Amerigo, het paard van Sinterklaas, is overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas, is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:48

Hahaha ja inderdaad! :)

En dat dit paard als enige risicoloos in een volle Ahoy staat zegt al genoeg lijkt me.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:38

mucho schreef:
Het paard dat altijd bij de intocht op tv is, is niet deze Amerigo...
Dat is een ruin. Bericht klopt dus niet helemaal.

Klopt! En dát is de échte Amerigo. Hij heet zelfs zo op zijn papieren.
Dus als hij het haalt wordt sinterklaas gewoon door de echte Amerigo ingehaald dit jaar.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:55

Inmiddels heeft Ko van Dijk hier een nieuw verhaal bijgeschreven.....

http://www.kovandijkvertelt.nl/2010/05/ ... %E2%80%9D/

Zal het verhaal hier ook nog even kopiëren, is wel leuk.

De “echte” Amerigo is nog “springlevend”

Het is bijna zomer en we zitten op mijn weblog weer helemaal in de Sinterklaas. Heeft dat met de koude van de afgelopen weken te maken? Neen, maar wel met de inmiddels paar honderd paardenliefhebbers die sinds mijn aandacht voor de uitzending van Alberto Stegeman mijn weblog hebben gevonden.

Na aanleiding van het verhaal over de dood van het paard van Sinterklaas kreeg ik een mail van Pieter Wiersinga. Pieter is de beheerder en verzorger van Amerigo “het” paard van de “echte” Sinterklaas. Heb ik mijn lezers met een kluitje in het spreekwoordelijke riet gestuurd? Neen, om de dooie donder niet. Helaas is het paard van Sinterklaas wel degelijk overleden. Maar, zoals ik in mijn vorige stuk schreef, er zijn twee Amerigo’s en feitelijk ook twee Sinterklazen. Hoe zit dat?

Pieter Wiersinga was commandant van de bereden Politie toen hem was opgevallen dat de NPS tijdens de intocht van Sinterklaas het bestijgen van het paard de kijker niet liet zien. Pieter is een paardenkenner en ruiter in hard en nieren die als geen ander weet aan welke gevaren zowel ruiter als publiek bloot staan als een paard door de drukte om hem heen in paniek raakt. Het bestijgen en afdalen van het paard zijn de meest kritieke momenten. Hij vermoedde dat Sinterklaas (Bram van der Vlugt) moeite had het paard in bedwang te houden. Dat “gestuntel” van Bram werd daarom de kijker onthouden. Vreemd, want Bram is een ervaren ruiter.

Pieter nam contact op met de NPS en vroeg of het paard van Sinterklaas bij elke intocht dezelfde was. Paarden hebben een goed geheugen. Eenmaal aan hun berijder gewend vormen mens en dier een eenheid. Bij Bram zag een insider als Piet dat dit niet het geval was. De productieleiding van de NPS had daar nooit zo over nagedacht. Bram kreeg bij iedere intocht een ander paard dat geleverd werd door de plaatselijke organisatoren die bij de intocht betrokken waren. Pieter wees de NPS erop dat dit zowel voor Bram als voor het publiek een onwenselijke situatie was en niet zonder gevaar. Maar Piet kwam ook met de oplossing: hij wilde zijn eigen dienstpaard plus vakkundige begeleiding ter beschikking stellen. Geheel kosteloos want Pieter en het paard zijn (tot op heden) in dienst van de politie.

De NPS vond dit een goed voorstel. Bram kwam bij Pieter om zijn nieuwe paard te leren kennen. Dat klikte onmiddellijk. “Hoe heet het paard”’vroeg Bram. “Amerigo”, zei Pieter. “Dan houden we dat zo en heet het paard van Sinterklaas Amerigo.” Het eerste optreden van Amerigo was de intocht in Elburg 1990. Alles verliep uitstekend en na afloop werd er met de NPS een langdurig overeenkomt voor Amerigo gesloten. Maar ook met de begeleiders van Amerigo: de politiemensen Pieter Wiersinga, Rinus Jeremiasse en paardenverzorger Herm Hillegie. Dit drietal verkleed als zwarte piet is altijd naast Amerigo aanwezig.

Sinterklaas kreeg het tijdens de Sinterklaasperiode steeds drukker met televisieoptredens. De publieke en commerciële omroepen hadden met elkaar afgesproken dat er maar één Sinterklaas zou zijn en dat was Bram van der Vlugt. En Bram bedong op zijn beurt dat hij maar op één paard zou rijden en dat was de echte Amerigo. Voor Pieter, Herm en Rinus geen probleem, Hun bazen hadden er ook geen moeite mee tot er een nieuwe politiechef kwam. Een vrouw nota bene maar die weinig met kinderen en de sinterklaasviering had. Het contract met de NPS zou worden nageleefd alleen alle andere activiteiten werden verboden. Pieter zocht naar een oplossing. Hij kende Joop en Els en wist dat zij een bijzondere witte merrie hadden die al eens televisie had gedaan. Dit was dus Choice.

Op wat kleine verschillen na, die alleen ingewijden opvallen (stand van de oren), leken Choice en Amerigo als twee druppels water op elkaar. Bram kreeg volop de gelegenheid om Choice te leren kennen. Ook tussen Bram en Choice klikte het direct. En zo kreeg de echte Amerigo Choice als haar standin voor alle commerciële optredens. De politiechef bleef niet lang. Ondertussen maakte Pieter promotie en kreeg hij binnen het korps een andere baan. Zijn dienstpaard Amerigo mocht hij houden. Formeel geniet Amerigo van een politiepensioen. Dat brak de weg open om Amerigo weer in te zetten voor meer activiteiten dan alleen de intocht van Sinterklaas. Joop en Pieter gaan uitstekend met elkaar om. De Sinterklaasklussen werden onderling verdeeld waarbij Pieter Joop zoveel mogelijk de klussen toeschoof die geld opleveren. Joop moet immers van de stalhouderij leven. Pieter heeft zijn politiebaan.

Het klopt dus dat we Choice in haar rol van Amerigo de afgelopen jaren bijna evenveel op televisie hebben gezien (ook in andere producties dan Sinterklaas) dan de echte nog levende Amerigo. Die staat bij Pieter thuis en is slechts bij hoge uitzondering voor het publiek toegankelijk. De Amerigo van Joop en Els was dat wel want die stond op hun manege. Dagelijks kwamen de kinderen hem aaien.

Sinterklaas Bram van der Vlugt reed op beide paarden. Sinterklaas Fred Butter alleen op Choice, de Amerigo van Joop en Els. Maar bij belangrijke gebeurtenissen rijdt Bram uitsluitend op de echte Amerigo. Pieter: “En helaas pindakaas voor alle beunklazen, voor ons, Piet Piet en Piet Herm is er nu al 20 jaar maar één Klaas ondanks dat hij meende in Egypte gebruik te moeten maken van een Kameligo en dat houden we zo.”

De echte Amerigo is in 1982 geboren en dus nog twee jaar ouder dan de Amerigo (Choice) die vorige week overleden is. Natuurlijk roept haar ouderdom de vraag op hoe lang zij dit nog kan volhouden. Pieter hoopt dat paard en Sinterklaas gelijktijdig afscheid kunnen nemen want ook Bram is niet de jongste meer. Een opvolger voor zijn Amerigo zit er niet meer in. “Als Bram stopt, dan stop ik ook”, zegt Pieter. “Want denk je eens in: twintig jaar altijd na afloop warme chocolademelk en snert met roggebrood. Bij alle andere producties hebben we pas echt leren koffie drinken. Heel veel televisiemeisjes en televisiejongens hebben uiterst serieuze baantjes, met veel overleg, wachten, wachten en nog eens wachten. Heel veel opnames voor slechts een paar seconden. Wij weten inmiddels waarom tv en film zo vreselijk kostbaar is.”

Samengevat: mijn onderschrift bij de foto van de vorige column was dus onjuist. De echte Amerigo is van Pieter. De Amerigo (Choice) die overleden is was haar vaste standin. Bij deze is dat rechtgezet.

Aldus KovanDijk vertelt... een directe link naar zijn weblog, waar jullie ook de foto's kunnen zien:
http://www.kovandijkvertelt.nl/2010/05/ ... %E2%80%9D/

Groetjes!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:18

Of het nou wel of niet het paard van Sinterklaas was, ik vind het verdrietig. Als ik bij Any Dale start scharrelde dat lieve paard er altijd lekker rond. Echt heel jammer dat ze er niet meer is en sterkte voor Joop en Els!

EDIT: Wel een prachtig verhaal trouwens~!
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 02-06-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:24

Inderdaad, echt triestig!

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:26

Onze lieve Choice, altijd zo je best gedaan, altijd lief, maar je was op, tot t laatste heb je je best gedaan, altijd vol vertrouwen je ding gedaan, altijd lief voor de kindjes geweest. We zijn trots op je! maar we zullen je missen, als je weer eens de voerbak van een ander leeg eet, als je weer eens de brandslang open hebt gemaakt of als je weer eens, zoals hierboven al stond, de voercillo hebt geopend! }:0 allemaal dingen, die laten zien hoe jij was! De lege plek in de stal, waar jij altijd stond bij je vriendjes, zal nooit meer t zelfde zijn.. nooit meer zoals het was, toen jij nog bij ons was!

Vaak genoeg heb ik samen met jou 5 december door mogen brengen, samen met jou door die mensen menigte heen. Ja jij gaf mij wel het vertrouwen dat het goed was, ookal twijfelde ik wel eens of we er door konden.. Maar nee, voor ik daar over kon denken, was jij er bij wijze al voorbij! Het kon voor jou niet gek genoeg, hoe meer mensen, hoe leuker leek het wel, en niets was minder waar! na zo'n dag, van intocht naar intocht, waren we altijd heel trots op jou, en terecht!

Op zoek naar een ander zal moeilijk worden, want niet een, zo braaf, lief, eerlijk, maar vooral zo vol vertrouwen en zelfverzekerd als jij, is der niet 1 !

We missen je! Y;(

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:25

wij zijn er een paar jaar geleden nog wezen kijken.
een lief en mooi paard.
een heel verlies.
het lijkt me niet makkelijk een geschikte vervanger te vinden

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:10

Het is idd verdrietig.

Het paard wat vorig jaar in Schiedam meeliep bij de intocht van Sinterklaas op tv ken ik persoonlijk. Dat paard liep vorig jaar in Schiedam voor het eerst mee in de intocht op tv (had al wel veel ervaring met andere sint intochten.) Ik ken dat paard goed want ik heb het bijgereden. Ook een schat van een 'stand in' Americo overigens ;-).

Wat niet wegneemt dat het jammer is van dit paard.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:51

Hoe moet dat nou in Harderwijk eind dit jaar? |(

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:06

Erg verdrietig

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:34

HorseyDude schreef:
Hoe moet dat nou in Harderwijk eind dit jaar? |(

Als je even goed gelezen hebt kom je er achter dt de echte nog springlevend is

Jilllinden88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 06:45

Gelukkig is het toch goed gekomen en heeft mijn paard de shows vanaf 2009 over genomen!
Eerst in de jaarbeurs omdat het paard van Pieter niet op 2 plaatsen tegelijk kon zijn en vanaf 2010 elk jaar de merrie Flame op de buis!
Dus de hele verhaal lijn klopt voor geen meter bij die lui..
Flame is inmiddels 28 jaar en nog in topvorm!
Ook afgelopen Sinterklaas heeft zij de 3 shows gelopen zonder moeite en wij zijn alweer met de aankomende Sinterklaas bezig!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:11

Jilllinden88 schreef:
Gelukkig is het toch goed gekomen en heeft mijn paard de shows vanaf 2009 over genomen!
Eerst in de jaarbeurs omdat het paard van Pieter niet op 2 plaatsen tegelijk kon zijn en vanaf 2010 elk jaar de merrie Flame op de buis!
Dus de hele verhaal lijn klopt voor geen meter bij die lui..
Flame is inmiddels 28 jaar en nog in topvorm!
Ook afgelopen Sinterklaas heeft zij de 3 shows gelopen zonder moeite en wij zijn alweer met de aankomende Sinterklaas bezig!

Hoe zijn ze bij jou paard gekomen? ben wel benieuwd? :)

ponymeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:15

het paard van mijn oom is ook al lange tijd 'amerigo ' helaas vorigeweek overleden :(

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:06

pff toppic van 4 jaar oud over sinterklaas in het voorjaar omhoog halen