij?
Iedereen loopt te mekkeren over die paar tientjes dat zoiets wellicht gaat kosten, daar haak ik op in.
Met een paar tientjes ben jij wellicht geen stap verder (jouw paarden hebben het wellicht goed, krijgen goed te eten, hebben gezelschap van andere paarden, worden eerlijk getraind, komen veel buiten), maar met die paar tientjes help jij wel mee om ervoor te zorgen dat andere paarden het een stuk beter krijgen en onnozele types geen paard meer kunnen/ mogen aanschaffen.
Wanneer je van paarden houdt, houdt je niet alleen van je eigen paard maar gun je alle paarden toch een goed leven?
Zonnetje81 schreef:Nou ik gun mijn paard geen gebroken been of een valpartij op de stoepEn niet iedereen kan een soortgenoot erbij houden... Beetje nutteloos om 1 paard weg te laten pieteren omdat het moet...? Het is toch ook niet verplicht om 2 katten/honden/schapen/geiten/hamsters/koeien/varkens te hebben. Echt dikek onzin! Ik heb een paard gehad dat helemaal niet kudde ingesteld was.
Illusion schreef:pure geldklopperij imo.
goed dat er aandacht wordt gegeven aan 't welzijn van paarden, en ja ik ben inderdaad van mening dat veel paarden in stalletjes gehouden worden maar ik denk niet dat je 't zo oplost.
overigens is 't imo wel 'n goed idee om cursussen aan te bieden aan mensen die paarden houden, of overwegen om paarden te houden!
en zoals altijd eigenlijk: strengere controles,hogere geldboete's/gevangenisstaffen met een uiteindelijk verbod op het houden van dieren.
Lovely schreef:En Ninx, misschien moet je wat minder persoonlijk zijn tegen Stef, ze heeft namelijk een valide punt als ze zegt dat ze zelf bepaalt waar ze haar geld aan uitgeeft en het jou geen steek aangaat.
Cayenne schreef:Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl
Bijna tweehonderdduizend paarden in Nederland lijden onder eenzaamheid, staan te verpieteren in hun box of krijgen veel te weinig beweging.
Dat schat de Dierenbescherming, die daarom vandaag een campagne start om de edele viervoeter via wetgeving te beschermen. "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft,
het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.
De maat is vol voor de Dierenbescherming omdat al sinds 2007 wordt gepraat over regels, maar de politiek en de koepelorganisatie Sectorraad Paarden nog niets dwingends hebben neergelegd. "Het is pappen en nathouden. Bovendien trekken hobbyisten zich niets aan van die sectorraad, waarin vooral fokkerij, maneges en sportbond zijn vertegenwoordigd."
Terwijl wetgeving voor de spectaculair gegroeide sector (400.000 dieren) uitblijft, neemt het aantal uitwassen toe. In de eerste helft van 2010 rukte de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming ruim 1100 keer uit vanwege doorgegroeide hoeven of weides zonder één droog plekje. "Alleen aan honden hebben de inspecteurs meer werk", zegt Dales. Olympisch kampioene Anky van Grunsven steunt de oproep. "Veel mensen hebben het goed voor met hun paard. Maar er zijn altijd personen die er niet goed over nadenken", zegt zij in ledenblad Dier dat vandaag verschijnt. "Als je volgens zo'n Paardenbesluit paarden niet meer op een bepaalde manier mag houden, moeten ook zij zorgen voor betere leefomstandigheden." PvdD-Kamerlid Ouwehand eist dat staatssecretaris Bleker (Landbouw) ingrijpt. "Als ponyfokker weet hij hoe erg het is voor een paard om in zijn uppie in een bedompte stal te staan."
Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan het hoofd moet van de Dierenbescherming worden verboden.
Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt. Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."
bonte_bente schreef:Illusion schreef:pure geldklopperij imo.
goed dat er aandacht wordt gegeven aan 't welzijn van paarden, en ja ik ben inderdaad van mening dat veel paarden in stalletjes gehouden worden maar ik denk niet dat je 't zo oplost.
overigens is 't imo wel 'n goed idee om cursussen aan te bieden aan mensen die paarden houden, of overwegen om paarden te houden!
en zoals altijd eigenlijk: strengere controles,hogere geldboete's/gevangenisstaffen met een uiteindelijk verbod op het houden van dieren.
helemaal mee eens....
gekvanfleur schreef:ninx, jij gelooft dat je wat te zeggen hebt over de mensen buiten jou achtertuin en dat is niet zo...
Als ze nu eens de slechte keihard gaan aanpakken (maar ne, daar denken ze geneens aan en is wettelijk gezien niet eens mogelijk), maar nu moeten de goede weer geld in gaan leveren voor een oft ander papiertje ( hoe gaan ze controleren of je het naleeft,kom hier het erf maar eens op met twee grote herders) waar dan zogenaamd de verkeerde door aangepakt worden.. ik zie het nog niet helemaal voor me.
Ireen_ schreef:Prima als ze zoiets in gaan voeren, met name de minimale boxmaat en het aantal uren vrije beweging. Dan zullen de pensionstallen ook eens actie moeten ondernemen (ook al is dit niet alleen hun verantwoordelijkheid). De meeste eigenaren willen wel, maar de pensionstallen die aan deze eisen voldoen zijn in de randstad niet makkelijk te vinden terwijl velen best de mogelijkheid zouden hebben! Veel mensen kiezen dan toch maar voor die wat goedkopere stal of mooie binnenbak.
Een cursus gaat niet veel uithalen denk ik, de meeste paardeneigenaren weten het wel maar doen het niet.
Ninx schreef:Ik begrijp dat dus ook niet.
JUIST wij paardenliefhebbers zouden moeten toejuichen dat er iets gebeurd.
Hoe erg worden de mensen niet vervloekt wiens paarden staan te verhongeren op een nat stuk land in de polder, hoe erg wordt er niet gevloekt als een paard er eens per week een keer uit komt en verder in zijn eigen strot staat te rotten?
BEL DE DB! Zegt iedereen dan....
En nu gebeurt eens iets, is het weer niet goed.
Hoe willen tegenstanders de paardenhouders dan gaan reguleren? Hoe willen jullie welzijn verbeteren? Zeg het maar, ik hoor graag een beter plan!