Horse Event: Bokt-probleempaarden gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:51

Ik heb mijn paard ook opgegeven. Hij is zo ontzettend lief en op mensen gericht maar als hij kwaard is is hij ook echt kwaad:

Voorbenen bekappen is een ramp voor de hoefsmid. Zodra hij gaat klemmen steigert, springt, probeert je tegen iets aan te duwen (pletten) en als hij de kans krijgt zet hij z'n tanden met een geweldige vaart en kracht in de betreffende persoon.

Daf

Re: Horse Event: Bokt-probleempaarden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:57

Maar dan even een vraag Buddy ... is het dan de bedoeling dat tijdens HE je paard kwaad gemaakt wordt en dat dan bekeken wordt hoe of wat ....

Echt ... begrijp mij niet verkeerd, ik kan mij onwijs goed indenken wat frustrerend het gedrag van je paard kan zijn en dat je graag zou willen zien hoe je dit aan moet pakken, maar is HE dan de plaats om dit te zien.

Ik kan mij indenken dat er zo rustig en professioneel met je paard wordt omgegaan , dat die geen reden ziet om boos te worden en ze je dan dus niet kunnen helpen.

Dit geldt natuurlijk voor alle "probleem"gevallen, maar het lijkt mij zaak om bv in jouw geval te bekijken: wat is voor je paard de reden om zo te reageren bij de hoefsmid, voelt die zich klemgezet / angstig voor de smid / weet ik veel .... Het lijkt mij extreem vluchtgedrag wat je paard laat zien.

Hoe denk jij dit aan te pakken bij bv HE..??

Ben gewoon benieuwd hoor, val echt niemand af :n

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:16

Gelukkig ben ik er zeker van dat Pierro zijn probleem met benen hetzelfde blijft bij een drukke omgeving. Pierro hoeft niet boos gemaakt te worden, je hoeft enkel en alleen te wijzen naar zijn benen en het is al raak.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:18

Hoi Daf,

Ik begrijp je reactie helemaal ik heb het misschien wat uitgebreider uit moeten leggen. Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat dit geen vluchtgedrag is maar dat hij het gewoon niet accepteerd en echt het "gevecht" aangaat. Hij raakt namelijk niet in paniek en zodra hij zijn zin heeft staat hij gelijk op rust "gewonnen". Ik zou dus graag een oplossing vinden voor de acceptatie. Hij accepteerd het gewoon niet, en je ziet gewoon dat hij zich ontzettend kwaad maakt.
(Met hoeven uit krabben kan ik zijn voorbenen ook niet te lang vast houden dan slaat hij naar voren als hij geen "zin"? meer heeft)

Miss is dit ook wel niet de oplossing maar het is nooit verkeerd om verschillende mensen er naar te laten kijken is mijn mening. Ik heb het betreffende paard een half jaar en weet ook niet hoe dit is ontstaan.

Daf schreef:
Maar dan even een vraag Buddy ... is het dan de bedoeling dat tijdens HE je paard kwaad gemaakt wordt en dat dan bekeken wordt hoe of wat ....

Echt ... begrijp mij niet verkeerd, ik kan mij onwijs goed indenken wat frustrerend het gedrag van je paard kan zijn en dat je graag zou willen zien hoe je dit aan moet pakken, maar is HE dan de plaats om dit te zien.

Ik kan mij indenken dat er zo rustig en professioneel met je paard wordt omgegaan , dat die geen reden ziet om boos te worden en ze je dan dus niet kunnen helpen.

Dit geldt natuurlijk voor alle "probleem"gevallen, maar het lijkt mij zaak om bv in jouw geval te bekijken: wat is voor je paard de reden om zo te reageren bij de hoefsmid, voelt die zich klemgezet / angstig voor de smid / weet ik veel .... Het lijkt mij extreem vluchtgedrag wat je paard laat zien.

Hoe denk jij dit aan te pakken bij bv HE..??

Ben gewoon benieuwd hoor, val echt niemand af :n

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:19

@buddy87: is het dan niet zo dat je ergens anders al een dominantie-probleem hebt?
(geen aanval ;) Zit zelf ook met een probleempaard, trapt naar smid en heeft nog meer "nukken" )

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:22

siskeh schreef:
@buddy87: is het dan niet zo dat je ergens anders al een dominantie-probleem hebt?
(geen aanval ;) Zit zelf ook met een probleempaard, trapt naar smid en heeft nog meer "nukken" )

Naar mijn mening niet, hij hinnikt als ik aankom, komt naar me toe in de wei, ik kan een uur lopen/rennen door de bak en hij blijft mij volgen in welke gang ik loop en staat stil als ik stil ga staan, loswerken gaat altijd super zelfs in de grote bak (hoef niks af te zetten hij blijft om mij heen lopen), is net ingereden en accepteerd zadel en ruiter (nog geen stap verkeerd gezet). Water vond hij eng maar dit is met vertrouwen ook al de goede kant op (hierbij was hij duidelijk wel bang, heel ander gedrag).

Vandaar dat ik niet uit de voeten kan met die kwaadheid die naar bovenkomt bij het bekappen voor, hij word echt gewoon woedend.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:19

Die van mij vind ook de schaar wat eng.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:34

Ik heb mij ook ingeschreven onder het mom van we zien wel. De eerste keer toen ik mij inschreef had ik ook niet verwacht op de selectiedag te mogen komen. We zijn uiteindelijk niet gekozen omdat mijn paard zijn problemen niet op 123 konden opgelost worden.
Ik weet niet of hij geschikt zou zijn voor HE, maar daar moet annemarie maar over oordelen. Ze was er toen bij monty roberts ook bij, en heeft mijn paard toen ook gezien.
Nu is het minder show heb ik de indruk, als met monty erbij

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:32

Tempus schreef:
Ik heb mij ook ingeschreven onder het mom van we zien wel. De eerste keer toen ik mij inschreef had ik ook niet verwacht op de selectiedag te mogen komen. We zijn uiteindelijk niet gekozen omdat mijn paard zijn problemen niet op 123 konden opgelost worden.
Ik weet niet of hij geschikt zou zijn voor HE, maar daar moet annemarie maar over oordelen. Ze was er toen bij monty roberts ook bij, en heeft mijn paard toen ook gezien.
Nu is het minder show heb ik de indruk, als met monty erbij

wat heeft joune dan ?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:47

Ik heb mijn paard reeds 4 jaar. Hij heeft al sinds het begin last van singeldwang. Dit uit zich in vooruit/achteruit gaan tijdens het opzadelen, tot oren plat en bijten als hij kan tijdens het aansingelen. Vroeger zadelde we hem soms op in de hand ( maar dan trok hij zich gewoon los) of aan een enkel touw ( dan bleef hij niet stilstaan).
Als hij alleen is hij ook zeer onzeker, snel bang en eigenlijk soms ronduit gevaarlijk ( je omver lopen bij echte angst). Ik weet ook niet echt welk paard ik ga hebben als ik met hem omga, hij kan echt enorm van gedrag verschillen. Van een echte knuffel, tot een nors en zuur paard dat zich niet laat pakken op wei.
Ik zou mijn paard graag helpen om een beetje uit zijn schulp te kruipen want volgens mij heeft hij een muur rond zich op gebouwd door zijn verleden. Met tijden heb ik een glimp van zijn echte ik kunnen opvangen ( daar ook met volle teugen van genoten), maar vaak is hij zijn zenuwachtige zelve. Ik zou hem willen helpen meer tot rust te kunnen komen in stresssituaties en het zo ook veiliger te maken voor ons twee. En hopelijk zo ook onze band wat versterken.

en worden we niet gekozen zoek ik hulp in de buurt hier

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:02

Tempus schreef:
Ik heb mijn paard reeds 4 jaar. Hij heeft al sinds het begin last van singeldwang. Dit uit zich in vooruit/achteruit gaan tijdens het opzadelen, tot oren plat en bijten als hij kan tijdens het aansingelen. Vroeger zadelde we hem soms op in de hand ( maar dan trok hij zich gewoon los) of aan een enkel touw ( dan bleef hij niet stilstaan).
Als hij alleen is hij ook zeer onzeker, snel bang en eigenlijk soms ronduit gevaarlijk ( je omver lopen bij echte angst). Ik weet ook niet echt welk paard ik ga hebben als ik met hem omga, hij kan echt enorm van gedrag verschillen. Van een echte knuffel, tot een nors en zuur paard dat zich niet laat pakken op wei.
Ik zou mijn paard graag helpen om een beetje uit zijn schulp te kruipen want volgens mij heeft hij een muur rond zich op gebouwd door zijn verleden. Met tijden heb ik een glimp van zijn echte ik kunnen opvangen ( daar ook met volle teugen van genoten), maar vaak is hij zijn zenuwachtige zelve. Ik zou hem willen helpen meer tot rust te kunnen komen in stresssituaties en het zo ook veiliger te maken voor ons twee. En hopelijk zo ook onze band wat versterken.

en worden we niet gekozen zoek ik hulp in de buurt hier

dat is wel vervelend ja.
ik hoop dat je uitgekozen wordt

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:50

Ik twijfel of ik de mijne op zal geven of niet, die is nl bang voor andere paarden. Het klinkt heel raar, maar kan je zeggen dat het heel vervelend is als je op wedstrijd wil want dan schiet ik als een paniek haas opzij en een ander houd echt geen rekening met je. Als andere paarden op hun sodemieter krijgen kruipt die van mij ook in elkaar. Voor mij doet hij alles wanneer ik alleen rijd loopt hij super, maar ik weet ook niet waar ik dit probleem moet zoeken ?? hij heeft tot zijn 3 jaar in het grote koppel gelopen. Ik weet wel dat hij dat hij onderaan de rang stond, hij is tot 8 weken terug hengst geweest omdat hij zo lief en braaf was, maar ivm die paniek heb ik besloten hem wel te ruinen. Ik wil niet dat het misgaat op wedstrijd. Maar als Annemarie mijn probleem zou aantonen heb je op HE ook dus twee of drie andere paarden nodig onder het zadel, dan zie je wat er gebeurt. Ook laat de mijne zich niet pakken in de wei door vreemden, dat gaat nu altijd via een longe en een touw aan zijn halster en dat gaat goed, maar ook daarin zie je dat hij wat verstijfd aan bangheid. Moet er nog ff over nadenken, ik weet het probleem en blijf dus bij andere paarden uit de buurt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:52

Er lopen genoeg paarden op HE om als tegenliggers te dienen denk ik.
Lijkt me zelf een interessant probleem wat je toch wel veel hoort maar waar ik weinig zinnige oplossingen voor hoor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:58

Die van mij heeft hetzelfde Bianca :j hij staat op een redelijk grote pensionstal dus hij kent dus wel andere paarden en thuis is het ook wel te doen maar op concour staat ie bijna te trillen op zijn benen..

Als je Bull op geeft ben ik heel benieuwd wat er mee gedaan word :j

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:59

Jeanine84 schreef:
Die van mij heeft hetzelfde Bianca :j hij staat op een redelijk grote pensionstal dus hij kent dus wel andere paarden en thuis is het ook wel te doen maar op concour staat ie bijna te trillen op zijn benen..

Als je Bull op geeft ben ik heel benieuwd wat er mee gedaan word :j

Bij mij is hij ook thuis een ramp. Het is al niet meer zo extreem als 1 jaar terug toen schoot ie langs de bakrand of hij schiet naar binnen, punt is echter wel dat hij dan niet kijkt waar hij heen schiet, dus mijn angst is nog steeds eens een paalt te koppen. Toch blijft het probleem nu hangen en vraag ik me af of hij zich daarin nog verder berust, je ziet het ook aan zijn ogen, die worden enorm groot.
Dat hij zich niet laat pakken door vreemden is ook nog een punt, hij is altijd claimend naar mij geweest, dat is een feit. Hij is sensibel en gevoelig dus ik voel gewoon dat ik alles met hem kan omdat hij mij zijn vertrouwen gaf, maar dat geeft hij dus niet aan anderen. Ik vind dat best wel problematisch want ik ben best wel een rationeel persoon en geen zwever. Ik ben gek op mijn paard laten we dat voorop stellen, maar ik geloof niet zo in 1 liefde....snap je..??maar merk nu met dit paard dat een paard dus wel degelijk aanhankelijkheidsgevoel kan hebben aan 1 persoon, maar echt blij ben ik daar niet mee.

Ik sta nu op een andere stal en die gaan er rustiger mee om, twee man en een longeerlijn en dat gaat prima om hem te pakken met wel een paklijn aan zijn halster en wat eten. Op mijn vorige stal kreeg ik een mail : we zetten je paard niet meer buiten want hij laat zich niet pakken. Dan word het wel een probleem want het paard belemmert zich hierdoor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:46

Ik heb je verhaal idd weleens gelezen in het SGW topic (en Bull gezien in Saasveld :9 ) het is wel heel speciaal dat hij zo op jou vertrouwd maar daarnaast natuurlijk ook heel vervelend. Ik ben benieuwd of het ooit nog zal veranderen en of hij meer op eigen benen gaat staan wat dat betreft :j Die van mij gaat niet aan de kletter en heeft het ook alleen met tegemoedkomende paarden, dan kruipt ie bijna in elkaar en weet ie niet meer waar die het zoeken moet..nou spring ik voornamelijk met hem en dat is dus niet heel ideaal! Losrijden is dan een ramp!

AmberWhatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:06

Ja ik vind het ook wel erg voor mensen die een paard hebben die de trailer niet op gaan maar of je het idd echt probleempaarden moet noemen... Ik neem mijn eigen paard nu maar als voorbeeld, ik kan nu alleen samen met haar grondwerk doen omdat de rest gewoon niet gaat. Ik begrijp haar niet, waarom ze het doet.

Ook mijn merrie is nagekeken door verschillende vee-artsen etc. maar daar kwam ook verder niks uit.

Ik hoop dat er goede gevallen uitgekozen worden, ookal wordt ik het niet, dat er weer een hoop mensen veel baad bij hebben.!
Een erg goede kans om de paarden beter te leren begrijpen.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:40

Ik heb Bull's eyes dan zojuist ook maar opgegeven. Word het niet behandeld prima, ik weet nl hoe ik met hem om moet gaan. Ik heb ook geen flauw idee hoeveel aanmeldingen er wel niet zijn.
Voor diegene die hem niet kennen hij is dus bang voor andere paarden die recht op hem afkomen met name in het rijden en hij is extreem eenkennig, zo erg dat ik bij mijn vorige stal ben weggegaan omdat ze mijn paard niet buiten wilde zetten.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:49

tot wanneer kan je je eigenlijk opgeven en de uitslag ?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:33

zou ik mijn jong paard ook opgeven?
Hij heeft zich al een paar keer losgerukt als hij bang had, met als gevolg dat ik nu ook nerveus word zodra ik met hem op pad moet ( ik ga niet meer op pad met hem nu). Eigenlijk kan ik net zo goed gewoon hulp zoeken. Is meer een vertrouwenskwestie denk ik dan

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:40

Ik heb mijn pony oo opgegeven! :j

Ze is als de dood voor de hoefsmid, en als ze de kans krijgt, zou ze hem echt bijna dood slaan!
Ze is volledig in paniek, en het lijkt alsof het zwart voor der ogen wordt, en rent als een dolle overal doorheen! :n

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:17

Mijn maitje is ook verstuurd ik hoop ook dat ik er bij ga zijn want ik ben momenteel radeloos :(

Mijn paardje heeft een rensport verleden en is er dominant , valt aan , strest van het minste , en ik weet niet meer wat te doen.Hij brengt op dit moment andere leven is gevaar..

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:26

ik heb mijn paard ook opgegeven,
hij is braaf met het zadel en hoofdstel totdat je er opstapt.:S

hij gaat met 4 benen de lucht in en gooit je eraf!
ik heb 4 rugwervels gebroken 3 ribben een scheur in het borstbeen en een ingeklapte long.:(
nu heb ik hem weggebracht en ook degene die het zou proberen is eraf gevallenmet een ribben gebroken en een hand in het gips!

misschien is het wat voor deze show!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:15

Daniella schreef:
ik heb mijn paard ook opgegeven,
hij is braaf met het zadel en hoofdstel totdat je er opstapt.:S

hij gaat met 4 benen de lucht in en gooit je eraf!
ik heb 4 rugwervels gebroken 3 ribben een scheur in het borstbeen en een ingeklapte long.:(
nu heb ik hem weggebracht en ook degene die het zou proberen is eraf gevallenmet een ribben gebroken en een hand in het gips!

misschien is het wat voor deze show!

Is hij medisch ok?

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:54

ja we hebben hem helemaal na laten kijken,
en zelfs foto's laten maken.
alles is oke..