Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:37

ik had hetzelfde gedaan Sappos, daarom ga ik nooit naar zo'n markt,want ik vind ze allemaal zielig en zou ze allemaal wel willen meenemen. Nu krijg jij de schuld omdat je iets koopt,maar de verantwoordelijkheid ligt toch ook wel bij de verkoper. Maar..als er geen handel meer is, wordt er waarschijnlijk minder gefokt en staan er minder shetjes enzo op de markt. dus het blijft een moeilijke kwestie...Mensen moeten van te voren ook nadenken voor ze iets gaan fokken...anders fok je gewoon voor de slager!

LadyMadonna

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:39

Als er geen markten meer zijn worden er echt niet minder salamishetjes gefokt hoor :n, ze gaan alleen dan direct naar de slacht zonder tussenstop

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:42

stef schreef:
Als er geen markten meer zijn worden er echt niet minder salamishetjes gefokt hoor :n, ze gaan alleen dan direct naar de slacht zonder tussenstop

Scheelt wel een dag stress. :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:43

Ooit als jonge meid 1 keer naar zo'n markt geweest, was voor mij meteen ook de laatste keer. Jammer om te lezen dat het in al die jaren geen steek verandert is, trieste zaak.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:45

ik ken fokkers die al minder merrie's drachtig hebben dan vorig jaar omdat de handel zo slecht is dus door de crisis wordt er echt minder gefokt en ook beland er dan minder op de markt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:46

Ik ga er uit principe ook nooit meer heen.

Vooral Hedel niet, waar savonds al de paarden worden vast gebonden.

Niet alleen de verkopers zijn de boosdoeners, wat te denken van de handelaren die met een stok alle dieren op de kont slaan etc?

De markt is vooral voor jonge dieren , shetjes, papierlozen en dieren die wat mankeren.
Op zich zou je dus een leuk goedkoop dier kunnen scoren, maar de wijze waarop de dieren gestald worden zou mij al tegenhouden de mensen er nog aan te laten verdienen ook!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:48

Ik vind dat veel mensen een vertekent beeld hebben door de slechte nieuwsberichten
die ze altijd lezen. Vaak staat er niets positiefs in over de markt.
Natuurlijk gebeuren er ook slechte dingen. Maar dat is er altijd en overal.
Het maakt niet uit waar je bent of wat je probeert te verkopen (zoals goederen ipv dieren enz)
er zullen er altijd wel een aantal zijn die het verziekene voor de rest die wel eerlijk
proberen te zijn.
Zelf heb ik aflopen jaar meegeholpen met de paardenmarkt in Lottum.
Van te voren hebben we de paarden gepoetst, ingevlochten en een beetje bijgevijlt
en daarna op stal gezet. Waarna we de auto hebben ingeladen met emmers, jerrycans water
en hooi. Tegen 3 uur 's nachts waren we op het plein(als een van de eerste) en hebben de
pony's op een hoekje vast gezet( net lang genoeg maar dat ze zich niet om elkaar heen kunnen draaien,
want dat is de reden waarom ze vaak korten worden vastgezet. Er staan vaak paarden van verschillende
hoogtes langs elkaar die met teveel ruimte onder en om elkaar heen kunnen waardoor er ongelukken gebeuren)
De mini's stonden niet vast maar in een stukje afgezet met hekwerk. Tegen 2 uur 's middags vertrekken vaak de meeste
handelaren al (dus ze staan geen hele dag op de markt) zo ook wij. De paarden worden op een apart stuk land gezet (quarantaine)
om te voorkomen dat de andere paarden om stal iets oplopen wat hun misschien op de markt hebben opgelopen.

Maarja ik heb wel handelaren gezien die dat dus niet deden en van mij mogen ze die wel behoorlijk straffen.
Want hun verzieken het voor de rest.
Dus ik ben tegen afschaffing maar voor betere controle

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:50

Word tijd voor de dierenpolitie in Nederland zoals het nieuwe kabinet van plan is en dan op dit soort markten direct ingrijpen als ze mishandeling of slechte lichamelijke konditie zien, als de slechte handelaren meteen lik op stuk krijgen ( dieren in beslag en fikse boete) dan kunnen ze niet anders dan beter hun best doen anders kost het ze veel geld, het is toch van de zotte dat een dier zo slecht is dat het op een markt moet worden afgemaakt.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:50

Er is elke keer wel wat op die paardenmarkten, ik denk dat het beste nog gewoon zou zijn, om de paardenmarkten niet meer te organiseren. En anders onder controle te organiseren. Want tegenwoordig hoor je veel te veel over de problemen over een paardenmarkt.

En zoals een aantal hier al hebben gezegd, bij sommige gaat het inderdaad niet om de gezondheid van een paard en waar een paard terecht komt. Het gaat alleen om de centen die je ervoor krijgt. >;) :r

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:58

Ze moeten gelijk een rechtszaak aanspannen tegen die beulen als ze "betrapt" (volgens mij doen ze t niet zo stiekem) worden op zulke mishandeling!!! Nooit meer dieren houden voor hen!! Ik snap overigens zobijzo al niet waarom mensen dieren houden als je ze zo walgelijk vind dat je ze zo aftuigd niet verzorgd!! Ga dan fietsen verkopen ofzo!! Ga postzegels sparen, maar laat die arme weerloze zielen met rust!!
Laatst bijgewerkt door moes op 09-11-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:59

Aguttie wat sneu. Daarom ga ik ook nooit naar paardenmarkten, ik kan er gewoon niet tegen. Ik vind het zo zielig, ik wil ze dan allemaal wel meenemen.
Ik ben ook voor afschaffen eigenlijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:01

ik ben erzelf ook geweest,
ik heb de grootste ruzie gehad met een handelaar we hadden een fries gekocht,
en liepen na de wagen,
toen kwam de fries langs een handelaar en sloeg dat arme dier echt vol op de kont.
toen ben ik helemaal uitgeflipt.
we hebben ook een vos mee na huis genomen,
hij is 2 jaar en had zijn hele hoofd kapot.
toen we thuis kwamen viel het paard het eten gewoon aan zo n honger had hij.
we hebben hem meteen ontwormt en lekker laten genieten van zijn eten.
morgen gaat hij lekker op de wei bij mijn andere paarden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:10

Citaat:
Met name de mini-pony's werden stelselmatig geschopt en geslagen en vaak ook over de grond gesleurd aan hun staarten. Niet zelden door meerdere mensen tegelijk.

...Schofterig gewoon... dat zijn geen mensen meer maar monsters... :( -:(-
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 09-11-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:12

ik heb gedeeltelijk het topic door gespit

ik vind dat de paarden markt wel moet blijven
maar eigenlijk moet hij net zo worden als de veemarkt hier in de brabant hallen
alle dieren netjes in een stand met een emmer water voor de neus

alks jullie dan zo graag een actie willen opzetten
maak dan een handtekeningen actie waarbij gevraagt wordt
om de wetten en regels aan te scherpen
niet om heel zo,n markt af te schaffen
want voor veel mensen is zo,n markt juist
een hele goede plek om een dier te kopen
omdat je zo ontzettend veel keus hebt

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:12

Ook wel apart dat altijd door mensen geroepen wordt: niet bij broodhandelaren een hond kopen! dan hou je het in stand!

maar zo'n paardenmarkt is toch eigenlijk hetzelfde?

@horseydude: denk dat je 'schofterig' bedoelt? ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:14

Sammy1, vat dit niet als kritiek richting jullie op want de paardjes zullen het bij jullie goed hebben maar als er geen kopers meer zijn, zijn er ook geen markten.
Snap de plaatsen waar de grote markten gehouden worden ook niet, ze hebben een groot economisch belang bij deze markten(horeca,detailhandel) en daarom zouden ze er alles aan moeten doen om dit soort negatieve publiciteit te voorkomen i.p.v. alleen er te zijn om de marktgelden te innen zoals in Hedel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:14

Moet me toch iets van het hart en dat is dat ik diverse van jullie wel erg hypocriet vind. Als je weet dat er veelal wantoestanden zijn, waarom dan nog naar een markt gaan om een dier te scoren?? En dan later lopen klagen hoe slecht de dieren behandelt werden etc. Als er niemand meer naar toe gaat, is het zo over en uit met die markten. Tis altijd nog een kwestie van VRAAG en aanbod. Geen vraag meer, dan neemt het aanbod steeds verder af totdat het helemaal niet meer interessant is. Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf is mijn motto.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:17

de markt gaat eigenlijk vooral tussen handelaren hoor aslo

particulieren zijn bijzaak
en handelen bklijven toch wel komen
en een handelaar koopt er 10 een particulier 1 ;)

Dierenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:19

jezus.. en dat nog wel in Brabant.. waar ik meestal zo van hou.. :(

Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest, wist niet dat het zo erg aan toe kon gaan .. was ooit van plan er misschien nog 1 te bezoeken.. laat nu maar zitten..
Als het er zo aan toe gaat, ga ik huilend weg daar.. en wil ik alle paarden kopen.. Als ik toch eens miljonair was .. ;(

Afschaffen die handel !! Zeker weten !! :(

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:19

fried_egg schreef:
Ja sorry... is al verbeterd! :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:20

Dan lijkt het mij een strak plan dat alle particulieren voortaan van die markten weg blijven en er een instantie komt die wel toezicht houdt, van begin tot eind. 'Men' maakt zich tegenwoordig druk om afmetingen van stallen, paarden die minimaal met zijn 2en moeten staan etc., en dit soort wantoestanden die al jaaaren gebeuren, kunnen nog steeds. Gaat mijn pet allemaal te boven hoor.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:22

HorseyDude schreef:
fried_egg schreef:
Ja sorry... is al verbeterd! :)

Het had schofterig x afschuwelijk = schoftelijk kunnen zijn.
dus ik denk vraag het maar even :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:24

Ik ben 1 x naar zuidlaardermarkt geweest vroeger, dat nooit meer.

Al die ponys in een vrachtwagen naar italie en duitsland voor de slacht, en mismaakte paarden, en geslagen dat er werd op alle mogelijke manieren.

En nog worden er met de kleine ponys raak gefokt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:25

Ik ben ook geweest gister en idd, er lopen daar mensen rond die je zelf toch eens zo'n zelfde klap met die wandelstok zou geven.... -:(-

Maar om nou te zeggen dat alles verschrikkelijk slecht en te erg voor woorden was? Nee, dat ook weer niet hoor! In ieder geval niet toen wij er waren. Vind het wel schokkend om te lezen dat er ponies aan hun staart voort zijn gesleept... Zou wel verklaren waarom er veel (jonge) shetters er echt zwaar stoïcijns bijstonden. Die reageerden nergens (meer) op.

Ik vond het toch erg interessant. Nog nooit geweest en weet ook echt niet of ik nog een keer ga, maar blij dat ik ben geweest.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:28

vind het fijn om te horen dat ik een mishandelaar ben omdat ik na toe ga,
eerste plaats laat ik me van niemant zeggen wat ik mag en niet mag.
als ik niet ga gaat het toch door.
ik koop liever een paardje die daar staat en hulp nodig heeft dan een paard op marktplaats die netjes verzorgt is.
ik vind dat die dieren ook een goed leven horen te hebben.
ik ben echt heel erg blij dat ik 2 heb kunnen redden.
eentje heeft mijn vriendin gekocht en wij hebben er ook eentje.