Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pellie schreef:ik ontworm mijn paarden misschien eens 1x per jaar, ik gooi er eens een wormentelling tussendoor (1 paard per keer), en ze zijn altijd schoon. het kan dus zeker wel goed gaan
Pellie schreef:_Rhiannon_ schreef:Een paard heeft toch altijd wormen?
klopt, bij een wormentelling hanteren ze percetages, en wordt bij de meeste klinieken gedaan dus ik snap niet waarom mensen dit zo vaak wantrouwen.
Anya schreef:@Geerke: precies, en zo ging dat ene paard ook dood aan een heel heftige wormbesmetting. Ondanks prachtige tellingen die aantoonden dat er niks aan de hand zou zijn...
er staan er twee in de herhaalmodus
Citaat:In de tweede helft van het weideseizoen is mestonderzoek minder betrouwbaar. Het is dan dus niet zinvol om mestmonsters in te sturen. Het aantal eieren in de mest is gedaald, terwijl de besmetting van de paarden en de weide dan juist maximaal is.
Waarom en wanneer bloedonderzoek
De larven die aan het einde van het weideseizoen zijn opgenomen door het paard, worden niet meer volwassen maar gaan in winterslaap in de darmwandcellen. Bij jaarlingen is soms sprake van een forse infectie door massa’s larven. Echter met mestonderzoek is dat niet aan te tonen, omdat deze larven geen eieren produceren. In het daaropvolgende voorjaar komen de larven weer massaal uit de darmwandcellen tevoorschijn en kunnen dan ernstige ziekteverschijnselen geven, zoals: acute vermagering, diarree en koorts. Het komt geregeld voor dat dieren de infectie niet overleven. Het is daarom raadzaam om een besmetting tijdig op te sporen, zodat de larven kunnen worden bestreden. Hiervoor is de GD Wormmeter Bloed ontwikkeld. Met bloedonderzoek is de schade die de larven aanrichten aan de darmwandcellen te meten.
Nemurin schreef:Als de wormtelling op 5 mestmonsters van 5 dagen gedaan wordt bij een niet klinisch ziek dier is deze pas betrouwbaar.
Bij een klinisch ziek dier mag je van 3 mestmonster over 3 achtereenvolgende dagen uitgaan.
IMJ schreef:Ik stelde de vraag net al, misschien weet iemand dit?:
Naast de tellingen (gaat van de stal uit) zal ik dus zeker blijven ontwormen (heb ik tot nog toe naast de tellingen ook gedaan omdat ik nog kuren had liggen).
In hoeverre kun je problemen verwachten als je weide-genoten het niet doen?
IMJ schreef:Bedankt.
Toch wel een enge gedachte hoor.. wormen.
Ga ook de DA is bellen, misschien dat hij mij zijn gedachte van 1 telling eens in de 3 mnd is kan uitleggen want als ik dit zo lees is dat dus echt niet goed!
robert45 schreef:Nemurin schreef:LindyH, preventief ontwormen heeft tot een aantal resistenties geleid waardoor er een aantal wormmiddelen niet meer werken. Dan denk je je paard vrolijk te ontwormen en dan zitten die wormen je daar in die darmen lekker uit te lachen.
Dus dat voorkomen we liever, en daarom is preventief ontwormen er een beetje uit aan het raken (maar niet bij iedereen).
resistentie kan alleen voort komen aan een kleine blootstelling gif gedurende een lange tijd. Oftewel te vaak met een kleine Dosering ontwormen.
Als je dus voldoende werkzame stof gebruikt dan is er niets aan de hand. Immers alles is dan dood.
verder ontwikkelt de industrie telkens nieuwe stoffen. Problemen in de toekomst verwacht ik dus absoluut niet.