Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:14

Bij ons is er aan 1 kant van de wei schaduw, maar daar gaan ze geen van allen instaan.
Onbegrijpelijk, maar ja, je kunt ze niet dwingen.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:19

Wij vullen 2x daags alle waterbakken met vers drinkwater, schaduw is er in de middag, maar ze gaan er niet in staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:21

Nou nou wat een onzin, hier ga ik iedere dag lekker rijden met de paardjes hoor, ze komen zeiknat terug, maar even rollen en dat droogt met die zon echt supersnel!
Ik bedoel, ik ga wel iedere dag lekker even naar het strand om te zwemmen met ze, dus als ze dan nat terugkomen, of zelfs afgespoten zijn, dan kijken ze toch niet om naar hun schuilstal. :+
Jaja zielige paardjes he....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:22

Gisteren heb ik alle paarden op stal gezet op de stal waar we staan. Vandaag was het iemand anders z'n beurt. Ben blij dat ik even ben wezen kijken, heb dus evengoed onze 3 paarden binnengezet. De rest van de eigenaren maar even gesmst. Dat moeten ze nu zelf maar even weten (als ze willen en echt niet anders kunnen dan ga ik even voor ze terug, ben wel sociaal, maar heb na een uur nog van niemand wat gehoord)

De gene die zou moeten binnenzetten ging gewoon nog even rijden in de volle hitte. Paard kwam al bezweet van het land, maar dan gaat ze gewoon rijden.

Overigens vinden ze stal hier heerlijk, het gras op het land is redelijk dor. We moesten toch al hooi bijvoeren, dan is het helemaal niet verkeerd om dat gewoon in de stal te doen. Ze drinken meteen lekker uit de automatische drinkbak. Water in de waterbak is warm, dat vinden ze minder.

Alle deuren open voor een prettig windje. Zolang de zon er maar niet op valt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:23

zipje71 schreef:
Skygirl schreef:

Wij hebben dat afgelopen zondag wel gedaan, omdat ze anders heel lang alleen waren. En in de auto was het toch echt koeler dan in het huis waar ze anders moesten blijven. :n Wel water meegenomen voor ze natuurlijk.

met airco neem ik aan?

Ja anders hadden we ze niet meegenomen.

NN44

Re: Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:33

Onbegrijpelijk dat sommige mensen inderdaad hun auto in de volle zon zetten en er dan een hond (of zelfs kind) in laten zitten. Wij hebben een grote schuilstal, in de winter staan ze er nooooooit in, maar in de zomer echt heel veel!

Jetjejet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:35

Ja hier stonden ze van de week ook overdag lekker binnen en dan 's avond, 's nachts en 's ochtend buiten.

Ben wel blij dat het nu iets minder warm is (is hier in ieder geval het geval), nu kunnen ze gewoon weer lekker buiten blijven staan :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:50

Cayenne schreef:
Schapen hier in de buurt zijn trouwens nog geeneens geschoren! Ze staan wel op het land dus hopelijk hebben ze iets aan het windje.

de wol houd ook de warmte buiten :) dus het is eigenlijk best verstandig ze niet te scheren :)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:02

Daarom gaan wij ook 's nachts rijden naar Oostenrijk, is die auto niet zo krankzinnig heet ;)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:07

suuszzzz schreef:
Onbegrijpelijk dat sommige mensen inderdaad hun auto in de volle zon zetten en er dan een hond (of zelfs kind) in laten zitten. Wij hebben een grote schuilstal, in de winter staan ze er nooooooit in, maar in de zomer echt heel veel!

Ja en kindjes gaan net zo snel dood als honden. Heb een keer een aflevering gezien van Oprah met ouders die hun kind in de auto waren vergeten en dat ze na een paar uur erachter kwamen dat het kind overleden was. Echt vreselijk.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:16

Hier kunnen ze kiezen en staan ze nu ook overdag met z'n allen in de loopstallen :j in de winter maken ze er geen gebruik van :+
Verder hebben we automatische waterbakken da's ook echt ideaal +:)+

O wat erg die politiehonden hebben ze speciale auto en dan nog dit :oo :(:) Hoop dat niet meer dieren het slachtoffer worden van het weer :(:)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:16

ja klopt! Het gebeurt volgens mij nog best veel!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:52

Helaas hebben bij ons veel weilanden niet de mogelijkheid voor schaduw, paarden staan 24/7 buiten in de zomermaanden dus ook met dit weer. Wel hebben ze allemaal voldoende drinkwater. Vaak gaan ze wel om de beurt in elkaars schaduw staan. Helaas mogen er van de gemeente geen schuilstallen gebouwd worden.

Honden laat ik met dit weer nooit in de auto wachten, zelf blijf je met dit weer ook niet even in de auto zitten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:54

haan schreef:
De eerste slachtoffers zijn alweer gevallen :( http://www.telegraaf.nl/binnenland/7068 ... gen__.html

deze wou ik er ook net opzetten, echt sneu voor die twee honden.
De agenten wisten het waarschijnlijk ook niet want anders hadden ze het niet gedaan. Maar goed blijft altijd sneu dit soort berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:57

dit is geen nalatigheid, maar gewoon een stom ongeluk.
heel erg jammer.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:07

De dieren hebben er inderdaad ook last van :j Vies warm is het!

Onze hond loopt normaal wel een half uur (twee keer per dag) maar dat red hij nu echt niet. Niet met de pootjes, maar ook gewoon qua hitte niet. Als hij thuiskomt gaat hij nog een uur lang op de koudste plekken in het huis liggen en weet hij niet hoe hij het heeft. Ook overdag gaat hij liever op de koude harde vloer liggen dan in zijn mandje.

De paarden hebben er eigenlijk weinig last van. De mijne staat dag en nacht buiten en ik merk er weinig aan. Ik zorg wel dat ik met rijden meer stap en minder lang rijd, maar hij is zo voorwaarts als het maar kan! En echt, de mijne is meestal een beetje traag, dus als hij niet wil dan gaat hij ook echt niet.
Hij staat in de wei met een eczeemhals op, maar hij zweet niet, ook de andere paarden niet. We hebben ook nog bijna geen verbranden neuzen, dus dat gaat ook mooi.

Op het heetst van de dag staan ze op het stukje bij de drinkbakken. De bodem houden we daar nat (modderig om de bakken zelf en gewoon vochtig verder weg) en er staat een klein beetje schaduw op.
Als ik smiddags kom om de plek opnieuw nat te spuiten zijn er twee paarden die meteen naar me toe komen, want die willen ook :') Ik probeer dan heel mooi om ze heen te spuiten, maar ze weten het altijd zo te doen dat ze alsnog nat zijn.

De paardjes spelen nog steeds in de wei, hebben nog steeds ruzie om het hooiruif of om de grootste ton vers water enz.. enz... eigenlijk merk ik er op de wei heel erg weinig van dat het zo heet is. Alleen dan het op het natte stukje staan en het natgespoten willen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:11

Ik loop nu overdag maar kleine stukjes met de hond. Als het vanavond wat koeler is ga ik met hem fietsen, en misschien nog even wat trainen, maar nu niet :n

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:21

Moet zeggen dat ze bij ons op de faculteit met dit weer nog lekker buiten blijven, terwijl daar zat schuilstalmogelijkheden zijn en in veel van de weilanden ook wel grote randen schaduw zitten. Maar wat doen ze? Lekker zonnen en ze zijn ook niet vies van elkaar achterna zitten.

Ik snap er niks van, ik lig echt voor pampus midden op de dag zo hoor. :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:56

Ons hondje word nu zó uit gelaten,als hij moe word springt hij vanzelf weer op de scootmobiel.
Hij word uit gelaten op de heide [losloop gebied] en dat is best een eindje lopen anders voor hem.Veel te warm nu voor zo'n kleintje om te lopen.
Afbeelding
Ik zie soms nog wel honden langs de fiets mee lopen naar de heide in de hitte!dan begrijp ik die mensen echt niet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:02

Ik heb een Leonberger die met dit weer het koelste plekje opzoekt en als ik een kinderbadje met water neerzet gaat ze daarin liggen.
En ik heb een Beagle die met de buik omhoog op het warmste plekje in de zon gaat liggen..... Echt twee uitersten.

's Winters ligt de Leo het liefst in de sneeuw, plat op haar buik en weet de Beagle niet hoe snel ze naar binnen moet om met de rug tegen de verwarming te gaan zitten!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:02

Als ik iemand met zijn/haar hond zie fietsen zeg ik er zeker wat van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:04

naah, ze kunnen echt wel wat hebben hoor :) :)

honden, paarden, katten en konijnen gaan net zo min dood van werken of dingen doen in deze hitte als mensen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:05

Wij spuiten water op het dak van het konijnenhok en verder blijven ze onder de grond als het zo warm is. :) Tenminste de ene ligt in de deuropening en de ander zit buiten in de tunnels.

Wanneer het water van het dak verdampt neemt het ook de warmte uit het hok mee - ideaal.
Schijnen ze trouwens bij kippenstallen ook te doen.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:40

Zo ik ben net mijn paard binnen gaan zetten..
Hij heeft totaal geen schaduw op het land!!
Vanavond rond een uurtje of 19.00 ga ik hem lekker even afspuiten en gaat hij weer het weiland in..

Voor de hondjes hebben wij een groot familie-zwembad in de tuin staan waar ze ook regelmatig in te vinden zijn!!