AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:32

Dat bedoel ik vonnie.... ieder verhaal heeft 2 kanten....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:34

ik snap dat ze daar niet voor niets zijn er zal best wat spelen,waar ik meer mee zit is dat ik hiet de meeste dieren niet heel slecht vind,en dat zie je soms wel ergens anders erger,waarin zit dan het verschil dat er hier direkt aktie wordt ondernomen tot in beslagname en elders de boel maar aansleept en er pas wat gebeurd tot er dooien in de wei liggen,of zelfs dan nog niet? kan iemand dat uitleggen? want ik snap t niet

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:36

Omdat er hier gewoon eerder meldingen zijn geweest en bedrijf daardoor in de kijker stond misschien?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:38

Ik vind de meeste paarden (te) mager maar niet erg genoeg om in beslag te nemen.

Maar toch zou ik niet willen dat mijn paarden er zo bij liepen :o de vergelijking met een stal vind ik weer zo'n dooddoender. Net of als paarden buiten staan alles maar gerechtvaardigd is, ook als ze niet genoeg eten en drinken krijgen!
Als deze meneer zo goed voor zijn paarden zou zorgen als hij zegt dan werden ze echt niet in beslag genomen. Zoveel (jonge) paarden op zo'n klein paddockje is echt niet paardvriendelijk en aangezien de botten er bij een aantal flink uitsteken zullen de meesten niet al te veel te eten krijgen.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:38

Deze paarden lopen zowiezo in de picture (recht voor een winkel waar ze paardenspullen verkopen) aan een doorgaande weg! Waarschijnlijk (maar dat is speculatie van mij) is er dan al heel veel geklaagd of over meer dingen (niet gerelateerd aan deze paarden maar wel van dezelfde eigenaar)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:42

We kunnen er totaal niet over oordelen want op het filmpje kun je de 19 in beslag genomen paarden helemaal niet zien. Die staan op dat stukje daar voor die vrachtwagen als ik het goed begrijp.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:43

Moet zeggen: vind ze er zeker niet heel slecht uit zien zo op het filmpje.
Heb jonge paarden sowieso liever wat schraal staan.
Daarbij als 2 da's bevestigen dat ze niet in erbarmelijke staat zijn zal het vast wel mee vallen lijkt mij zo...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:56

ik heb liever mijn paarden zo dan 23 uur per dag op stal!
gelukkig heb ik geen van beide optie's maar moest ik kiezen dan ga ik voor deze optie!

Rambo je spreekt je zelf wel wat tegen hoor, denk hier aan voordat je wat plaatst.

kortom ik vind de paarden er niet zo slecht uitzien punt.
heb ze vele malen slechter gezien en ook beter maar vind dit niet iets om in beslag te nemen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:04

Ja, eigenlijk moet de AID een mannetje op de hoek bij iedere paardenwei neerzetten. Regelmatig enquetes in de buurt houden en precies de uren en dagen bij houden dat een paard niets te drinken heeft of te eten heeft.

Dan moet men een poll houden op bokt en nèt voor de paarden de laatste adem uitblazen een youtube filmpje plaatsen op bokt en dan de vrachtwagen ervoor.....

En weet je, dan nòg zullen enkelen de noodzaak in twijfel trekken....

Hier zal ongetwijfeld een rechter uitspraak gaan doen. En die wens ik veel wijsheid toe....

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:02

Ik vind het goed dat er wat aan gedaan wordt.
Of dit geval echt zo ernstig is weet ik niet, maar paarden hebben nu eenmaal basis behoeftes en als daarin tekort wordt gedaan...
Ja dan moet de AID ingrijpen.

Ik ken meerdere gevallen die vele malen ernstiger waren en daar werd niet ingegrepen.
Dan wordt de AID weer verweten dat ze niet of telaat ingrijpen (het is ook nooit goed).

In dit geval is het zo dat deze man de tijd heeft gekregen om veranderingen aan te brengen, dat is niet gebeurd dus logisch dat de AID dan ingrijpt toch?!

Ik vind dit een goed signaal, als je niet goed voor je dieren zorgt, dan heb je een probleem!

In het brabants dagblad van vanmorgen stond dat de dierenarts vertelde dat het inladen van deze paarden ze meer stress bezorgt dan de omstandigheden waar de paarden in moesten leven.
Ik ben het daar niet mee eens.
Naar mijn mening is het behoorlijk stressvol voor paarden als ze honger hebben, vooral voor de laagste in rang omdat deze paarden zoiezo als laatste aan de beurd zijn met eten.
Deze paarden hebben honger en worden weggejaagd door de hoogste in rang (ookal liggen er meerdere plekken met voer).
Oke dat is in het wild misschien ook, maar daar kunnen ze weglopen. In een te kleine wei op paddock kan dit dus niet!
Daarbij is het ook behoorlijk stresvol als ze onvoldoende bewegingsruimte hebben met alle gevolgen van dien.
Daar is een uurtje laadtijd niets bij lijkt mij!

Verder over het woord sportpaarden....
Ik denk dat ze de term sportgefokte paarden bedoelen.
Sportpaarden dienen in goede conditie te verkeren omdat ze dagelijks/ wekelijks prestaties moeten leveren.
Daarbij denk ik dat de waarde van 19 paarden en ruim 100.000 (brabants dagblad)een beetje overtrokken is.
Tenminste ik geeft voor een schraal/ mager paard geen ruim 5000,- Ervan uitgaande dat dit geen sportpaarden zijn maar paarden uit de opfok die ook nog eens ''groen'' zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:18

Vind het wel bijzonder dat deze paarden zomaar in beslag genomen kunnen worden en er in "den Haag" een jarenlange strijd gevoerd moet worden en men dan niks kan doen. Mijn paard is ook altijd schraal denk dat ik er maar een zomerdekentje op hou want anders nemen ze hem nog mee ;)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:22

Nicjuh_ schreef:
ondervoed... er tegenover zit een diervoeder bedrijf..

Dat zegt niet dat er ook voer gehaald werd! ken iemand die daar werkt en volgens mij werd er nooit voer voor die dieren gehaald.

Hoe ik het heb gehoor van mensen die het met die paarden een beetje bij hebben gehouden hadden ze inderdaad nooit water, stonden ze de hele winter in de slijk en moeten ze het (ook in die strenge winter) alleen met een beetje kuilgras doen. Dat vind ik te weinig hoor!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:32

JJane schreef:
Vind het wel bijzonder dat deze paarden zomaar in beslag genomen kunnen worden en er in "den Haag" een jarenlange strijd gevoerd moet worden en men dan niks kan doen. Mijn paard is ook altijd schraal denk dat ik er maar een zomerdekentje op hou want anders nemen ze hem nog mee ;)

Zomaar is het ook niet!

Deze man heeft meerdere waarschuwingen gehad.
Zijn paarden hadden te weinig te eten, te weinig ruimte, geen droge plaats om te liggen e.d
De 3 genoemde punten zijn basisbehoeftes van een paard!
Dus heel iets anders dan een paard waar het verder niets aan ontbreekt maar iets schraal is!
Ik neem aan dat jij je paard naar behoren voert en dat hij van nature/ of door andere omstandigheden iets wat schraal is?

Nogmaals ik vind het een goed signaal, er wordt vaak te lang gewacht totdat er echt iets aan gedaaan wordt!
En gaan er dan paarden dood op zo'n bedrijf, dan staat heel bokt op zijn kop omdat ze niet snappen dat er niet eerder iets aan is gedaan!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:45

19 paarden houden in een ruimte niet groter dan een bak, tot hun enkels in de blub is schandalig. Ras, leeftijd of waar ze voor bedoeld zijn is dan helemaal niet van belang. Als 'paardenfokker' moet je dat toch weten?!
Zoek een andere locatie voor ze met meer gras. Neem veel minder paarden. En als dat allemaal niet kan ga dan op een andere manier geld verdienen in plaats deze beesten het leven zuur te maken.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:50

ik vraag mij altijd af waar deze paarden dan naar toe worden gebracht en of ze dan een beter leven krijgen...als ze weer naar een andere handelaar gebracht worden en de hele dag in een hok opgesloten worden weet ik het ook niet..een verhaal heeft altijd 2 kanten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:56

EL4a1990 schreef:
Nicjuh_ schreef:
ondervoed... er tegenover zit een diervoeder bedrijf..

Dat zegt niet dat er ook voer gehaald werd! ken iemand die daar werkt en volgens mij werd er nooit voer voor die dieren gehaald.

Hoe ik het heb gehoor van mensen die het met die paarden een beetje bij hebben gehouden hadden ze inderdaad nooit water, stonden ze de hele winter in de slijk en moeten ze het (ook in die strenge winter) alleen met een beetje kuilgras doen. Dat vind ik te weinig hoor!

misschien werd er voer bij een andere zaak gekocht?

bij mij in de buurt zijn 6 zaken waar je voer kunt kopen,en wij halen het ook maar bij 1 en die zit ook het verste weg :+

en in deze natte winter stonden ook de paarden bij ons op stal in de natte paddock en kregen ze buiten geen eten.

je bent er niet bij geweest of heb 24 uur staan kijken wat ze te eten en te drinken kregen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:04

Als dat sportpaarden zijn(of moeten worden)dan vind ik ze er toch bescheten uitzien!
Gelukkig niet zo erg dat je alle botjes kunt tellen maar professioneel ziet het er beslist niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:08

net het filmpjke gekeken, maar ik vind ze er niet slecht uitzien hoor, niks meer of minder dan andere paarden in de opfok

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:18

De paarden zijn dan ook niet in beslag genomen omdat ze er slecht uitzien... ze zijn in beslag genomen wegens verwaarlozing en het niet opvolgen van waarschuwingen om zijn bedrijf te verbeteren.

Denk dat we dat niet moeten vergeten.... Verwaarlozing kan ook wat anders zijn dan broodmagere paarden....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:19

hoe verwaarlozing dan?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:21

Hier snap ik dus weer niks van. Er zijn hier op bokt zoveel topics geweest van in mijn ogen veel ergere gevallen waar de AID niks aan doet omdat het niet zou kunnen. Waarom dit wel? Laat eerst eens meer dierenartsen voor een consult langskomen. Er zijn meer dan genoeg schrale paarden en vooral jaarlingen. Ik ben wel benieuwd naar meer plaatjes..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:58

Wij weten niet hoe deze beesten doorgaans behandeld worden. Misschien maar om de drie dagen voer.... en water.... Geen droge plek om te liggen 24 uur per dag etc. etc.

Ik noem maar een zijstraat. Verwaarlozing hoeft geen extreme vermagering te betekenen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:15

Dus... De man ( en dus w.s. ook mevrouw de woordvoerster) wisten dat er zaken moesten veranderen?
maar ze deden niks?

Ik ben er niet weg van, zoveel paarden op 1 kleine paddock die w.s. totaal in een meer verandert zodra het eens regent. Water is niet altijd aanwezig en de balen kuil die wel aanwezig zijn worden zo in de modder gegooid? Toezicht is er nauwelijks? Schuilstal zie ik ook niet. Da die zegt dat ze niet mag afkeuren op conditie? Ik wil wel eens weten wat die DA werkelijk vindt....

Ik zou mijn dure sportpaard( maar ook niet mijn afgekeurde draver) hier niet tussen willen hebben, jullie wel?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:18

Zag net het filmpje en vind de paarden er niet slecht uitzien. Hier krijgt de AID nog grote problemen mee aangezien de dierenartsen verklaren dat de beesten verder gezond zijn.
Als ik de fokker was nam ik de paarden dadelijk niet meer terug aangezien je niet weet hoe de paarden ondertussen behandeld zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:22

Volgens mij viel het met de voedingsconditie van de paarden nog wel mee, zoals ik op het filmpje kon zien.
Ik heb weleens magere paarden gezien, die er veel slechter aan toe waren dan de paarden op het filmpje....

Vind het trouwens frappant dat de AID nu ineens zomaar ingrijpt. Er zijn toch veel schrijnender gevallen, waarbij er niets aan gedaan wordt. In mijn ogen mogen mensen die dieren echt slecht verzorgen (en nu denk ik ook aan bv honden) best eens een hele flinke boete krijgen. En een houdverbod voor dieren.
Sommigen leren het nl nooit.

Ik zou trouwens niet zo snel een paard kopen bij een 'fokker' als de man in kwestie. Paarden in opfok moeten toch meer ruimte hebben dan een zandbak delen met zijn twintigen...