Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Re: Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:02

Ja tuurlijk, maar niet op deze manier. Ik kom ook wel eens een hond tegen dat mijn paard opzij springt of iets dergelijks. Maar het probleem wordt steeds groter. Je komt steeds vaker loslopende honden op een ruiterpad tegen. Dat is vragen om problemen natuurlijk. Het probleem is ook bij de gemeente bekend en die gaat er ook zeker wat mee doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:41

een schrikreaktie is uiteraard heel normaal van een paard.Wij mensen schrikken ook.
Wat niet echt normaal is,is als een paard erop los kletterd!
Een stukje is niet erg maar helemaal uit het huisje zijn is wel erg en geeft dan toch duielijk aan dat de ruiter nog niet klaar is om met zulke problemen om te gaan!
Wat dacht je van politie paarden!Die krijgen ook eerst een gedegen schriktraining,en de ruiters moeten leren om een geheel met het paard te zijn.
Dus om nou enkel de hondeneigenaren de schuld te geven kan ik me niet in vinden.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:52

Je moet toch ook leren om in het bos te rijden? Paarden zijn er trouwens pas echt vandoor gegaan nadat de ruiters gevallen waren he ;) Je kunt van een kind van 10 niet verwachten dat ze dat allemaal uitzitten.

Nu komt er vast weer van : "dan hadden ze niet in het bos moeten gaan rijden".
Het is voor kinderen ook wel eens leuk als ze een rondje in het bos kunnen maken. Bovendien rijden ze al een jaar of 2, 3.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:20

Het gaat hem in feite helemaal niet of het nu om paarden gaat of wat dan ook, als ze voor een fiets springen kunnen ze mensen ook lelijk doen vallen, of denk maar loslopende honden die anderen aanvallen. Als aan de lijn verplicht is, dan is het gewoon verplicht, daar is natuurlijk een goeie reden toe. ze moeten daar niet voor niks aan de leiband lopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:52

suuszzzz schreef:
Je moet toch ook leren om in het bos te rijden? Paarden zijn er trouwens pas echt vandoor gegaan nadat de ruiters gevallen waren he ;) Je kunt van een kind van 10 niet verwachten dat ze dat allemaal uitzitten.

Het is voor kinderen ook wel eens leuk als ze een rondje in het bos kunnen maken. Bovendien rijden ze al een jaar of 2, 3.

Ze kunnen wel het bos ingaan maar dan hoort er wel 1 op 1 begeleiding bij vind ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:54

zitake schreef:
Het gaat hem in feite helemaal niet of het nu om paarden gaat of wat dan ook, als ze voor een fiets springen kunnen ze mensen ook lelijk doen vallen, of denk maar loslopende honden die anderen aanvallen. Als aan de lijn verplicht is, dan is het gewoon verplicht, daar is natuurlijk een goeie reden toe. ze moeten daar niet voor niks aan de leiband lopen.

Dat ben ik met je eens,als er een aanlijn plicht is dan moet men zich eraan houden.
Maar dan nog is veiligheid niet gewaarborgt.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:20

funnyhorses schreef:
suuszzzz schreef:

Ze kunnen wel het bos ingaan maar dan hoort er wel 1 op 1 begeleiding bij vind ik.

6 leiding? :+ vraag me af of er 1 manege in nederland is die daar aan begint.
Ik vind 2 leiding voor 6 kinderen netjes.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:35

het zijn wel kindertjes van 10jaar of jonger.
Bovendien ligt de verantwoording ook bij de ouders,als die hun kind mee laten gaan op buitenrit dan is er nu eenmaal een groter risico aanwezig dat ze eraf kunnen vallen.

Dus 1 op 1 vind ik echt veel wijzer of als er 6 kindertjes mee rijden 4 ervaren goede ruiters erbij zodat het groepje "opgesloten" is tijdens het rijden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:27

Hoe moet je anders leren buitenrijden als je het nooit zou mogen doen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:42

Akhal_Teke schreef:
Hoe moet je anders leren buitenrijden als je het nooit zou mogen doen...

Je moet toch ook eerst je theorie doen voordat je praktijk examen mag doen met de auto?
Ik bedoel,het zou beter zijn als men het paard traint om op bepaalde dingen niet zo flippig te reageren.Politie moet het ook,die zie je ook niet met een ongetraint paard tussen de voetbalsupporters kneuren.
Dan leer je je paard kennen,dan weet je hoe het (gaat) voelen als ie bokt of opzij vliegt enz.
Maar vaak word er enkel in de bak gereden en dan opeens omdat de zon schijnt gaat men op buitenrit en dan vind men het raar en vervelend als een paard heftig doet reageren op dingen.

Das ook voor manege ruitertjes beter dat ze situaties en schrikbewegingen van een paard weten "te nemen".Dat kunnen ze leren door deel te nemen aan schriktrainingen.
Niks zo elendig als je paard er met ingetrokken kont vandoor gaat,en tot de ruiter beseft wat ie moet doen is het vaak al te laat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:11

ja maar voor je examen ga je toch ook onder begeleiding de weg op om het te leren( nog voordat je je theorie hebt)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:18

funnyhorses schreef:
het zijn wel kindertjes van 10jaar of jonger.
Bovendien ligt de verantwoording ook bij de ouders,als die hun kind mee laten gaan op buitenrit dan is er nu eenmaal een groter risico aanwezig dat ze eraf kunnen vallen.

Dus 1 op 1 vind ik echt veel wijzer of als er 6 kindertjes mee rijden 4 ervaren goede ruiters erbij zodat het groepje "opgesloten" is tijdens het rijden.

Dat vind ik niet, ik ga er van uit dat de leiding weet of mijn kind er aan toe is om buiten te rijden.

Anders ben ik ook zelf verantwoordelijk als mijn kind tijdens zwemles verdrinkt in het diepe.....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:22

Hallo! ALs ouder ben en blijf je ten alle tijde verantwoordelijk voor je kind. Dat zou helemaal makkelijk zijn zeg!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:28

Natuurlijk niet.
Als jouw kind van mijn paard valt, ben ik als eigenaar van het paard, daar verantwoordelijk voor.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:40

Brainless schreef:
Natuurlijk niet.
Als jouw kind van mijn paard valt, ben ik als eigenaar van het paard, daar verantwoordelijk voor.

Niet als ouder toestemming ervoor gegeven heeft!
Anders zou iedereen elkaar lopen naaien om het even plat uit te drukken.
En als jou kind zou verdrinken in het diepe als ie maar 3 lesjes heeft gehad dan hoor je als ouder aan te geven dat het nog te vroeg is.Dan bepaal je als ouder wel even zelf of je kind het diepe in gaat of niet!

Maar dat is nu precies wat tegenwoordig veel voorkomt,lekker de verantwoording op een ander schuiven zodat men zo min mogelijk de schuld krijgt voor de eigen dommigheid!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:45

Natuurlijk niet, als ik mijn kind bij zwemles aflever en hun beslissen dat hij/zij na 5 lessen in het diepe kan, en het gaat niet, is de badmeester echt wel verantwoordelijk!!!!
Ik ga er van uit dat hun weten wat mijn kind kan (want ik heb er geen verstand van en zicht op).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:47

Zo ook met manege lessen, als ze mijn kind op een moeilijke pony zetten (omdat zij denken dat mijn kind dat wel aan kan) en mijn kind valt na een rodeo partij ervan af, is het de verantwoordelijkheid van de manege.

Als jouw kind van mijn paard valt, en hij breekt zijn been... krijg ik vanzelf van de verzekering bericht dat ik verantwoordelijk ben gesteld.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:14

Zo is het :j
Als je kind op schoolreisje gaat, kun je als ouders wel toestemming voor de reis gegeven hebben, maar wat er daar gebeurt is onder verantwoording van de begeleidende docent.
Zo ook op buitenrit: de instructeur(s) die meegaan zijn verantwoordelijk voor het welzijn van de groep. En niet de ouders van elk kind apart.

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:49

Lijkt me logisch. Geef je je kind in vol vertrouwen mee aan de begeleiders (van wat dan ook), blijkt de begeleiding niet goed te functioneren en dan is de ouder verantwoordelijk? :n

venlo28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:36

Hoi,

Een paard/pony is en blijft een vluchtdier!
Al kun je nog zo goed rijden,op het moment dat er een hond op je paard afkomt heeft hij/zij nog maar een ding in het hoofd,[b]wegwezen.[b]
Voor zover ik weet is het in de natuurgebieden in Nederland niet toegestaan om je hond los te laten lopen,dit staat op alle ingangen aangegeven op de bordjes.
Tuurlijk zijn er altijd mensen die denken dat hun hond zoiets niet doet,maar ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat Fikkie denkt Heej,leuk speelgoed die beesten.
Ze spelen tenminste lekker mee door weg te rennen.
En idd ik krijg dan als ruiter zijnde te horen dat ik mijn paard niet onder kontrole heb.
Mijn paard [b]was [b] hondeproof,maar na enkele incidenten geef ik geen garantie meer.
Probeer je paard maar eens te vertellen dat dat harige "monster" het niet op je hielen heeft voorzien als er al enkele keren eentje erin heeft gehangen.Onder het motto "hij doet niks hoor".

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:47

Ik heb als lesgever niet voor niks een aparte BA verzekering om les te geven die me ook rechtsbijstand geeft, dit voor het geval ik een beoordelingsfout of andere zou maken. Je weet nooit hoe ouders gaan reageren als hun kind iets overkomt. De verantwoordelijkheid van een lesgever is daarom al heel zwaar, ik zou nooit met een groep kinderen een buitenrit gaan maken. Ik neem slechts 1 kind mee en dan op een paard/pony die ik voor de volle 100% vertrouw. Onder de 12 jaar ook nooit los daarin volg ik de Belgische wetgeving ook als ik de nederlandse grens over ga waar ik vlak naast woon.