Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:27

waarom afschieten?
als ze de paarden onder de 3 vangen,
en dan mak maakt kunnen het volgensmij hele makke,
en lieve paardjes worden ook om op te rijden,
en anders gewoon de hengsten er tussen uit halen,
worden het er ook niet meer en 1x in de zoveel tijd een hengst uitzetten,
geen gezeur meer,
bij mijn verzorg paardjes hadden wij koningspaarden,
uit een bos helemaal wild alles,
waren uiteindelijk makke dieren geworden,
sommigen die nog trapte wel naar de slacht,
maar dat waren er maar 3 van de 15,
verder zat er geen kwaad in de beestjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:17

sorayamagic2 schreef:
waarom afschieten?
als ze de paarden onder de 3 vangen,
en dan mak maakt kunnen het volgensmij hele makke,
en lieve paardjes worden ook om op te rijden,
en anders gewoon de hengsten er tussen uit halen,
worden het er ook niet meer en 1x in de zoveel tijd een hengst uitzetten,
geen gezeur meer,
bij mijn verzorg paardjes hadden wij koningspaarden,
uit een bos helemaal wild alles,
waren uiteindelijk makke dieren geworden,
sommigen die nog trapte wel naar de slacht,
maar dat waren er maar 3 van de 15,
verder zat er geen kwaad in de beestjes,

Onder het mom, als ze vervelend blijven, mogen ze alsnog dood.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:59

Dat geldt voor elk paard. Met een werkelijk agressief paard kun je niks, moet je ze dan maar aanhouden als grasmaaier en hopen dat er nooit iemand per ongeluk slachtoffer wordt? Je draagt wel de verantwoording van zo'n dier. Het is onverantwoordelijk ten opzichte van de maatschappij om ondeugdelijke dieren maar aan te houden.
Valse honden moeten ook gewoon afgemaakt. Waarom voor een paard een uitzondering maken?

En deze hebben dan tenminste nog een kans gehad om te kijken of ze niet verbeterden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:57

Lusitana schreef:
Dat geldt voor elk paard. Met een werkelijk agressief paard kun je niks, moet je ze dan maar aanhouden als grasmaaier en hopen dat er nooit iemand per ongeluk slachtoffer wordt? Je draagt wel de verantwoording van zo'n dier. Het is onverantwoordelijk ten opzichte van de maatschappij om ondeugdelijke dieren maar aan te houden.
Valse honden moeten ook gewoon afgemaakt. Waarom voor een paard een uitzondering maken?

En deze hebben dan tenminste nog een kans gehad om te kijken of ze niet verbeterden.

Waarom niet afschieten? Niet alle dieren kun je redden. Die dieren merken er niets van. Het moet gebeuren omdat ze het uit de hand hebben laten lopen daar in de Oostvaardersplassen. Laten we hopen dat ze hier wat van opsteken en hun kudde beter reguleren.

Maar goed, als we niet willen afschieten, prima, dan vind ik dat de koeien en herten ook een kans moeten krijgen, hup naar de kinderboerderijen en hertenkampjes. Ik snap werkelijk niet waarom de paarden in deze een voorkeursbehandeling dienen te krijgen. Puur omdat de mens ze 'leuker en aaibaarder' vind, ik noem dat hypocriet. Want het zal de meesten wordt weten wat er met de andere 2 grote hoefdieren gebeurt, wel druk maken om de paarden, maar niet om hen, terwijl ze in het zelfde schuitje zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:19

Een paard is gefokt als nuttige dier, in dit geval om te rijden of mennen en ook de Konik,m geloof het of niet is gewoon een gefokt paard. Een hert of wat dan ook is als of niet gefokt als voedsel. Ander uitgangspunt.
Ik ben niet sentimenteel wat paardne betreft, ik eet net zo graag een paardenbiefstuk, maar ze zijn er voor een ander doel, dat is gewoon een feit. Dat ze in worden gezet als grazers en wildfok is een nut wat niet echt de bedoeling was van fok. Hoewel ze dit wel van begin af aan gedaan hebben* met de Konik. Maar toch is het geen echt wild paard, ze zijn altijd gefokt geweest en er is wel degelijk ander bloed dan Tarpan bloed aanwezig. Je kunt ze dus niet gaan zien alsof het Tarpans zijn.

Ik ben persoonlijk niet tegen afschieten, dat heb je eerder kunnen lezen, ik geef ze dus zelf die voorkeurspositie niet zo, maar begrijp wel dat anderen het wel doen en het is ook logisch.
Verder kun je niet zeggen dat ze er niets van voelen, er is maar weinig wild dat in een klap dood is, jagers hebben moeite genoeg. Het is geen stistaand object dat je altijd maar recht in het hard of de hersens raakt. Bij de slager weet je tenminste dat ze trefzeker zijn en het in een keer weg is.
Daarbij als je een groep gaat schieten onststaat er echt wel een zeer nare situatie. Ik heb het neerschieten van wilde geiten gezien en dat was gruwelijk. De meeste stortten gewond ter zee of kreupelden nog kilometers voort. De kleintjes zagen hun moeders bloedens neervallen en konden dus verder maar verrekken zonder melk.
Neerschieten is een handige oplossing, maar of het nou echt zo humaan is...

* zelfs dat was omdat ze nuttig waren voor de omgeving en daar tegen konden, niet omdat ze nergens anders geschikt voor zijn, wat sommigen lijken te denken.

timokyana

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:30

ik begrijp het,vind het niet leuk maar begrijp het...

ik vraag me alleen af hoe het de wereld vergaat als er teveel mensen op deze aardkloot rondlopen,gaan we die dan ook afschieten???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:35

Mensen doen al vrijwillig aan geboorte beperking. Bovendien zie je dat mensen steeds meer steriel raken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:59

in veel landen niet hoor ;-)
ook voor ons zal het voedsel ooit opraken..maar goed,zal geen appels met peren vergelijken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:46

De aarde is al overbevolkt lijkt me, de natuur moet immers wijken. Vele diersoorten staan op uitsterven of zijn het al, omdat hun leefgebied om wille van de mens wordt ingeperkt.

Vrijwillige geboortebeperking? In westerse landen misschien, maar in veel landen echt niet hoor.

@Lusitana, ik kan het niet met je eens zijn. Niet elk gefokt paard heeft een men- of rijdoel. De paarden die geboren zijn in de Oostvaardersplassen al helemaal niet. Dat kun je eerder achteraf beschouwen als 1 groot ongeluk.
Over het afschieten, je moet zorgvuldig afschieten en op een tijdstip dat er bijna geen kleintjes meer lopen. Een jager die een kudde niet kent, kan idd een moederdier neerschieten. Wanneer een kudde bekend is, kun je dieren voor afschot selecteren.
Vaak worden bij herten en dergelijke de bokken afgeschoten, omdat ze voor onrust zorgen. Je moet van zelf niet in het wilde weg dieren neer gaan schieten. Misschien niet humaan nee, omdat je idd niet altijd in 1 keer dood schiet. Maar denk je dat het vangen (lijkt me al een hele klus), in een trailer zetten en dan laten slachten, minder stressvol is? Ik niet.
Maar goed, we worden het klaarblijkelijk niet eens, geeft niet, ieder zijn mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:20

Ik heb helemaal geen uitgesproken mening, ik ben nl ook niet tegen afschieten, heb ik al in het begin laten horen, dus ik ben het met een heleboel dingen eens in het hele topic! Ik vind wel dat afvangen van jonge dieren gewoon de groep in een keer grootsscheeps verkleind en dat lijkt mij een oplossing.

Ik had het trouwens niet over een individueel gefokt paard, maar over het paard als wezen en rassen op zich. Waar het dier geboren wordt maakt verder niet uit. Exmoors, New-Forestponies, Shetlanders en IJslanders worden (zeker vroeger) ook in het wild geboren op hun eigen eilanden, toch zal niemand zeggen "god wat is die zielig dat ze plots in mensen handenkomen". In Duitsland klaagt niemand over het Dulmener beleid of de ponies en ik heb ook al eerder genoemd dat de Garranos en Sorraias hier in het wild leven. De Garranos zijn al sinds de oertijd hier- in heel Portugal, maar nu teruggedreven tot het noorden-, en de Sorraias, zijn net als de Konik, meer een teruggefokt ras dat in het wild gehouden wordt. Beide worden als jong paard weggevangen en zonder problemen ingezet als werkpony. In spanje hebben ze ook bepaalde bergrassen die echt sinds de oertijd daar voorkomen. Het wegvangen van de jongelingen werkt ook daar prima en zijn in te zetten als werkdieren. Ik snap niet waarom een Konik zo'n uitzondering zou zijn, alleen omdat men ze liever als grazer ziet dan als werkpony.

Groepen paarden zet je niet in een trailer en als ze verplaatst zouden moeten worden, wat sommigen voorstellen, komt er ook echt wel vervoer aan te pas. Een round-up gaat altijd gepaard met stress maar schieten ook. Er is geen stressvrije oplossing te vinden en ik zou ook niet weten waarom we ze moeten zien als tere zieltjes? Er is eerder in het topic goed beschreven hoe transport naar een slager gaat en dat is minder chaotisch als men denkt.

Waar geen vrijwillige geboortebeperking is, zie je ook de meeste rampen, dus er wordt evengoed wel voor balans gezorgd en om te denken dat we nooit zonder voedsel komen te zitten, is nogal arrogant en wat dacht je van de bron van alles, drinkwater? De jongere generatie gaat het tekort zeker meemaken en ik ben blij dat ik geen kinderen heb, maar dat is gewoon een heel ander onderwerp.
Waar het omgaat is dat er voor mensen andere middelen bestaan en aangereikt kunnen worden dan afschieten (wat trouwens ook plenty gebeurt in oorlogen ;) ), omdat we nu eenmaal redeneren op een ander niveau.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:23

Oke, dan haal je 200 paarden weg... waar ga je die laten?
De verkoop ligt op zn gat, nogmeer erbij?

Geloof me, die dieren belanden maar op 1 plek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:47

Al eerder gezegd, even over de grenzen kijken bij verkoop. Er bestaat internet. Alleen Nederland zit stampvol met paarden en toch, heb ik ook al eerder genoemd, blijkt er duidelijk interesse én plaats voor aparte dieren. Ik merk geen terugloop in verkoop van paarden en ponies uit Portugal, sterker nog, die van bepaalde types neemt toe.
Daarbij, wat maakt het uit als ze alsnog naar de slacht zouden gaan, het gaat toch om het verkleinen van de groep, hoe dan ook?
Ik wed dat als ze geveild worden, er toch een groot deel een tehuis vindt.
dit kan zelfs, vooraf, via internet, worden uitgevonden!

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:35