Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:34

Als de manege echt op 50-100m afstand ligt hadden ze wel even kunnen waarschuwen aan grote stal(len), maar idd kunnen ze niet iedereen met een paard in de omgeving waarschuwen.
Deze manege zat dus heeeel dichtbij? Dan zou het wel handig geweest zijn..
Gelukkig zijn er geen erge ongelukken gebeurd.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:40

Tja als zo'n bedrijf redelijk docht bij een luchtmachtbasis zit hoort zo'n eigenaar te weten dat uitzonderlijke vliegbewegingen in de krant komen. Vind niet dat de luchtmacht de schuld kan krijgen.
Wist dan ook niemand die aan die wedstrijd mee deed dat dit op stapel stond?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:51

Hier komen regelmatig formaties F16's over op 75-150 meter (en dan echt RECHT boven het huis/stallen/wei/bak). Ik zit in een laag vlieg gebied. Vanaf het eerste moment gaven de paarden er al niks om.

Ik vind dat veel mensen hier wel erg overdreven op reageren, tjonge wat hebben we een lange tenen...
Dat wij paarden hebben en dat dat vlucht dieren zijn wil niet zeggen dat het hele land rekening met ons moet houden.

Het heeft in de krant gestaan (ga ervan uit dat die 's ochtends bezorgd wordt?), had het krantje gelezen, had het afgeroepen over de speakers. Dan waren de ruiters voorbereid geweest maar waren nog al die paarden aan de haal gegaan. Dus wat is hier het punt nou helemaal?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:59

Kreeg kippenvel van't filmpje * geen idee waardoor vast door het geluid :=*
vind dat de vliegbasis erg netjes gehandelt heeft hoor , door het in de krant te zetten! Verder denk ik inderdaad niet dat ze elk huis kunnen waarschuwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:16

Ik reed daar toevallig op de snelweg toen ze over kwamen. Schrok me echt een ongeluk van die herrie. Had geen idee wát het was en klonk alsof er iets op mijn dak zat. Zat zelf bijna tegen het dak van mijn auto.
Kan me zomaar voorstellen dat die paarden aardig aan de kletter zijn gegaan.

Schuld kun je hier bij niemand neerleggen. Vervelend is het wel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-07-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:17

Missing man formatie, prachtig.....

Hier komen ook met regelmaat straaljagers over, laag en hoog, paarden hier op de straat geven er vanaf dag 1 niets om,. maar een flinke klap onweer zorgde ervoor dat het mis ging in een pony les, alle ponys op hol. Het zijn en blijven vluchtdieren en ze kunnen schrikken van alles. Ik vind het een beetje overdreven om daar de Luchtmacht de schuld van te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:22

Shahazai schreef:
Hier komen regelmatig formaties F16's over op 75-150 meter (en dan echt RECHT boven het huis/stallen/wei/bak). Ik zit in een laag vlieg gebied. Vanaf het eerste moment gaven de paarden er al niks om.

Hier precies hetzelfde. Je kunt de piloot ahw bijna zien zitten en het geeft een oorverdovend kabaal.
De paarden geven er niets om.

Ik denk dat het schrikken en angstig zijn dan meer bij de ruiters ligt?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:25

Citaat:
Ik sluit me volledig bij Julia aan. Jullie zeiken toch ook niet als ze voor ONS vechten in afganistan of wel dan. Toon een beetje RESPECT voor degene die ons verdedigen.
En als je dan 1xtje een beetje last ondervind als hun iemand eren die mee heeft gevochten, vind ik dat je wel stilletjes mag denken aan al die voor ons hebben gevochten, en niet een klaagpaal gaan openen.

Allereerst, we zeiken niet, ten tweede, ze vechten niet voor ONS in afghanistan en als derde, die man is niet gesneuveld tijdens een gevecht, misschien heeft die man wel nooit ergens gevochten, dat weten we niet.
Wat die kosten betreft, ik blijf erbij dat ik een dergelijk eerbetoon ietwat overdreven vind voor iemand die niet is gesneuveld. Zeker als het iets is wat niet zomaar voor iedereen gedaan wordt, dan vind ik dat het voor iemand had moeten zijn die in 'het gevecht/de strijd' gesneuveld is. Maar dat is mijn mening, ik snap het niet zo in dit geval.
Verder valt er voor beide partijen het een en ander te zeggen. De enige manier waarop die paniek onder die paarden voorkomen had kunnen worden, was het afzeggen van die wedstrijd geweest. Dat zou die manegemiep toch nooit hebben gedaan. Het enige verschil is dat die ruiters met de waarschuwing waarschijnlijk zouden zijn afgestapt, maar dan kunnen er nog steeds ongelukken gebeuren. Ik denk dus dat je er weinig aan had kunnen doen. Dat het niet handig is geweest zijn we het allemaal wel over eens volgens mij, maar laten we blij zijn dat er niemand gewond is geraakt.

@joviban, dat zit er dik in ja :j Je weet zelf toch ook, hoe rustiger je als ruiter bent, hoe relaxter je paard ook blijft. Maarja, het is op zich logisch dat je schrikt, ik denk alleen wel dat de reactie van de ruiters de reactie van de paarden heeft versterkt.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:28

Erg vervelend dat dit is gebeurt, maar het hoort erbij.
Waar onze paarden staan is een trainingsgebied voor straalsjagers. Die vliegen ook onwijs laag over en dat ongeveer 1 x per week. De paarden schrikken nog steeds, maar om nou erop aan te dringen om ff te bellen als ze komen, vind ik erg ver gaan. Gelukkig is er niemand gewond geraakt en zijn die losgebroken paarden ook heel terecht gekomen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:30

Ik vind het niet kunnen dat ze met die straaljagers die beesten zo op stang hebben lopen jagen.
Snap zoiezo het nut niet om iemand op die manier een eerbetoon te geven. :n
Dat kun je ook gewoon op de grond doen zonder dat dieren hier zo onder te leiden hebben.
Want ik weet zeker dat die paarden niet de enigste zijn die hier zo van over hun toeren zijn geraakt.

Nee ik vind niet dat het nut heeft.
Ik vind het vreselijk voor de man die nu dood is, oftie nou voor ons gevochten heeft ja of nee.
Het verlies van een medemens blijft vreselijk, maar om de een nou hoger te "eren" dan de ander om het maar zo te zeggen omdat die persoon voor ons "gevochten" heeft nee sorry :n

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:36

Typisch paarden volk iedereen moet maar rekening met ze houden. :Z

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:00

Ik denk eigenlijk dat boeren in de omgeving ook niet zo blij zullen zijn, wellicht zijn er ook wel koeien door de draad gegaan, geven ze minder melk etc. Met de luchtmachtdagen in Gilze Rijen en het geoefen ervoor kwam er ook van alles vlak over stallen en weides bij ons, maar dat was lang niet het geluid en de knal die hier beschreven wordt.
Daar had trouwens ook geen een paard echt last van (terwijl die van mij redelijk snel ontregeld is). Ik vraag me af of het opzet is geweest om door die geluidsbarriere heen te gaan. Zoja, dat had er misschien best een brief naar omwonenden kunnen gaan. Zonee, dan is het een ongelukkig ongeluk geweest, want van 'gewoon' laag overvliegende straaljagers hoef je imo geen melding te maken en waren ook niet al die paarden op het concoursterrein aan de haal gegaan denk ik.

Cowboy_jc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:03

thinka schreef:
ja dat was het, ze vlogen zo dusdanig laag, eerst als ze overkomen hoor je "normale" herrie, en dan als ze net voorbij zijn, was er een enorme knal, ik heb problemen met mijn trommelvliezen (oren) en het deed zo'n pijn dat ik even dacht dat er 1 was gescheurd.. en ik ben geen aansteller...Het was echt een herrie..

Laag overvliegende vliegtuigen zijn de paarden rond de buurt van vliegveld Seppe wel gewend, en een beetje vliegtuig lawaai is niet zo erg, want dat komt gelijdelijk op en dat zwakt weer af, maar dit was echt een knal.

De herrie die jullie gehoord hebben is het geluid van de naverbrander die volopen getrokken wordt op moment dat die ene F-16 zijn toestel optrekt.
De hercules die in deze formatie vliegt KAN niet eens door de geluidsbarriere en zoals je op het filmpje kan zien vliegen ze even snel.
Daarbij komt ook nog eens dat als ze zo snel vlogen dat ze door de geluidsbarriere gegaan zouden zijn dan had je het niet eens zo snel kunnen filmen. (> 980 km/u)

De naverbrander geeft idd een enorme herrie, zeker als het onverwachts komt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:10

Ik begrijp dat er meer herrie was dan dat wat een hoger overvliegende straaljager "normaal" produceert.
Was er niet bij, weet niet of het de geluidsbarriere of naverbranders waren, maar met een beetje logisch nadenken zijn dat 2 dingen die technisch gezien te voorkomen zijn, waar dus bewust voor gekozen is om die op lage hoogte te laten gebeuren, bij een GEPLANDE vlucht op een van te voren BEKENDE route.

Dus in dit geval vind ik wel dat het manegebedrijf gewaarschuwd had moeten worden.

Ambulancechauffeurs leren toch ook dat ze niet met gillende sirenes langs paarden moeten scheuren? Veilig verkeer nederland doet toch ook z'n best met "weet wat je doet als je een paard ontmoet?". Daar maak ik uit op dat het vanuit de overheid gezien bekend is dat die beesten schrikken en dat je daar beleid op aan moet passen.
Het is geen doen om iedereen te waarschuwen, maar als de van de route bekend is dat er een manegebedrijf onder ligt?

Fijn dat het allemaal erg meevalt voor de betrokkenen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:17

ze hadden even kunnen waarschuwen , om dat het een wedstrijd was . dan had de organisatie er rekkening mee kunnen houden desnoods een pause ingelast 10 min en het je kan weer verder, maar gelukkig nix gebeurt verder. :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:44

Jeetje.... het stond in de krant.... en hoeveel mensen lezen in deze internettijd de krant nog?

Ik niet.... weet je wel hoe DUUR de krant is. Ik hou het wel bij het journaal en nu.nl

De route van de vliegtuigen heeft waarschijnlijk tot op de meter vast gelegen. Kleine moeite om even de route langs te gaan of er risico's lagen.

Inderdaad, een bejaardentehuis, een manege.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:48

Eerlijk: Niet het hele topic gelezen, maar toen ze hier vorig jaar vanaf een boerderij aan de overkant helicoptervluchten organiseerden, kregen álle buurtbewoners keurig een brief in de bus.
Dat heeft er voor mij voor gezorgt dat ik mijn *normaal loslopende honden* aan de lijn had. Gelukkig, want ze vonden het ding dood eng....

Kleine moeite, groot plezier :j

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:59

dit geluid was idd van de naverbrander.
tijdens het oefenen voor de landmacht dagen van gilze heb ik daar in de buurt ook wedstrijd gehad en dat was lang niet dit geluid.

he tis idd een kwestie van verkeerde tijd verkeerde plaats en niemand die het wist. ze kwamen ook aanvliegen en zodra ze over waren begon het harde geluid. en kwamen ook recht over het wedstrijdterrein.
het is vervelend dat het gebeurt is maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:04

Lobke_ schreef:
Ik vind het niet kunnen dat ze met die straaljagers die beesten zo op stang hebben lopen jagen.
Snap zoiezo het nut niet om iemand op die manier een eerbetoon te geven. :n
Dat kun je ook gewoon op de grond doen zonder dat dieren hier zo onder te leiden hebben.
Want ik weet zeker dat die paarden niet de enigste zijn die hier zo van over hun toeren zijn geraakt.

Nee ik vind niet dat het nut heeft.
Ik vind het vreselijk voor de man die nu dood is, oftie nou voor ons gevochten heeft ja of nee.
Het verlies van een medemens blijft vreselijk, maar om de een nou hoger te "eren" dan de ander om het maar zo te zeggen omdat die persoon voor ons "gevochten" heeft nee sorry :n

Jij zou er 1 voor de partij voor de dieren zijn ;)
Zoals al eerder vermeld was, deze vluchten worden ook gebruikt om de vlieguren en zo dus ook de training van de piloten op peil te houden. Dus ze komen sowieso wel een keer over, of het nou met deze reden is of met 'n andere!

@ Abeltje77: Via internet is er ook bekendheid aan gegeven.

@ wittepit: Ik heb serieus nog nooit 'n ambulance chauffeur z'n sirene uit zien zetten als hij langs 'n stel paarden komt :n Zou eigenlijk nog schandalig zijn ook, die man is met vreselijk belangrijk werk bezig, moet nog rekening houden met het feit dat er eventueel wel 'n weiland langs z'n route kan zijn...

Nee het spijt me, dat zoveel mensen hier vinden dat ze in hun recht staan, straalt nogal wat egoisme uit. Tuurlijk, paardensport is groot in NL, maar niet zo groot dat de rest vd wereld er maar altijd maar rekening mee moet houden. En zeker niet veeeeeeeeeeel belangrijke instanties als Defensie en dus ook de Luchtmacht.

Zoals al eerder vermeld: misschien valt 'n schuldige hier niet echt aan te wijzen, in mijn ogen de Luchtmacht iig al absoluut niet. Nare samenkomst van omstandigheden!

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:46

ik zou met zo'n knal ook niet graag op me paard zitten. Laatst kwam er bij ons nog een luchtballon over de bak tijdens mijn les. Als ik een meter groten was kon ik de onderkant van de mand aanraken! maar gelukkig zag de "piloot" mij optijd en heeft hij gewacht met het openzetten van de gaskraan totdat hij ver genoeg bij de bak vandaan was. Als hij dat niet had gedaan dan had ik dit nu niet meer getypt.

Wij zitten ook in militair oefen terrein van wezep (komen ze ook vaak laag over) maar als ik dan aan het rijden ben ga ik altijd ff stappen en heb nog nooit een knal gehoord. Ik snap dus best dat je je dood schrikt van zo'n knal

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:22

Persoonlijk vind ik dat er hier wel heer erg gezeurd wordt dat er rekening moet worden gehouden met de arme beestjes. Maar vind het eigenlijk wel zo netjes als ze toch even de buurt waarover heen gevlogen wordt een brief in de bus hadden gedaan. Vliegveld Twente is nu dicht, maar ik weet nog wel van vroeger dat een naverbrander een machtig (mooi) hard geluid kan maken. Niet alleen paarden zullen geschrokken zijn neem ik zo aan. Zoals eerder genoemd, loslopende honden, oudere mensen of naja eigenlijk alle mensen zullen wel geschrokken zijn, als ze de krant snel doorgebladerd hadden of het bericht niet op internet tegen het lijf gelopen zijn...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:40

nou moet ik heel eerlijk zeggen...als er bij ons over de bak weer eens zon sportvliegtuig van het vliegveld lelystad op 25 meter hoogte over mijn paard heen vliegt en vaak nog een 2de en 3de keer ook! dan bellen we het vliegveld en de piloot word teruggeroepen en beboet! waarom omdat je niet zo laag over een weiland mag vliegen waar dieren in staan! ongeacht wat voor dieren het mag niet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:50

avalonnancy schreef:
nou moet ik heel eerlijk zeggen...als er bij ons over de bak weer eens zon sportvliegtuig van het vliegveld lelystad op 25 meter hoogte over mijn paard heen vliegt en vaak nog een 2de en 3de keer ook! dan bellen we het vliegveld en de piloot word teruggeroepen en beboet! waarom omdat je niet zo laag over een weiland mag vliegen waar dieren in staan! ongeacht wat voor dieren het mag niet!

Gewoon vliegverkeer (die sportvliegtuigjes) moeten buiten de bebouwde kom op minimaal 150 meter hoogte vliegen. Uiteraard uitzondering in het circuit direct rond het vliegveld waarin ze moeten stijgen en dalen.
Maar goed, dat is een heel andere categorie "overlast" dan een straaljager die op zeer lage hoogte zijn naverbrander aanzet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:09

Missing man wordt alleen gevlogen als er een piloot overleden is.http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_ma ... tion...dus hoe vaak zul je dat nou meemaken??
Soms is het voor andere mensen vervelender als voor jezelf als je daar nou bij stil gaat staan.
Zeker voor de ouders en familie van deze piloot

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:55

Shahazai schreef:

Ik vind dat veel mensen hier wel erg overdreven op reageren, tjonge wat hebben we een lange tenen...
Dat wij paarden hebben en dat dat vlucht dieren zijn wil niet zeggen dat het hele land rekening met ons moet houden.

Het heeft in de krant gestaan (ga ervan uit dat die 's ochtends bezorgd wordt?), had het krantje gelezen, had het afgeroepen over de speakers. Dan waren de ruiters voorbereid geweest maar waren nog al die paarden aan de haal gegaan. Dus wat is hier het punt nou helemaal?

Ik kan er over mee praten, want ze komen ook bij ons over huis met oefeningen. . En dan gaat het echt hard en schrik je je in het apenzuur, want je hoort ze niet aankomen.
Daar is dit filmpje kattepis bij ;)

Ik vind het een prachtig gezicht en zeer indrukwekkende ceremonie