Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:49

russel schreef:
..,maar meestal lopen charges met paarden vreedzamer,...

Kijk, dáár schrijft nu eens iemand waar het om gaat.
´Charges met paarden´. Het paard wordt ingezet als geweldsmiddel.

Dit keer tegen een groep waarvan bekend is dat deze zich niet laat intimideren noch platwalsen, met alle consequenties voor de paarden op het netvlies.
Is dat ethisch verantwoord of zijn helmen, schilden, brandspuit etc dat dan?

In hoeverre is het welzijnsrecht van het paard ondergeschikt aan nustbelang voor ons?
Inderdaad is dat ook van toepassing bij maneges en ruitersport bijvoorbeeld. Minder extreem maar niet anders nee. Is dat een reden om wel of niet over het extreem een vraag te stellen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:50

Huertecilla schreef:
EstherHegt schreef:
He gaat het nu over kraken over in het inzetten van dieren? Zijn wel 2 verschillende dingen toch!!!

Er wordt hier álles door elkaar gehaald Esther.
Respect voor de politie, de betrokkenheid van de politieruiters, oproerbestrijding en het paarden aan risicos blootstellen is allemaal dezelfde pot voor de meesten.

Er ís geweldadige oproer.
De uitvoerende macht hoort daar in ons bestel tegen op te treden.
Daar vallen klappen bij.
De politieleiding beslist om paarden als middel tegen de oproer in te zetten. Ze besluiten dat die klappen zullen krijgen.
De rest is rookgordijn.

Vraag je af of de onzet van paarden bij geweldadige oproer ethisch acceptabel is of dat daar beter mechanische hulpmiddlen bij kunnen worden gebruikt.

Het is idd met zorg overdacht omdat mechanische hulpmiddelen al weer meer agressie uitstralen en een herhaling van de Kroningsrellen wil men niet, daar was het leger voor nodig. Dit soort akties trekt relschoppers van over de grens aan...
Paarden laten chargeren trekt groepen uit elkaar en dan is er verdeling, vaak ook weer een stukje chaos bij de relschoppers, immers ze opereren met elkaar, in groepjes, want onherkenbaar in een groep is veilig.
Men weet wel dat de paarden gevaar gaan lopen, maar hopen nog steeds dat het niet zover uit de hand loopt, want achter de paarden staan al weer peletons te wachten om bij te springen.

Het is geen fijn werkje om MEer te zijn, daar wordt ook al weer zo vaak makkelijk over gedacht.

Weet men eigenlijk wel dat het uitgaanspubliek jarenlang "beschermd" is geweest door een achter de hand paraat zijnde peloton ME in Amsterdam gedurende het weekend? Dat is toch eigenlijk van de zotte? Vraag mij af of dat nog zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:56

Huertecilla schreef:
russel schreef:
..,maar meestal lopen charges met paarden vreedzamer,...

Kijk, dáár schrijft nu eens iemand waar het om gaat.
´Charges met paarden´. Het paard wordt ingezet als geweldsmiddel.

Dit keer tegen een groep waarvan bekend is dat deze zich niet laat intimideren noch platwalsen, met alle consequenties voor de paarden op het netvlies.
Is dat ethisch verantwoord of zijn helmen, schilden, brandspuit etc dat dan?

In hoeverre is het welzijnsrecht van het paard ondergeschikt aan nustbelang voor ons?
Inderdaad is dat ook van toepassing bij maneges en ruitersport bijvoorbeeld. Minder extreem maar niet anders nee. Is dat een reden om wel of niet over het extreem een vraag te stellen?!

Ergens heb je een punt. Maar honden en paarden doen nog steeds heel veel goeds...want het werkt vaak weer een stuk beter dan met hand en tand bewapend op zo een padjakker af te gaan....
Nu is alles met veel camerabewaking, waardoor MEer wordt gefilmd als het uit de hand loopt zodat hij tijdens de maandenlange juridische procedure van seconde tot seconde onder de loep genomen kan worden. Maar ook de relschoppers, want die worden hierdoor soms gevonden...kijk naar de rellen in Hoek van Holland.

Elk excessief gebruik van geweld wordt ook gestraft bij de relschoppers.. Die groepen worden verdreven maar elders weer opgevangen met de bedoeling om aangehouden te worden.

Aangezien de geweldsaanzuigende werking met groot materieel groter is dan een charge met paarden, kiest men voor paarden en hoopt men snel te kunnen ingrijpen...soms zijn mensen bang voor paarden, ze zijn groot en snel en val je dan zul je voor je zelf in moeten staan, dus kan je maar beter weg gaan...
De rellers die er op uit zijn om bloed te zien, ontzien paard en mens niet...

Maar nu maar eens hopen dat DAT streng gestraft gaat worden...maar daar is Nederland weer niet op berekend en dat is jammer..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:00

russel schreef:
Men weet wel dat de paarden gevaar gaan lopen, maar hopen nog steeds dat het niet zover uit de hand loopt,

Ja, inderdaad; de beslissing is om het paard als geweldsmiddel in te zetten in de hoop dat het niet al te veel gewond raakt.

De vraag is in hoeverre het welzijnsrecht van het paard ondergeschikt is aan het nutsbelang voor ons.

Ík vind dat het paard die ´middeleeuwse´ rol in onze 21ste eeuwse westese samenleving niet hoort te hebben.
Zet maar technische hulpmiddelen in, geen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:01

Ik denk dat het nutsbelang groot is, want de vernielingen die het anders met zich meebrengt, de brandhaarden die ontstoken worden en het gevaar dat mensen die er wonen dan lopen is dan te groot.

Nog steeds haal ik de Kroningsrellen aan...kennelijk is de groep in dit topic nog te jong en was jij al in Spanje??

De krakers zijn al genoeg gesommeerd weg te gaan, de ontruiming is al ver van te voren aangegeven...vaak gaan ontruimingen gepaard met helemaal niets....de wonenden zijn al weg... maar dit was kennelijk al aangegeven dat ze niet zullen gaan en hoe het zal vergaan is altijd weer een vraag.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:04

russel schreef:
Maar nu maar eens hopen dat DAT streng gestraft gaat worden...maar daar is Nederland weer niet op berekend en dat is jammer..

Is dat jammer?
Wil je een politiestaat?
Moet iedereen die tegen het bestel is, terecht of niet, maar gelijk ´terrorist´ bestempeld worden en opgesloten?
Moet de gemaniuleerde mening van ´de meerderheid´ als dictatuur gelden?
Moet onder het mom van ´democratie´ een totalitaire staat ontstaan?
NL ís al een heel eind op weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:06

russel schreef:
Ik denk dat het nutsbelang groot is, want de vernielingen die het anders met zich meebrengt, de brandhaarden die ontstoken worden en het gevaar dat mensen die er wonen dan lopen is dan te groot.

Nu nog een keer , maar dan concreet kleur bekennen.

Jij vind het acceptabel om paarden als geweldsmiddel bij bestrijding van geweldadige oproer in te zetten en verwondingen ondergeschikt aan hun rol in de ordebewaking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:07

Politiestaat of gewoon straffen uitdelen die gepast zijn.

Vind jij het gepast om voorwaardelijk te krijgen als iemand pas de 1e keer gepakt wordt? Misschien was die persoon wel elke keer van de partij en wist hij wel vaker vernielingen en letsel toe te brengen.

In de huidige maatschappij waar geweld als normaal beschouwd wordt, kijk maar eens naar bepaalde opmerkingen in dit topic, is een straf die voelbaar is meer gepast...voelbaar is zowel in lengte als in ongemak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:11

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Nu nog een keer , maar dan concreet kleur bekennen.

Jij vind het acceptabel om paarden als geweldsmiddel bij bestrijding van geweldadige oproer in te zetten en verwondingen ondergeschikt aan hun rol in de ordebewaking?

:D HC als van te voren was ingeschat dat de groep dermate gewelddadig was, dan hadden ze een andere tactiek gekozen...zoals ik al zei, worden er regelmatig ontruimingen gedaan in Amsterdam en dat gaat soms gewoon...dan zijn de panden al leeg of gaan de krakers gewoon weg onder leuzen, pamfletten en spandoeken en daar zijn dan paarden bij om ze te begeleiden. Dan is er geen geweldsspiraal.

Maar ik kan mij voorstellen dat Als men al weet hoe gewelddadig het wordt, dan paarden in de voorlinie inzetten not done is. Maar weet wel dat die dieren niet als dingen gezien worden bij de ruiters en hondegeleiders en dat ze als een erg waardevol "medewerker"worden gezien. En dan nog zullen ze er wel bij zijn, want je zit hoog, je bent snel ergens anders, je bent de ogen van de politie op dat moment, je kunt snel een andere straat in om af te zetten, ze zijn meer dan alleen maar opvangen van stenen....

Dus als het zo gewelddadig gaat worden, NEE dan durf ik te zeggen dat ze die paarden op de achtergrond hadden gehouden...En als het nieuw wordt om politie uit te schakelen om de paarden te verwonden, dan zullen ze met dit soort akties geen paarden meer in gaan zetten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:15

russel schreef:
Nog steeds haal ik de Kroningsrellen aan...kennelijk is de groep in dit topic nog te jong en was jij al in Spanje??

Dit gaat wederom van het onderwerp. Áls je de historie erbij wil halen, hoort de oorsprong in de jaren zeventig en tachting erbij. De krakersbeweging is van oorsprong een politieke stroming gegrond op een conrete woningnóód.
Tussen de overheden en de krakersbeweging ligt een stuk verleden waar beíde partijen kwalijke rolen in hebben gespeeld.
Goed of slecht zijn hier niet het onderwerp.
Het onderwerp is wel dat de overheid wéét dat dit een door alle soorten wol geverfde groep is met een circel van raddraaiers er omheen en er toch paarden als geweldsmiddel tegen inzet.

Kiwipitje

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:19

Dus er zijn mensen in Nederland die dingen doen die niet mogen (kraken, stenen op een paard pleuren) en dat is de schuld van de politie want die hadden die paarden maar niet mee moeten nemen? Ga toch weg joh! Die krakers moeten gewoon zoals elk normaal mens werk zoeken en een huis huren / kopen en niet de uitbuiter uit gaan hangen. Daar zijn ze het niet mee eens, beetje rellen en dan is de politie fout omdat ze die arme koetjiekoetjie paardjes meenemen? O_o Dat ik dat niet begrijp zal VAST aan mij liggen.

Huertecilla

russel schreef:
Dus als het zo gewelddadig gaat worden, NEE dan durf ik te zeggen dat ze die paarden op de achtergrond hadden gehouden...En als het nieuw wordt om politie uit te schakelen om de paarden te verwonden, dan zullen ze met dit soort akties geen paarden meer in gaan zetten...

Je schrijft net zélf dat ´wij´ de Kroningsrellen etc. niet mogen vergeten 8)7
Denk jij dat de overheid zó incompetent is dat ze dit en de kern van de krakersbeweging niet kennen?

Ík denk dat de overheid eenvoudigweg de normen over wat accepatabel risico is voor paarden bij moet stellen.
Dáár kan Bokt nu eens iets zinvols in betekenen en dat is geen steun aan de krakersbeweging.

detour

Men kan kletsen en filosoferen maar met de tengels dient men van de peerden af te blijven. dat is althans de issue voor mij hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:20

Kiwipitje schreef:
en dat is de schuld van de politie want die hadden die paarden maar niet mee moeten nemen?

Inderdaad.
Ze hebben ook schilden, pantserwagens en waterkanonnen.

detour

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:22

Zou dat lekker rijden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:22

detour schreef:
Men kan kletsen en filosoferen maar met de tengels dient men van de peerden af te blijven. dat is althans de issue voor mij hier.

Droom verder. Wees realitisch. De krakersbeweging met de reschoppers er omheen doen dat niet. Dat weet de overheid en toch kiest ze ervoor om de paarden als geweldsmiddels in te zetten. Kíest ze voor verwonde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:24

Nee HC de krakersbeweging in Amsterdam heeft wel zijn aandacht, dat is een ondoorzichtige groep en die wordt ook in de gaten gehouden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:24

Huertecilla schreef:
Kiwipitje schreef:
en dat is de schuld van de politie want die hadden die paarden maar niet mee moeten nemen?

Inderdaad.
Ze hebben ook schilden, pantserwagens en waterkanonnen.

HC wat ondoordachte reaktie? Toch beter van je gewend hoor. Ook nadat ik je uitlegt hoe het werkt in Amsterdam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:26

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Je schrijft net zélf dat ´wij´ de Kroningsrellen etc. niet mogen vergeten 8)7
Denk jij dat de overheid zó incompetent is dat ze dit en de kern van de krakersbeweging niet kennen?

Ík denk dat de overheid eenvoudigweg de normen over wat accepatabel risico is voor paarden bij moet stellen.
Dáár kan Bokt nu eens iets zinvols in betekenen en dat is geen steun aan de krakersbeweging.

HC je weet eigenlijk niet echt waar je over praat. En het is ook heel moeilijk om het uit te leggen. Dergelijke dingen gaan altijd met veel overleg en daar wordt over nagedacht.

Jij denkt zeker dat men in dienst komt, zijn pakkie aantrekt, peerd op zadelt en roept, kom we gaan naar de binnenstad, we gaan daar die krakers eens een lesje leren.

En de overheid is bezig om normen vast te stellen, daar zijn ze juist heel erg mee bezig de laatste tijd, maar door optreden moeten er ook weer regelgeving ontstaan, en die is er onderhand.

Dan valt het nog mee wat er is gebeurd.

Hoeveel paarden raken geblesseerd in WK's, zit nu even te denken aan bv cross...dat wordt toch ook gedaan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:42

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Droom verder. Wees realitisch. De krakersbeweging met de reschoppers er omheen doen dat niet. Dat weet de overheid en toch kiest ze ervoor om de paarden als geweldsmiddels in te zetten. Kíest ze voor verwonde paarden.

Dromen? hoezo? Ik heb er gewoon een mening over. En die is gewono broodnuchter. ;)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:42

De helft van de mensen hier heeft geloof ik hooguit een keer een kraker zien lopen op straat, en dan toevallig wel een ongewassen, maar er nog nooit een gesprek mee gevoerd. Kraken is,naast een oplossing voor woningnood, ook een "principe" kwestie. Het feit dat het nu bestraft wordt roept woede op. Het is belachelijk dat het binnen Nederland nodig is dat er mensen moeten wonen op deze manier, dat je anders geen dak boven je hoofd heb, jaren op een wachtlijst staat. Veel krakers zijn hardwerkende mensen, maar wat heb je aan geld als je er simpelweg geen plek is om te wonen? Wonen is een grondrecht, en het kraakverbod gaat hier keihard tegen in.

Ik keur het geweld van krakers niet goed, al snap ik dat je op een gegeven moment met hardere middelen moet komen als er simpelweg niet naar je geluisterd wordt,maar ik heb zeker geen goed woord over voor de politie. Want ja, ook een hoop geweldloze krakers zijn gewond geraakt, en nee, het is niet de eerste keer dat er onschuldigen gewond raken. Als je met je zoontjelief naar het voetbal wil, en het wordt onrustig, moet je niet gek opkijken als je een gummiknuppel in je nek krijgt omdat je daar toevallig staat. Dan heb ik het niet eens specifiek over de bereden politie, maar over politie in het algemeen.

Verder ben ik van mening dat paarden niks te zoeken hebben bij de politie. Effectief middel, maar de paarden hebben er niet om gevraagd om met stenen en bloempotten bekogeld te worden. Ja, ze krijgen een hoop liefde en worden goed verzorgd, maar wat heeft dat er mee te maken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:52

russel schreef:
De rellers die er op uit zijn om bloed te zien, ontzien paard en mens niet...

Dat is de situatie.

De overheid heeft als beleíd om paarden in te zetten tegen oproer.
Je verwoordde het zelf prima door´charges met paarden´ als geweldsmiddel tegen volgens de staat te opdringerige menigtes.
Is deze ´middeleeuwse´ inzet van paarden met ingecalculeerde verwondingen anno 21ste eeuw nog aanvaardbaar?
Dát is de vraag.

De vraag is binair omdat de grens vrijwel niet te trekken is.
Míjn mening is helder:
Overzicht, mobiliteit, aanwijzingen te paard ja.
Concreet ingrijpen bij ordehándhaving nee.
Een bereden agent heeft mijns inziens geen wapen nodig :)*
Een bereden agent zou UITSLUITEND een vredelievende taak moeten hebben. Laat deze de maten op een quad of motorfiets maar inroepen.
In de begindagen van de krakersbeweging waren dat de befaamde BMWs met zijspan.

Mijns inziens hoort een paard anno nu in ons beschaafde westen niet voor een geweldsrol ingezet te worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:52

Krakers gewoon een dikke vette knuppel in de nek en opsluiten :D

De paarden van de beredene zijn opgeleid om zich in de menigte te gooien. Ik zag in een van de afleveringen een paard ( Erik geloof ik ) welke iedere keer weer voorop liep om de relschoppers uit elkaar te drijven. Dat paard leek er echt plezier in te hebben! :D

En dat een paar gewond raakt, denk dat het risico is wat ze lopen. Daarnaast twijfel ik er geen seconde aan dat deze paarden tot in de puntjes verzorgd worden. Ik heb nu alle 4 de afleveringen over de beredenen gezien en ben er heilig van overtuigd dat je je paard geen betere baas toe kunt wensen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:53

en hoeveel commentaar is er op de paardensport Russell?

Maar durf geen scheef woord te zeggen over mneer plitie. :)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:56

ik hoor hier nu al een paar keer een quad voorbijkomen als optie, als er iets stom zou zijn voor de politie zou het wel op een quad een menigte in rijden. Op een quad moet je beide handen (of tenminste een) aan het stuur houden. Hierbij is je nek ten alle tijden onbeschermd, je zit immers voorovergebogen en dan ook nog eens mooi laag, zodat die nekslag heel snel toegediend is...