'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:48

Vienna2007 schreef:
Wat probeer je nou precies te zeggen?

de hele wereld is gek :+

liljebo

SantaCruz schreef:
Maar ik kan niet goed begrijpen waarom er zoveel paarden bij de slacht terechtkomen?
Is dat omdat ze niet meer geschikt zijn voor de sport?

Ik denk dat dit iets is waar we langer bij stil moeten staan.

Paarden zijn meer dan 'rij'paarden en voor vele doeleinden geschikt, zelfs als ze mankementen gaan vertronen.

Dan lees ik dat er veulens naar de slacht gaan en paarden naar de slacht worden gebracht vanwege de crisis. Ongeloofelijk.. :(

Paarden die niet meer voldoen als rijpaard.... daar is geen markt meer voor. Of je nu hier of in nl op de advertentiesites kijkt.... het stikt van de paarden die niet meer(volledig) gereden kunnen worden en waar een goed tehuis voor wordt gezocht. Zowel jonge paarden met een mankement als oudjes.
Alleen...... het aanbod is enorm en de vraag minder dan minimaal. Want laten we eerlijk zijn... als je een paard koopt, koop je graag een gezond paard waar je nog een tijdje mee vooruit kunt.
Een paard is duur en vergt nogal wat, dus niemand zit echt te wachten op kneusjes

Gevolg.... Mensen met mooie verhalen melden zich bij de eigenaar van het te verkopen paard, beloven een toekomst met gouden randje als gezelschapspaard of iets dergelijks (hebben soms zelfs de hele familie bij zich), paardje wordt verkocht en verdwijnt vervolgens op een ellendig buitenlands transport omdat het daar geld oplevert.
Misschien dat daar beter iets tegen kan worden ondernomen, dan tegen de mensen die de verantwoordelijkheid zelf nemen.

En ja... veulens zat op de slacht. Het merendeel van de veulens wat niet verkocht wordt op de paardenmarkt gaat naar de slacht.
De vraag is slecht en het moet geld opbrengen.
En voor menig handelaar is het paard niet meer dan een koe of varken.

8nnemiek

liess1 schreef:
ik heb 10 jaar als dierenarts assistente gewerkt en al heel vaak geassisteerd bij het inslapen van een paard bij verschillende dierenartsen en nog NOOIT meegemaakt dat een paard een doodsstrijd voert of zoiets..het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan..maar ik denk dat dat een beetje overdreven wordt hier op bokt. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, er zijn overal voor en nadelen aan.

Inderdaad, mijn DA vertelde ook dat ie nooit paarden heeft zien vechten.
Dus het zal echt aan de dierenarts liggen.. Zoals die van Sann_e..
Sann_e schreef:
Ik heb zelf bij een DA gewerkt, heb daar ongeveer de helft van de paarden zien vechten tegen hen laatste spuitje, en geloof me dat wil je van je eigen paard niet zien.

Das dus duidelijk dat die DA niet genoeg of een verkeerde stof gebruikte :=
Hoe verkeerd ben je dan bezig.. en ook nog door blijven gaan met paarden inslapen, terwijl je het blijkbaar niet goed kan? Daar komen die horrorverhalen op bokt dus vandaan..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:49

dat heb ik ook roelie, ik wil het leven van mijn paard zo mooi mogelijk laten verlopen maar als hij dood is hij dood en is het ook klaar, of hij dan in de slager komt te liggen, of bij de rendac.. ik heb 'm een mooi leven kunnen geven en dat vind ik het belangrijkst.
ik denk als je met je paard naar bijv. V. Veen gaan hij echt niet gaat dollen, wat ik gehoord heb is hij heel respectvol voor zowel mens als dier. en natuurlijk moet een geintje op z'n tijd kunnen, met dat oog bijv. ja sorry maar zolang het niet gebeurt waardoor het iemand emotioneel kan raken zie ik het probleem niet..

KarinvdM

roelie74 schreef:
heb soms het idee dat veel mensen hun kop in het zand steken.
vroeg of laat kom je voor de keuze te staan. het mooiste is natuurlijk een hartstilstand, maar ja dat is niet altijd zo.

Nou ja, een hartstilstand oid op stal, daar zit ik ook niet bepaald op te wachten. Dan moet je hem op de een of andere manier de box uit zien te krijgen en dat valt vaak ook niet mee.

liljebo

Jilletje schreef:
Vienna2007 schreef:
Wat probeer je nou precies te zeggen?

de hele wereld is gek :+

hehe eindelijk... we zijn er uit.....
:D

Jilletje

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:51

lucht op hé! :))

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:52

Citaat:
Das dus duidelijk dat die DA niet genoeg of een verkeerde stof gebruikte
Hoe verkeerd ben je dan bezig.. en ook nog door blijven gaan met paarden inslapen, terwijl je het blijkbaar niet goed kan? Daar komen die horrorverhalen op bokt dus vandaan..

dat hoeft dus helemaal niet.. de stof is gewoon hetzelfde neem ik aan, evenals de dosis, er wordt echt niet zomaar even wat minder aan het paard gegeven dan nodig is? overigens heeft het imo niet met ''niet kunnen'' te maken, maar met het paard. het ene paard is wat 'harder' als het andere, de ene is een vechter de andere vind het goed. hetzelfde als bij mensen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:52

8nnemiek schreef:
liess1 schreef:
ik heb 10 jaar als dierenarts assistente gewerkt en al heel vaak geassisteerd bij het inslapen van een paard bij verschillende dierenartsen en nog NOOIT meegemaakt dat een paard een doodsstrijd voert of zoiets..het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan..maar ik denk dat dat een beetje overdreven wordt hier op bokt. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, er zijn overal voor en nadelen aan.

Dus het zal echt aan de dierenarts liggen.. Zoals die van Sann_e..
Sann_e schreef:
Ik heb zelf bij een DA gewerkt, heb daar ongeveer de helft van de paarden zien vechten tegen hen laatste spuitje, en geloof me dat wil je van je eigen paard niet zien.

Das dus duidelijk dat die DA niet genoeg of een verkeerde stof gebruikte :=

Voor mijn dierenarts was het ook de eerste keer.
Ik denk dat het altijd kan gebeuren.
Hier is een volledig overzicht te krijgen via pdf van exact de mogelijkheden bij in laten slapen/slachten, alle voors en tegens, etc.
Ook daarin staat vermeld dat het mis kan gaan, waarom, wat er dan gebeurt etc.
Overigens kan het ook bij de slacht mis gaan.
percentage is alleen kleiner.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:53

Jilletje schreef:

kweetnie... er zijn ook mensen die zeggen dat het aan mij ligt.
Is toch niet zo, hè?????????????????? :+

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:54

8nnemiek schreef:

Ik heb ook nog nooit een mens dood zien gaan voor mijn ogen, betekent niet dat dat niet gebeurd!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:54

het kan altijd mis gaan, ook bij mensen.
maar DA's geven niet zomaar ''wat minder'' of ''een andere stof'' zoiezo is het niet nodig, en ze kunnen er ook nog eens een hele dikke boete voor krijgen geloof ik.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:55

liljebo schreef:
Jilletje schreef:

we zijn niet allemaal even perfect :+
het leven lijkt me zo saai als je perfect bent!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:00

Jilletje schreef:
liljebo schreef:

we zijn niet allemaal even perfect :+
het leven lijkt me zo saai als je perfect bent!

Geen wonder dat mijn leven niet saai is..... :+
maar kgeloof dat we het topic vervuilen :D
Zal weer braaf in het gareel gaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:15

mochten jullie willen weten hoe t bij mij is gegaan toen ik mijn pony heb weg gebracht moetn jullie maar even in me onderschrift kijken daar staat linkje naar hoe de ochtend verliep

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:27

Noem het hypocriet, maar ik kan gewoon geen paardenvlees eten. Ik heb mezelf er 1x toe proberen te zetten, maar ik word al misselijk bij het idee. Voor mij is het hetzelfde als honden of katten eten. Dat zou ik ook niet kunnen.

Mijn paarden krijgen dan ook allemaal gewoon een spuitje als het zover is. Geen gemekker met in de trailer, naar het abatoir ed. Nee dank je, en hoe goed het ook schoongemaakt wordt, mijn paard ruikt mijn angst/verdriet en ruikt ook best wat er daar binnen gebeurt is.

Voor mijn gevoel ook een stuk beter en het paard kan lekker hier in zijn eigen weitje blijven staan.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:38

lifaya schreef:
Ik vind het goed dat men er eindelijk over durft te praten. Veel Nederlanders vinden het "zielig" om paardenvlees te eten terwijl dat het meest diervriendelijks is. Als elke vleeseter nou eens meer paard dan varken/koe/kip ging eten zouden die dieren het ook een stuk makkelijker krijgen denk ik :)

Als iedereen nu eens minder vlees in zijn algemeen ging eten. Waarom moeten we elke dag een lerp vlees op ons bord hebben??

Al mijn dieren worden thuis ingeslapen, in hun eigen omgeving.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:44

Mijn (vorige) dierenarts vertelde ook nog nooit een paard te hebben zien vechten, het schijnt zelfs haast onmogelijk te zijn als het netjes gedaan wordt. Je leest wel eens verhalen van paarden die een kwartier lang vechten en weer opspringen, dan is er gewoon geen narcose gebruikt. Tegen voldoende narcose kun je helemaal niet vechten!

Mijn pony was een vechter in de diepste zin van het woord, psychisch gezien dan.. lichamelijk kon ze niet meer, maar het inslapen verliep eigenlijk perfect, heel rustig. Ik heb geen moment angst gezien bij haar en het ging heel snel.
De bedoeling is ook altijd geweest dat ze thuis zou inslapen, maar die keuze heb ik niet kunnen maken, het is in Utrecht gebeurd.

Ik ben niet tegen slachten hoor, ieder zijn keuze, maar die indianenverhalen over inslapen kloppen ook niet helemaal.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:47

chb schreef:
Als iedereen nu eens minder vlees in zijn algemeen ging eten. Waarom moeten we elke dag een lerp vlees op ons bord hebben??

Al mijn dieren worden thuis ingeslapen, in hun eigen omgeving.

Inderdaad, een vegaburgertje is ook heerlijk hoor!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:50

waarom wordt er weer commetaar gemaakt op het eten van vlees.. ieders eigen keuze lijkt me, of je nu biologisch eet of niet.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:50

ja nee nee ja ja ja nee nee ja nee nee ja nee ja ja nee

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:51

Citaat:
zo is het goed mien jong, zo wou ik het.”

Pff. Brok in mn keel. Kan het me zo voorstellen...

Goed artikel. Iets positiefs over de slacht. Het niet altijd het vreselijke wat men er van denkt. Ik hoor de laatste tijd heel veel goede verhalen over de manier van handelen daar :)

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:52

Ik denk niet dat het echt gepromoot wordt, maar als een krant een nieuwsbericht plaats, wil de rest ook dit nieuws delen en vandaar dat het weer tig x in verschillende bladen, kranten etc terugkomt. Zal me niets verbazen dat er straks ook een stukje in het knhs blad staat.... ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:53

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off topic berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling om op VN een discussie te starten welke nieuwsberichten wel en welke niet op VN thuishoren, ook niet om foto's te plaatsen en het is ook niet de bedoeling om de groeten te doen. Graag on topic blijven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:01

Ireen_ schreef:
maar die indianenverhalen over inslapen kloppen ook niet helemaal.

Die zogenaamde "indianenverhalen" zijn de ervaringen van mensen met hun paarden...