Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:29

Citaat:
Zou het erg zijn om de kip die de gouden eieren legt uit de legkooi te laten? Legt ze dan ineens geen eieren meer? Is die kooi nódig voor succes?

Gaat het nu opeens over legbatterijen?

DDW1190

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:34

ik weet niet hoor? maar je naam doet wel eer aan :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:34

Nee, het is een beeldspraak om een duidelijker betoog te houden

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:36

Maar het verbaast me eerlijk gezegd wel dat de voorstanders van de rollkur vrij ongenuanceerd en vrij ongefundeerd deze discussie aangaan: "het is zo punt, omdat ik dit schrijf en jij kan gewoon niet dressuurrijden".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:38

DDW1190 schreef:
Ook ik vind het geen fijne beelden, maar het is wel raar dat haar paarden nooit staken (ik had het laatst met een stalgenoot over).
Als een paard iets niet wilt en ergens niet mee eens is, dan gaat hij staken!

Grapje?
Ken je de lijst van plofincidenten niet? Ook dat is verzet. Actíef verzet zelfs. Bewuste ongehoorzaamheid en revolutie; wég met de ruiter!
Dat de beste FEI dressuur-amazone ter wereld op haar ´op hol geslagen´ best gedresseerde paard ter wereld gered moest worden na de beste proef ter wereld, door een bereden agent is gewoon voorbij bij hilárisch.
Maar goed dat terzijde want volledig off-topic.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:38

Huertecilla schreef:
Die is er al láng.
Het is indien onoordeelkundig uitgevoerd schadelijk. Dat schrijft de onderzoekster in dienst van de Rollkür/LDR-groep.

Controle op en handhaving van correcte uitvoering van deze potentieel schadelijke methode is niet haalbaar. Dus?
Simpel: wanneer het welzijnsbelang van het individuele paard niet gegarandeerd kan worden, mag het niet.
Dat de FEI dit zo niet wil uitvoeren is een brevet van onvermogen. Bewijs dat zelfregulering niet haalbaar is door het grote eigenbelang van de ruiterij.

Dan kunnen we allemaal onze paarden wel weg doen, honden katten en de rest ook. Er zullen altijd mensen zijn die slecht met hun dier omgaan, moet daarom de rest ook gestraft worden? Anky rijdt LDR, als je dan zo stom bent om dat na te gaan doen, terwijl je niet kundig bent, betekend dat dan automatisch dat iemand die wel kundig is, het ook niet meer mag toepassen? Lijkt mij toch van niet?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:41

Huertecilla schreef:
DDW1190 schreef:
Ook ik vind het geen fijne beelden, maar het is wel raar dat haar paarden nooit staken (ik had het laatst met een stalgenoot over).
Als een paard iets niet wilt en ergens niet mee eens is, dan gaat hij staken!

Grapje?
Ken je de lijst van plofincidenten niet? Ook dat is verzet. Actíef verzet zelfs. Bewuste ongehoorzaamheid en revolutie; wég met de ruiter!
Dat de beste FEI dressuur-amazone ter wereld op haar ´op hol geslagen´ best gedresseerde paard ter wereld gered moest worden na de beste proef ter wereld, door een bereden agent is gewoon voorbij bij hilárisch.

Heb je een voorbeeld? Ben even nieuwsgierig hoor :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:42

PattyOosten schreef:
Huertecilla schreef:
Die is er al láng.
Het is indien onoordeelkundig uitgevoerd schadelijk. Dat schrijft de onderzoekster in dienst van de Rollkür/LDR-groep.

Controle op en handhaving van correcte uitvoering van deze potentieel schadelijke methode is niet haalbaar. Dus?
Simpel: wanneer het welzijnsbelang van het individuele paard niet gegarandeerd kan worden, mag het niet.
Dat de FEI dit zo niet wil uitvoeren is een brevet van onvermogen. Bewijs dat zelfregulering niet haalbaar is door het grote eigenbelang van de ruiterij.

Dan kunnen we allemaal onze paarden wel weg doen, honden katten en de rest ook. Er zullen altijd mensen zijn die slecht met hun dier omgaan, moet daarom de rest ook gestraft worden? Anky rijdt LDR, als je dan zo stom bent om dat na te gaan doen, terwijl je niet kundig bent, betekend dat dan automatisch dat iemand die wel kundig is, het ook niet meer mag toepassen? Lijkt mij toch van niet?

En daarbij komt dat iedereen denkt het beste met zijn dieren om 'denkt' te gaan.
En denken en weten daar zit een groot verschil in! (dit is meer in het algemeen)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:43

Huertecilla schreef:
Grapje?

Echt waar?!? Ah nee, wat erg. Serieus, te triest voor woorden.
Waar vinden we de plofincidenten-lijst?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:44

scoxxx schreef:
Maar het verbaast me eerlijk gezegd wel dat de voorstanders van de rollkur vrij ongenuanceerd en vrij ongefundeerd deze discussie aangaan: "het is zo punt, omdat ik dit schrijf en jij kan gewoon niet dressuurrijden".

Dat is ook helemaal geen punt Scoxxx.
Daar gaat het namelijk helemaal niet om bij de kamervragen dus dat roepen is invuling volgens het ´Smoezenboek en rookgordijn´.

De methode ís schadelijk indien niet vakkundig toegepast. Wil een land wat zich voostaat op dierenwelzijn zich hiermee profileren?
Idem zich identificeren met intimideren van tegenstanders?

Indien ´Ja´ want we hechten meer waarde aan de gouden eieren dan aan het niet kooihouden, dan is dat helder. Dan weet men in het buitenland waar NL voor staat.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:47

Maar Anky past het vakkundig toe...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:49

scoxxx schreef:
Huertecilla schreef:
Grapje?

Echt waar?!? Ah nee, wat erg. Serieus, te triest voor woorden.

http://www.nrc.nl/sport/article1714844.ece/Goud_voor_Van_Grunsven_in_Aken

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:51

Zwanger, heet sportpaard, ik kan me er alles bij voorstellen. Je zet geen baby in de waagschaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:52

Nou okeee allemaal even lachen... Jeeeej Anky haar paard slaat op hol, Anky is een watje.
Lachen man! *\o/*

-.-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:53

Huertecilla schreef:
scoxxx schreef:

Dat is ook helemaal geen punt Scoxxx.
Daar gaat het namelijk helemaal niet om bij de kamervragen dus dat roepen is invuling volgens het ´Smoezenboek en rookgordijn´.

De methode ís schadelijk indien niet vakkundig toegepast. Wil een land wat zich voostaat op dierenwelzijn zich hiermee profileren?
Idem zich identificeren met intimideren van tegenstanders?

Indien ´Ja´ want we hechten meer waarde aan de gouden eieren dan aan het niet kooihouden, dan is dat helder. Dan weet men in het buitenland waar NL voor staat.

Dat dingen wanneer onkundig uitgevoerd schade aanrichten heeft met de onkunde te maken niet met de activiteit die word uitgevoerd :Y) . Een onkundige dierenarts zal ook schade aanrichten, geen DA meer bellen dan HC :Z

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:53

scoxxx schreef:

Achterin het ´Smoezenboek en rookgordijn´ in de appendices als succesverhalen van ondersneeuwen.

Gebroken arm (of weet ik veel) door te luid klappende toeschouwers?
Niet meer op je netvlies dat de medailles op een dubbel opgehaald worden/werden en die prijzen te voet ogehaald zouden moeten worden??
Etcetera.
De wereldruiterspelen in Duitsland vergeten? Uiteraard de schuld van een toeschouwer. Zoekt en gij zult vinden. Of niet, maar gebeurd is het wel.
De plofpaarden-school is bij de ruiters buíten het hokje wel degelijk bekend. Ontken het gerust. Maakt echter voor het topic niets uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:54

PattyOosten schreef:
Maar Anky past het vakkundig toe...

Dat is het punt niet.
De methode is potentieel schadelijk voor het paard. Wil NL dat promoten?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:56

Huertecilla schreef:
Léés nog eens wat de PvdD vraagt. Dat gaat niet over wel/geen bit maar over het internationale profiel van NL mbt dierenwelzijn en vrijheid van pers.

Dus uiteindelijk gaat helemaal niet om het welzijn van de paarden en de eventuele schade die ontstaat door de trainingsmethodes maar puur en alleen om de indruk die Nederland maakt bij de rest van de wereld? Fijne dierenvrienden dan die pvdd.

Die hele pvdd bestaat uit een stelletje pennenlikkers die waarschijnlijk hun eigen veters nog niet eens kunnen strikken. Na de blamage bij de oostvaarderplassen ben ik het respect voor de pvdd totaal kwijt geraakt. Waar zijn ze met vragen over straffen die opgelegd zouden kunnen worden aan mensen die hun dieren daadwerkelijk misbruiken/mishandelen? Waar zijn ze als het gaat om de wanpraktijken bij de zogenoemde opslagplaatsen voor inbeslag genomen dieren? Waar zijn ze als het gaat om de vreselijke (slacht)transporten? Waar zijn ze als de dierenambulances geen hulp willen verlenen aan dieren omdat ze daar niet genoeg geld voor krijgen vanuit het rijk?

Pvdd pff laat me niet lachen, ik heb spijt als haren op mn hoofd dat ik ooit mijn stem aan hun gegeven heb.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:57

Dat ze wat angstig is, is haar goed recht. Dat betekend bij lange na niet dat ze haar paarden mishandelt.

Het is ook potentieel schadelijk als ik op mijn paard ga zitten. Of als ik er een hengst bij zet, er een zadel op leg. Dus dat mag Nederland ook niet meer promoten?

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:00

Huertecilla waar is je bewijslast dat het schadelijk is zoals anky traint dit is pure speculatie en op geen enkel bewijslast gestoelt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:01

liedje89 schreef:
Dat dingen wanneer onkundig uitgevoerd schade aanrichten heeft met de onkunde te maken niet met de activiteit die word uitgevoerd :Y) . Een onkundige dierenarts zal ook schade aanrichten, geen DA meer bellen dan HC :Z

Goed punt.
Daarom moeten dierenartsen voor ze een medische handeling mogen verrichten een tijdje naar schhol

Anky-annabie in de krul doet iedereen zomaar in welke zandbak danook.

Dát is nu net het verschil
Fijn dat je dit illustreert.
Deze methode is potentieel schadelijk. Toon dus éérst aan dat je het vakundig kan toepassen en anders mag je dat niet toepassen.
Dat is echter een slangenkuil. Niet realiseerbaar. Blijft een algemeen verbod als enige alternatief voor iedere wannabie in de krul.
Een algemeen verbod is voor iedereen gelijk.
Ik neem zonder meer aan dat ruiters en trainers op topniveau kundig genoeg zijn om met minder kritische methodes hun paard te dresseren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:02

Huertecilla schreef:
Achterin het ´Smoezenboek en rookgordijn´ in de appendices als succesverhalen van ondersneeuwen.

Gebroken arm (of weet ik veel) door te luid klappende toeschouwers?
Niet meer op je netvlies dat de medailles op een dubbel opgehaald worden/werden en die prijzen te voet ogehaald zouden moeten worden??
Etcetera.
De wereldruiterspelen in Duitsland vergeten? Uiteraard de schuld van een toeschouwer. Zoekt en gij zult vinden. Of niet, maar gebeurd is het wel.
De plofpaarden-school is bij de ruiters buíten het hokje wel degelijk bekend. Ontken het gerust. Maakt echter voor het topic niets uit.

En buiten het wedstrijdgebeuren.... reed de dressuurruiter thuis in de binnenbak zijn rollkur-oefeningen, dan moesten we geluidloos de stallen uitmesten, mochten we ons niet voor de uitgang van de bak ophouden, liepen we op onze tenen en zorgde ervoor dat de wielen van de mestkar doorgesmeert waren zodat deze niet piepten.
Want.... het paard ontplofte daadwerkelijk ieder moment.
Maar ja, dat is geen verzet in zijn rollkur-oefeningen, welnee... een goed dressuurpaard is nou eenmaal moeilijk, anders bereik je nooit de top.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:04

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:

Goed punt.
Daarom moeten dierenartsen voor ze een medische handeling mogen verrichten een tijdje naar schhol

Anky-annabie in de krul doet iedereen zomaar in welke zandbak danook.

Dát is nu net het verschil
Fijn dat je dit illustreert.
Deze methode is potentieel schadelijk. Toon dus éérst aan dat je het vakundig kan toepassen en anders mag je dat niet toepassen.
Dat is echter een slangenkuil. Niet realiseerbaar. Blijft een algemeen verbod als enige alternatief voor iedere wannabie in de krul.
Een algemeen verbod is voor iedereen gelijk.
Ik neem zonder meer aan dat ruiters en trainers op topniveau kundig genoeg zijn om met minder kritische methodes hun paard te dresseren.

Maak hoefsmid van DA en het klopt weer ;) .

Iedere rijmethode kan schade aanrichten bij het paard als je maar onkundig genoeg bent HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:05

johanus schreef:
Huertecilla waar is je bewijslast dat het schadelijk is zoals anky traint dit is pure speculatie en op geen enkel bewijslast gestoelt

Dat hebben degenen die geprobeert hebben aan te tonen dat het níet schadelijk is aangetoond ;)

Is misschien alweer uit het collectief geheugen van de ruiterij. Dat is tenslotte twee bladspiegels en 1 Boktpagina diep.

Onder de streep:
Wil NL deze methode en de praktijken van de coach als internationaal boegbeeld?

De rest is smoezenboek en rookgordijn.
Veel succes NL ruiterij.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:06

Met een spaans sinterklaaspaard bereik je de top niet.
De kans, dat een topper een paard stuk rijdt, is stukken kleiner, dan dat een recreatiehobbelaar een paard rijp maakt voor de slacht.