Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:18

Maar ik vind het toch wel een eng idee dat je een bloedworm pas in de mest ziet als je paard er al schade van heeft :\

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:20

Pellie schreef:
ik ontworm mijn paarden misschien eens 1x per jaar, ik gooi er eens een wormentelling tussendoor (1 paard per keer), en ze zijn altijd schoon. het kan dus zeker wel goed gaan :j

Mag ik vragen in welk jaargetijde jij die wormtelling doet???

Vast niet in de winter of het vroeger voorjaar?? Of is dat je standaardmoment van tellen??
Eerlijk gezegd ben ik blij dat mijn paarden niet bij die van jou in de wei staan. Jouw paard kan een bom van kleine rode bloedwormen zijn. En van lintworm natuurlijk..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:22

Pellie schreef:
_Rhiannon_ schreef:
Een paard heeft toch altijd wormen?

klopt, bij een wormentelling hanteren ze percetages, en wordt bij de meeste klinieken gedaan dus ik snap niet waarom mensen dit zo vaak wantrouwen. :)

omdat de wormen een cyclus hebben en niet altijd eitjes loslaten...dat is per wormsoort verschillend.
Ook laten alleen volwassen wormen eitjes los,het kan dus dat je paard vol zit met 'baby' wormen,die niet op een eitelling te zien zijn omdat ze nog geen eitjes loslaten.

Ik sta in de herhaal modus :o maar je weet het niet....misschien komt het aan bij 1 persoon...dan was het de moeite waard.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:23

Waarom koop je niet voor een jaar als de DA komt enten
geen probleem en onze dierenarts maakt er nog een leuk prijs van ook
kan het niet goedkoper in de winkel
iedereen gelukig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:23

@Geerke: precies, en zo ging dat ene paard ook dood aan een heel heftige wormbesmetting. Ondanks prachtige tellingen die aantoonden dat er niks aan de hand zou zijn...

er staan er twee in de herhaalmodus :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:25

Maar is door middel van een bloedonderzoek wel aan te tonen of er wormen zijn?
En zijn dan ook alle wormen 'zichtbaar'?
Of pas als ze je paard gaan beschadigen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:32

Anya schreef:
@Geerke: precies, en zo ging dat ene paard ook dood aan een heel heftige wormbesmetting. Ondanks prachtige tellingen die aantoonden dat er niks aan de hand zou zijn...

er staan er twee in de herhaalmodus :j

Wat een enge gedachte!

Er lopen ook al onderzoeken waarin het vermoeden bestaat dat er een ivermectine-resistentie zou zijn.

Naast de tellingen (gaat van de stal uit) zal ik dus zeker blijven ontwormen (heb ik tot nog toe naast de tellingen ook gedaan omdat ik nog kuren had liggen).
In hoeverre kun je problemen verwachten als je weide-genoten het niet doen?

Het weide-management is wat wormen betreft wel oké bij ons door regelmatige verplaatsing, maaien en koeien erover heen. Dat is dan wel een voordeel.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 06-11-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:32

Citaat:
In de tweede helft van het weideseizoen is mestonderzoek minder betrouwbaar. Het is dan dus niet zinvol om mestmonsters in te sturen. Het aantal eieren in de mest is gedaald, terwijl de besmetting van de paarden en de weide dan juist maximaal is.

Waarom en wanneer bloedonderzoek
De larven die aan het einde van het weideseizoen zijn opgenomen door het paard, worden niet meer volwassen maar gaan in winterslaap in de darmwandcellen. Bij jaarlingen is soms sprake van een forse infectie door massa’s larven. Echter met mestonderzoek is dat niet aan te tonen, omdat deze larven geen eieren produceren. In het daaropvolgende voorjaar komen de larven weer massaal uit de darmwandcellen tevoorschijn en kunnen dan ernstige ziekteverschijnselen geven, zoals: acute vermagering, diarree en koorts. Het komt geregeld voor dat dieren de infectie niet overleven. Het is daarom raadzaam om een besmetting tijdig op te sporen, zodat de larven kunnen worden bestreden. Hiervoor is de GD Wormmeter Bloed ontwikkeld. Met bloedonderzoek is de schade die de larven aanrichten aan de darmwandcellen te meten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:33

Als de wormtelling op 5 mestmonsters van 5 dagen gedaan wordt bij een niet klinisch ziek dier is deze pas betrouwbaar.
Bij een klinisch ziek dier mag je van 3 mestmonster over 3 achtereenvolgende dagen uitgaan.

In bloedonderzoek is het wel aan te tonen als je paard antistoffen gaat maken tegen de aanwezige wormen. Dit kan zichtbaar zijn in de bloedmonsters, maar als je paard pas voor de eerste keer in contact is geweest met de betreffende worm is de kans erg klein.

Moraal van het verhaal is dat een enkel mestmonster nooit uitsluitsel kan en mag geven over de wormbesmetting in een weiland!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:34

Dus wormtelling is het beste in het begin van het weideseizoen en bloedonderzoek het best in de winter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:36

Er is na jaren onderzoek (wordt in de US bv al veel langer gebruikt) nog geen resistentie aangetoond tegen moxidectine (equest en equest pramox (met lintworm)).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:39

Nemurin schreef:
Als de wormtelling op 5 mestmonsters van 5 dagen gedaan wordt bij een niet klinisch ziek dier is deze pas betrouwbaar.
Bij een klinisch ziek dier mag je van 3 mestmonster over 3 achtereenvolgende dagen uitgaan.

En nu doe ik 5 van die mestmonsters keurig achter elkaar in juli en augustus. Denk jij dat dan een besmetting met de larven van de bloedworm uit die telling komt??

Ik denk van niet namelijk. Die zitten fijn in de darmwand ingekapseld. Ik weet eigenlijk wel vrij zeker van niet.
Dit biedt mensen dus schijnzekerheid. En daar heb je mooi niks aan als je paard ligt te creperen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:40

_Rhiannon_ schreef:
Maar is door middel van een bloedonderzoek wel aan te tonen of er wormen zijn?
En zijn dan ook alle wormen 'zichtbaar'?
Of pas als ze je paard gaan beschadigen?

Ja,dan moet je op eosinofielen laten testen.
Verhoging daarvan is een indicatie van een worminfectie/besmetting.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:41

Ik stelde de vraag net al, misschien weet iemand dit?:
Naast de tellingen (gaat van de stal uit) zal ik dus zeker blijven ontwormen (heb ik tot nog toe naast de tellingen ook gedaan omdat ik nog kuren had liggen).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:41

Ik ontworm in principe 4x per jaar, paarden staan hele jaar door buiten.
Geef in voor en najaar een wat heftigere wormkuur, tussendoor gewoon een Bimectin.
Afgelopen jaar heb ik om de 2 maanden ontwormt, wegens een nieuwe aankoop waar aardig wat wormen afkwamen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:47

IMJ schreef:
Ik stelde de vraag net al, misschien weet iemand dit?:

Dat kan een probleem zijn als je weide genoten last van bloedworm hebben.
Dat is nogal hardnekkig en daar kom je pas vanaf met de wei zeker z'on 6 weken niet te laten begrazen...alle paarden ontwomen tegelijk met equest pramox,mdat die ook de ingekapselde bloedworm aanpakt....en dan ook nog dagelijks,binnen 24 uur de mest weghalen.
En dan serieus blijven door ontwormen,dus iedere 8 weken,of met 12 weken ertussen met pramox.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:49

pramox is voor lintworm (er zit Praziquantel bij in), equest pak de ingekapselde bloedwormen (moxidectine) al aan.

EquestPramox
Werkzame stoffen: Moxidectine en Praziquantel
Werkzaam tegen een breed scala van inwendige en uitwendige parasieten, zoals kleine (volwassen en intraluminale stadia) en grote strongyliden, spoelwormen, veulenworm, aarsmaden, horzellarven én lintwormen

Extra info:
· Door het lipofiele karakter van moxidectine, vindt met name concentratie plaats in het vetweefsel.
· Effectief tegen benzimidazole resistente Cyathostominae stammen. Equest heeft een aanhoudende werking gedurende twee weken tegen kleine strongyliden.
De uitscheiding van kleine strongyliden eieren wordt gedurende 90 dagen onderdrukt.· Een spuit is voor de behandeling van een paard van 575kg
· Na opening: binnen 6 maanden gebruiken
· Contra-indicaties: niet toedienen aan veulens jonger dan 6,5 maanden
· 2,5 mg Praziquantel per kg lichaamsgewicht
· Geregistreerd diergeneesmiddel: Reg.NL 10399

het leuke is het vetgedrukte zinnentje.. ze scheiden ook geen wormeieren meer uit gedurende 90 dagen van rode bloedwormen
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-11-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:49

Bedankt.

Toch wel een enge gedachte hoor.. wormen.
Ga ook de DA is bellen, misschien dat hij mij zijn gedachte van 1 telling eens in de 3 mnd is kan uitleggen want als ik dit zo lees is dat dus echt niet goed!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:50

Bloedworm is helaas lastiger omdat die in de darmcellen ingekapseld liggen te snurken inderdaad tot het winter wordt, Anya.
Ik zal straks na mijn eten eens even in m'n boeken duiken, dan weten we dat ook weer.

IMJ, als je weidegenoten niet ontwormen maar jij wel, kun je weinig problemen verwachten neem ik aan, afhangend van de weidebesmetting. Mocht de weidebesmetting nou heel hoog zijn (maar het komt bij jou niet uit de tellingen?) dan is jouw paard straks netjes ontwormd en de rest is van binnen vol met rommel.
Is de weidebesmetting laag, ben je in feite preventief aan het ontwormen en moet je gaan nadenken over resistentie kweken door te veel te ontwormen.

Daarnaast zit bloedworm lekker verstopt dus reageert die zeer waarschijnlijk niet op de gewone ontwormingsmiddelen.

Als jouw DA maar 1x telt ipv op 5 mestmonsters achter elkaar zou ik ook gaan twijfelen over de waarheid van die uitslag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:52

@Nemurin:
Graag, want persoonlijk vind ik die bloedworm de engste soort. Kan ook de meeste snelle schade aanrichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:53

IMJ schreef:
Bedankt.

Toch wel een enge gedachte hoor.. wormen.
Ga ook de DA is bellen, misschien dat hij mij zijn gedachte van 1 telling eens in de 3 mnd is kan uitleggen want als ik dit zo lees is dat dus echt niet goed!

wormen zijn gevaarlijk...ze brengen zoveel schade aan binnenin,onherstelbare schade.
Gelukkig toch iemand bereikt :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:55

Komt niet uit de telling nee. Ontwormen was niet nodig zei hij.

Ben ook benieuwd Nemurin. Enge worm!

Geerke :D! Sta echt wel open voor ideeën van anderen hoor! Moet alleen eerst wel even overtuigd worden _O-.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:09

ik vind het wel risicovol dat Equest wormspuiten heeft voor maar 575 kg.
Daarmee loop je grotere risico op onderdoseren bij grote, zware paarden (1 spuit is toch genoeg voor een paard?) en dus grotere kans dat de wormen ook tegen die werkzame stof resistentie op kunnen bouwen.
Je kunt beter overdoseren, maar zijn hier veel mensen die 2 spuiten kopen voor 1 paard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:11

Nee.. wij kopen 4 spuiten voor een paard, een heel groot paard, een quarter en een pony. Alle paarden zijn op de weegbrug geweest. Dus ik weet dat Wiz meer weegt dan 575. Ik weet dat Seven 435 weegt. Ergo ik heb over voor Wiz. Lan en Tex wegen beiden geen 575.

Had ik maar één paard dan kocht ik twee spuiten als het paard zwaarder is dan aangegeven. Lijkt me vanzelfsprekend.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:31

robert45 schreef:
Nemurin schreef:
LindyH, preventief ontwormen heeft tot een aantal resistenties geleid waardoor er een aantal wormmiddelen niet meer werken. Dan denk je je paard vrolijk te ontwormen en dan zitten die wormen je daar in die darmen lekker uit te lachen.

Dus dat voorkomen we liever, en daarom is preventief ontwormen er een beetje uit aan het raken (maar niet bij iedereen).

resistentie kan alleen voort komen aan een kleine blootstelling gif gedurende een lange tijd. Oftewel te vaak met een kleine Dosering ontwormen.

Als je dus voldoende werkzame stof gebruikt dan is er niets aan de hand. Immers alles is dan dood.

verder ontwikkelt de industrie telkens nieuwe stoffen. Problemen in de toekomst verwacht ik dus absoluut niet.

Hoe kom je daar nu bij? Niet zoals jij het stelt hoor.

Het paard is resistent, dus gewend aan de stof en geeft daar geen reactie meer op en het werkt niet meer. DAT is juist het punt...