Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:42

_Noah schreef:
Daar ben ik het mee eens Mindim. Maar ik moet zeggen, op ieder paardenevenement zijn er dingen die er niet even fijn aan toe gaan. En op dit evenement vond ik de sfeer richting dier stukken beter dan op een CHIO, Jumping Amsterdam of Appasionata bijvoorbeeld.

Dat betwist ik ook niet ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:44

volgens mij rijzen de vraagtekens over dierwelzijn op dit evenement op dezelfde plekken (het stierworstelen en de karrenrace) op als op iedere ander rodeo en niet op het gehele evenement.
het is wel een makkelijk doelwit omdat het zo groot is, veel aandacht krijgt en ook nog de desbetreffende onderdelen bevat. dan kan je iedere gebeurtenis daar uit zijn verband trekken en vergeten dat ze hun best doen om het zo diervriendelijk mogelijk te maken (er ieder geval controlle op te houden). iets verbieden waar veel geld in omgaat (en waar nog historische waarde aanvast zit) doen we nu eenmaal niet snel.

dat wil niet zeggen dat er naar sommige takken goed gekeken moet worden of het anders kan/moet.
maar dingen afschaffen waar veel geld (en historische waarde aanvast) in omgaat doen we nou eenmaal niet zo snel. daarnaast is het ook ngo zo dat ze daar een ander cultuur hebben, zeker ten opzichte van dieren als hier (wat ook niet zegt dat er niet op dierwelzijn gelet word, maar met andere normen). dat is vast ook een van de redenen dat je zulke takken niet vaak of helemaal niet ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:47

blacknorton schreef:
volgens mij rijzen de vraagtekens over dierwelzijn op dit evenement op dezelfde plekken (het stierworstelen en de karrenrace) op als op iedere ander rodeo en niet op het gehele evenement.
het is wel een makkelijk doelwit omdat het zo groot is, veel aandacht krijgt en ook nog de desbetreffende onderdelen bevat. dan kan je iedere gebeurtenis daar uit zijn verband trekken en vergeten dat ze hun best doen om het zo diervriendelijk mogelijk te maken (er ieder geval controlle op te houden). iets verbieden waar veel geld in omgaat (en waar nog historische waarde aanvast zit) doen we nu eenmaal niet snel.

dat wil niet zeggen dat er naar sommige takken goed gekeken moet worden of het anders kan/moet.
maar dingen afschaffen waar veel geld (en historische waarde aanvast) in omgaat doen we nou eenmaal niet zo snel. daarnaast is het ook ngo zo dat ze daar een ander cultuur hebben, zeker ten opzichte van dieren als hier (wat ook niet zegt dat er niet op dierwelzijn gelet word, maar met andere normen). dat is vast ook een van de redenen dat je zulke takken niet vaak of helemaal niet ziet

Historie en cultuur of erfgoed, mag in het hedendaagse geen reden zijn voor dierenleed. Stierenvechten is ook historie en cultuur, maar ook zeer verwerpelijk.

quarterH

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:56

bah bah wat een ge-penny weer hier.

mensen, dit zijn cowboys, echten. vergelijk het met de melk/vlees boeren in nederland. die gaan ook heel anders met hun dieren om en denken/praten er anders over dan iemand met een leuk kalfje in de achtertuin.

zie bv de reactie van de cowboy op pagina 5 ergens (die waarschijnlijk de helft hier niet eens kan lezen of begrijpt anders was er wel al eerder op gereageerd). zo zou iedere boer hier ook over zijn koe praten.

maar omdat jullie paarden zien als huisdieren of zelfs als gelijken aan de mens snappen jullie het niet. (jullie in deze is voor iedereen die zich aangesproken voelt).

vind het wel grappig, bij de wran willen ze zelfs een cap op bij de in hand onderdelen, en deze echte mannen zitten op bronco's of bulls zonder bescherming. this is real western people.....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:00

maar dat zeg ik ook niet.
het gene wat ik zeg is dat dingen waar in geld en andere waardes aanvast hangen niet snel worden afgeschaft. ook niet al 90% van de mensen (vaak uit een ander cultuur) het graag anders ziet.

ik keur stieren vechten ook niet goed. maar het gebeurt nog wel.

ook bij het islamitisch slachten heb ik vraag tekens, maar dat gebeurt ook. dan zie ik dit liever op een gecontrolleerde plaats dan ergens achter af in een donker schuurtje.

zo kan ik voor stellen dat het stierworstelen nog steeds bestaat omdat er op de ranch op ongeveer dezelfde manier een kalf word gevangen om hem te merken of medicatie toe te dienen. dan word het lastig om dit in competitie verband af te schaffen in deze landen als het voor de meeste tot de normale gang van zaken behoort

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:02

ik vind het zielig. Als er elk jaar toch die evenementen worden gehouden.. En er sterven paarden. Waarom gaan ze dan nog door?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:05

quarterH schreef:
bah bah wat een ge-penny weer hier.

mensen, dit zijn cowboys, echten. vergelijk het met de melk/vlees boeren in nederland. die gaan ook heel anders met hun dieren om en denken/praten er anders over dan iemand met een leuk kalfje in de achtertuin.

zie bv de reactie van de cowboy op pagina 5 ergens (die waarschijnlijk de helft hier niet eens kan lezen of begrijpt anders was er wel al eerder op gereageerd). zo zou iedere boer hier ook over zijn koe praten.

maar omdat jullie paarden zien als huisdieren of zelfs als gelijken aan de mens snappen jullie het niet. (jullie in deze is voor iedereen die zich aangesproken voelt).

vind het wel grappig, bij de wran willen ze zelfs een cap op bij de in hand onderdelen, en deze echte mannen zitten op bronco's of bulls zonder bescherming. this is real western people.....

:)
kan de reactie van de cowboy op pagina 5 niet vinden.
paarden zijn idd gewoon dieren.
en die cowboys hebben echt wel respect voor de dieren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:08

Mindim schreef:
Reactie van de STampede spokesman Fraser over de dood van de paarden van de chuckwagon race in 2009.

Citaat:
So he says, “What’s the big flippin deal? Only three (3) horses have died from this one event, alone, over the past ten (10) years. That’s not out of line, look at all the fun that all those people had, over the years, watching those horses run their hearts out. Heck, look at all of the other keen events where horses are jumping around and doing wild stuff. It’s cool. What do you bunch of commie bastards want to do, take away rodeo?

Hell, first you tell me I can’t sell my trusty old friend to a meat packer so that I can claim a few hundred dollars for his tired carcass when he is old, then you tell my how I am supposed to treat him while he is alive (like how I am supposed to feed and water him and crap) and now you don’t want me to have any fun with him? What kind of tree hugging, vegetarian, pinko, commie sissy are you?

My horse is my property and I will do with him as I please, just like my ole Chevy truck. I will gas him up when I want to, shine it up when I need to, and sell it for parts when it is worn out and I don’t need no city slicker tellin me what to do. I’ll bet you never had to pick dust out of your nose or hay out of your drawers even once in your life.

So leave us telligent, animal friendly types alone. We know what to do with our horses cuzz they are an investment and if I want to beat the piss out of mine, running around in a circle in an arena so that the purtty girls see me and maybe I will win that hunnertd dollars, then that’s my damn business. The rest of you can go suck on a horse turd. Giddiee-up!!!”

dit is de reactie waar ik het over heb

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:10

Ik vind dat we ons beter druk kunnen maken over wat er hier allemaal in Nederland mag met dieren,.. Dan dat we gaan oordelen over een ander land.

Koeien die 365 dagen per jaar binnen staan
Legbatterij eieren die nog steeds overal in verwerkt worden
enz enz

Maarja,.. die stinken en staan niet in de Penny, dus daar hoeven we ons geen druk over te maken

Ik ga in ieder geval met mijn huwelijksreis naar Amerika en een van onze doelen is om naar een Rodeo te gaan :):)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:12

Ik geloof er niets van dat hij dit echt zo meent. Hij is het volgens mij alleen zat dat iedereen zich denkt te moeten bemoeien met de manier zoals hij zijn paarden houdt en wat hij met zijn paarden wel of niet mag doen, en dat al die bemoeials indirect ook nog invloed hebben op de regelgeving daaromtrend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:12

Sorry QH, ik vind die reactie die jij aanhaalt, echt respectloos.. en ik kan me niet voorstellen dat alle koeieboeren hun koeien vergelijken met een oude afgeragde auto. Ik denk ook niet dat iedereen van dat evenement blij is met zo'n achterlijke ouderwetse reactie...

Maar het is waarschijnlijk cynisch / sarcastisch bedoelt, ik kan me niet voorstellen dat iemand dit serieus meent, vooral met Giddiee-up als afsluiter (ziet beelden van Dueling Banjo's voor zich :D )

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:14

volgens sommigen stinken paarden net zo erg als koeien.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:17

I’ll bet you never had to pick dust out of your nose or hay out of your drawers even once in your life. :D

yarrah

blacknorton schreef:
zo kan ik voor stellen dat het stierworstelen nog steeds bestaat omdat er op de ranch op ongeveer dezelfde manier een kalf word gevangen om hem te merken of medicatie toe te dienen.

Nou, even je roze bril afzetten. Dit gebeurd echt niet meer op de ranches. Te gevaarlijk voor mens en dier en veel te tijdrovend.

petraaken

Cassidy schreef:
Ik geloof er niets van dat hij dit echt zo meent. Hij is het volgens mij alleen zat dat iedereen zich denkt te moeten bemoeien met de manier zoals hij zijn paarden houdt en wat hij met zijn paarden wel of niet mag doen, en dat al die bemoeials indirect ook nog invloed hebben op de regelgeving daaromtrend.

Denk ook dat je het zo moet lezen. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook soms zat ben als er weer eens een of ander stom regeltje bij komt waar we ons moeten aan houden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:22

_Noah schreef:
I’ll bet you never had to pick dust out of your nose or hay out of your drawers even once in your life. :D

Ik vind deze wel heel sterk :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:25

_Noah schreef:

Pfff je wil niet weten waar ik het af en toe vandaan moet halen 8-)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:30

yarrah schreef:
blacknorton schreef:
zo kan ik voor stellen dat het stierworstelen nog steeds bestaat omdat er op de ranch op ongeveer dezelfde manier een kalf word gevangen om hem te merken of medicatie toe te dienen.

Nou, even je roze bril afzetten. Dit gebeurd echt niet meer op de ranches. Te gevaarlijk voor mens en dier en veel te tijdrovend.

oke. ik weet niet beter dat ze ze bij een drijven, vangen met een lasso en ze vervolgens op de grond leggen om snel een handeling te doen en ze weer vrij laten. maar als ze er een beter manier voor hebben gevonden. dan is dat alleen maar mooi.

een droom is nog steeds om naar een ranch te gaan en daar een paar maanden te werken.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:36

thanks QH,

vind dat die cowboy groot gelijk heeft. het is zijn paard en daar mag die sport mee uit beoefenen die hij wilt. hij zal zeker goed voor het dier zorgen anders heeft die niks aan het dier
zonder dat iedereen die er geen verstand van heeft zich er tegen aan bemoeit.

ben eigenlijk wel benieuw naar de bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:49

yarrah schreef:
_Noah schreef:

Ik vind deze wel heel sterk :D

Nou heb dat toch wel moeten doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:53

blacknorton schreef:
thanks QH,

vind dat die cowboy groot gelijk heeft. het is zijn paard en daar mag die sport mee uit beoefenen die hij wilt. hij zal zeker goed voor het dier zorgen anders heeft die niks aan het dier
zonder dat iedereen die er geen verstand van heeft zich er tegen aan bemoeit.

ben eigenlijk wel benieuw naar de bron.

Als je de moeite had genomen de link door te lezen, had je deze vraag niet hoeven stellen,
http://rtfitch.wordpress.com/tag/rodeo/

Triest dat alles weer goed wordt gepraat en mensen die er kritiek op hebben, weer eens als penny worden afgedaan. Standaard verdedigingsmateriaal onderhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:55

Cassidy schreef:

Tja, jij zult zelf je mening ook hebben over hoe mensen met hun beesten om gaan. Ben je woordvoerder van een evenement, dan moet je dit soort antwoorden niet geven. Als hij het vervelend vindt dat hij verantwoording moet afleggen, dan moet je je niet voor zoveel ogen je werk doen. Dan moet je je maar een minder publiek en controversieel beroep gaan uitoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:56

vigel1 schreef:
Ik vind dat we ons beter druk kunnen maken over wat er hier allemaal in Nederland mag met dieren,.. Dan dat we gaan oordelen over een ander land.

Koeien die 365 dagen per jaar binnen staan
Legbatterij eieren die nog steeds overal in verwerkt worden
enz enz

Maarja,.. die stinken en staan niet in de Penny, dus daar hoeven we ons geen druk over te maken

Ik ga in ieder geval met mijn huwelijksreis naar Amerika en een van onze doelen is om naar een Rodeo te gaan :):)

Daar maken genoeg zich druk over, alleen gaat het topic daar niet over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:02

Mindim schreef:
Triest dat alles weer goed wordt gepraat en mensen die er kritiek op hebben, weer eens als penny worden afgedaan. Standaard verdedigingsmateriaal onderhand.

Je moet het wel in het juiste perspectief blijven zien :j

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:06

bedankt voor de link

(heb er overheen gelezen toen ik zelf probeerde te posten. maar bij citaat hoort een bron)