Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:46

Aieshja schreef:
Ik heb het over de ruiter, zijn handen.
Wil nog niks negatiefs zijn

Oooh jaaa, handen hebben ook zoveel te maken met het verfijnen van de hulpen....

Aieshja

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:48

Ik heb geleerd dat het verfijnen van hulpen is dat je op een gegeven moment zo weinig mogelijk ziet van het geven van de hulpen. Waaronder ophouding met de hand, beenhulpen, zithulpen etc.

Moet hier echt een discussie over begonnen worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:52

Aieshja schreef:
Ik heb geleerd dat het verfijnen van hulpen is dat je op een gegeven moment zo weinig mogelijk ziet van het geven van de hulpen. Waaronder ophouding met de hand, beenhulpen, zithulpen etc.

Moet hier echt een discussie over begonnen worden?

Wat je zegt is gewoon quatsch, die man zet een score van 81/83?? % neer, bewijst dat hij een nagenoeg perfecte proef af kan leggen met zijn paard, en jij begint over verfijning van de hulpen... :+
Verfijning van de hulpen is op dat niveau al zo hoog, en dan denk ik even aan een overgang piaffe, passage.

Heb jij ooit een ruiter op dat niveau wissels om de één zien maken zonder dat je kon zien dat er iets gebeurde? Nah, denk het niet he? ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:55

Ik ga er niet eens op in.
Dacht leuk wat posten, maar wordt niet gewaardeerd.

Ik zeg toch dat ik het een hartstikke mooie proef vondt, zeg alleen wat over zn handen, verdikkeme haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:58

Ik las niets over handen, ik las iets over het niet verfijnen van de hulpen... :?

Zal wel scheel kijken dan.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

Nadat jij reageerd op wat ik had gezegd zei ik dat ik het over de handen had.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:02

Dat heeft er weinig mee te maken hoor...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:03

Ok is goed.

Hierbij, super knap nogmaals!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:30

Toch niks om ruzie over te maken :D

de Spanjaard gebruikt zijn handen id anders. De meeste PRE's kunenn er niet tegen om zo'n vaste stuggere aanleuning te hebben zoals er vaak op warmbloedpaarden gereden wordt. Dan loopt de spanning te hoog op en moet je afvloeien dus even los.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:31

magda_90 schreef:
Een PRE en KWPN'er zal je nooit naast elkaar kunnen leggen (als we het over beweging etc. hebben de bouw is daar te verschillend voor). Die PRE vond ik mooi ogen in de proef, maar wel een tikeltje 'onrustig' als ik het goede woord nu gebruik. Van Totilas ben ik nooit een fan geweest, dat vind ik pas een shownummer zoals het KNHS dat schreef over die PRE.

Nou de foto's zeggen van wel..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:53

@Cyrina,

Aaha, dan begrijp ik het al beter waarom hij dat doet.
Vond het wel een super proef zeg, met 1 hand wisseltjes springen etc. Echt super!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:26

Cyrina schreef:
magda_90 schreef:
Een PRE en KWPN'er zal je nooit naast elkaar kunnen leggen (als we het over beweging etc. hebben de bouw is daar te verschillend voor). Die PRE vond ik mooi ogen in de proef, maar wel een tikeltje 'onrustig' als ik het goede woord nu gebruik. Van Totilas ben ik nooit een fan geweest, dat vind ik pas een shownummer zoals het KNHS dat schreef over die PRE.

Nou de foto's zeggen van wel..

Dat zijn 4 foto's, niet echt veelzeggend. Een PRE is barok gebouwd (in meer of mindere) en heeft daardoor toch wel een andere bouw en beweging. Maar dat was als toevoeging van die vergelijking, geen punt an sich. Dat is een andere discussie.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:29

Totilas lijkt qua bouw meer op een PRE dan op een KWPNer
Hij is kort in zijn rug (zoals een PRE) en staat dus niet in het 'rechthoeksmodel' zoals ze het bij het KWPN graag willen zien.
Totilas is staat net als de meeste PRE's in het vierkantmodel, hierdoor zijn PRE's (en Totilas ook) vaak makkelijker te verzamelen en beter in staat hogere oefeningen uit te voeren.
Volgens mij was dit zelfs één van de punten waardoor Totilas in eerste instantie niet door het KWPN was goedgekeurd. Toen hij eenmaal ging presteren onder Edward Gal, werd hij ineens toch goedgekeurd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:46

retivi schreef:
Totilas lijkt qua bouw meer op een PRE dan op een KWPNer
Hij is kort in zijn rug (zoals een PRE) en staat dus niet in het 'rechthoeksmodel' zoals ze het bij het KWPN graag willen zien.
Totilas is staat net als de meeste PRE's in het vierkantmodel, hierdoor zijn PRE's (en Totilas ook) vaak makkelijker te verzamelen en beter in staat hogere oefeningen uit te voeren.
Volgens mij was dit zelfs één van de punten waardoor Totilas in eerste instantie niet door het KWPN was goedgekeurd. Toen hij eenmaal ging presteren onder Edward Gal, werd hij ineens toch goedgekeurd.

Terwijl het een uitgangspunt in het fokdoel van het KWPN is, als ik me niet vergis... Ja, ik snap da nie heulemoal...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:58

retivi schreef:

Eerste klas gelul. Totilas is nooit aangeboden bij het KWPN.
Hij is vorig jaar erkend op basis van zijn sportprestaties, daarvoor is er nooit sprake geweest van het aanbieden bij het kwpn.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:27

Moeni11 schreef:
retivi schreef:

Eerste klas gelul. Totilas is nooit aangeboden bij het KWPN.
Hij is vorig jaar erkend op basis van zijn sportprestaties, daarvoor is er nooit sprake geweest van het aanbieden bij het kwpn.

Oh sorry hoor! Mijn fout dan, heb ik dit verkeerd gehoord. ("eerste klas gelul"...jammer)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:23

Waarschijnlijk zat de uitspraak "worst op poten" nagaande het optreden van Invasor op de OS, nog in het geheugen van deze schrijver gegrift.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:46

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:51

Citaat:
Vlak voordat Edward binnen moest rijden reed de Spanjaard Juan Manuel Munoz Diaz met de schimmel Fuego zijn proef. Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien. Voor veel Amerikanen op de tribune had deze Diaz de nieuwe wereldkampioen mogen worden. "Ik ben bewust lang op het voorterrein gebleven om het publiek iets te laten kalmeren, waardoor Totilas niet in de orkaan van geluid terecht zou komen. Ik ben de eerste ruiter die op een WK drie gouden medailles weet te winnen en ik ga heel blij naar huis", aldus Gal.

Wat een onterecht commentaar vind ik dit... Ik heb het geluk dat ik Juan irl heb mogen bewonderen en ik vind het stempel 'circusartiest' dan ook zeer onterecht.

Juan is klassiek geschoold en rijdt dan ook zijn paarden vanuit deze principes. Daar is weinig 'circus' aan. Dat spanjaarden met wat meer 'bravour' hun paarden rijden, moge duidelijk zijn, maar om het dan maar meteen als circusattractie af te doen, vind ik een ware belediging. Overigens doe je ook afbraak aan je eigen sport, als jij meent dat men met een simpele circusattractie goed mee kan draaien op wereldniveau :+ Het feit dat men hem bestempeld als 'circusartiest' geeft enkel weer dat je bijzonder weinig weet van de klassieke rijkunst...

Reken maar dat deze jongen optimale controle over zijn paard heeft en ik vermoed zo maar eens meer dan de gemiddelde ruiter op dat niveau.

Dat hij het niveau van Edward niet overstegen heeft, is omdat er gewoonweg wat kleine foutjes zaten in zijn proef. Maar persoonlijk zie ik Juan met zijn knappe PRE vele malen liever als Edward met zijn Totilas.

Maar dat is maar net wat jouw persoonlijke voorkeur is...

Edward heeft zeer goed gereden op het WK, evenals Juan die op zijn beurt ook een mooie kúr heeft neergezet, maar niet goed genoeg was voor de wereldtitel.

As simpel, as that...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:10

Hier nog een leuk filmpje Black and White.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:36

Wat een supergaaf filmpje!! Leuk gemaakt! +:)+
Je ziet dat bij Edward en Totilas alles beter 'onder controle' is.
Maar daarbij komt dat Fuego imo nog iets heftigere draf heeft en het vurige karakter van Fuego kan misschien ook wat storinkjes opleveren.
Al met al vond ik de kür van Edward en Totilas vloeiender, maar die van Juan Manuel Munoz en Fuego spectaculairder. Bij de laatste kreeg ik meer kippenvel! :D (misschien ook te wijten aan mijn voorkeur voor een PRE ipv KWPN :o )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:27

Idd gaaf!

Verder moeten we ook niet vergeten dat Fuego nog niet zo lang geleden geblesseerd is geweest en nog niet zo lang weer in de running is, dan mag je nog geen perfectie verwachten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:56

mooi filmpje!

kijk... edward is ongetwijfeld terecht wereldkampioen geworden, maar dat geeft niet het recht om fuego tot circusartiest te bombarderen... het is anders, ook erg mooi en net niet mooi genoeg om wereldkampioen te worden, zo simpel is het. Ik vind het belachelijk om fuego slecht te praten, want het was niet slecht, het was niet net zo goed of beter als edward maar dat hoeft ook niet ja.

Ik vond wel erg mooi dat hij een stuk met een hand reed, de samenwerking met het publiek. Dat het paard alsnog zo geconcentreerd blijft en daar zo mooi op reageert, daar zouden sommige dressuurpaarden nog wel wat van kunnen leren. Maar dat is maar een klein aspect uit de proef.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:07

Ilsemarie schreef:
Ik vond wel erg mooi dat hij een stuk met een hand reed, de samenwerking met het publiek. Dat het paard alsnog zo geconcentreerd blijft en daar zo mooi op reageert, daar zouden sommige dressuurpaarden nog wel wat van kunnen leren. Maar dat is maar een klein aspect uit de proef.

Dat zijn dingen die 20 jaar geleden ook al gebeurde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:22

Moeni11 schreef:
Ilsemarie schreef:

Dat zijn dingen die 20 jaar geleden ook al gebeurde.

Maar dat neemt toch niet weg dat sommige huidige paarden/ruiters er wat van kunnen leren? :+