Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Niet mis met een paard dat weinig contact heeft gemaakt met mensen (en zo ook niets verkeerds heeft aan kunnen leren)
Op het moment dat een fokker een dier de nodige verzorging kan geven zonder dat hij er ook maar een hoeft te verkopen: more power to him.
Je kunt zelf bedanken voor een redelijk blanco paard van 3000 Euro.
Ik heb liever een paard wat redelijk blanco is van 3000 Euro
Dan dat ik de fouten van vorige eigenaren voor 3000 Euro er nog een keer uit moet gaan halen, al dan niet hardhandig....
Kukkie schreef:Ik lees niet helemaal terug om te lezen wie er zegt dat kruisingen niet mogen.
Kukkie schreef:...Alleen dat het niet handig is om te vermeerderen in een tijd dat er tegenover 1 leuke goed gelukte en geliefde kruising 8 stumperds op de markt staan, die niemand wil hebben. ...
Varekaj schreef:Cassidy schreef:Niet mis met een paard dat weinig contact heeft gemaakt met mensen (en zo ook niets verkeerds heeft aan kunnen leren)
Op het moment dat een fokker een dier de nodige verzorging kan geven zonder dat hij er ook maar een hoeft te verkopen: more power to him.
Je kunt zelf bedanken voor een redelijk blanco paard van 3000 Euro.
Ik heb liever een paard wat redelijk blanco is van 3000 Euro
Dan dat ik de fouten van vorige eigenaren voor 3000 Euro er nog een keer uit moet gaan halen, al dan niet hardhandig....
Dan moet je wel rekening houden, als het paard een keertje wat voorheeft, dat ze die als een gek in een hoek moeten drijven en uit de kudde houden (dus kudde wegjagen) eer ze die te pakken kregen. Op een trailer jagen en dwingen terwijl de rest van de bende luid roepend rondvliegt langs de draad.
Of als de smid komt, gewoon platspuiten, snel snel te werk gaan met een flinke mep als ze niet gelijk luisterden, en dan weer loslaten en wegjagen.
Maw de weinige contacten die ze krijgen, zijn vaak al geen positieve, en ze kennen ook niks van respect naar de mens toe. Met nodige gevolgen van dien, kan ik je verzekeren.
Geen idee, maar dat merk je, hoe jong het beestje ook isEn ik twijfel eraan of je daar zoveel voor gaat neertellen?
Kukkie schreef:Ik snap wel dat je je eigen keuze nu aangevallen voelt, maar dat is ook weer niet de bedoeling. De realiteit is echter dat iedereen zich nu flink achter de oren moet krabben of een merrie drachtig krijgen echt wel de juiste verstandige keuze is.
Kukkie schreef:Het gaat over een algemeen probleem, dan veralgemeniseren mensen nu eenmaal.
Als jij vindt dat je het goed hebt gedaan, dan gaat het toch niet over jou?
Varekaj schreef:Wat wel kan ivm quota opleggen: elke hengstenhouder met gekeurde hengst mag x aantal dekkingen/jaar laten doen per hengst. Kans is groot dat ze dan zelf de prijs gaan opdrijven om toch hun winstmarges te behouden. Merries die ze leeg laten = premie voor geven.
Daarmee wordt de fokkerij van particulieren en papierloze paarden nog niet ingeperkt, maar het is wel een start.
Cassidy schreef:Om de knuppel even in het hoenderhok te gooien.
Qua character zijn de paarden met mindere vader- en moederlijnen makkelijker te hanteren dan de "big-name" hengsten op de "big-name" merries.
Alleen wil het oog ook wat. Dus belanden de handelbare exemplaren op de markt en misschien uiteindelijk de slager...terwijl de "big-name" nakomelingen in de box van een handelaar staan de rotten...
liljebo schreef:Ook hier dus een overaanbod van sportpaarden. En handelaars die vrolijk hele vrachtwagens paarden invoeren uit polen en letland als leuke hobbypaarden voor hobbysport.
Dat menig van die paarden niet erg oud wordt vanwege bedenkelijke gebreken, laat zich raden.
Paarden worden jong ingevoerd, lopen met 3 met de kin op de borst want dat ziet mooi uit en verkoopt aan jeugd met ouders die hun kind al in de top zien meedraaien, maar daar niet te veel geld voor willen neertellen.