Auto rijdt pony dood: moeder en zoon gewond *update*

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:16

Mijn rijschool instructeur heeft mij dergelijke dingen nooit geleerd... := Ik kan me hier in de omgeving ook echt geen enkele landweg voor de geest halen waar je 90 mag, als je 90 mag heb je het meestal over een steenweg... Dat kan je amper een landweg noemen.

CharleyT: Als wandelaar ben je nu eenmaal zwakker dan als bestuurder dus ja, IK houd er rekening mee dat als zo'n idioot voor bij komt hij er bitter weinig last van heeft op een boete en een paar maanden cel (met geluk) na. Dat jij dat niet doet moet je helemaal zelf weten hoor :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:19

ik neem aan dat je ooit theorie hebt geleerd :?
neem aan dat de eerste dingen die je leert gaat over welke snelheden waar?

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:22

Heel even kort; yes ik heb toch gelijk :D voelde me even heel dom, maar tot zo ver mijn euforie want we mogen de kwestie niet uit het oog verliezen, er is een pony dood en 2 mensen zwaargewond!

In 1974 is bepaald dat de maximum snelheid op gewone wegen, dus buiten de bebouwde kom, 90 is.
Dit is sindsdien niet meer veranderd.

Zo'n dingen staan in je theorieboeken! Ik heb mijn rijbewijs 1,5 jaar en jij?

Waarom denk jij dat er zo massaal veel borden in Belgie staan, op steeds meer plaatsen gaan ze het beperken tot 70 per uur vanwege de talrijke ongelukken, als ze ook maar 1 kruispunt overslaan, mag men vanaf daar tot het volgende bord weer 90. Hierdoor staan er bij mij in de straat een bord of 10 tot 15 met alleen maar 70 km op , vaak om de 100 meter !

Omdat ik even geen foto heb van mijn straat even een afbeelding ter illustratie
http://www.sveaparken.nl/ de rechtse foto, van dat weggetje, zo'n straat is het bij mij! Zou jij daar niet met je paard rondlopen?
Maarja we weten nog steeds niet of het wel zo'n weg is of anders en wat de rest van de feiten zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:25

Haha dat heeft mijn rijschool meneer me dus inderdaad nooit geleerd en ben ik al evenmin tegen gekomen in theorie boeken. :D Nu worden we inderdaad dood gegooit met verkeersborden hier in België dus ik heb er niks aan gemist...

Maarrrrr ik heb die baan eens opgezocht via google earth en tenzij ik de foute baan heb vind ik het er niet echt landweg achtig uit zien... (niet wat ik me voorstel bij een landweg iig. :') )

spatter: Hier staan dusdanig veel borden dat je dat amper nodig hebt... := Sowieso pas ik mijn snelheid aan aan de baan. Er mag zoveel 90 staan als het wil, als 90 er niet veilig is rijd ik het er niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:29

maar het is triest dat je de regels niet kent, hoeveel regels ken je nog meer niet die je wel zou moeten weten voordat je op de weg gaat

het grootste probleem zijn ook al die L-etjes
mensen die de ellendige rijstijl van familie overnemen inplaats van echt les nemen

inactief

Re: Auto rijdt pony dood: moeder en zoon gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:36

Spatter nou wil ik je wel even vertellen dat ik maar 8 uur rijles heb gehad hoor :o De rest heb ik geoefend met mijn vader en mijn trainer (hij had me al leren paardrijden, kon autorijden er ook nog wel bij ;)) Bij mijn zus hebben ze dat niet gedaan omdat zij te onzeker is, maar omdat ik beter rustig kan blijven in een moeilijkere situatie achter het stuur, wouden ze dat wel met mij doen, vriendin van mij heeft het zelfs zonder les gedaan en ze rijdt echt goed. Maar ik snap terecht je twijfels wel.

Mijn vader heeft ook zijn vrachtwagenrijbewijs en is echt een meester in de auto, mijn moeder mocht en zou ook absoluut niet met mij oefenen aangezien zij zelf teveel stresst, meeremt enzo, daarbij wist ze zelf niet wat ze deed zeg maar, ze rijdt meer 'op automaat' voor zichzelf. Nadeel is dat mensen met minder geld of zichzelf hoog inschatten hun kinderen dit ook zelf willen gaan leren, terwijl ze vaak zelf veel fouten maken en inderdaad dat levert nogal eens bestuurders op die niet goed weten wat ze doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:39

spatter: Geen idee, als ik ze niet ken kan ik ze je ook niet zeggen he? :D Dus je vraag is nogal moeilijk gesteld. :+

Ik heb trouwens 20 uur bij de rijschool gehad maar dat is simpelweg nooit ter sprake gekomen gezien het altijd aangegeven staat. :+ Heb eens rond gevraagd en ik schijn niet de enige in Limburg te zijn die het niet weet :')

Hier gingen ze uit van 90 als er 2 banen in dezelfde richting zijn met berm er tussen tenzij anders aangegeven, 120 als er een vangrail/blokken tussen staat. En anders 70 tenzij in bebouwde kom of anders aangegeven.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:48

Ik woon in Lichtaart en ken de weg daar goed. Het gaat om een landweg zoals er zovelen zijn hier in de buurt. Gewoonlijk voor boeren en ander plaatselijk verkeer.
In dit geval staan er aan de noordkant huizen én bomen en bocht de weg iets naar rechts waardoor je geen ver zicht hebt (ik persoonlijk kan NIET zien wat er na de bocht komt) en er zijn ook nog enkele straten aan de noordkant die voorrang van rechts hebben. Ook al zegt de theorie dat je op zulke baan 90km/u mag, in dit geval is dit roekeloos en zelfs levensgevaarlijk. Maar de bewoners klagen al langer omdat deze weg veel gebruikt wordt als sluipweg door verkeer van en naar Bobbejaanland (grenst aan de straat).
De vrouw en haar zoon hadden alle recht om zich op die baan te begeven, er is geen alternatief. Ik steek deze baan ook soms over met mijn paard en kijk altijd supergoed uit omdat er inderdaad véél te snel gereden wordt (ik zeg niet dat dat nu zo was) en omdat je dus het verkeer niet erg goed ziet komen...
Maar daar hebben de slachtoffers geen boodschap meer aan...

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:49

het komt niet ter sprake omdat ze nou eenmaal niet alles kunnen uitleggen en als je in belgie praktijklessen gaat volgen, moet je je theorie reeds in bezit hebben en word je geacht de regels te kennen, vaak staat het aangegeven inderdaad , maar zeker niet overal. Ik moest naar het examencentrum in Geel, in een bepaalde route die je nam, hadden ze er express een stuk ingedaan waar je zelf moest zien dat je 90 mocht, was maar een kort stuk, juist om aan te tonen dat het niet vanzelfsprekend is dat je overal 70 moet/mag rijden, heel veel vergaten hier te versnellen en dit moest je laten zien, want je mag het verkeer niet hinderen en tijdens examen moet je laten zien dat je weet als er iets verandert.

Kan wel zijn dat je dit niet wist en dat je zeker niet de enige bent, maar je hebt vaak nogal harde uitspraken, zorg dan eerst dat je weet waar je het over hebt dan zomaar wat te gaan roepen en achteraf flauwe grapjes maken omdat je de kennis niet had.

Kijk ik ken ook zeker niet alle verkeersregels, verre van zelfs waarschijnlijk, maar ik PROBEER juist om die reden de zaken wat vaker te nuanceren, je kan nou eenmaal niet alle kennis hebben en dus fout zitten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:53

Oh maar dat hebben ze hier ook gedaan... Alleen baseer ik me dus op hoe de weg er uit ziet. :+ Net zoals met 120 mogen op bepaalde banen. ;)
Had ze er allebei inzitten tijdens mijn praktijk. :') (ja ik had een heerlijke route... :') )

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:56

Wat een drama zeg,verschrikkelijk!
Moet er niet aan denken..

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:53

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg. Voor alle partijen. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Toch wil ik nog iets kwijt. Er wordt volop gespeculeerd over snelheden, de weg en de mogelijkheden. Er is zelfs iemand die zegt (ayasha?) 'welke idioot gaat daar wandelen?' en 'keus is er altijd'... Op zich vind ik dit al erg cru overkomen en ik krijg de indruk dat deze mevrouw met haar pony geen andere keuze had dan langs die weg naar haar wei en terug naar huis te lopen. Ik zit zelf straks in een soortgelijke situatie. Mijn wei ligt ongeveer 100 meter van mijn huis af. We wonen aan een zogeheette 'buitenweg' waar je officieel 80 mag, maar 8 van de 10 mensen rijdt hier met 100 km overheen. Er is geen voetpad, fietspad of berm. Ook is er geen andere weg naar de wei toe aangezien er achterlangs geen weg is om er te komen. (of ik moet een tunnel door een heuvel gaan graven.) Als ik dan straks mijn paard naar de wei breng, waar is de keuze in deze? 24/7 op stal? En zo niet, ben ik dan ook idioot?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:34

peerd op een plek zetten waar die zonder dergelijke gevaren naar weide kan of met de trailer. Keuze zat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:36

Inderdaad, gewoon verhuizen bedoel je Ayasha? Want zo ik begrijp wonen ze ook aan die weg..... Iedereen die aan een 90 km weg woont moet niet het huis verlaten ..... Dan ben je gewoon dom bezig?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:43

Ayasha schreef:
peerd op een plek zetten waar die zonder dergelijke gevaren naar weide kan of met de trailer. Keuze zat.

Ehh, denk het niet. Ik ga niet zo maar 'even' verhuizen voor die 100 meter.. Ga ook niet 2x per dag met de trailer naar een wei waar ik hem niet kan zien. De keuze is er niet altijd en zo zwart wit als jij het stelt is het vaak niet..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:47

ThreeFingers schreef:
Even pony binnen zetten..........

Precies wat ik dacht.

Onwijs heftig, heel erg.. ;( Hopen dat moeder en zoon er boven op komen,
1 pony die omkomt is al genoeg. (of eigenlijk; teveel natuurlijk!!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:50

slimmerik schreef:
Inderdaad, gewoon verhuizen bedoel je Ayasha? Want zo ik begrijp wonen ze ook aan die weg..... Iedereen die aan een 90 km weg woont moet niet het huis verlaten ..... Dan ben je gewoon dom bezig?

Ik vind het dom om met een pony langs een 90km weg te gaan wandelen ja. :) Als ik al zie hoe ze door rijden in bebouwde kom wil ik niet weten wat ze doen op een baan waar ze 90 mogen. Eerlijk? Neen. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk.

Emerald: Prima, dat je dat niet wil is je goed recht. Maar het is wel een keuze die je maakt. ;) De keuze ís er wel, je kiest er echter voor hem niet te gebruiken.

Anyhow, het is een eindeloze discussie. Ik hoop dat de man de gepaste straf krijgt en dat moeder en zoon er goed doorheen komen. :(:) Ik wens ze iig alle sterkte, niet alleen met het genezingsproces maar ook met de verwerking van de dood van de pony... Dat hebben ze ook nog eens. :(:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-10-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:51

Maar zonder pony waren ze waarschijnlijk dood geweest. Neem tenminste aan dat pony grootste klap heeft opgevangen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:52

Hoe hard het ook aankomt, denk ik dat inderdaad ook Slimmerik!

Als je geen andere keus hebt, moet je wel. Je pony binnen laten staan kun je hem ook niet aandoen :n
"even verhuizen". Yeahright :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:53

Zonder pony hadden ze er waarschijnlijk niet gewandeld.

Joscaa: je kan ook het peerd verhuizen. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:54

Ayasha schreef:
Zonder pony hadden ze er waarschijnlijk niet gewandeld.

Joscaa: je kan ook het peerd verhuizen. :+

Denk je echt dat mensen 24 uur per dag binnen zitten die geen auto of paard hebben?

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:02

Ayasha schreef:
Ik vind het dom om met een pony langs een 90km weg te gaan wandelen ja. :) Als ik al zie hoe ze door rijden in bebouwde kom wil ik niet weten wat ze doen op een baan waar ze 90 mogen. Eerlijk? Neen. Maar het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk.

Emerald: Prima, dat je dat niet wil is je goed recht. Maar het is wel een keuze die je maakt. ;) De keuze ís er wel, je kiest er echter voor hem niet te gebruiken.

Anyhow, het is een eindeloze discussie. Ik hoop dat de man de gepaste straf krijgt en dat moeder en zoon er goed doorheen komen. :(:) Ik wens ze iig alle sterkte, niet alleen met het genezingsproces maar ook met de verwerking van de dood van de pony... Dat hebben ze ook nog eens. :(:)

vind je wel heel cru uit de bocht komen.
zover ik mee heb gekregen zit er ook een manege aan die weg.
dan wil je dus ook zeggen dat er alleen maar mensen met een trailer naar die manege mogen wand anders is het gewoon je eigen schuld als je er te paard loopt ?

jij gaat nooit met je paard langs de weg zeker?
en trouwens zou rot zijn als je daar met je pony in de trailer reed en die man klapt achter op je.
"ja moet je maar niet op pad gaan ??"

ja weet niet hoor. iedereen heeft een leven ook mensen met paarden en die hoeven niet altijd alleen maar aan de mede weggebruikers te denken, wand stel je voor dat !
ik vind het gewoon een grote schande dat een Kl"'tviool met zijn lekker drankje op iets/of iemand van het leven beroofd denk gewoon voor die tijd na !!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:17

Er staat NERGENS in het bericht dat ie gedronken had of te veel op had. ;)

Jawel, vandaag nog op weg gegaan. Maar niet langs een 90km baan. :') via straatjes waar geen hond komt. Via de drukkere baan zou een stuk makkelijker zijn trouwens maar ook gevaarlijker dus ik kies voor de rustige baantjes. Was dat geen optie dan maar de trailer op als ik het bos in wil. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om langs zo'n baan te gaan stappen. Enfin, toch niet als de stal niet in brand zou staan en dat de enige weg was waar ik langs weg kon oid voor dat soort situaties er bij gehaald worden. :') Maar in normale omstandigheden: Neen, geen denken aan.

Mensen met paarden hoeven inderdaad niet meer of minder rekening te houden met andere weggebruikers. Maar dan kiezen ze wel voor de risico's die er bij horen. En dat risico is helaas dat zo'n bestuurder om eender welke reden de controle verliest. En hoe je het ook draait of keert, je bent veel kwetsbaarder als je langs de baan stapt dan als je met trailer en auto op weg gaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 05:27

Tjee hier schrik ik wel even van. Ben momenteel in de USA dus had het nog niet gehoord, maar dit is vlakbij mij thuis.
Heel erg dat dit gebeurd is, en voor ALLE slachtoffers een drama. Sterkte voor alle betrokkenen!

Mensen die hier onzinnige dingen roepen hebben nog een hoop te leren. Dit wil niemand, dit gun je niemand en roep ook vooral nooit dat het jou zeker niet zal gebeuren. Dat doe je namelijk tot het leven je leert dat ook jou zoiets kan overkomen.... Dus ik hoop dat bepaalde mensen hier nog lang onzinnige dingen roepen, het betekent dat ze dan nog niet veel hebben meegemaakt. Houden zo!

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:47

ow wat verschrikkelijk hoop dat moeder en kind er boven op komen