Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:46

jessica92 schreef:
FrannieTJE schreef:
dat dacht ik ook gelijk, hoe is dat niveau, maar wel eens dat we niet weten wat de paarden hebben gedaan.
maar ik vraag me wel af welk paard schrikt er van een overstekende ree?? zelfs mijn halfblinde schrikt daar nog niet eens van in het bos, waar je ze nooit ziet aankomen. op de hei zie je ze vaak al van een grote afstand..

en nog iets jezelf eraf laten vallen is ook levensgevaarlijk, ik had er wel geprobeert op te blijven zitten, dan had je nog kunnen proberen de rest te stoppen..

:n Je kent deze paarden niet, veel van de paarden op deze manege zijn nou niet bepaald het standaard slome-manege-knol type.
Vooral niet in zo'n groep waarin ze elkaar zitten gek te maken, als een schrikt, schrikken ze allemaal, hou dat maar eens tegen.

wij komen ook soms wild tegen in het bos, maar ons paarden kijken der niet eens op of om naar, weetwel, tzijn gewoon dieren e,
in limburg waren we door n bos aan galoperen en dan hoorden en zagen we ineens herten die op de vlucht sloegen,
wel de onze bleven even braaf als we bezig waren hoor...
en manege paarden zijn over algemeen wel braver en slomer dan eigenaarspaarden!!!

ik zou niet eraf springen maar trachten te redden wa dr te redden valt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:51

2heavenly

Sorry dat ik het zeg, maar jij hebt zo wel makkelijk praten. Nu hang je de heldin uit,
maar je hebt géén idee hoe je zou reageren als je zélf in die situatie zou belanden..

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:55

Rosje_M2 schreef:
2heavenly

Sorry dat ik het zeg, maar jij hebt zo wel makkelijk praten. Nu hang je de heldin uit,
maar je hebt géén idee hoe je zou reageren als je zélf in die situatie zou belanden..

ik zou NIET afspringen
misschien dat ik zou vallen,
maar springen NIET

en het is zo dat onze paarden niet panikeren van een dier te zien...
en ik ben geen heldin, ik zeg gewoon zoals het is

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:04

Paarden zijn heel erg goed in elkaar reacties te versterken.
Voorbeeld: ik reed op een doodbrave merrie die nergens van op kijkt in de buitenbak samen met iemand anders van stal. We reden naast elkaar omdat we aan het uitstappen waren. Op een gegeven moment klap ik heel heel zachtjes met mijn kauwgom. Mijn paard draait haar oren naar mij toe. Het andere paard gooit als reactie op haar zijn hoofd omhoog. Mijn paard springt daarop naar links en het andere paard naar rechts. Gevolg: ze gaan er beiden vandoor. Om niets. :')

Paarden kunnen elkaar reacties heel erg versterken terwijl ze zelf niet eens door hebben waarom eigenlijk. Een soort massahysterie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:08

2heavenly schreef:
wij komen ook soms wild tegen in het bos, maar ons paarden kijken der niet eens op of om naar, weetwel, tzijn gewoon dieren e,
in limburg waren we door n bos aan galoperen en dan hoorden en zagen we ineens herten die op de vlucht sloegen,
wel de onze bleven even braaf als we bezig waren hoor...
en manege paarden zijn over algemeen wel braver en slomer dan eigenaarspaarden!!!

ik zou niet eraf springen maar trachten te redden wa dr te redden valt

Je hebt geen idee waar je over praat.
Deze manege ligt midden in het bos aan de veluwezoom. De paarden staan in kuddes buiten en zijn niet de standaard slome magegepaarden De paarden gaan heel vaak op buitenrit en kennen de bos en heide daar. Ze hebben echt wel vaker een hert gezien.
De ruiters waren gevorderd, één van de ruiters was nota bene de manege-eigenaar, tevens mijn oude instructrice. Die rijdt al langer dan jij op deze wereld bent. Zij is in het ziekenhuis belandt..

Dat deze paarden zo erg geschrokken zijn en ook nog eens de weg op zijn gehold en niet naar huis, is echt heel uitzonderlijk. Het zal een hele nare samenloop van omstandigheden zijn geweest dat het zo gelopen is. Helaas kan het dus altijd gebeuren...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:16

2heavenly schreef:
Rosje_M2 schreef:
2heavenly

ik zou NIET afspringen
misschien dat ik zou vallen,
maar springen NIET

en het is zo dat onze paarden niet panikeren van een dier te zien...
en ik ben geen heldin, ik zeg gewoon zoals het is

Voor jou is het misschien zo, maar voor hun niet. Stop gewoon met vergelijken, er is nu toch niets meer aan te veranderen en dat is al erg genoeg. :n

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:22

Wat een ontzettend vervelend ongeluk en spijtig dat het zo voor een van de paarden heeft moeten aflopen. Ik hoop dat de ruiters spoedig herstellen en de schrik een beetje ten boven kunnen komen.

Verder vind ik het echt misselijkmakend dat er over het niveau van de ruiters word gespeculeerd :n . Dit heeft niks met het niveau te maken maar met een groep paarden die elkaars paniek alleen maar hebben lopen versterken. Het is zo makkelijk om te oordelen maar het blijft gewoon een feit dat niemand dit van te voren kan aan zien komen en niemand weet hoe hij of zij in die situatie zal reageren.

Is er inmiddels al wat meer bekend over de ruiters die in het ziekenhuis liggen?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:25

Paarden blijven vluchtdieren en zeg nooit nooit!
Mijn fjord, die behoorlijk nuchter is, is vanochtend ook geschrokken van een koppel ganzen die in een keer uit het gras wegvlogen. Kan je niks aan doen, kan bij ieder paard gebeuren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:04

Het is een behoorlijk eind voor die paarden om terug naar landgoed Quadenoord te lopen. En in echte blinde paniek rennen ze de richting op waar hun neus naartoe staat. De paniek zal alleen maar hebben toegenomen toen ze op de weg terecht zijn gekomen.

Het is idd een drukke weg met veel verkeer. Het 1e stuk loopt door het bos met weinig (drukke) op -en afritten maar als ze bij Pinoccio gevangen zijn, hebben ze een zeer groot kruispunt over moeten steken waar idd de A50 en A12 op uit komen en waar verkeerslichten staan.

Ik heb twee jaar geleden een paard van de Amsterdamseweg geplukt die zonder ruiter of optoming tegen het verkeer in liep, die was geschrokken en uit de wei gesprongen :+ .

Ik ga niet in op sommige reacties maar een beetje respect is wel op z´n plaats denk ik zo...

Super trouwens dat een ´voorbijganger´zijn trailer beschikbaar heeft gesteld. Vreselijk natuurlijk dat het niet heeft mogen baten.

Sterkte voor alle betrokkenen :(:).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:06

Het "cowboy-gevoel" neemt bij sommige bokkers duidelijk een loopje ...... Het gaat in het èchie er iets anders aan toe als in de film dames :D ;)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:55

wat erg dat dit gebeurt is.. om in te gaan op het niveau van de ruiters gaat wel erg ver hoor!!

Iris82 schreef:
Paarden zijn heel erg goed in elkaar reacties te versterken.
Voorbeeld: ik reed op een doodbrave merrie die nergens van op kijkt in de buitenbak samen met iemand anders van stal. We reden naast elkaar omdat we aan het uitstappen waren. Op een gegeven moment klap ik heel heel zachtjes met mijn kauwgom. Mijn paard draait haar oren naar mij toe. Het andere paard gooit als reactie op haar zijn hoofd omhoog. Mijn paard springt daarop naar links en het andere paard naar rechts. Gevolg: ze gaan er beiden vandoor. Om niets. :')

Paarden kunnen elkaar reacties heel erg versterken terwijl ze zelf niet eens door hebben waarom eigenlijk. Een soort massahysterie.

hier ben ik het helemaal mee eens!!, want zo gaat dat gewoon, en kijk eens naar de mensen.. wij zijn ook kudde dieren, denk maar even terug aan dodenherdenking, der is een man die gaat schreeuwen... 1 iemand roept BOM en heel de dam was in 1 klap leeg, zo gaat dat met die paarden ook, verschrikkelijk dat 1 paard ook nog eens moest worden ingeslapen!!

_Blacky_

Re: Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:40

Hellaas net vernomen(weet dit niet 100% betrouwbaar, maar lees op de hyves ook al zulke berichten) inmiddels is een 2e paard ingeslapen, na dit vreselijke ongeluk.

Lieve jappeloupe, k zal je missen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:19

Ja??? Jappeloupe komt me wel bekend voor qua naam. Heh gadsie zeg. Toch ook nog meer geblesseerd dan in 1e instantie gedacht werd??

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:30

ik heb dit via een vriendin gehoord die ook op die manege rijd.
Hij stond niet meer op in de wei had ze het over :(
en toen die op stal stond bleek dat ie een verstopping had in de darmen :(

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:55

Heeft dat hier wel iets mee te maken dan?

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:10

Hij schijnt er wel bij geweest te zijn.
Misschien door stress een verstopping opgelopen?
Ik heb dit ook alleen gehoord, en op de hyves van de manege staat ook RIP jappeloupe