Vrouw overleden na val van paard in Kropswolde *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:52

opisop_shop..... |( jeeeeeeemig....verschrikkelijk toch, zo'n jonge meid. Ben er zelf gewoon een beetje huiverig voor om weer te gaan rijden. Mijn duimen draaien voor haar.

Lenjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:53

opisop_shop schreef:
even een paar dingen die ik heb opgevangen;

na het ongeval woensdag is het volgende o.a geconstateerd; 6 gebroken ribben, gekneusde long, verbrijzelde oogkas, schedelfractuur en zwaar hersenletsel.
Een ct-scan die meteen gemaakt is wijst uit dat er zwellingen bij de hersens aanwezig zijn.
'snachts is de druk nog meer gestegen en is besloten om donderdag te opereren; een deel van de schedel is verwijderd om de druk te doen afnemen. Er wordt vastgesteld dat zij met haar linkeroog niet meer zal kunnen zien. Omdat de zwellingen nog toe kunnen nemen blijft de toestand kritiek.

Het meisje wordt in slaap gehouden ivm de pijn en om de hersens zo min mogelijk te belasten.
Wel wordt er al wat medicatie afgebouwd om beter te kunnen handelen als er nog iets misgaat.

Yep, dat heb ik id ook gehoord.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:56

jeetje dat is echt niet niks !
helmaal de laatste update niet .
is het meisje helemaal niet meer bij geweest na het ongeluk ?

ik wil de familie iig heel veel stekte wensen ! :(:)

HRE

Re: Vrouw ernstig gewond na val van paard in Kropswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:59

wát ik heb gehoord is of ze zou het niet overleven of ze zou zwaargehandicapt worden. Inelk geval is het vreselijk!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:05

Als ze zwaar gehandicapt is nu dan hoop ik dat ze het ook niet meer weet allemaal want als ze bewust is en tegelijk niks meer kan kan je misschien beter dood zijn, geloof me ik kan het weten mn broertje is zwaar gehandicapt hij weet waarschijnlijk wel dat hij anders is maar niet meer dan dat, ik heb ook wel een een hele mooie tweeling van een paar jaar oud gezien die alles wisten maar allebei zwak spastisch waren en dus niets zouden kunnen hun hele leven.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:22

jemig, lees dit nu pas. ben echt geschokt
wat een ontzettend vreselijk ongeluk. ziet er echt niet goed uit voor haar...

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 05:26

Het is idd verschrikkelijk nieuws, ik ken haar en haar fam. Wens ze heel erg veel sterkte toe!

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:10

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:12

blog is helaas niet te zien profiel gesloten .

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:13

Wat een verschikkelijk nieuws! Ik blijf duimen, en idd het blijft ook maar bij mij door mijn hoofd spoken.....

Op de hyves van Miriam, heeft ook iemand gereageerd dat je die blog kunt lezen! ZO erg dit... Heb er een knoop van in mijn maag. Ik hoop zo dat het goed komt met haar.
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 22-08-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:15

Jeetje wat vreselijk hoe ze er aan toe is
Ik hoop zo dat ze er goed uit komt :(:)
Ik kan de blog helaas ook niet zien
Wens iedereen alle sterkte en steun toe

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:16

Woensdag 18 augustus
Het ongeval vond plaats op de Woldweg te Kropswolde om ca. 12.30 uur.
Miriam was bijna op de eindbestemming van een buitenrit te paard die ze had gemaakt met Jannie en Leonie.
Toen plots het paard schrok van een andere weggebruiker sloeg het paard op hol en gleed vervolgens op de weg uit waarna Miriam met haar hoofd op het wegdek terecht kwam en gelijk buiten bewustzijn was.
Op straat werd alle eerst hulp geboden waarna ze met ambulance naar het ziekenhuis werd vervoerd.
In het ziekenhuis werd na onderzoek geconstateerd dat ze verschillend letsel had,
6 gebroken ribben, gekneusde long, verbrijzelde oogkas, schedelfractuur en zwaar hersenletsel.
Ze is gebracht naar de Neuro Intensive Care waar ze o.a. nauwkeurig de hersens controleren.
Een ct-scan had namelijk al uitgewezen dat er zwellingen bij de hersens aanwezig waren wat de druk op de hersens verhoogd en ernstige beschadiging kan aanbrengen.
Later op de dag is er een 2e scan gemaakt en was het noodzakelijk om een drukmeter in het hoofd te plaatsen om de druk cijfermatig te meten.
In de avond werd er al een druk van 35 gemeten wat bij een gezond mens tussen de 5 en 10 ligt.

Donderdag 19 augustus
s`Nachts is er zelfs een druk van 40 gemeten waarna er besloten is om in de ochtend, na een scan, te gaan opereren.
Bij deze operatie heeft men een deel van de schedel verwijderd zodat er meer ruimte ontstond voor de zwellingen en zo de druk weer naar een acceptabel nivo te brengen.
De druk na deze operatie daalde gelijk naar 12.
Miriam wordt in diepe slaap gehouden, voor de pijn en om de hersens zoveel mogelijk te laten rusten.
Wel is ons duidelijk gemaakt dat 4 a 5 dagen na het ongeval de zwellingen groter kunnen worden en dat het dan ook zeer kritiek blijft.

Vrijdag 20 augustus
De druk blijft stabiel en varieert tussen de 13 en 17.
Men had haar lichaamstemperatuur naar 30 graden gebracht vanwege de zeer hoge druk van de vorige nacht.
Besloten is om dit weer rustig omhoog te brengen en om andere medicatie te verminderen.
Dit geeft weer ruimte om te handelen als de druk weer hoger wordt.

Zaterdag 21 augustus
De oogarts heeft geconstateerd dat ze met het linkeroog nooit meer zal zien.
De focus ligt nog steeds op de hersendruk en blijft gelukkig vrij stabiel op een nivo tussen de 13 en 17.
De lichaamstemperatuur stijgt langzaam naar 37 graden.
Opnieuw wordt er medicatie afgebouwd en de drain van de schedeloperatie wordt verwijderd.
Op het moment dat ik dit schrijf , 23.00 uur, is er contact met het ziekenhuis.
Lichaamstemperatuur is 37,4 graden en de druk is opgelopen naar 20.
Het wordt weer een onrustige nacht.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:18

Bovenstaande blog komt van de Hyves-pagina van Miriam's moeder. Omdat het een openbaar blog is, heb ik het hier geplaatst omdat iedereen zo ontzettend meeleeft, maar ik hoop dat iedereen hiermee op een discrete manier omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:18

Ik heb op de Blog gereageerd en ook de link naar dit topic gegeven, met de toevoeging dat er verschillende mensen zijn die haar een kaartje willen sturen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:19

Jeetje ik ben er stil van....
Verschrikkelijk

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:20

jeetje wat erg !
ik hoop zo dat alles goed komt met haar !

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:20

Ohw wat staan hun machteloos zeg! Om gek van te worden... Ik leef zo met ze mee!
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 22-08-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:22

Rijkema schreef:
Bovenstaande blog komt van de Hyves-pagina van Miriam's moeder. Omdat het een openbaar blog is, heb ik het hier geplaatst omdat iedereen zo ontzettend meeleeft, maar ik hoop dat iedereen hiermee op een discrete manier omgaat.

Heel erg bedankt, dat u ons op de hoogte houd.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:30

Sterkte voor de fam. :(:)
Ik hoop dat het meiske er een beetje goed weer uit komt.Zet je wel weer aan het denken.....leuk zo`n buitenritje.....en hoe sommige medeweggebruikers expres je paard willen laten schrikken.Onnadenkende mensen,ze zouden dit eens moeten lezen |(

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:33

Victory2000 je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij was dat niet aan de orde bij dit ongeval. Volgens mij was er een enorm agrarisch voertuig bij betrokken. Ook die krengen worden steeds groter, gevaarlijker en enger. En we zitten midden in het oogst-seizoen dus in dit gebied rijden momenteel erg veel van dat soort voertuigen rond.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:37

Rijkema,dat had ik ook begrepen hoor.Ik wou alleen maar zeggen dat het soms expres gedaan wordt en wie wenst een ander mens dit nou toe?!
Dit was een ongeluk....

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:39

@victory; het gebeurd hier echt veel dat mensen met opzet paarden laten schrikken . toeteren , alarm aandoen enzo ... en nog lachen als er iets gebeurd moeten ze echt iets aan gaan doen .

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:49

Jee, schrik hier echt van!!! ik hoop dat ze het allemaal gaat redden. Ik wens de familie heel veel sterkte toe!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:10

Rijkema schreef:

Heb je toestemming van de familie om het hier neer te zetten?

Het blog is dus NIET openbaar anders konden we het allemaal wel lezen en hoefde je het hier niet neer te zetten.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:18

Ook hier ben ik vaak bang van de enorme gevaarten waar de loonbedrijven de weg mee op gaan. Jonge vent er op, plankgas, blik op oneindig en verstand op nul. Kom zoeentje maar eens tegen met je paard.......... De aktie van de KNHS "weet wat je doet als je een paard ontmoet" heeft zijn doel totaal gemist.

Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte en hoop van ganser harte dat de amazone er weer bovenop komt!

En ik hoop dat de chauffeur van het landbouwvoertuig ook wat geleerd heeft; houd rekening met een ander!