"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:31

Cijfer voor karakter is wel gezien vanuit sportoogpunt en door de bril van een keurmeester/fokker die voor de top 10% ruiters fokt. Zou je diezelfde karakters laten beoordelen door basisrecreatie ruiters krijg je heel andere cijfers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:32

Dus? Word je dan als recreatieruiter niet gedwongen om uit te kijken naar andere rassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:43

Ik ken wel paar fokkers die, ondanks dat ze hun veulens amper verkocht krijgen (ondanks heel mooi papier) het toch niet kunnen laten om door te blijven gaan. De veulens hebben mooi papier, worden ingeschreven in stamboek. maar ze worden na geboorte op de weide gedropt bij de rest, worden niet opgevoed, blijven mensenschuw, worden op hun 3 even ergens heengebracht om snel zadelmak te maken en vliegen dan weer de weide op. Om weer zonder menselijk contact te zitten. OK, luizenleven voor een paard, 100% paard zijn (behalve elk jaar veulen geven dan). Maar wie wil nog zo'n paard waar je amper een hand naar kan uitsteken voor €3000 of meer? Ik niet...
En hij geeft zelf aan te weinig tijd te hebben voor zijn paarden maar zegt er dan zo mooi achtraan "het is toch zo verleidelijk om met een ogoed papier verder te blijven fokken tot de ultieme combi". Op die vent mogen ze van mij gerust een tijde een fokverbod uitoefenen hoor, ook al heeft ie het beste voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:44

Cassidy schreef:
Dus? Word je dan als recreatieruiter niet gedwongen om uit te kijken naar andere rassen?

Ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:46

Niet mis met een paard dat weinig contact heeft gemaakt met mensen (en zo ook niets verkeerds heeft aan kunnen leren)
Op het moment dat een fokker een dier de nodige verzorging kan geven zonder dat hij er ook maar een hoeft te verkopen: more power to him.
Je kunt zelf bedanken voor een redelijk blanco paard van 3000 Euro.
Ik heb liever een paard wat redelijk blanco is van 3000 Euro
Dan dat ik de fouten van vorige eigenaren voor 3000 Euro er nog een keer uit moet gaan halen, al dan niet hardhandig....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:48

Hoe zeer ik zelf ook tegen het massaal fokken van stamboekdieren ben (hier op Bokt zit natuurlijk geen enekele slechte fokker-vermeerderaar van stamboekdieren ;-) ), maar ik denk wel dat de fokkers in dit topic gelijk hebben. Ik denk dat het grootste deel van de overbodige paardjes 'de schuld' is van de particulier, die een veulentje wil 'fokken'.

Ik keur het op grote schaal fokken in de hoop duur te kunnen verkopen want er zit nu eenmaal Grote Naam vader op en Grote Naam moederlijn. Alleen komt die deelse afkeur bij het massale vandaan. Te weinig oog voor karakter en blijkbaar het idee dat Nederland zoveel topruiters heeft, die een heet gecompliceerd paard willen met gangen die ze prima uit kunnen zitten. Ahum. Ik denk dat die daadwerkelijke vraag gewoon kleiner is geworden naarmate die fokkerij extremer is geworden. Waar die vraag en dat aanbod eerder overeenkwam, zijn ze nu uit elkaar aan het groeien.

Maargoed, het maar raak vermeerderen en kruisen is erger. En gebeurt op bijna net zo'n grote schaal.
'Ergens' heeft 'iemand' met veel invloed blijkbaar geroepen dat Hafjes en Tinkers zulke leuke makkelijke ponies zijn en HOP, een explosie die zijn weerga niet kent. Met de nodige (toch geen klik) gevolgen van dien. Papieren? Niet nodig joh, er moeten ook recreatiepaardjes zijn zonder papieren en misschien komt er ook wel een leuk kleurtje uit als je het kruist.
Handelboer op de hoek heeft een slecht geconformeerd maar o zo kleurig hengstje. Ja hoor, zet er maar op voor 200 euro.
En juist deze paardjes gaan vanwege hun lage prijs naar mensen die liever een hobbelpaard hadden kunnen nemen. En dus ook weer van hun koop willen afzien, of gewoon het dier niet meer verzorgen.

Het is een beetje als een kattenasiel. Een enkele raskat vind je daar. Maar toch voornamelijk veel katjes uit per-ongeluk-nestjes en afdankertjes van mensen die een gratis katje kregen, maar te beroerd zijn om er duur voor te zorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:57

Om de knuppel even in het hoenderhok te gooien.
Qua character zijn de paarden met mindere vader- en moederlijnen makkelijker te hanteren dan de "big-name" hengsten op de "big-name" merries.
Alleen wil het oog ook wat. Dus belanden de handelbare exemplaren op de markt en misschien uiteindelijk de slager...terwijl de "big-name" nakomelingen in de box van een handelaar staan de rotten...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:09

Waarom zouden kruisingen niet meer mogen?
Wat een verwerpelijk, eugenetisch idee...

Sommige van de meest gave paarden zijn net kruisingen.
Zelfs hier op bokt, kan ik zo meteen al een aantal dieren noemen die ik heel erg gaaf vind en die toevallig het product zijn van kruisingen.
Dan heb ik veel liever zo'n dier in m'n stal dan wéér zo'n saaie 13 in een dozijn WPN'er. (En wat mij betreft is deze term met name van toepassing op stamboekdieren.)
Wij zelf hadden dit jaar ook een ontzettend gave kruising gefokt. NF x Lusitano. Daar kon wat mij betreft geen stamboekdier tegenop.
Hij is jammer genoeg overleden, maar ik zou héél veel over hebben om dat dier terug te hebben. :o

Kukkie

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:23

Ik lees niet helemaal terug om te lezen wie er zegt dat kruisingen niet mogen. ALs het tegen mij gericht is: ik zeg nergens dat het niet mag. Alleen dat het niet handig is om te vermeerderen in een tijd dat er tegenover 1 leuke goed gelukte en geliefde kruising 8 stumperds op de markt staan, die niemand wil hebben. Mensen denken een veulentje te willen, met een doodgewone merrie, denken alleen aan hoe schattig dat is, maar vergeten dat er een heel (soms miserabel of erg kort) paardenleven aan vast zit.
Dat vind ik onverantwoordelijk in de huidige marktsituatie.

Ik heb zelf ook een papierloos achtergrond-onbekende kruising. Waarvan ik denk dat ze een heel leuk veulen kan krijgen met een IJslandse hengst. Maar ik kan het zelf niet houden, en heb niet de illusie dat ik zo'n beestje dan makkelijk naar een superhuis kan verkopen in deze tijden. Dus komt er absoluut geen veulen. Hoe leuk dat ook zo zijn, voor een half jaartje. En om de nieuwsgierigheid te bevredigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:26

Cassidy schreef:
Niet mis met een paard dat weinig contact heeft gemaakt met mensen (en zo ook niets verkeerds heeft aan kunnen leren)
Op het moment dat een fokker een dier de nodige verzorging kan geven zonder dat hij er ook maar een hoeft te verkopen: more power to him.
Dan dat ik de fouten van vorige eigenaren voor 3000 Euro er nog een keer uit moet gaan halen, al dan niet hardhandig....

Dan moet je wel rekening houden, als het paard een keertje wat voorheeft, dat ze die als een gek in een hoek moeten drijven en uit de kudde houden (dus kudde wegjagen) eer ze die te pakken kregen. Op een trailer jagen en dwingen terwijl de rest van de bende luid roepend rondvliegt langs de draad.
Of als de smid komt, gewoon platspuiten, snel snel te werk gaan met een flinke mep als ze niet gelijk luisterden, en dan weer loslaten en wegjagen.
Maw de weinige contacten die ze krijgen, zijn vaak al geen positieve, en ze kennen ook niks van respect naar de mens toe. Met nodige gevolgen van dien, kan ik je verzekeren.
Geen idee, maar dat merk je, hoe jong het beestje ook is :) En ik twijfel eraan of je daar zoveel voor gaat neertellen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:29

Kukkie schreef:
Ik lees niet helemaal terug om te lezen wie er zegt dat kruisingen niet mogen.

Het is door verschillende mensen geopperd doorheen dit hele topic ;)

Kukkie schreef:
...Alleen dat het niet handig is om te vermeerderen in een tijd dat er tegenover 1 leuke goed gelukte en geliefde kruising 8 stumperds op de markt staan, die niemand wil hebben. ...

En wie heeft daar bewijzen van, dat dat het geval is?
Als je merrie correct gebouwd is en je gebruikt een hengst die ook correct is, ook al is hij van een ander ras, komt er heus geen kneus met kromme poten uit. :roll:
T'is niet omdat je een kruising fokt, dat je niet nadenkt over hoe de merrie en hengst elkaar kunnen aanvullen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:33

Die bewijzen staan regelmatig op de markt, op MP, alle advertentiesites staan er vol mee!
Ik dacht dat er niemand op Bokt onder een steen leefde.

Ik snap wel dat je je eigen keuze nu aangevallen voelt, maar dat is ook weer niet de bedoeling. De realiteit is echter dat iedereen zich nu flink achter de oren moet krabben of een merrie drachtig krijgen echt wel de juiste verstandige keuze is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:35

Varekaj schreef:
Cassidy schreef:

Dan moet je wel rekening houden, als het paard een keertje wat voorheeft, dat ze die als een gek in een hoek moeten drijven en uit de kudde houden (dus kudde wegjagen) eer ze die te pakken kregen. Op een trailer jagen en dwingen terwijl de rest van de bende luid roepend rondvliegt langs de draad.
Of als de smid komt, gewoon platspuiten, snel snel te werk gaan met een flinke mep als ze niet gelijk luisterden, en dan weer loslaten en wegjagen.
Maw de weinige contacten die ze krijgen, zijn vaak al geen positieve, en ze kennen ook niks van respect naar de mens toe. Met nodige gevolgen van dien, kan ik je verzekeren.
Geen idee, maar dat merk je, hoe jong het beestje ook is :) En ik twijfel eraan of je daar zoveel voor gaat neertellen?

Als ik de potentie in een dier zie, ga ik dat bedrag er echt voor neertellen.
De behandeling die jij echter omschrijft grenst aan dierenmishandeling en is een duidelijke omschrijving van verkeerd omgaan met een dier.
Onder compleet blanco paarden versta ik compleet blanco paarden. En dat is het paardje in jouw omschrijving duidelijk niet. Die heeft al te vaak verkeerd kennis gemaakt met de mens.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:51

Kukkie schreef:
Ik snap wel dat je je eigen keuze nu aangevallen voelt, maar dat is ook weer niet de bedoeling. De realiteit is echter dat iedereen zich nu flink achter de oren moet krabben of een merrie drachtig krijgen echt wel de juiste verstandige keuze is.

Ja, ik voel mij wel aangevallen daar wat in dit topic door verscheidene mensen geschreven wordt.
Men doet alsof iemand die een kruising fokt, lukraak een merrie neemt en daar de hengst van de buurman op gooit.
Lekker goedkoop.
En van de insinuatie dat iemand die een kruising zou hebben/kopen minder financiële middelen zou hebben om de dieren te onderhouden, ben ik ook allesbehalve gediend. Want moest men het geld hebben, zou men wel een stamboekdier kopen???

Je wil niet weten wat het gekost heeft om onze kruising te fokken. :+
Minstens evenveel dan de door jullie zo gepromote stamboekdieren.
En moet je weten dat de moeder niet eens papierloos is. Sterker nog, ze komt uit een zeer predikaatrijke stam binnen haar ras.
Maar alsof dat wat te betekenen heeft? _O- Vader was trouwens ook niet de minste.
Maar voor ons heeft het gewoon geen meerwaarde om een veulen te fokken binnen het ras.
Het arme kruisingetje is trouwens overleden tijdens een koliekoperatie.
Ik ben benieuwd hoeveel gerespecteerde fokkers met stamboekdieren het over hebben om zulke kosten te maken voor hun veulens? Dat zullen er niet al te veel zijn.

Ik word echt kwaad van de veralgemeningen hier.
Ja, als je een merrie met kromme poten neemt en je zet er een hengst met even kromme poten op, dan heb je behoorlijke kans dat het veulen ook niet echt een topfokproduct is. :+
Maar dat truukje kan je ook met stamboekdieren uithalen.
Maar spreek dan niet van 'kruisingen' etc...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-12-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:52

Het gaat over een algemeen probleem, dan veralgemeniseren mensen nu eenmaal.
Als jij vindt dat je het goed hebt gedaan, dan gaat het toch niet over jou?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:54

Kukkie schreef:
Het gaat over een algemeen probleem, dan veralgemeniseren mensen nu eenmaal.
Als jij vindt dat je het goed hebt gedaan, dan gaat het toch niet over jou?

Het ging er hierover dat men bepaalde manieren van fokken aan banden wil leggen.
En dan wordt er geroepen dat men dat kruisen maar moet verbieden.
Dus het belangt mij en anderen die mijn mening delen, wel degelijk aan.
Kruisen is niet noodzakelijk brainless vermeerderen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:55

@ Luckystory
Hulde voor watje voor je eigen fokproduct over hebt gehad.
Wat betreft de mening van anderen: Laat gaan...
Op een papier kan ik niet rijden...
En wat jullie voor je paard over hebben gehad (financieel en qua zorgen), moet menigeen met een paard met papier nog maar bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:13

@ Cassidy: dat zijn ook weer nadelen van een jong groen paard dat men op de weide laat. Die hebben ook hoefzorg nodig, maar als ze niet in de hand worden gebracht, kunnen ze ook niet leren voetjes geven en dergeijke. Das een mes dat aan 2 kanten snijdt. maar je hebt wel gelijk dat je zegt dat je wel zo'n bedrag voor zo eentje over hebt als er potentieel in zit.

En als geruststelling: de paarden staan er kengezond en mooi verzorgd bij hoor voor de rest :) Blinken als spiegels, niet te dik maar toch geen rib te zien. Nieuwsgierig en alert, maar met haar op de tanden dus :)

Wat wel kan ivm quota opleggen: elke hengstenhouder met gekeurde hengst mag x aantal dekkingen/jaar laten doen per hengst. Kans is groot dat ze dan zelf de prijs gaan opdrijven om toch hun winstmarges te behouden. Merries die ze leeg laten = premie voor geven.

Daarmee wordt de fokkerij van particulieren en papierloze paarden nog niet ingeperkt, maar het is wel een start.

Ik zou ook graag veulen fokken uit mijn merrie, mag een goedkopere hengst zijn als ie maaar goedgekeurd is voor de dek door erkend stamboek en verbeterd bij mijn merrie wat verbeterd moet worden. Waarom geen nieuw jong paard kopen? Omdat zij bepaalde karaktertrekken doorgeeft die ik absoluut opnieuw wil hebben, en omdat ik dat dan kan combineren met een paard dat aansluit bij datgene wat ik zoek. Vid ik geen goede hengst, dan kom er geen dek. Punt uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:15

Ik heb zelf drie merries. Een merrie van 16, 12 jaar geleden geimporteerd uit Canada door een handelaar.
Daar een dochter van van 9 jaar
En daar weer een dochter van van inmiddels 1,5 jaar
Mij handen jeuken om de oudste nog een keer te laten dekken, maar ik zit op dit moment zonder werk, dus een financieel te groot risico.
En ik weet door ervaring dat je nooit een kopietje van de moeder gaat krijgen. Haar dochter van 9 is zo compleet anders dan moeder. Lief, maar toch wat feller. IK heb haar met 8 jaar laten dekken om haar toch wat volwassener in haar koppie te krijgen en haar wat meer uit te laten zwaren qua lijf. En de dracht heeft dat duidelijk bewerkstelligd.
Voor haar dochter van inmiddels anderhalf heb ik hetzelfde scenario in petto. Zij mag, als ik het beleven mag en de financien er ook voor zijn, ooit ook een keer moeder worden.
En dan zal het me toch echt aan mijn bips oxideren of er een instantie is die dat goedkeurt of niet. De paarden zijn van een Amerikaans stamboek, dus met de Nederlandse stamboeken en organisaties heb ik niets te maken....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-12-10 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:33

Varekaj schreef:
Wat wel kan ivm quota opleggen: elke hengstenhouder met gekeurde hengst mag x aantal dekkingen/jaar laten doen per hengst. Kans is groot dat ze dan zelf de prijs gaan opdrijven om toch hun winstmarges te behouden. Merries die ze leeg laten = premie voor geven.
Daarmee wordt de fokkerij van particulieren en papierloze paarden nog niet ingeperkt, maar het is wel een start.

Ik vrees dat je hiermee de fokkeij van papierloze paarden alleen maar stimuleert...lijkt me absoluut geen goede zaak dus. Ik vrees nl. dat zich in die hoek nu ook al de grootste problemen voordoen. Je fokt namelijk makkelijker een gratis paard dan één die al voordat ie geboren is 1000 of 2000 euro heeft gekost.

Daarom denk ik ook dat het opleggen van quota echt zinloos is. Als je iets op wilt leggen, moet je eerst weten 1/aan wie (dat veronderstelt registratie) en 2/hoe je het gaat handhaven (en dat lijkt me helemaal ingewikkeld).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:55

Tja... eea gelezen hier....
Fokbeleid... toch denk ik dat een kritisch bekijken daarvan geen kwaad kan.
Ik krab me toch achter mijn oren als ik mensen hoor roepen dat de markt bezadigd is door amateurfokkers en papierloze paarden.

Ik ben al een tijd op zoek naar een geschikt reacreatiepaard, pluis alle advertenties na, heb er de afgelopen jaren al heel erg veel gezien, een keer bewust besodemieterd en een keer onbewust.
Maar ik weet dus wel onderhand het een en ander af van de paardenmarkt hier in zweden en ik betwijfel of die erg veel verschilt van de nederlandse markt.

Het merendeel paarden wat te koop staat, zijn sportpaarden. Het is waar dat er een hoger prijskaartje aan hangt, maar dat betekent geen garantie voor hun toekomst. Want de verwachtingen zijn hoog en paardlief voldoet daar vaak niet aan. Dat de oorzaak niet zelden bij de ruiter ligt... tja....
Maar ze verschijnen regelmatig op de advertentiesite en als ze gebreken krijgen of ouder worden, moeten ze er helemaal vanaf want tja... met zoiets kun je geen prijzen winnen.
Deze paarden komen dus op de markt als leuk recreatiepaard. 'Mag niet meer echt trainen, want ja... hij heeft wat last van ...*vul ff in*... maar de dierenarts zegt dat hij nog prima functioneert voor bosritten. Heeft wel rustige/ervaren ruiter nodig. '
Sportpaarden hebben zelden de meest makkelijke karakters.

Een apart hoofdstuk vormen de dravers. Als ik ergens graag de fokkerij aan banden zag liggen, was het daar wel. De markt wordt hier overspoeld met dravers. Een afgedankte warmbloeddraver of volbloed koop je voor 300 tot 500 euro. Vaak zelfs voor minder en regelmatig worden ze zelfs geschonken. Er zijn er veel en veel te veel en ze raken de beesten aan de straatstenen niet kwijt omdat menig van dit soort paarden lichamelijke problemen heeft en/of een bewerkelijk karakter en dus niet erg geschikt is voor de gemiddelde recreatieruiter.Dit soort paarden komen 9 van de 10 keer in ondeskundige handen terecht vanwege de lage grens bij aankoop en de gevolgen laten zich raden.
In iets mindere mate geldt dit ook voor de koudbloeddraver. Hoewel deze vaak sterker zijn en een aantal door bouw ook geschikt voor dressuur, is met het merendeel niet zoveel aan te vangen voor de recreatieruiter omdat het karakter een combi is van veel zelfvertrouwen/sterk karakter/overwinnigsdrang.

Daarnaast heb je idd nog de door de handelaar gefokte haflingers en shetters. Ook al geen aanraders, maar dan heb ik het dus over handelaars, geen mensen die thuis een veulen fokken uit gezonde ouders. Want menig papierloos fokprodukt van de handelaar die voldoet aan de wens naar populaire paardjes heeft de nodige gebreken. Ben ik ook al op de harde manier achter gekomen. (shet)
Dus ook dat mag van mij aan banden.

Ook hier dus een overaanbod van sportpaarden. En handelaars die vrolijk hele vrachtwagens paarden invoeren uit polen en letland als leuke hobbypaarden voor hobbysport.
Dat menig van die paarden niet erg oud wordt vanwege bedenkelijke gebreken, laat zich raden.
Paarden worden jong ingevoerd, lopen met 3 met de kin op de borst want dat ziet mooi uit en verkoopt aan jeugd met ouders die hun kind al in de top zien meedraaien, maar daar niet te veel geld voor willen neertellen. Ergens tussen 5 en 7 is het paard in de prak gereden (en verkocht als recreatiepaard/bosrijpaard, want ja... hij heeft wel **** maar volgens de dierenarts kan hij nog prima in het bos rijden en tja...) en voilà... er kan weer een nieuwe knol worden gekocht. En zo blijft de markt draaiende nietwaar.
Never ending story

Een heftig teveel aan paarden dus en dan met name in de hobbysportsector (en dus echt wel sportpony's van goedgekeurde hengsten, maar die net niet de kwaliteit hebben die wordt nagestreefd... die heeft tenslotte maar een enkeling, zelfs uit een geslaagde combi) en drafsport (massaal fokken met goede ouders voor die ene topper op de baan, met duizenden afvalprodukten waar niemand iets mee kan vanwege lichamelijke problemen door de hoge eisen in training en moeilijke karakters)

En toch... laat het nu vrijwel onmogelijk zijn om een gewoon gezond paard voor bosritten te vinden...
Laat daar nu eens een echt tekort aan zijn...

Geen onzin... echt niet.. De sites staan hier vol van mensen die weken, maanden, soms zelfs jaren zoeken naar een gezond en leuk paard om ontspannen mee door de bossen te rijden.
Een 'tante' paard, zoals ze dat hier noemen.
Gewoon een paard met een goede gezondheid en gezond psyche, een stabiel en rustig karakter, niet zo snel onder de indruk van alles om hem heen, goed met 4 pootjes op de grond staan en goede sociale achtergrond en opvoeding zonder trauma's.
En daar kom je dus niet aan....
Zoals gezegd... ik heb misschien al honderden paarden gekregen, maar wat je aangeboden krijgt als je een recreatiepaard zoekt zijn de afvalprodukten van de wedstrijdsport, (oud, of met lichamelijk probleem of moeilijk karakter) of recreatiepaarden die iets mankeert en al of niet daardoor beetje zijn gaan flippen.
Een gewoon gezond recreatiepaard voor mensen zonder enige wedstrijdambitie is bijna niet aan te komen.

Gezonde paarden met een dergelijk gezond psyche worden namelijk vrijwel nooit verkocht. En ze zijn er echt niet zoveel. Ze noemen deze paarden niet voor niets 'gouden paardjes' Ze worden niet als vanzelfsprekend gezien en dus om die reden niet verkocht
En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
Zweedse forums bekijkend en advertenties lezend, kun je niet anders dan beseffen dat er ondanks het overschot, ook een tekort is

Dus...
Wat mij betreft.... minder sportpaarden en al zeker veel minder dravers en eens zorgen dat er wat meer aangename recreatiepaarden komen met een goede sterke gezondheid en een prima psyche.
Hebben de recreanten ook eens wat.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:04

Cassidy schreef:
Om de knuppel even in het hoenderhok te gooien.
Qua character zijn de paarden met mindere vader- en moederlijnen makkelijker te hanteren dan de "big-name" hengsten op de "big-name" merries.
Alleen wil het oog ook wat. Dus belanden de handelbare exemplaren op de markt en misschien uiteindelijk de slager...terwijl de "big-name" nakomelingen in de box van een handelaar staan de rotten...

En er zijn genoeg ruiters die een wat rilligere paarden zoeken of juist een met karakter. Ze moeten te allen tijde eerlijk zijn, maar ik bijvoorbeeld hoef geen dooie hoor. ;)
Maar je hebt gelijk dat het overgrote deel van de mensen een heel braaf paard zoekt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:49

liljebo schreef:
Ook hier dus een overaanbod van sportpaarden. En handelaars die vrolijk hele vrachtwagens paarden invoeren uit polen en letland als leuke hobbypaarden voor hobbysport.
Dat menig van die paarden niet erg oud wordt vanwege bedenkelijke gebreken, laat zich raden.
Paarden worden jong ingevoerd, lopen met 3 met de kin op de borst want dat ziet mooi uit en verkoopt aan jeugd met ouders die hun kind al in de top zien meedraaien, maar daar niet te veel geld voor willen neertellen.

Ruim twee jaar geleden ging ik voor mijn dochter op zoek naar een paard waarmee ze de sportopleidng in Deurne kon doen. Mijn budget was 8000 euro. Je wilt niet weten wat we tegenkwamen. In totaal heeft ze op 16 paarden gereden. Piephakken, tong 20 cm uit de mond, onregelmatig etc. Vier paarden leken oke en lieten we keuren. Alle vier afgekeurd, klinisch of op de foto. Gelukkig vonden we uiteindelijk een Letlander die volgens jou zo slecht zijn. Goed op de foto, allround en vooral een fantastich karakter. Als jij een leuk, gezond, recreatiepaard zoekt, kan ik je zeker een Letlander aanbevelen!

Voorts wil ik ontkrachten dat kruislingen papierloos zijn. Jones van mij heeft een NRPS papier met daarop drie generaties voorouders, Sammy is ook kruisling en heeft een papier van het Connemara stamboek. ook zijn afstamming ligt vast.

Overigens zijn mijn eigen kindjes ook 'kruisingen', ben benieuwd hoe de tegenstanders van fokken buiten het ras daar over denken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:14

Even misverstand uit de wereld helpen...
Ik beweer nergens dat Letlanders slecht zijn. Ik heb het over handelaars die in Letland en Polen paarden halen vanwege het goedkope prijskaartje en vervolgens die beestjes in vliegend tempo dusdanig onder het zadel brengen dat ze op 3 jarige leeftijd met de kin op de borst lopen zodat ze een mooi plaatje vormen voor de verkoop.

Probleem zit dus niet in het feit dat deze paarden Letlanders zijn, maar wel in het feit dat de handelaars waar ik het over heb de goedkope zooi uit die landen importeert en er een mooi illusieplaatje mee creeert.
Zie voorbeeld van de driejarige in deze link
Let op teugelgebruik/mond paard
http://www.youtube.com/watch?v=CRQsmAIo ... re=related

Ik ken hier twee stallen die dat doen. Beide stallen hebben geen beste naam. Maar zelfs toen ik dat nog niet wist, had ik gegeten en gedronken toen ik daar een paar paarden voorgeleid kreeg.
Maar dit verkoopt dus.

De paarden die je hier koopt zijn geen leuke gezonde paardjes. Helaas. Maar ze pretenderen sportpaardjes te verkopen voor een haalbare prijs, waar menig intrapt.

Er zijn vast ook serieuze handelaars in paarden uit de oostblok. Maar de mensen die ik hier ken, vallen daar niet onder.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 08-12-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:20

Wellicht moet je dan je mening genuanceerder verwoorden. Het blijft natuurlijk handel, maar wat jij beschrijft gaat zeker niet op voor de handelaar waar wij onze Letlander hebben gekocht. En hij kocht ook regelmatig paarden in Letland.

Overigens begrijp ik wel waarom beroepsfokkers tegen de hobbiefokker zijn. De hobbiefokker verdient zijn brood niet met de fok en zal tevreden zijn met een lagere prijs voor het veulen. Door een verzadigde markt en de goedkopere paarden van de hobbiefokker krijgt de beroepsfokker minder voor zijn fokprodukt en verdient minder. Uiteindelijk gaat het dus om economisch belang, maar wordt de discussie met heel andere, vaak oneigenlijke, argumenten gevoerd.