'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:16

Ik ben ter plaatse nogal bekend, sta al 25 jaar bij de stal aan het einde van de Wieselseweg :D
Het grootste deel van de Wieselseweg heeft tussen de weg en het fietspad een brede berm waar je prettig met je paard kan rijden behalve als het net hard geregend heeft.
Als je paard daar wat laat vallen heeft niemand daar last van.

Het grootste probleem zijn misschien de enkele drollen die mijn paard laat vallen als we aangespannen rijden, op de rijbaan. Er zijn immers nog heel veel fietsers die niet begrijpen dat het betreffende fietspad een verplicht fietspad is ;) en met z'n allen naast elkaar op de weg fietsen, op een mooie zondag kom ik niet even snel met de auto bij mijn paard en met de wagen moet ik te pas en te onpas in stap door die fietsers.
Zal ik ook eens een stukje in de krant zetten????

Het is echt een fietspad in het buitengebied bij de Kroondomeinen van Paleis het Loo, wil je de landelijke lusten, dan zul ook de landelijke lasten (hier en daar wat mest) moeten accepteren.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:17

idinn schreef:
easygoing schreef:
Ja maar das toch net zo goor als midden op de straat?

Uh nee? Je hebt toch van die tegeltjes: poep in de goot ;)
Dat geldt naast een hondendrol net zo goed voor paardenmest, dat hoort niet midden op de weg maar in de berm of de goot.
Aangezien daar geen mensen fietsen/wandelen en er dus geen last van hebben.

Ik vind het niet vies en niet stinken een ander vind dat wel.. ik vind hondenpoep vies, een hondenbezitter misschien niet.
Ruim het niet op voor jezelf, maar voor je medemens..

Dus omdat er tegeltjes met die tekst bestaan is het niet vies als het in de goot ligt? ehmmm oke >;).
Oke ik als paarden en hondenliefhebber erger me er totaal niet aan maar stel dat ik dat dus niet was en lekker met mn gezinnetje een stukje door de wijk ga wandelen dan zou ik poep (zowel paarden als hondenpoep) in de goot net zo vreselijk vinden als midden op straat.

Waar ik me dus ontzettend over op kan winden is zwerfafval. Zoals iemand hier al eerder opmerkte zijn uitwerpselen organisch en zullen dus gewoon door de natuur opgelost worden in een niet al te lange tijd, zwerfafval echter heeft JAREN nodig om te vergaan. Als we ons dan toch druk gaan lopen maken over de asociale medemens kunnen we beter onze pijlen richten op de wegwerpers.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:23

Ik ga in het dorp meestal ook op de fiets terug achteraf om mest te ruimen, want mijn paard kiest vaak dezelfde straten uit om wat te laten vallen, is ook zo lullig als je daar wekelijks een hoop stront laat liggen.
Maar ik ben laatst ook naar een dorp verderop gereden en als ze daar had gemest, dan was ik er toch echt niet voor teruggegaan.
Ik snap wel dat mensen het vies vinden, maar er zijn ook altijd wel mensen die heel snel klagen, hier had iemand bijv een ingezonden brief naar het plaatselijke krantje gestuurd om te klagen na 1 paardevijg op straat. Dan maak je je toch wel erg snel druk denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:26

Het blijft misschien net zo vies, maar het ligt dan iig wel waar het hoort als je het verder niet kwijt kan en dat is nu eenmaal in de goot. Daar kan je er iig niet doorheen fietsen of wandelen (daar is die goot tenslotte niet voor bedoeld) en dat is toch een stuk frisser..

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:28

Binnenkort verkrijgbaar in de ruitersportzaak: Vlaggetjes met de tekst "Ik kom het zo opruimen" en "Afblijven, deze mest is van mij" (voor in streken met fanatieke tuiniers). Deze vlaggetjes zijn aan de onderkant verzwaard, zodat ze netjes rechtop in de hoop blijven staan als je ze van bovenop je paard naar beneden laat vallen. Naast de zekerheid die het medeweggbruikers biedt, dt er iemand komt om het op te ruimen, wappert het in de wind als waarschuwing voor hen die de hoop over het hoofd zien en staat het ook nog eens erg decoratief; net als zo'n vlaggetje voor in een blokje kaas :D

Hmm.. misschien had ik deze tot 1 april moeten bewaren..

PS: ik ben er helemaal voor om de mest zoveel mogelijk in de berm te laten vallen of schuiven, is wel zo netjes.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:29

idinn schreef:
Het blijft misschien net zo vies, maar het ligt dan iig wel waar het hoort als je het verder niet kwijt kan en dat is nu eenmaal in de goot. Daar kan je er iig niet doorheen fietsen of wandelen (daar is die goot tenslotte niet voor bedoeld) en dat is toch een stuk frisser..

De goot is voornamelijk bedoeld voor de afvoer van het regenwater en als je daar hele hopen paardenmest deponeert dan is de hele opzet van de goot ook verloren. En zo is er dus altijd wat.
Beste in mijn ogen is dus naast eventueel opscheppen en in de grasberm te gooien het gewoon te laten liggen en het plat te laten rijden door auto's en dergelijke des te eerder is het hele hoopje foetsieweg.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:30

Sorry, maar om die 'bezem-suggestie' van de beste man moest ik toch ook wel even lachen. Als hij dat inderdaad ook tegen ruiters heeft gezegd onderweg, dan snap ik wel een beetje dat hij werd uitgelachen...
Misschien voelt meneer, of anders iemand van Bokt, zich geroepen om een handige, opvouwbare bezem uit te vinden voor dit doeleinde en daarmee deel te nemen aan 'Het Beste Idee van NL'? :)*

Maar even zonder gekheid; verder ben ik het er eigenlijk toch wel mee eens dat het wel zo netjes is om de mest van je paard op te ruimen. Dus mits je paard en de verkeerssituatie het toelaten (veiligheid boven alles!) even afstappen en met je voet de mest aan de kant vegen (hoeft geen bezem aan te pas te komen :D). Of je paard, indien mogelijk, in de berm zijn behoefte laten doen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:31

MoriMann schreef:
Binnenkort verkrijgbaar in de ruitersportzaak: Vlaggetjes met de tekst "Ik kom het zo opruimen" en "Afblijven, deze mest is van mij" (voor in streken met fanatieke tuiniers). Deze vlaggetjes zijn aan de onderkant verzwaard, zodat ze netjes rechtop in de hoop blijven staan als je ze van bovenop je paard naar beneden laat vallen. Naast de zekerheid die het medeweggbruikers biedt, dt er iemand komt om het op te ruimen, wappert het in de wind als waarschuwing voor hen die de hoop over het hoofd zien en staat het ook nog eens erg decoratief; net als zo'n vlaggetje voor in een blokje kaas :D

PS: ik ben er helemaal voor om de mest zoveel mogelijk in de berm te laten vallen of schuiven, is wel zo netjes.

Zo dat is nog eens een goed idee hahahaaaa

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:33

idinn schreef:

De rijbaan is ook niet bedoeld om te wandelen. Net zomin als het fietspad is bedoeld voor het paard. En is er geen fietspad? Ach, zo'n mesthoopje van 30 cm daar fiets je toch zó omheen?

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:33

Hondenpoep is veel smeriger en erger. Vind ik.
En die bezem uitspraak.. Ik moet mezelf nu nog op me stoel vastbinden, haha.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:40

Komkommertijd dat de Stentor dit soort stukjes plaatst, pure bladvulling.
Ik zal straks de drollen op de Wieselseweg tellen :+

meelanor

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:45

ja stuur het idee van de vlaggetjes naar het beste idee van nederland! ik zal er op stemmen al is het alleen maar voor de grap ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:17

MoriMann schreef:

Gat in de markt haha.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:36

en binnenkort zeurt heel bokt weer dat in regios de stront moet worden opgeruimd omdat er anders boetes volgen... :7
ik vidn het idd een fatsoenkwestie. en ja, ik rij een prachtige ruin van 1.81 en ben zelf 1.64 en kan er op klimmen, het zij met enige moeite. ( en veel lachende mensen ;) )
ik kan me prima voorstellen dat mensne die niets met paarden hebben de poep vies vinden en het liever niet overal willen zien, en dus stap ik af om de mest op te ruimen omdat ik zo wil voorkomen dat er dus regels komen en eventuele boetes zoals nu al gaande is in bepaalde plaatsen.

ik scheld zelf altijd als hondenliefhebber ook op de buren die hun hond bij ons voor laten kakken... vind ik ook onfatsoenlijk..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:01

haha, ik zie het al voor me, met de bezem op je paard.
Ik stond ook jaren op een stalling aan het einde van de wieselseweg (en nu nog steeds daar in de buurt). Ik moet zeggen dat ik er niet zoveel drollen zie liggen hoor.
Ik vraag me ook af, als men de omwonenden zou vragen wat ze ervan vinden, wat er dan wordt gezegd.
Het lijkt mij erg waarschijnlijk dat die er totaal geen last van hebben. Zijn allemaal buitenmensen die zelf ook paarden hebben.

Ik moet zeggen dat als mijn bijrijdster over dat betreffende fietspad rijd in stap en mijn pony laat wat vallen, ik het dan vaak in de bosjes schuif (makkelijk, ik ben op de fiets mee), maar als het in draf is, ik het dan lekker laat liggen!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:03

Ik stap even af en schop de drollen in de berm, wel zo netjes :D (vooral als 't peerd wat laat vallen op het fietspad). Vind het zelf ook vervelend als ik met de fiets hopen stront moet ontwijken...
En, het zou ook nog wel eens kunnen gebeuren, wanneer er veel klachten komen van fietsers, dat het fietspad verboden terrein wordt voor paarden.
Laatst bijgewerkt door dorothea op 09-08-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:03

In Hedel is een wielrenner bijna over een aangelijnd hondje gereden. Het hondje werd meegevoerd aan de fiets. Het hondje kwam net als het baasje van 13 met de schrik vrij. De wielrenner werd met trauma bijna, naar het ZH vervoerd. Nu staan de kranten al weken bol van de discussie of dat dat hondje daar nou had mogen lopen en of ie nou was aangelijnd. De grofste beschuldigingen zijn dat joch al voor de voeten geworpen! Gisteren kwam de laatste noot. Hondje liep echt aangelijnd en is niet voor de fiets gezwabberd, maar de wielrijder is over de hondenriem gezwabberd. Ongelooflijk toch? Dat daar zo lang over moet worden ge-ouwehoerd?

En zo zie ik het ook met paardenpoep. Ik vind hondenpoep op de stoep net zo verderfelijk. Ik rijd ook paard en als mijn paard mest achterlaat op een plek waar een ander er last van kan hebben, dan ruim ik dat op. Maar ook ik onderstreep de wens om meer ruiterpaden. En ook ik baal ervan dat ik thuis niet eens meer de weg op kan, omdat de auto's, vrachtauto's, tractoren, motoren en wielrijders dan de vouwen uit mijn broek rijden... Dát vind ik ook asociaal.
Maar dan nog denk ik: "laat ik er boven staan. Aan mij ligt het niet.'' :+

En laten we eerlijk zijn! Die bezem op je paard, dat zou een aanvulling op het ruiterbewijs moeten zijn! :P

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:05

Lins_Vetra schreef:
Ik kan best begrijpen dat het een frustratie is inderdaad, maar wat ook staat in het stuk:

Paardenmest wordt door beestjes opgegeten en is na 1 of 2 regenbuien weg :j

Ik vind dat je de mest van je eigen paard op moet ruimen, dat hoort er nu eenmaal bij.

En als je bovengenoemden opmerking gelooft moet je meer uitmesten. Mest is niet na 2 buien weg.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:06

ik ruim de mest niet op al ik ga wandelen, merendeel rijden we in bosgebied, de stal ligt op een drukke baan waar je 70 mag rijden maar waar ze allemaal harder rijden, ik ga daar mijn leven niet riskeren en dat van mijn mijn paard, een paar regenbuien en het is weg

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:07

vanLotje schreef:
als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D
Bovendien is er altijd wel ergens 'n opstapje te vinden...

inderdaad als het midden op het pad komt, even de goot/berm in schuiven met je laars.

Hoezo dat dan weer..?
Als je een paard van 1.80 hebt, en je bent zelf niet de grootste, nou veel succes dan zonder opstapje :')
Waarom zou je dan niet naar buiten mogen? :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:11

En dan nog!Dan kan je er toch op je fiets heen en alsnog opruimen? Ik opper dat zulke ruiters gewoon standaard een bezem meenemen. :P _O-

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:13

Overigens waar ze de vouwen uit mijn broek rijden, daar zou ik het ook laten liggen. Al was het maar als natuurlijke snelheidsbegrenzer...:+ Opruimen moet idd niet een gevaar voor eigen leven of dat van je paard opleveren.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:17

Is het in sommige landen niet verplicht om zo'n zak onder z'n staart te hangen?
Afbeelding
Probleem meteen opgelost :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:17

gelukkig woon ik in de polder!
hier zijn aleen maar van die smalle polderweggetjes, en we rijden altijd in de berm.
als het dan een keertje op de weg terecht komt maakt niemand er een probleem van want er komt maar heel soms iemand langs en dat zijn meestal mensen die zelf in de polder wonen.
alleen als ik door het dorp stap en mijn pony poept op een ongelukkige plaats stap ik af en schop ik het opzij.
op de brug bijvoorbeeld, is maar een heel smalle brug en zou echt aso zijn als je het dan zou laten liggen.

maar nee ik ga geen bezem meenemen op mijn pony, levensgevaarlijk! :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:19

Onzin! Vroeger namen ze een heel arsenaal aan wapens mee op hun paarden en zelfs ik heb met mijn vorige paard nog met vaandel gereden! Ging allemaal probleemloos! Kwestie van een beetje oefenen. Levensgevaarlijk wil ik het zeker niet noemen. Wel onpractisch. Hoe doe je dat met een stevige galop onder een iets te lage boom door dan hè?