Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:37

jij durft :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:37

Ik kom oet Grunn', ik versta het ook wat je zei Adil...

En dat was dat schieten de enige zinnige oplossing is, als je die dieren wat wilt bieden zonder enige risico's.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:38

Ik begreep je in één keer Adil18 :Y) (mja kom ook 'uut Twente' :D )

Dit is trouwens misschien wel een interessant filmpje m.b.t. de Oostvaardersplassen en sterfte onder de grazers: http://www.youtube.com/watch?v=LX4P4BC7Ohw

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:38

Wie durft?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:39

moniquelucky schreef:
Maar thanx...helaas komen er zo dus bv misverstanden, mijn excuses....

Daar hoef je echt niet je excuses voor aan te bieden! Ben blij dat het nu duidelijk is :)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:40

Janine1990 schreef:
Was ook een overtrokken zin, maar geeft wel aan dat SBB nergens van weet, en alleen maar denkt dat het natuur is, wat het dus nooit is geweest. En natuur is toch mooi? Dat moeten we toch behouden?
Nou, doe dat dan ook?
Heel de Oostvaardersplassen zijn 'nep' :Y) Het zou een industriegebied worden, maar omdat de economie er toen niet naar was hebben ze er maar een natuurgebied van gemaakt, speciaal voor de vogels.
..En waar zijn die vogels nu? :7 (nog wel wat, maar niet veel -zoals gehoopt- vogels broeden en leven in de Oostvaardersplassen momenteel).

Dat ze het beheer in handen hebben gelegd van Staatsbosbeheer is naar mijn idee ook een misstap.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:41

Ok. ;)
Maar de DB doet wel ook veel goede dingen, waarom weten ze hier dan niet mee om te gaan is mijn vraag?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:41

Sabin_e schreef:
Janine1990 schreef:
Was ook een overtrokken zin, maar geeft wel aan dat SBB nergens van weet, en alleen maar denkt dat het natuur is, wat het dus nooit is geweest. En natuur is toch mooi? Dat moeten we toch behouden?
Nou, doe dat dan ook?
Heel de Oostvaardersplassen zijn 'nep' :Y) Het zou een industriegebied worden, maar omdat de economie er toen niet naar was hebben ze er maar een natuurgebied van gemaakt, speciaal voor de vogels.
..En waar zijn die vogels nu? :7 (nog wel wat, maar niet veel -zoals gehoopt- vogels broeden en leven in de Oostvaardersplassen momenteel).

Dat ze het beheer in handen hebben gelegd van Staatsbosbeheer is naar mijn idee ook een misstap.

In Nederland heb je geen natuur meer, alleen cultuur....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:42

moniquelucky schreef:
Janine1990 schreef:
En zo heeft SBB en de DB schijnbaar [url]lol in het in leven houden van hongerende dieren[/url]...
Want dit probleem hadden ze jaren geleden al kunnen voorzien.

Dat is, zoals ik het nu bekijk, idd nog erger.

Idd, uithongeren is vele malen erger dan een dier doodschieten.
Wij vinden dat erg omdat wij daar een gevoel bij hebben. Dieren hebben dat gevoel wat wij hebben echt niet. Die denken aan overleven en eten.En als er geen eten is gaan ze dood.
We proberen dieren te laten verwilderen, maar gaan ze toch vermenselijke door er emoties aan te hangen.
Dit probleem hadden ze idd jaren geleden al kunnen verkomen door de kuddes beter te beheren door bijv uit elkaar te halen en te verplaatsen.
Nu zijn er denk ik rigoreuzere middelen nodig omdat zoveel dieren verplaatsen gewoon niet haalbaar is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:43

It Fryske Gea beheert in Friesland ook een aantal natuurgebieden, daar worden elk jaar voor de winter de overtollige dieren geslacht.
Daar hoor je nooit iemand over klagen, het systeem werkt perfekt.
De dieren hebben zolang ze leven een geweldig leven, worden in een oogwenk gedood en wij eten er een jaar heerlijk van, net zoals nog veel meer leden van It Fryske Gea. Super-biologisch-scharrelvlees, :9 wat wil je nog meer?
En waarom zou het slachten "een bloedbad" aanrichten? Wat een sensatiegedoe zeg.
Mensen eten nou een keer vlees, op een aantal na dan. Liever zo'n lapje dan van een dier dat nooit het daglicht gezien heeft. De huiD maken we mooie jassen en schoenen en kleden van, dus weinig afval. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:45

Sabin_e schreef:
Ik begreep je in één keer Adil18 :Y) (mja kom ook 'uut Twente' :D )

Dit is trouwens misschien wel een interessant filmpje m.b.t. de Oostvaardersplassen en sterfte onder de grazers: http://www.youtube.com/watch?v=LX4P4BC7Ohw

De maker van dat filmpje snapt het ook niet helemaal.
"Het landschap is aantrekkelijk voor de vogels."

Ja die vogels vliegen over: "Naaaaah, kijk nou es Sjaan, ziet dat er ff mooi uit? Wa zeggie dur van? Zulle we daar huissie, boompie, beessie doen van de zomer???"

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:46

Adil18 schreef:
In Nederland heb je geen natuur meer, alleen cultuur....
En snelwegen :P

@ Monique: De dierenbescherming heeft over het algemeen weinig te maken met het beheer van de Oostvaardersplassen.

Het enige wat de Dierenbescherming wilde is dat de grote grazers in het gebied gezien te worden als gehouden dieren. Dus bijvoeren, aantallen reguleren, etc.
De rechter heeft echter de Dierenbescherming in het ongelijk gesteld. Volgens de rechter dienen de grote grazers in het gebied niet gezien te worden als gehouden dieren en is Staatsbosbeheer niet verplicht de dieren bij te voeren bij extreme winterse omstandigheden, zoals de Dierenbescherming had geëist. Bron.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:47

Janine1990 schreef:
Ja die vogels vliegen over: "Naaaaah, kijk nou es Sjaan, ziet dat er ff mooi uit? Wa zeggie dur van? Zulle we daar huissie, boompie, beessie doen van de zomer???"
Sjaan: "Neeeeh Sophietje ik ben bang dat ik dan opgevreten wordt door één van de 2200 Edelherten. Ik vlieg lievah nog effe verdah naar de Veluwah"

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:50

Walgelijk dat er alleen al gedacht wordt om deze dieren te doden, mensen hebben ze daar neergezet en dan moet je er voor zorgen!
Gewoon bijvoeren en anders moet je dieren daar niet droppen!
Verder vind ik de de meeste berichten hier erg respectloos.........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:51

Paperboy schreef:
Walgelijk dat er alleen al gedacht wordt om deze dieren te doden, mensen hebben ze daar neergezet en dan moet je er voor zorgen!

Jaaaaa, neee, dat is echt dé oplossing... Volgens mij begrijp je niet helemaal wat het probleem is... :+

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:52

ok thanx sabine

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:55

Paperboy schreef:

Zo dacht ik ook maar er moet een oplossing komen!!!En na hier meer gelezen te hebben ben ik erachter dat er helaas geen leuke oplossingen komen omdat het niet anders kan.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:57

Paperboy schreef:
Deels mee eens. Al vind ik maar weinig berichten hier respectloos, maar dat is mijn mening.

Er wordt gedacht om de dieren te doden omdat er elke winter veel aan erge honger lijden. Dit puur omdat het aantal grazers is toegenomen tot veel te grote getallen.

De grazers zijn daar gedropt in 1983 (heck runderen), 1984 (konikpaarden) en 1992 (edelherten). Helaas kunnen we hier anno 2010 weinig verandering in brengen. Echter vind ik wel dat er voor gezorgd moet worden, en dan heb ik het niet alleen over bijvoeren - maar ook over aantallen reguleren.

Ook de Dierenbescherming blijft van mening dat met het introduceren van dieren (of deze nu wild, semi-wild of gehouden zijn) terughoudend moet worden omgegaan en dat er hierbij voldoende waarborgen moeten zijn om het welzijn van de betreffende dieren te garanderen.
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 02-11-10 18:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:59

Janine1990 schreef:
Paperboy schreef:

Jaaaaa, neee, dat is echt dé oplossing... Volgens mij begrijp je niet helemaal wat het probleem is... :+

Nee klopt, het is een belachelijk probleem wat weer heel wat ellende voor die dieren betekend.
als mensen eerst nadenken voor dat ze iets bedenken en uitvoeren kan een hoop dierenleed bespaard blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:02

Paperboy schreef:
Nee klopt, het is een belachelijk probleem wat weer heel wat ellende voor die dieren betekend.
als mensen eerst nadenken voor dat ze iets bedenken en uitvoeren kan een hoop dierenleed bespaard blijven.

Jep, en daarin is het inderdaad wel de verantwoordelijkheid van SBB. Laat ze dan ook de verantwoordelijkheid nemen die dieren op tijd uit hun leven te verlossen.

Edit: En niet als ze al een week of langer hebben moeten lijden. Want ik las ergens dat er pas mag worden geschoten als dieren lijden. Nou wel jaaaa zeg, laat het er ook nog eens op aan komen... 8)7

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:04

Paperboy schreef:
Schrijf dat maar naar Staatsbosbeheer ;)
Maar ik ben het wel met je eens dat het voorzien had moeten worden in welke getallen de grazers zouden uitgroeien en wat dan de gevolgen zouden zijn voor het gebied én de grazers zelf.
Dit heeft echter weer te maken met het soort beheer dat Staatsbosbeheer toepast. Geen jacht (geen menselijk ingrijpen bij regulatie van aantallen, dat doen de strenge winters wel), er mag alleen geschoten worden bij ontzettend veel lijden van een dier. En aan natuurlijke vijanden is niet gedacht.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:08

moniquelucky schreef:
Paperboy schreef:

Zo dacht ik ook maar er moet een oplossing komen!!!En na hier meer gelezen te hebben ben ik erachter dat er helaas geen leuke oplossingen komen omdat het niet anders kan.

Er had al veel eerder iets gedaan moeten worden, castreren of van begin af aan minder dieren uit moeten zetten. Iedereen weet dat dieren zich voortplanten, van begin af aan elk jaar wat dieren castreren had al heel wat kunnen uitmaken. Ja als je wacht tot er veel en veel te zijn .............. .
Gewoon een kwestie van het niet zover laten komen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:08

Sabin_e schreef:
Schrijf dat maar naar Staatsbosbeheer ;)

Haha, succes dan...

SBB draagt een bril, zo eentje:

Afbeelding

Sabin_e

Re: Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:15

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:19

Sabin_e schreef:
Hier kan je trouwens een Petitie tekenen tegen het dierenleed wat ontstaat vanuit het huidige beheer op de Oostvaardersplassen: http://petities.nl/petitie/stop-dierenl ... ersplassen

Dan wordt er weer een actie op poten gezet die niets uithaalt en alleen de last die op vele mensenharten zonder enige kennis van zaken rust verlicht...

Waarom kan SBB niet gewoon die beesten op tijd afschieten (en NIET eerst laten lijden) en haar fouten toegeven? Is dat zó moeilijk? Lijkt me niet toch?