"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:23

Jannepauli schreef:
Citaat:
Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier!

Sorry heb deze even van jou gepikt, kon niet vinden van wie deze opmerking kwam.

Ik vind dit zo`n hypocriete opmerking. Voor mij is ieder dier gelijk, maar helaas sluiten we vaak de ogen. Waarom is een paard een edel dier??? Omdat hij benen en een hoofd heeft? Nou die van mij heeft net als mijn hond poten en een kop. Ik heb al zo vaak een discussie gevoerd met mensen die dan op hun paard zitten en beweren uit respect geen paardenvlees te eten en hun paard heefd een mooi hoofd en bla,bla,bla. Maar ondertussen zitten ze op dat dier met dat mooie hoofd zwaar in de krul gerukt door een slofteugel, de mooie benen strakgetrokken door de sporen en een zweep in de hand om te corrigeren :P

Het is dat ik geen paarden en varkensvlees lust maar anders had dat zeker op het menu gestaan naast de heerlijke koeienbiefstuk. Overigens lust ik ook geen frikandellen, kroketten etc.

En ja ben je nu overtuigd vegetarier dan begrijp ik het standpunt, maar niet omdat het voor dat ene dier WEL zielig is.

Blon_D

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:31

Tja zolang ik het zelf niet hoef te eten heb ik er geen enkel probleem mee :+ overigens eet ik helemaal geen dieren.

Vind slachten vooral als het om verder gezonde dieren gaat bv met ernstige blessures inderdaad humaan. Mensen mogen hier hun eigen keuze in maken net of men het wil eten of niet

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:34

Dat paarden die écht wat mankeren bij de slager eindigen oke, maar ik vind dat mensen hier in dit toppic zo respectloos over hun dier praten, echt walgelijk .. Alsof t dier een gebruiksvoorwerp is. Zulke mensen zouden een andere hobby moeten kiezen.

Een slager die staat te springen en te juigen om dieren dood te mogen maken vind ik overerigens ook verschrikkelijk klinken. Die geeft ook duidelijk niet om de dieren, en kijkt enkel naar het geld. Ik vind dan ook dat een slager geen gezonde paarden af zou mogen maken, maar enkel dieren die echt niet meer te redden zijn.

En ja ik ben ook vega, dus ik eet geen vlees van geen enkel dier. Ik heb respect voor elk levend wezen.
Laatst bijgewerkt door OldSkipper op 05-09-10 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:35

HRE schreef:
Jilletje; een ziek vleesje zou nooit voorkomen want dan mag het niet voor menselijke comsumptie! ;)

Een ziek vleesje mag inderdaad niet, maar als het 6 weken in de vriezer ligt bij de slachter..... dan is het vlees ineens gezond, want dan zijn alle ziektekiemen en beestjes doodgevroren. Dan wordt het dus gewoon als gezond vlees de handel in geloodst.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:39

Silass, hoe denk je dat de grote massa sportpaarden behandeld worden? Ook als gebruiksvoorwerp waar geld uit komt rollen...

Nee als ik gister zo het item bij het nieuws zag en zag hoe rustig en vredig die paarden stonden te wachten tot ze geslacht gingen worden, zou ik haast willen dat het voor mensen ook zo kon gaan. Wij moeten straks ook "wegrotten" in verzorgingstehuizen en iedereen weet hoe dat gaat.

Nee laat mij maar lekker paardenvlees eten, gezonder en wetende dat het dier een goed leven heeft gehad.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:39

echt ziek als je paardenvlees eet.
ik eet het nooit van mijn leven.
waarom zou je zomaar een paard moeten gaan doden?
daar zijn koeien en kippen en varkens al voor *D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:41

Haha, beetje een pennyreactie SimOne! ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:42

sim0ne11 schreef:

Het is pas ziek als je zo denkt.. :r

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:42

Mensen hebben altijd al vlees gegeten.... Mensen zijn omnivoren. Vroeger moesten we zelf nog op pad om aan ons voedsel te komen. Als we dan een paard tegen kwamen, waren we blij met het vlees. Net zo blij als met een varken of een koe.
Omdat mensen zich zijn gaan hechten aan paarden, omdat ze ineens edel genoemd worden, omdat we met ze knuffelen, etc. zijn er ineens een hoop mensen die geen paardenvlees willen eten.

Tis eigenlijk een beetje dubbel. Maar mijn mening is in ieder geval dat het belangrijkste is, dat een dier een waardig leven heeft gehad, of dat nu kort of lang is. Het slachten an sich is wat mij betreft geen enkel probleem. Het is wat er aan vooraf gaat. Als alles op een "humane" manier gebeurt, heb ik er geen moeite mee.

Mensen en dieren zijn nu eenmaal deel van een voedselketen. Hyena's eten zebra's, katten eten muizen, haaien eten zeerobben, etc. Mensen eten ook dieren. Op zich niets geks mee. De manier waarop wij onze "prooi" doden is op zich veel sneller, waardoor het dier niet hoeft te lijden. Ik heb meer medelijden met die zebra die op animal planet in stukken gereten wordt door een roofdier... Enig nadeel is dat we zoveel zinloos slachten: er is ee voedseloverschot. Wat over datum is, wordt gewoon weggeflikkerd. Dan is een dier voor niets gestorven. Maar da's mijn mening dan...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:44

sim0ne11 schreef:

dit vind ik z'n hypocriete opmerking,
koeien kippen en varkens die lekker opgepropt zitten in veels te kleine hokjes dat vind ik zielig,
en ja ik eet ook paardenvlees. en als het zou moetten eet ik zelfs me eigen paarden op!
dan weet ik zeker dat me paard met respect word op gegeten!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:45

Silass schreef:
Dat paarden die écht wat mankeren bij de slager eindigen oke, maar ik vind dat mensen hier in dit toppic zo respectloos over hun dier praten, echt walgelijk .. Alsof t dier een gebruiksvoorwerp is. Zulke mensen zouden een andere hobby moeten kiezen.

Een slager die staat te springen en te juigen om dieren dood te mogen maken vind ik overerigens ook verschrikkelijk klinken. Die geeft ook duidelijk niet om de dieren, en kijkt enkel naar het geld. Ik vind dan ook dat een slager geen gezonde paarden af zou mogen maken, maar enkel dieren die echt niet meer te redden zijn.

En ja ik ben ook vega, dus ik eet geen vlees van geen enkel dier. Ik heb respect voor elk levend wezen.

Jij reageert ook totaal vanuit je emotie.

Een paard slachten, vind ik diervriendelijker dan een paard in laten slapen. Waarom? Omdat paarden vechten tegen de spuit, en tegen de vloeistof. Een kogel door zijn hoofd, is hard, maar hij is wel in 1x dood. Geen stress, geen gevecht. Bang, klaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:46

sim0ne11 schreef:

Dít vind ik pas een walgelijke opmerking! Elk dier verdient een goed leven, en voor elk dier is het zielig als deze dood moet voor het eten.

Ik eet ook vlees, maar idd, mensen zijn omnivoren. Een leeuw die een zebra pakt vind men ook niet zielig. Wij moeten toch ook eten?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:49

van veen slacht toch juist heel vriendelijk? wat is dr mis met een paard wat een goed leven heeft gehad en dat vriendelijk word geslacht. zouden we met alle dieren voor menselijke consumptie moeten doen. en ja ik ben zo vegitarisch als t maar wezen kan.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:50

@ Simone; misschien moet je even beter na gaan denken voor je wat plaatst. Want wat je hier neer zet is pas sneu. Ach omdat koeien varkens en pluimvee worden geslacht voor eten kunnen alle paarden blijven leven? nogal kort door de bocht.....

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:52

@ shadowflower; alle dieren (behalve pluimvee) word diervriendelijk geslacht. Men heeft er echt een verkeerd beeld van. ;)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:54

gebeurt dacht ik vaak zat dat er iets mis gaat, het vervoer is niet altijd even vriendelijk en de stress die dieren ervaren als ze met zijn allen staan te wachten is ook niet correct. bij van veen staan ze geloof ik lekker buiten te eten totdat ze een voor een naar binnen worden gehaalt ????

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:55

Nou, schaaldieren ook niet hoor :P Kreeften en krabben gaan levend het kokende water in ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:56

shadowflower schreef:
gebeurt dacht ik vaak zat dat er iets mis gaat, het vervoer is niet altijd even vriendelijk en de stress die dieren ervaren als ze met zijn allen staan te wachten is ook niet correct. bij van veen staan ze geloof ik lekker buiten te eten totdat ze een voor een naar binnen worden gehaalt ????

Maar dat is denk ik alleen met de varkens/koeien?
Want paarden worden (spreek uit ervaring) door de eigenaar zelf met de trailer gebracht, en dat gebeurt ook stressloos.
Zo snel mogelijk klaar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:58

Varkens en koeien worden hier in Nederland ook netjes vervoerd hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:59

Luitjes niet te vel op simone hoor, ze is pas 13 jaar en ik was net zo op die leeftijd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:59

Eigenlijk had ik er nog nooit zo over nagedacht maar ze hebben eigenlijk wel gelijk dat je beter paardenvlees kan eten. Er zit veel minder antibiotica in omdat de meeste slachtpaarden, paarden van particulieren zijn.
Daarnaast hebben de meeste paarden een goed leven gehad, dus ik ben niet tegen het eten van paardenvlees. En ik zou het misschien zelfs wat meer gaan eten.

Daarnaast moet de markt opgeschoond worden, er is te veel te koop. Er zijn te veel kapotte paarden en de aankoop prijzen van paarden zijn te laag waardoor mensen zich te snel verkijken op de kosten van de verzorging.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:00

Marjoow schreef:

Een paard slachten, vind ik diervriendelijker dan een paard in laten slapen. Waarom? Omdat paarden vechten tegen de spuit, en tegen de vloeistof. Een kogel door zijn hoofd, is hard, maar hij is wel in 1x dood. Geen stress, geen gevecht. Bang, klaar.

Dat is zeker niet altijd zo hoor, ik heb met heel veel rust en zonde stres afscheid kunnen nemen van mijn pony die een spuitje gekregen heeft. Maar zoals ik al zei, ik vind de slager niet verschrikkelijk, voor als het écht nodig is, maar wel voor afgedankte gezonde dieren.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:01

oke er moet soms een paard geslacht worden
vind belangrijk dat dit diervriendelijk gebeurd
maar hoe gaat dat eigenlijk?
ga er niet naar kijken want dat kan ik echt niet zien!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:01

maar er zijn ook niet veel supermarkten die paardenvlees verkopen. Dus opsich, kun je er niet gemakkelijk aankomen.

Hetgeen wat wij in de schappen hebben, is volgens mij alleen paardenrookvlees.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:03

Silass schreef:
Marjoow schreef:

Dat is zeker niet altijd zo hoor, ik heb met heel veel rust en zonde stres afscheid kunnen nemen van mijn pony die een spuitje gekregen heeft. Maar zoals ik al zei, ik vind de slager niet verschrikkelijk, voor als het écht nodig is, maar wel voor afgedankte gezonde dieren.

ik zou zoiezo voor de slager kiezen, ook financieel gezien. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen geld heeft voor een spuitje, die zijn namelijk best wel duur. En de slager koopt het dier.

Maar ik ben van mening, dat het bij de slager toch sneller voorbij is.