Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Moeni11 schreef:Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.
meredith schreef:nou dit vind ik dus echte onzin.
hier spreekt een recreatie ruiter die denkt dat haar paardje meer te verduren heeft als een sportpaard. Ten eerste gaat het daar helemaal niet om.
ten tweede. er zijn altijd recreatie ruiters geweest, die stammen uit de tijd van het gelders en fries ras. Daar werd recreatie mee gereden. Later werden dat de tinkers ,waar grote kerels en grote vrouwen op konden omdat ze zo lekker sterk waren. Toen kwamen de import van alle spaanse paarden, containers vol, net als de tinkers, ze werden hier verkocht al zoette broodjes , voor 1000 gulden had je er 1 . Weetje voor zulke bedragen koop je nog geen rashond. Iedereen houd er maar een paard op na. oja en nu hebben we het natuurlijk houden van paarden. lekker in het land , zelf bekappen en zo simpel(goedkoop) mogelijk houden.
joyce B schreef:Moeni11 schreef:Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.
Voor mij geen probleem
Wat noem je te klein? Tussen de 1,60 en 1,65? Als ze in de E-pony maat vallen zijn het vaak weer gewilde sportpaardjes voor tieners.
Ponymaat, paardenbewegingen! Prijs is dan gelukkig wel aantrekkelijker dan wanneer ze 1,70+ zijn...
Citaat:Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.
MariisLovesz schreef:Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.
Lies_Beuker schreef:Ik vrees het ergste voor de mensen, die hun paard in pension hebben staan. En natuurlijk ook voor de particulier met zijn paard aan huis.
Door het koude voorjaar en daarna een lange droge periode en nu op dit ogenblik veel regen, zullen de prijzen van hooi, voordrooggras, graan en stro omhoog schieten. Dat is een paar jaar geleden ook met de stroprijzen gebeurd, toen deze prijzen weer op een normaal niveau kwamen . . . bleef de stallingsprijs bijna overal even hoog.
gitje65 schreef:Als ik het zo links en rechts hoor en ook van hengstenhouders is er juist veel minder gedekt dan voorgaande jaren. Gelukkig maar! Maar het is natuurlijk ook een krantenbericht.
.
Lies_Beuker schreef:Ik vrees het ergste voor de mensen, die hun paard in pension hebben staan. En natuurlijk ook voor de particulier met zijn paard aan huis.
Door het koude voorjaar en daarna een lange droge periode en nu op dit ogenblik veel regen, zullen de prijzen van hooi, voordrooggras, graan en stro omhoog schieten. Dat is een paar jaar geleden ook met de stroprijzen gebeurd, toen deze prijzen weer op een normaal niveau kwamen . . . bleef de stallingsprijs bijna overal even hoog.
devine schreef:Kan me niet voorstellen dat je een gezond paard zomaar naar de slacht brengt sorry..
Gooi dan die prijs naar beneden dan heb je wellicht wel mensen die het paard zullen kopen,
de handel ligt zeker op zijn kont dat hoor je overal en al geruime tijd.
Maar vaak is het probleem dat de mensen weer een paard willen terug kopen dus die prijs blijft staan.
En dan ook nog lekker egocentrisch zijn als ik dat niet krijg dan breng ik hem liever naar de slacht!
Over fok verbod moeten de mensen zelf weten dat is je eigen goed recht,
zal er zelf niet aan beginnen en al heb je een halve Totilas staan dan moet je maar zien wat eruit komt.
En het is algemeen bekend dat je van een goede hengst niet zomaar het sperma kan kopen voor een wat jij de mooiste merrie vindt ter wereld.
Vindt dat ze beter een beetje gas moeten terug nemen met het fokken op uiterlijk maar meer zich moeten gaan verdiepen in gedrag en omgang en werkwilligheid.
Leuk hoor die opgekropte paarden met hun super edele hoofdjes alleen de adrenaline stroomt er al uit wanneer ze geboren worden,
dat wordt er ook weer eentje die eindigt op het internet met 5jr "wegens geen klik" "zeer sensibel paard" maar wel een zeer goed papier en zeer mooie gangen!
Wel voor de ervaren ruiter.....
Nessah schreef:Misschien dat deze opmerking van mij niet zo gewaardeerd kan worden..
Maar, ik mag ook mijn mening kwijt natuurlijk
Wat is er zo erg aan, als een gezond paard naar de slacht gaat omdat er geen geld meer voor is? Áls het paard gewoon altijd netjes verzorgd is zie ik echt het probleem niet? Dan heeft het paard toch een mooi leven gehad? Een koe of varken zou er graag mee willen ruilen..
Nee hoor, ik heb liever dat er 10 gezonde, goede verzorgde paarden naar de slacht gaan dan 3 paarden die verwaarloosd worden omdat er geen geld genoeg is. ( niet naar de dierenarts gaan, hoeven niet goed gedaan.. Hoe vaak kom je dat wel niet tegen!)
Natuurlijk, liefst worden alle gezonde paarden ondergebracht bij een leuk huisje waar ze 30 worden. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.
Nessah schreef:Ja inderdaad, want als je om het paard geeft.. Verkoop je het dier niet voor 200 euro. Dikke kans dat hij dan doorverkocht wordt of op de paardenmarkt komt te staan. Nou sorry, dan zijn ze toch echt beter af bij de slacht.
8nnemiek schreef:Moeni11 schreef:Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.
Laat je je hond dan ook inslapen als die te oud is om te waken of te werken? Dat doe je toch niet? Gaat om t principe. Beestjes verdienen beter nadat ze zo lang en hard hebben gewerkt.
Nessah schreef:Misschien dat deze opmerking van mij niet zo gewaardeerd kan worden..
Maar, ik mag ook mijn mening kwijt natuurlijk
Wat is er zo erg aan, als een gezond paard naar de slacht gaat omdat er geen geld meer voor is? Áls het paard gewoon altijd netjes verzorgd is zie ik echt het probleem niet? Dan heeft het paard toch een mooi leven gehad? Een koe of varken zou er graag mee willen ruilen..
Nee hoor, ik heb liever dat er 10 gezonde, goede verzorgde paarden naar de slacht gaan dan 3 paarden die verwaarloosd worden omdat er geen geld genoeg is. ( niet naar de dierenarts gaan, hoeven niet goed gedaan.. Hoe vaak kom je dat wel niet tegen!)
Natuurlijk, liefst worden alle gezonde paarden ondergebracht bij een leuk huisje waar ze 30 worden. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.