Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:17

tja en heeeeel vroeger waren ze wild en hadden ze tenen iplv hoeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:21

Moeni11 schreef:
Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.

Voor mij geen probleem ;)
Wat noem je te klein? Tussen de 1,60 en 1,65? Als ze in de E-pony maat vallen zijn het vaak weer gewilde sportpaardjes voor tieners.
Ponymaat, paardenbewegingen! Prijs is dan gelukkig wel aantrekkelijker dan wanneer ze 1,70+ zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:28

meredith schreef:
nou dit vind ik dus echte onzin.
hier spreekt een recreatie ruiter die denkt dat haar paardje meer te verduren heeft als een sportpaard. Ten eerste gaat het daar helemaal niet om.
ten tweede. er zijn altijd recreatie ruiters geweest, die stammen uit de tijd van het gelders en fries ras. Daar werd recreatie mee gereden. Later werden dat de tinkers ,waar grote kerels en grote vrouwen op konden omdat ze zo lekker sterk waren. Toen kwamen de import van alle spaanse paarden, containers vol, net als de tinkers, ze werden hier verkocht al zoette broodjes , voor 1000 gulden had je er 1 . Weetje voor zulke bedragen koop je nog geen rashond. Iedereen houd er maar een paard op na. oja en nu hebben we het natuurlijk houden van paarden. lekker in het land , zelf bekappen en zo simpel(goedkoop) mogelijk houden.

Basis van een stamboek of ras is wat nu zo vaak vervloekt wordt door fokkers. Paard goed voor werk waar de eigenaar het voor nodig heeft wordt gekruisd met paard van buren die vrijwel dezelfde eisen aan hun dieren stellen, nl een goed gebruikspaard wat zorgt dat het gezin te eten heeft. Daar komen je Gelders, Friezen en andere lokale rassen met een landbouwachtergrond vandaan. Recreatierijden, m.a.w. vrijetijdsbesteding kan alleen als je tijd over hebt. En dat had die boer niet, zijn "baas" wel, en die wil geen "boerenknol", maar een statuspaard.

Dat er inmiddels veel meer mensen zijn die vrije tijd hebben en die met omgang met een paard invullen is wat anders. Daar zitten een hoop onkundige mensen tussen die gelukkig voor henzelf niet voor hun inkomen op hun paard zijn aangewezen. Maar onkunde kom je overal tegen, sociale zekerheid vangt zowel goede en slechte dingen op qua menselijk gedrag.

Loopt hier een lekker 2deling tussen 2 niet van toepassing zijnde stereotypen : Sportruiters en fokkers (veel geld, dus doen alles goed) en recreanten (niet altijd veel geld en doen dus alles fout).

Stamboeken en afstammingspapieren hebben hun nut, al is het alleen maar om bloedlijnen vast te leggen, daarmee inteelt te voorkomen en kunde en inzicht te behouden. Maar ik heb nogal eens een WOll gevoel bij de houding van sommigen die het papier en het binnen het stamboek blijven boven mogelijk passende partners stellen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:32

Nou ik heb echt even gedacht dat ik een van mijn merries naar de slacht ging moeten brengen. Na zo'n tijd ben je ook zat hoor. Het is dat ze bij kennissen kon staan en goed verzorgd werd want anders was ze al lang naar de slacht gegaan wegens geen stal meer. Ze stond al 2 jaar te koop, en nog geen nieuwe baas ervoor tot we toevallig een kennis tegen het lijf liepen op de Jaarlijkse paardenmarkt (meer keuringen dan echt markt hoor) in de naburige stad en die was toevallig op zoek naar een paard omdat die van hem gestorven was na complicaties tijdens het castreren. wonderwel klikte het meteen met de merrie en dat nadat ze zeker al een jaar niet meer gereden was stapte hij zo op (zelf had hij al 13 jaar niet meer gereden ook.) en reed er zo mee weg. Ben er nog verbaasd over. Zaterdag gaat ze naar haar nieuw baas. Ben blij dat het zo gelopen is maar ik breng ze echt nog liever naar de slacht dan dat ze de handel in gaan. Zo weet ik tenminste zeker dat ze niet slecht behandeld worden. :o

Wat de markt betreft ik ben op zoek naar een allround beginnerspony voor een 9-jarig jongetje en ik schrik me te pletter als ik de prijzen zie. voor dat geld koop je echt al een goed rijpaard hoor tegenwoordig. Gaat dus nog niet zo slecht bij de pony's dat de prijzen aangepast worden.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:33

joyce B schreef:
Moeni11 schreef:
Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.

Voor mij geen probleem ;)
Wat noem je te klein? Tussen de 1,60 en 1,65? Als ze in de E-pony maat vallen zijn het vaak weer gewilde sportpaardjes voor tieners.
Ponymaat, paardenbewegingen! Prijs is dan gelukkig wel aantrekkelijker dan wanneer ze 1,70+ zijn...

Heb jij mazzel ;)

Maar de gemiddelde nederlander wordt steeds groter en daarmee is het wel een probleem.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:34

Cayenne schreef:
Citaat:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als ik het zo links en rechts hoor en ook van hengstenhouders is er juist veel minder gedekt dan voorgaande jaren. Gelukkig maar! Maar het is natuurlijk ook een krantenbericht.

En mensen met een kudde shetten met een hengstje erbij, tja die hebben alle merries weer vol, maar wat doe je daar aan?

Ik heb bewust mijn (stmbk) Haflingers afgelopen vorig jaar, en nu ook weer niet laten dekken. Mijn Apta gekeurde Andalusier wel, omdat ik dit veulen zelf wilde houden.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:44

Ik vrees het ergste voor de mensen, die hun paard in pension hebben staan. En natuurlijk ook voor de particulier met zijn paard aan huis.
Door het koude voorjaar en daarna een lange droge periode en nu op dit ogenblik veel regen, zullen de prijzen van hooi, voordrooggras, graan en stro omhoog schieten. Dat is een paar jaar geleden ook met de stroprijzen gebeurd, toen deze prijzen weer op een normaal niveau kwamen . . . bleef de stallingsprijs bijna overal even hoog.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:47

MariisLovesz schreef:
Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.

Mee eens. Mijn paard staat gestald voor 50 euro per maand.... lijkt me stug dat je dát niet kan missen voor het beessie waar je zo ontzettend veel van houd...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:47

Lies_Beuker schreef:
Ik vrees het ergste voor de mensen, die hun paard in pension hebben staan. En natuurlijk ook voor de particulier met zijn paard aan huis.
Door het koude voorjaar en daarna een lange droge periode en nu op dit ogenblik veel regen, zullen de prijzen van hooi, voordrooggras, graan en stro omhoog schieten. Dat is een paar jaar geleden ook met de stroprijzen gebeurd, toen deze prijzen weer op een normaal niveau kwamen . . . bleef de stallingsprijs bijna overal even hoog.

Het kwartje van Kok effect :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:49

gitje65 schreef:
Als ik het zo links en rechts hoor en ook van hengstenhouders is er juist veel minder gedekt dan voorgaande jaren. Gelukkig maar! Maar het is natuurlijk ook een krantenbericht.

.

Maar wat is daar zo gelukkig aan dan? De nieuwe paardenfokker 2020 blijft echt wel doorfokken, die hebben misschien wel wat minder te besteden, maar nog altijd dik boven Jan Modaal. En juist deze groep mist nogal de kennis van de fokkerij.

Die boertjes die al jaren fokken en hun verdiensten hebben in de melkveehouderij of iets dergelijks, die zullen eerder een stap terug doen en dat zijn juist degene die over het algemeen toch goede paarden fokken.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:51

Kan me niet voorstellen dat je een gezond paard zomaar naar de slacht brengt sorry..

Gooi dan die prijs naar beneden dan heb je wellicht wel mensen die het paard zullen kopen,
de handel ligt zeker op zijn kont dat hoor je overal en al geruime tijd.
Maar vaak is het probleem dat de mensen weer een paard willen terug kopen dus die prijs blijft staan.
En dan ook nog lekker egocentrisch zijn als ik dat niet krijg dan breng ik hem liever naar de slacht!

Over fok verbod moeten de mensen zelf weten dat is je eigen goed recht,
zal er zelf niet aan beginnen en al heb je een halve Totilas staan dan moet je maar zien wat eruit komt.
En het is algemeen bekend dat je van een goede hengst niet zomaar het sperma kan kopen voor een wat jij de mooiste merrie vindt ter wereld.

Vindt dat ze beter een beetje gas moeten terug nemen met het fokken op uiterlijk maar meer zich moeten gaan verdiepen in gedrag en omgang en werkwilligheid.
Leuk hoor die opgekropte paarden met hun super edele hoofdjes alleen de adrenaline stroomt er al uit wanneer ze geboren worden,
dat wordt er ook weer eentje die eindigt op het internet met 5jr "wegens geen klik" "zeer sensibel paard" maar wel een zeer goed papier en zeer mooie gangen!
Wel voor de ervaren ruiter.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:55

Misschien dat deze opmerking van mij niet zo gewaardeerd kan worden..
Maar, ik mag ook mijn mening kwijt natuurlijk :)

Wat is er zo erg aan, als een gezond paard naar de slacht gaat omdat er geen geld meer voor is? Áls het paard gewoon altijd netjes verzorgd is zie ik echt het probleem niet? Dan heeft het paard toch een mooi leven gehad? Een koe of varken zou er graag mee willen ruilen..

Nee hoor, ik heb liever dat er 10 gezonde, goede verzorgde paarden naar de slacht gaan dan 3 paarden die verwaarloosd worden omdat er geen geld genoeg is. ( niet naar de dierenarts gaan, hoeven niet goed gedaan.. Hoe vaak kom je dat wel niet tegen!)

Natuurlijk, liefst worden alle gezonde paarden ondergebracht bij een leuk huisje waar ze 30 worden. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:56

Lies_Beuker schreef:

Ben ik effe blij dat ik mijn paarden aan huis heb staan, das altijd nog goedkoper dan een manege of een pensionstal.

Ook moet je denken aan dat het dagelijkse leven echt duurder is geworden ga nog maar een een karretje boodschappen doen alles is gewoon door de euro duurder geworden, het jammere is dat alles duurder wordt maar de prijzen nooit meer zullen zakken.

Ik kan me voorstellen dat je dan eerst je hobby er uit doet en dat je weer zelf normaal kan leven.
Je moet immers de rekening kunnen blijven betalen en dan hoe beroerd het dan ook is moet je keuzes maken, gelukkig hoef ik geen keuzes en zorgen te maken. Maar met aankomende winter in aantocht zal je zien dan gaan er meer paarden te koop staan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:57

devine schreef:
Kan me niet voorstellen dat je een gezond paard zomaar naar de slacht brengt sorry..

Gooi dan die prijs naar beneden dan heb je wellicht wel mensen die het paard zullen kopen,
de handel ligt zeker op zijn kont dat hoor je overal en al geruime tijd.
Maar vaak is het probleem dat de mensen weer een paard willen terug kopen dus die prijs blijft staan.
En dan ook nog lekker egocentrisch zijn als ik dat niet krijg dan breng ik hem liever naar de slacht!

Over fok verbod moeten de mensen zelf weten dat is je eigen goed recht,
zal er zelf niet aan beginnen en al heb je een halve Totilas staan dan moet je maar zien wat eruit komt.
En het is algemeen bekend dat je van een goede hengst niet zomaar het sperma kan kopen voor een wat jij de mooiste merrie vindt ter wereld.

Vindt dat ze beter een beetje gas moeten terug nemen met het fokken op uiterlijk maar meer zich moeten gaan verdiepen in gedrag en omgang en werkwilligheid.
Leuk hoor die opgekropte paarden met hun super edele hoofdjes alleen de adrenaline stroomt er al uit wanneer ze geboren worden,
dat wordt er ook weer eentje die eindigt op het internet met 5jr "wegens geen klik" "zeer sensibel paard" maar wel een zeer goed papier en zeer mooie gangen!
Wel voor de ervaren ruiter.....

Beter een gezond paard naar de slager brengen, dan verwaarlozen.
Toppaarden hebben karakter nodig, je komt er aan de top niet met een paard wat niet sensibel is ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:05

Tja zo is het nu eenmaal. Ik heb wel veel ruimte en tijd en het geld om mn paardjes te onderhouden, en ik heb het afgelopen jaar dan ook nog al wat kneusjes en oudjes opgevangen. Maar het valt mij wel op dat men toch nog flinke prijzen durven te vragen voor hun 'oudjes en kneusjes'.
Dan vind ik het ook niet gek dat die niet te verkopen zijn. Ik vang met liefde paarden op die wat ouder zijn en die niet meer kunnen dat eens per week een stapritje door het bos, maar soms lijkt het of mensen ze liever naar de slacht doen dan zakken in de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:05

Nessah schreef:

Wat is er zo erg aan, als een gezond paard naar de slacht gaat omdat er geen geld meer voor is? Áls het paard gewoon altijd netjes verzorgd is zie ik echt het probleem niet? Dan heeft het paard toch een mooi leven gehad? Een koe of varken zou er graag mee willen ruilen..

Nee hoor, ik heb liever dat er 10 gezonde, goede verzorgde paarden naar de slacht gaan dan 3 paarden die verwaarloosd worden omdat er geen geld genoeg is. ( niet naar de dierenarts gaan, hoeven niet goed gedaan.. Hoe vaak kom je dat wel niet tegen!)

Natuurlijk, liefst worden alle gezonde paarden ondergebracht bij een leuk huisje waar ze 30 worden. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.

_/-\o_ Hier sluit ik me volledig bij aan.

Er wordt hier wel geroepen dat men de prijs van het paard dan maar lager moet maken. Maar een lagere prijs garandeert toch ook niet dat er een goed tehuis wordt gevonden? Daarbij is de vraag naar de écht goede paarden gewoon hoog en die zal dat ook blijven. Maar de paarden die nét niet heel goed zijn, halen het dan niet. Dan kun je in mijn ogen die paarden beter een waardig einde geven dan een tehuis dat niet bij ze past. En als je ze voor minder verkoopt is de kans op mensen die een impuls-aankoop doen en er dus minder goed voor kunnen zorgen, ook groter (in mijn ogen).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:08

Als je nu een paard wil kopen heb je in ieder geval wel genoeg keus! :Y)

Nee alle gekheid op een stokje, niet iedereen kan (zoals een aantal posts terug wordt geopperd) stalling van €50 per maand vinden en als je al zoiets kan vinden is het vaak alleen een weitje, wie zegt dat alle paarden daar gelukkig van worden?
Mensen die ineens hun baan kwijt zijn kunnen niet anders, beter verkopen of slachten dan verwaarlozen in ieder geval. En helaas hebben de mensen die hun paarden gedwongen verkopen vaak zo hard geld nodig dat ze er nog teveel voor vragen ook om er vervolgens achter te komen dat er geen kopers zijn. Ook als zij in prijs zakken hebben zij misschien meer kans om hun paard te verkopen maar blijven er weer anderen met hun paarden zitten die vervolgens weer de keus zullen moeten maken om naar het slachthuis te gaan.
Zoiets is eigenlijk niet te voorkomen tenzij de gehele paardenwereld ineens een stuk goedkoper zou worden (stalling, voer, da, alles dus) maar dat zal niet gebeuren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:08

Ja inderdaad, want als je om het paard geeft.. Verkoop je het dier niet voor 200 euro. Dikke kans dat hij dan doorverkocht wordt of op de paardenmarkt komt te staan. Nou sorry, dan zijn ze toch echt beter af bij de slacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:09

pretnestjes bij honden en katten wordt verketterd....maar een pretveulentje in naar mijn idee hetzelfde.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:09

Ik zou dan, ipv slacht van een gezond paard, toch een lage prijs nemen, en dan een soort van contract opmaken, dat het paard niet wordt doorverkocht, en dat je zelf altijd de eerste optie hebt om het paard terug te kopen als die toch weg zou moeten.
Maargoed, ik heb dan zelf wel altijd een heel goede band met mijn dieren en ik zou ze sowieso nooit kunnen verkopen :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:11

Nessah schreef:
Ja inderdaad, want als je om het paard geeft.. Verkoop je het dier niet voor 200 euro. Dikke kans dat hij dan doorverkocht wordt of op de paardenmarkt komt te staan. Nou sorry, dan zijn ze toch echt beter af bij de slacht.

Daarom komen de eigenaren van mijn paarden regelmatig langs, en ik heb er dan misschien maar 200-3000 euro voor betaald, maar mijn paarden hebben hier een luizeleventje (24/7 weidegang 's zomers en 12/7 in de winter).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:12

8nnemiek schreef:
Moeni11 schreef:
Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.

Laat je je hond dan ook inslapen als die te oud is om te waken of te werken? Dat doe je toch niet? Gaat om t principe. Beestjes verdienen beter nadat ze zo lang en hard hebben gewerkt.

Lekker wegrotten in een blubberwei met een schuilhok wat zo lek als een mandje is? Zonder goede zorg van hoefsmid of op tijd een wormenkuur/ enting?

Dan kan peerd nog maar beter dood zijn.. In mijn ogen dan he ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:14

Dat is verwaarlozing, dat is heel iets anders dan gewoon met pensioen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:14

Ik zou iemand nooit vertrouwen als ik mijn paard zou verkopen voor 200 euro.. Stel * klopt hard af* ze krijgt iets waardoor ze niet meer bruikbaar is voor de sport. Dan houd ik haar, kan ik het niet meer betalen ( wat gelukkig wel heeeeel raar moet lopen wil dat gebeuren) dan doe ik haar naar de slacht. Heel hard misschien, maar dat is de enige garantie dat ze nooit in slechte handen komt.
Hoeveel verhalen er wel niet zijn van mensen die hun paard als grasmaaier ofzo weg deden en hem later op de markt of marktplaats weer terug zien.. Hoeveel mensen er wel niet bedrogen zijn.. Ik vertrouw niemand in de paardenwereld, alleen mezelf. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en als hij nog maar de slachtprijs waard is, ga ik hem écht niet voor die prijs verkopen.

Maar goed, ieder zo zijn eigen mening :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:16

Nessah schreef:

Niks geen waardering, ben het ermee eens.
De groei die de sport de laatste jaren doormaakt is vooral te danken aan de brede basis van recreanten (manegelessen zitten heden ten dage tsjokvol mensen geïnspireerd door Anky en Amika). Helaas zitten daar een hoop mensen tussen die niks van dieren kennen en geen boerenwijsheid voor waar aannemen.
Dan krijg je situaties van mensen die duizenden euro' s aan een goed paard spenderen, waar ze vervolgens niet mee kunnen rijden, en dan wordt het beestje gefolterd met allerlei soorten bijzetteugels, minder voer (hij is te heet), minder weidegang (een sportpaard mag maar 1 uurtje buiten) etc. Of omgekeerd, ze vinden alles te duur, kopen een jong paard voor een habbekrats want met begeleiding zal het inrijden wel zo lukken. De begeleiding bestaat dan meestal uit een recreant met wat meer ego en ervaring...
Tenslotte worden ze de hobby beu: te duur, ongevallen, te tijdsintensief. Ondertussen is paard compleet naar de filistijnen gereden en derhalve onverkoopbaar aan de andere recreant, die voor een habbekrats een brave goedzak zoekt om zo mee naar de Z te stomen, of niet eens wil kijken naar een paard dat maar voor zo weinig geld aangeboden wordt.
Tel daar dan nog eens de aanfok van de 'leuk ons eigen veulen' mensen en het plaatje is compleet.