EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:11

Lindy1982 schreef:
Karin schreef:
Lindy, verkondig nou geen onzin en lees de FAQ.

Nou nou nou, kan ook even normaal..

Ik hoor net dat de wet wederom veranderd is..
In mijn tijd ( toen ik dus nog politie agente was )
was de regel wel degelijk zo ..
Heb er toendertijd geregeld boetes voor uitgeschreven ..

Hoor net dat dat nog niet lang geleden veranderd is.. wat ik dus niet wist...

Die regel is al jaaaaaaren niet veranderd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:11

Het staat allemaal overduidelijk beschreven in de FAQ, maar jij blijft herhaaldelijk verkeerde informatie geven en leest gewoon over de juiste informatie heen.

Ja, dat vind ik onzin verkondigen. En dan verwijs ik naar de FAQ.

En idd, die regel geldt al jaaaaaaaaren.

Blablabla11

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:12

Ik ben nu 4 jaar geen agente meer dus jaaaaaren valt wel mee..

is al laat karin haha

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:13

Maar goed ik vind de verandering wel ok..
Ik ga weer wat anders doen haha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:14

Lindy1982 schreef:

is al laat karin haha

Toch bestaat die regel al sinds het E niet gratis meer bij B gestempeld werd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:14

Lindy1982 schreef:

Die regel is er iig al veel langer dan vier jaar.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:16

Naja het zal allemaal wel..

Dan heb ik en het hele team heel wat onterechte boetes uitgeschreven die niet terug kwamen van justitie :S

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:18

Volgens mij gaan de rijscholen en CBR hier erg blij mee zijn.... toch weer hoop kosten die ze mislopen omdat mensen wel even 2 jaar wachten dan.

heb verder nog niet hele topic doorgelezen alleen de 1e 2 pagina's, las wat over veiligheid en achteruitrijden etc zonder E maar dan neem je toch gewoon een paar lesjes bij een rijschool? ben je nog altijd goedkoper uit dan dat je moet lessen + examen. :)

wel vraag ik me af hoe ze dit allemaal gaan controleren (misschien is het al gemeld in het topic hoor, zal zo even terug lezen) oke het laadvermogen/gewicht van de auto en trailer is makkelijk te achterhalen maar de rest?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:20

Papieren + weegbrug. Zo moeilijk is dat niet magic_lover

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:21

Belachelijke regel! Ik vind dat iedereen met een aanhanger daarvoor een rijbewijs zou moeten hebben! Zeker mensen die dieren vervoeren. Er zijn nu al vaak schandalige combinaties en situaties op de weg en dat gaat alleen maar erger worden. Mensen moeten weten waar ze mee bezig zijn en bovendien verplicht kunnen keren en achteruit rijden met een trailercombi. Nou zolang ik zie op een wedstrijdterrein dat de meeste mensen zo onderhand hun trailer af moeten koppelen om weer weg te komen... :roll:

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:23

Wat ik niet helemaal snap is dat mensen gaan zeuren over dat onervaren mensen dan met een levend wezen in de trailer gaan rijden! Maar ik heb mijn BE rijbewijs gehaald maar ik heb daar niet geleerd hoe ik met een paard in de trailer moet rijden! En geloof me het is gewoon heel anders en ik zelf heb niet zoveel baat gehad bij de ene dag dat ik me E rijbewijs heb gehaald! Ik snap ook echt niet hoe mensen niet achteruit kunnen rijden!! Dat is toch gewoon logisch nadenken!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:24

Anne_GTI schreef:
Papieren + weegbrug. Zo moeilijk is dat niet magic_lover

nee dat kon ik idd zelf nog bedenken, maar stel dan gaan ze je bvb aanhouden langs de weg, en laten ze iedereen meerijden naar zo'n weegbrug? beetje omslachtig toch? :o?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:25

Karin schreef:
Lindy1982 schreef:

Die regel is er iig al veel langer dan vier jaar.

...wat maar aangeeft dat zelfs (veel) agenten het niet eens goed weten! ;) :){

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:27

Eciara schreef:
Ik snap ook echt niet hoe mensen niet achteruit kunnen rijden!! Dat is toch gewoon logisch nadenken!

Voor jou misschien wel, maar dat is het niet voor iedereen.

Mij lukt het de ene keer perfect, op het examen alleen maar complimenten van de examinator. En ook die ene keer dat ik laatst op wegwerkzaamheden stuitte met de trailer erachter. Maar soms heb ik een wat mindere dag als het op 'logisch nadenken' aankomt en dan wil het even wat minder.

Ik vermoed alleen wel dat ik daar het verkeer minder mee in gevaar breng dan wanneer ik stunts ga uithalen op de snelweg met een trailer achter mijn auto. En ik heb ook graag dat mijn paard de volgende keer nog met net zo veel plezier de trailer in loopt. ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:30

Tafje schreef:
Vraag me wel af wat dat betekent voor de veiligheid op de weg. Het is nu eenmaal beter als het trekkend voertuig wat zwaarder is (bv als je flink moet remmen). En ervaring hebben (of je nu wel of geen BE hebt) is altijd meegenomen. Ik heb veel geleerd met lessen, vooral met achteruit rijden :-)

Het is nog steeds slim om te lessen denk ik. Alleen hoef de dan niet meer door de examenstress heen want heel eerlijk... alleen om de stress al kan het zijn dat je zakt.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:33

Karin schreef:
Lindy1982 schreef:
Dan moet jouw auto nog wel het trek vermogen hebben van 2000 kg als hij dat niet mag mag je er dan ook niet mee rijden of je nou E hebt of niet het mag dan helemaal niet

Als je BE hebt is het gewicht dat de auto mag trekken leidend.

Mijn auto mag 1600 kg trekken en daar mag ik best een 2-paards achter hangen, zolang ik met trailer + lading maar niet boven die 1600 kg uit kom. Toen ik mijn E nog niet had mocht ik met zo'n combi niet rijden, wel met onze 1.5-paards met een MTM van 1300 kg.

Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:35

Tuurlijk wil je dat je paard volgende keer vrolijk mee gaat maar dat leer je gewoon niet bij je EB rijbewijs! Daar heb je zoiezo rij gevoel voor nodig! Tuurlijk leer je handigheidjes bij het halen van je E maar als je zelf al gaat oefenen met een trailer zonder paard erin kom je er net zo goed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:35

Over extreme examenvrees bij vaardigheidsexamens kan ik helaas meepraten. Dat is de enige reden waarom ik niet veel eerder aan mijn E begonnen ben. :\

Ik durf van mezelf zeggen dat ik goed rijd met een trailer. Ik ben niet nerveus, ken geen paniek, ik blijf rustig onder alle omstandigheden en mijn paard rent nog steeds met de oortjes naar voren de trailer in. Doe ik blijkbaar toch iets goed. ;)

Echt rijden leer je pas in de praktijk, je rijbewijs is daarvoor de basis. Maar dat geldt voor ieder rijbewijs, niet alleen voor BE.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:36

Dat is nu eens geweldig nieuws :D

Verder denk ik niet dat er plots meer vreemde dingen gaan gebeuren op de baan. Ik ken namelijk tig mensen die zonder BE rijbewijs evengoed met 2-paardstrailer rondrijden, ook al kan/mag het niet.

Alles moet je leren, en als je daar je tijd voor neemt, dan lukt dat wel. Iemand die zorg draagt voor zen paarden, zal heus wel veilig rijden op de baan ook! Althans dat ben ik zéker wel van plan.

BE rijbewijs halen is alleen zo ontzettend duur, dat zie ik niet echt meteen zitten. Houdt me ook tegen om er voor te gaan, omdat ik er momenteel toch geen gebruik van zou kunnen maken. Maar als ik nu dus nog aantal jaartjes wacht, kan mijn volgende auto wel een jeepke worden dat 2-paards (geladen) mag trekken, als ik maar zorg dat de combinatie onder de 3500kg blijft. Moet toegeven, ik weet niet of die combinatie mogelijk is... Maar kan me dan wel al 2-paards kopen om 1 paard mee te vervoeren en evt. later toch nog voor BE gaan. Dan hoef ik toch niet eerst 1-paards te kopen en dan weer te verkopen om me, na het halen van BE, een 2-paards aan te schaffen. Dat scheelt wel weer. Alle, dat is als ik het goed begrepen heb toch.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:37

conejo schreef:
Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.

En dat is dus niet terug te vinden in de FAQ. Het is me tijdens mijn lessen en examen ook niet verteld en ik weet van meer mensen dat hun rijschool daar geen aandacht aan heeft besteed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:38

Eciara schreef:
Tuurlijk leer je handigheidjes bij het halen van je E maar als je zelf al gaat oefenen met een trailer zonder paard erin kom je er net zo goed.

Daar moet je dan maar net een toegestane combinatie voor hebben. Ik ben iig blij dat ik lessen heb gehad en niet zelf aan het klooien ben gegaan.

En met een lege trailer rijden is echt iets heel anders dan een paard vervoeren.
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-11-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanW

Natuurlijk leer je pas echt rijden op de weg nà je rijbewijs! Maar dat neemt niet weg dat een rijbewijs, of liever gezegd de voorafgaande lessen ergens goed voor zijn! Anders kon je je rijbewijs wel bij een pakje boter halen (wat ik me dan ook soms wel eens afvraag bij een bepaalde bestuurder :D )

Anne_GTI

Als ik denk dat afkoppelen sneller gaat dan -tig keer heen en weer steken met de hele combinatie doe ik dat ook. Laatst in het bos nog gedaan. Was door een stel wandelaars zo hopeloos klem gezet dat ik eerst paard aan de boom moest knopen om auto en trailer met veel moeite los van elkaar te draaien. Had iemand bedacht om de auto's voor de brandgang te zetten terwijl ik bij het parkeren had bedacht dat ik daar heel mooi achteruit in kon steken om te keren als ik weer naar huis wilde. Achteruit had ook gekund maar dat was een heel eind met allemaal loslopende wandelaars/mountainbikers/kinderen/honden. Aangezien ik niet pal achter de trailer kan kijken en er zo een kind onder kan schieten vond ik paard aan de boom knopen/afkoppelen/hele spul keren en de ruimte hebben om te laden de beste optie.

Mijn man heeft overigens wel E maar als hij gereden heeft wil het paard niet meer mee. :+

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:40

Anne, tipje: altijd keren bij aankomst! Dat scheelt al een hoop gedoe aangezien medeparkeerders inderdaad nooit rekening houden met een trailercombinatie. Voor de klep parkeren is ook zo'n leuke :roll: Sta je daar met je paard in je handen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:42

Ik snap ook niet goed waarom er minderwaardig gedaan moet worden over afkoppelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En niemand heeft er toch verder last van? :?

Mijn vader rijdt al jaren heel Europa door met een caravan, hij is nog van voor 1984 dus B inclusief E. Maar als hij mijn paard vervoert heb ik de volgende keer problemen met laden, hoe goed hij het ook allemaal bedoelt. :)