Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:38

smeetjoew schreef:
Er is altijd met EV's gefokt om onze oorspronkelijke landpaarden (Gelders en groningers) wat edeler te maken. Daarom zit er zoveel EV in de stambomen van onze huidige warmbloeden.

Dat is niet juist hoor. Je moet telkens nieuw bloed bijvoegen. Hoe verder de EV naar achter in de pedigree verdwijnt hoe minder invloed en nood aan bloed. Nederland investeert niet in volbloed, Duitsland wel. Daar weten ze welke volbloeden nuttig zijn voor de warmbloedfokkerij.

KarinvdM

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:50

Hier zijn er ook mensen die zeg er sterk voor maken, zoals Jan Greve, maar lang niet iedereen durft het aan, juist omdat het langere termijn fokkerij is. Het directe resultaat is niet commercieel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:53

smeetjoew schreef:
Dat is wat... nu eerst een dier fokken dat verkeerd in elkaar zit en dan roepen: "het is nieuw bloed, dus later goed".

En weer een uitspraak waaruit blijkt dat je 't niet snapt.

Snap je uberhaupt wel wat van fokken aangezien je denkt dat dit paard verkeerd in elkaar zal zitten? Zo raar is het niet om een AV met een warmbloed te kruisen hoor.

't Is niet dat je een Akhal-Teke met een Shetlander kruist ofzo...
Dan kun je je zorgen maken dat het veulen niet goed in elkaar zal zitten of zeggen dat je er net zo goed een Tinker op kunt zetten, bij zo'n combi zou dat idd waar zijn maar hier... Je snapt het echt niet :n

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:48

Laat maar, jij begrijpt mij niet.
Nog een laatste vraag: heb jij nakomelingen van deze hengst gezien icm een rijpaard?? Dan ben ik benieuwd of jij weet wat hij doorgeeft.

Ik zeg namelijk ook helemaal niet dat het verkeerd in elkaar zit. Maar dat weet je dus niet. Als hij de goede dingen doorgeeft, dan kan het gerust een leuk veulentje zijn(met de kanttekening dat ik zijn goede eigenschappen niet van groot belang acht). Maar als hij z'n achterbenen doorgeeft (bijvoorbeeld) dan vind ik dat een groot minpunt.

Maargoed. Ik stop met deze discussie.
Vind het een beetje vervelend dat je iedere keer met dezelfde opmerking komt Annelies. Beetje een vervelende opmerking. Doe ik ook niet naar jou als ik 't niet met je eens ben. Jij leest immers niet goed wat ik zeg en als ik dat nader verklaar trek je je eigen conclusies eruit en vertel je over mijn posts onwaarheden. Ik heb die dingen niet in dat verband gezegd zoals jij het nu herhaalt. Ben 't een beetje zat alles 30x te moeten herhalen, omdat mensen niet goed lezen/niet goed wíllen lezen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:05

smeetjoew schreef:
Veerenashley: ik denk niet dat goede fokproducten van deze merrie bij amateurruiters zullen eindigen. Dit was bij Poetin en de ggk hengsten ook niet het geval. ;) Bij een gemiddelde merrie wel, maar niet bij Poesie. Daarnaast vind ik de sportcarriere van Poesie niet zo van belang, aangezien de grote foktechnische waarde heeft, aangezien ze schijnbaar goede eigenschappen doorgeeft (en van vaders kant ook) in de veulens.

Ik begrijp de eerste zin van deze opmerking even niet; wat bedoel je precies?

Blijkbaar vind je een sportcarrière bij andere paarden (dan Poesie) wel van belang, want je maakt je zorgen dat het veulen uit de combinatie Orlow (want die is in jouw ogen géén goed sportpaard, gok ik zo) maal Poesie niet kan voldoen aan de verwachtingen van een sportpaard - dit lijkt mij wat onlogisch. Nogmaals: een goed fokpaard hoeft helemaal geen goed sportpaard te zijn. Denk bv. aan een fokmerrie die vaak wat klassieker van type (d.w.z. wat meer massa en sterker fundament -beide praktisch tijdens de dracht) is dan het moderne dressuurpaard, dat vaak een EINDproduct is.

Vóórdat de fokkwaliteiten van een paard te zien zijn, moet hij of zij eerst een aantal nakomelingen hebben voortgebracht - pas op grond daarvan kun je zeggen of de hengst dan wel merrie aan je verwachtingen voldoet. Natuurlijk maak je een selectie vooraf op grond van een heleboel criteria, maar je weet pas wat voor goeds/slechts een paard doorgeeft als je nakomelingen ziet - en nogmaals: wij weten niet op grond waarvan Orlow is goedgekeurd bij (als ik me niet vergis) maar liefst 3 Duitse warmbloed-stamboeken, maar reken maar dat er over die goedkeuring goed is nagedacht door mensen die echt wel een goede kijk hebben op paarden (het lijkt me eigenlijk zelfs wat arrogant om te menen dat wij die het betreffende paard niet eens kennen, een betere kijk op hem hebben dan de keuringscommisies in kwestie).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:21

Zannekin schreef:
smeetjoew schreef:
Er is altijd met EV's gefokt om onze oorspronkelijke landpaarden (Gelders en groningers) wat edeler te maken. Daarom zit er zoveel EV in de stambomen van onze huidige warmbloeden.

Dat is niet juist hoor. Je moet telkens nieuw bloed bijvoegen. Hoe verder de EV naar achter in de pedigree verdwijnt hoe minder invloed en nood aan bloed. Nederland investeert niet in volbloed, Duitsland wel. Daar weten ze welke volbloeden nuttig zijn voor de warmbloedfokkerij.

Daarbij heeft de Arabier veel bijgedragen aan de warmbloed zoals die nu is.
Er zijn Arabieren rechtstreeks op warmbloeden gezet.
Maar weet iemand ook hoe de EV ontstaan is??
Juist ja, door de Arabier!

Niemand kan hier vertellen waarom ze deze keuze maken, en misschien hebben de fokkers er wel een heel goede reden voor. Daar kan niemand hier over oordelen. Ben wel benieuwd naar de mening van de fokkers :j

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:00

Ben bang dat de fokkers niet op bokt zitten....... :+

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:31

De arabier zit in veel lijnen, maar wel de oudere types arabieren, die hadden een betere kont, en waren totaal anders gebouwd.
Ik heb deze hengst gezien en hij is werkelijk heel rijtypisch, ideaal om bloed toe te voegen. Ze gebruiken hem gewoon als alternatief voor EV. In Dtsl wordt het gebruik van volbloed gepromoot. Op HK is er vaak een speciale prijs voor de hengst (gekeurd) met het meeste bloed.