Controverse rond het jureren van de Grand Prix Special

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:40

Marjoow schreef:
Nouja, je zou toch denken dat wanneer er sprake is van een "probleem" dat ze dan de volgende proef niet zou jureren...

Probleem lijkt me vooralsnog te liggen bij de Duitse journaliste... Anders zouden er al wel meer berichten zijn geweest hierover....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:50

Ik vergelijk geen onderdelen ik geef alleen aan dat als ze bij de dressuur niet veel subjectiever en langs vastere lijnen gaan beoordelen ja altijd dit soort oefenloze discussies blijft houden over wie er wat van iets vind. Het is een jury sport ja maar je kunt door echt goed dingen vast te leggen 90% van de subjectiviteit er uit halen. Dat lijkt me de sport alleen maar ten goede te komen en de beoordelingen veel helderder te krijgen!

Erg nobel overigens hoor dat mensen hier schrijven dat ze zich bij het feit dat zo'n weigerend paard nog kan winnen neer leggen en dat dat maar normaal is en bij de sport hoort.
Maar goed te weten dat jullie het niet uit maakt dat er zo subjectief gejureerd wordt.

Ik ben in elk geval blij dat wij reiners en springruiters daar niet zo veel en op die manier mee te maken hebben. :D :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:57

Adrienne schreef:
Ik vergelijk geen onderdelen ik geef alleen aan dat als ze bij de dressuur niet veel subjectiever en langs vastere lijnen gaan beoordelen ja altijd dit soort oefenloze discussies blijft houden over wie er wat van iets vind. Het is een jury sport ja maar je kunt door echt goed dingen vast te leggen 90% van de subjectiviteit er uit halen. Dat lijkt me de sport alleen maar ten goede te komen en de beoordelingen veel helderder te krijgen!

Erg nobel overigens hoor dat mensen hier schrijven dat ze zich bij het feit dat zo'n weigerend paard nog kan winnen neer leggen en dat dat maar normaal is en bij de sport hoort.
Maar goed te weten dat jullie het niet uit maakt dat er zo subjectief gejureerd wordt.

Ik ben in elk geval blij dat wij reiners en springruiters daar niet zo veel en op die manier mee te maken hebben. :D :D

Probeer jij de meeste onzin in 1 post te stoppen ofzo?

Die oeverloze discussie's zijn best interresant, dat jij er geen klap aan vind is weer een ander verhaal. :(:)

Mag ik vragen waar er een weigerend paard gewonnen heeft?
Even wakker worden. Jureren door mensen is voor een deel altijd subjectief. :(:)
Verder ben ik erg benieuwd hoe je aan die 90% komt ik vermoed uit je duim gezogen :+

Verder was de beoordeling vrij helder je moet er alleen wel wat verstand van hebben.
Laatst bijgewerkt door sporter op 01-10-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:05

Adrienne schreef:

Waar haal je het allemaal vandaan?? in je eerste zin bedoel je met ''veel subjectiever'' waarschijnlijk :Objectiever????? En een oefenloze discussie bestaat niet, wel een oeverloze discussie. Maar goed dat zijn natuurlijk maar kleine dingen.
En wat dat weigerverhaal betreft: een proef is net een examen. Per Onderdeel krijg je een punt. die tel je op en je hebt de totaalscore die de rangschikking bepaald.
Dus, een keer staken = 1 of zelfs 0 punten, daarna is het weer goed tussen ruiter en paard en de andere onderdelen krijgen goede punten. Optellen en je weet waar je staat. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
Als jury zie ik trouwens net zo lief een lekkere proef met een flinke misser erin, als een wat sukkelig proefje zonder echte fouten, maar alles maar zo zo. De opgetelde punten zeggen wel wie er dan wint.:):)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:19

Adrienne schreef:
45 seconden?? Hij mag dus haast een minuut rond bokken en stijgeren en wordt dan nog niet uitgesloten? Dat is echt belachelijk!
Niemand van jullie ergerd zich aan dat soort praktijken?? Als je zelf op wedstrijd bent bv en je paard doet alles netjes en je ziet dan een wat paard bokkend en stijgerend door de bak gaat vervolgens nog van je winnen dan vindt je dat maar heel gewoon omdat zijn gallop mooier was dan die van jou????? Onbegrijpelijk :n

Reining is geen dressuur, en appels lijken ook niet op peren!

Ik ben ook weleens behoorlijk raar door de baan gegaan. Gerust gesteld, proef doorgezet, en tweede van de 30 starts geworden. De rest van de proef was gewoon netjes en ontspannen, en dat heeft toen de rest gecompenseerd.

Ik heb de proef van HPM niet gezien overigens, want hij doet het niet.

asjemenou

Re: Controverse rond het jureren van de Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:28

Proeven kunnen niet meer teruggekeken worden, FEI is boos. ;)

Maar stel dat je bij verzet idd uitgesloten wordt, waar leg je dan de grens?
Er zijn zoveel paarden die heet worden en een keer een huppeltje maken. Nadine maakte alleen wel een hele grote huppel. :D
Wanneer is een huppel dan groot genoeg om uitgesloten te worden?
Je blijft dus met hetzelfde probleem, iedereen kijkt er anders tegenaan.

Bij de reining is het wat dat betreft gewoon veel simpeler, je mag je zadel niet aanraken en doe je dat toch, dan ben je af.
Je raakt hem aan, of niet.
Maar wanneer is het echt verzet, en wanneer is het gewoon een mislukte oefening? Die grens is veel moeilijker te stellen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:32

Het zijn twee andere sporten. Als je bij voetbal de bal aanraakt met je hand, is het hands, maar bij volleybal mag het wel weer. Maar het is wel beiden een balsport, snap je? Het heeft in dat opzicht helemaal niks met elkaar te maken.

Stel, even de basis dressuur, je moet een grote volte maken, en in die grote volte, geeft hij een rodeo show weg, maar eenmaal op de hoefslag is er niks meer aan de hand. Dan krijg je voor die volte gewoon een 1, wegens verzet, maar als je de rest uitstekend rijd, dan kun je nog hoog eindigen. En terecht!! We werken met dieren, niet met machines.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:47

Nicolien84 schreef:
Sorry off topic, grappige foto met het john deere logo op de achtergrond

Haha.. nou inderdaad...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:55

En bij dressuur wordt nu eenmaal gejureerd per onderdeel. Als je paard stil blijft staan bij achteruit gaan of geen piaffe doet krijg je een 0 voor dit onderdeel en als je paard de lucht in vliegt ook. Als de rest dan heel goed is, kun je nog best hoog uitkomen en terecht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:12

Moderatoropmerking:
Het is de bedoeling om met argumenten te reageren op de inhoud van de post, niet om elkaar persoonlijk aan te vallen. Dit soort posten worden verwijderd. Graag weer on topic zonder persoonlijke aanvallen, het zou jammer zijn als dit topic op slot moet.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:49

CharleyT schreef:
Waar haal je het allemaal vandaan?? in je eerste zin bedoel je met ''veel subjectiever'' waarschijnlijk :Objectiever?????.:)

Oeps ja dat moet objectiever zijn. :o

Waar ik het vandaan haal? Constant wordt er gehakt op de dressuur jury. Ik hoor nooit wat anders van de dressuur ruiters om me heen dan dat dat er veel verschil zit tussen twee jury leden. IMO is dat niet de fout van de jury maar de fout van het beoordelings systeem. Daar zit een veel te grote marge eigen inbreng in. Dat geeft verwarring en soms enorme verschillen. Net als nu weer.

En of Reining simpeler te jureren is nou dat denk ik niet. Maar daar gaat het niet om. De sporten zijn daar voor inderdaad te verschillend.
Maar dat wil niet zeggen dat je de dressuur niet volgens de zelfde richtlijnen zou kunnen gaan jureren. Sterker nog daar is al eens sprake van geweest om meer te gaan kijken naar het systeem van jureren wat bij bv reining wordt gebruikt.

Iemand met een weigerend/bokkend paard zien winnen nee dat heb ik nog niet, maar ik heb ze er wel zilver mee zien winnen op het hoogste niveau nl de olympische spelen.......

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:09

Wat er ook gebeurd het is ook nooit goed met de dressuur!

Het is een jurysport so deal with it! anders gewoon een andere hobby/sport gaan zoeken/bekijken!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:26

Wat ontzettend leuk om al deze reacties te lezen. Als je nu al ziet hoe de meningen verschillen hoe moeilijk is het dan om met vijf juryleden op een lijn te zitten.Ik heb alleen de special gezien maar je hebt zoveel verschillende combinaties. Een ontspannen mooie proef van Laura, een wat hectische proef met een Adalusier waarvan ik het zeker heel knap vind dat deze combinatie op dit niveau meerijd. En elastische gummibal Totilas die toch nog wat kleine foutjes maakt. Steffen Peeters met een hele degelijke proef geen hoogtepunten maar ook geen dieptepunten. Sunrise een echte merrie is wel onrustig met haar staart maar laat een goede proef zien. En dan Nadine...Ik vond ze echt geweldig beginnen vond de proef wat meer rust uitstralen als anders,wat minder gehaast. Maar het aangaloperen ging al goed fout! Daarna de wissel in de uitgestrekte galop En als laatste die enorme sprong op de middenlijn jammer jammer jammer. Ik vind dat deze combinatie het verdient om een keer een medaille te winnen want ze zijn in het verleden wel vaker ondergewaardeerd geweest(dat wil niet zeggen dat ik vind dat ze nu veel hogere punten hadden moeten hebben). Ik vind de combinatie HP op Nadine zeker niet storend denk dat ik stiekem de combinatie van de Spanjaard minder mooi vond maar dat komt omdat dit paard korter en kompacter is en de Spanjaard toch best een grote groffe man. Maar goed ieder heeft een eigen mening en dat is maar goed ook..zolang je ook de mening van een ander maar respecteerd.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:15

te grappige foto
paard was het zeker zat om braaf te doen :p