Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:04

smeetjoew schreef:
Maar hoe wil je ze dan terplekke afmaken? Als die beesten de eerste twee knollen hebben zien/horen doodschieten, dan is de hele groep helemaal van de rel. Dat gaat ook met gigantisch veel stress gepaard.

Leeuwen hebben in Afrika toch ook geen natuurlijke vijanden? Enkel dat ze sterven omdat ze te weinig voedsel hebben en/of andere roofdieren voedsel van hen afpakt.

Daar heb je dan ook weer een punt inderdaad :j

smeetjoew

Re: Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:09

Mja, met zo'n 5000 brumbies zullen ze niet zo snel honger lijden. :7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:25

ik hoop dat de volgende generatie mens beter weet om te gaan met natuur!
Zo hoe het nu gaat,gaat alles naar de kl*te!!!!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:47

NonaWen schreef:
Geef ze dan aan mensen die graag een paard willen >;) -O-

Het zijn wilde paarden... je stapt er niet zo op en rijdt er mee weg, of doet er een even een halster om, dat gaat allemaal niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:55

ALLE hengsten casteren en de veulenhengsten het jaar erop en je hebt een leuke kudde die vanzelf kleiner wordt..

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:59

je zou ze bijvoorbeeld ook naar andere resevaten in amerika of nederland kunnen sturen :P

of mensen die ze graag willen hebben ook al zijn ze wild.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:33

skyline schreef:
je zou ze bijvoorbeeld ook naar andere resevaten in amerika of nederland kunnen sturen :P

of mensen die ze graag willen hebben ook al zijn ze wild.

hahahaha ja óf we halen die zeurende bevolking naar Nederland, tis daar toch te droog voor die boeren :D Kunnen die paardjes mooi op brumbie eiland blijven :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:32

Dingo een wilde hond van australie, dat was toch ooit een natuurlijke vijand? die is zo zeldzaam geworden, ook al uitgeroeid door een mens.

Ja castreren die hengsten, dan lost de natuur het wel vanzelf op, doordat er wat minder gedekt worden en er minder veulen geboren worden en oude zwakkere paarden van ziekte en of ouderdom komt te overlijden, dan wordt dat al vanzelf minder.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:24

Zullen we dan maar gelijk de rest van de mensen ook maar afslachten die overlast bezorgen? Dit is mss wel heel erg overdreven,, maar kom op! Waar zijn de dierenrechten? :(

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:01

Amalarab schreef:
ALLE hengsten casteren en de veulenhengsten het jaar erop en je hebt een leuke kudde die vanzelf kleiner wordt..

En wie gaat die duizenden castraties betalen?

Lukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 02:12

Ik heb het topic even doorgelezen. Jammer ja dat ze van die 5000 paarden af moeten. Ik woon zelf in Western Australie en ga regelmatig naar de Kimberley. Bedenk wel even dat de Kimberley een erg groot ontoegankelijk gebied is (10x NL of zoiets), weinig infrastructuur heeft en 5 maanden per jaar is het te nat om overal te komen.
Opties uit het topic:
Castreren: Praktisch onhaalbaar! Hoe wil je in godsnaam ALLE hengsten castreren in zo'n groot gebied?! Afgezien van de kosten (een helicopter met een legertje DA's kost een paar centen) kan je NOOIT alle hengsten castreren. Mn vriend zit in de koeien en als je kijkt hoeveel "Mickey Bulls" er ieder jaar in de muster bijzitten (stieren die dus al jaren de muster hebben gemist en nog nooit gecastreerd zijn) en vaak zie je dan een kalfje dat overduidelijk niet de herd bull als papa heeft }:0. En koeienboeren doen het voor een living.
"De natuurlijke vijand"....:Het enige dier wat misschien s een keer een klein veulentje grijpt is een groepje dingo's maar die kunnen echt niet 5000 gezonde paarden te grazen nemen (Dingo's worden in sommige regios ook als pest gezien en moeten zelf dus oppassen niet afgeschoten te worden). En het introduceren van nieuwe dieren (predators) in Australie is geen optie. Paarden, kamelen, konijnen, katten, vos, kamelen, varkens en geiten zijn een bedreiging voor de local flora en fauna en worden door de overheid als pest gezien, allemaal door de Europeanen geintroduceerd. De grootste natuurlijke vijand is de droogte...en kan je vertellen dat afschieten vs een graatmager droog paard dan een erg diervriendelijke manier is.
Vangen en verkopen: Leuk voor mensen die daar hun geld aan willen uitgeven. Ken een aantal mensen die een brumbie hebben en zijn leuke paardjes. Maar ligt er helemaal aan wat je wil doen? Voor mustering of Polocross ja. Maar voor buitenritjes en ponyclub dan moet je er erg veel tijd insteken en denk dat mensen dan toch voor een (goedkoper) huis-tuin-en-keuken paard gaan.

Afschieten is denk ik echt de enige optie. Hoe hard het ook klinkt, die paarden zijn een pest en dan moet je geen verschil maken tussen konijnen of paarden. Alleen moet dat afschieten wel op een diervriendelijke manier gebeuren. Daar moet de overheid gewoon wat geld instoppen en goed getrainde mensen op af sturen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 03:29

goed gezegt lukie :) ben het helemaal met je eens...
even off topic, waar woon jij in WA?

Lukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 04:36

Hey! Wat leuk! Jij zit in Perth!
Zit 50 km ten Noorden van Geraldton (tussen Nabawa en Northampton)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:07

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:45

petitie ook ingevuld en verstuurd!

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:38

Wauw! Wat een prachtige paarden! <3
Ik hoop echt dat ze mogen blijven leven ;(

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:02

wellicht heeft iemand dit ook al gedaan maar heb een pb naar iedereen in mn hyves gestuurd met info over de brumby en link voor de petite en dit topic :o misschien een idee..

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:37

Wat vreselijk mocht dit gaat gebeuren zeg! |(

Hier ben ik het helemaal mee eens; "Deze dieren zijn geen ongedierte, maar echte wilde paarden, en het wordt tijd dat ze ook zo worden behandeld."

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:32

Nu ik het lees, van de bokker uit Australie, ben ik het wel eens met haar, de wilde katten en konijnen is er een pest en maken alles kapot daar, ook paarden en kamelen, het zijn er af en toe te veel. Afschieten is dan het beste als het maar op een diervriendelijk manier gebeurd, goede sterke geweren en goed getrainde jagers.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:54

vet stom arme dieren wat hebben ze gedaan |(

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:05

stel dat die paarden daar weg moeten ( heel ziellig en zonde echt niet normaal er zijn al zo weinig wilde paarden) waarom moeten ze dan meteen afgeslacht worden ? Verkoop ze dan nog op een veiling maar dood ze dan niet meteen. Maar toch de beste oplossing blijft vind ik een reservaat waar de dieren in rust kunnen leven zonder mensen die ze willen afschieten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:10

kodalover schreef:
stel dat die paarden daar weg moeten ( heel ziellig en zonde echt niet normaal er zijn al zo weinig wilde paarden) waarom moeten ze dan meteen afgeslacht worden ? Verkoop ze dan nog op een veiling maar dood ze dan niet meteen. Maar toch de beste oplossing blijft vind ik een reservaat waar de dieren in rust kunnen leven zonder mensen die ze willen afschieten.

Hoe zou jij dat dan voor je zien op een veiling?

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:12

Pff verschrikkelijk :(.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:14

xx_Kelly_xx schreef:
kodalover schreef:

Hoe zou jij dat dan voor je zien op een veiling?

weet ik niet het was een voorbeeld ik probeer alleen te zeggen laat ze leven probeer een oplossing te verzinnen dan ze dood te schieten of naar de slacht te brengen als ze daar echt weg moeten. Er zijn ook andere oplossingen voor die paarden dan de dood. Ze gaven al aan dat 2 paarden het goed deden in de sport het zijn pracht beesten dus probeer er wat mee te doen als ze daar echt weg moeten.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:47

Amalarab schreef:

Vind ik een erg goeie!
Ze moeten ze toch soeieso vangen, als ze ze nou slachten of castreren!
Maar zou hebben wel beide partijen hun zin!
De kudde kan zich haast niet meer uitbreiden.. en ze leefden nog lang en gelukkig :j