FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:17

_10_ schreef:
Heb hier denk ik een redelijk vergelijkbare houding met plaatje 3.
Als de luchtwegen daadwerkelijk afgeknelt zou worden zou een paard daar toch niet uit zichzelf zo makkelijk en graag lopen??
Daarbij loopt ze nu met de neus iets voor de LL, maar ze knikt geregeld wat door...

Afbeelding
Afbeelding
Diagram II
foto: http://www.fei.org

Afbeelding

zoals je paard hier loopt is toch goed?
als ze soms wat doorknikt, neem ik aan dat ze dat niet 10 minuten lang doet ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:19

nogal off topic, maar ik snap zowiezo niet wat de bitloos, boomloos, ijzerloos, natural, anti diep/rond etc. etc. ruiters op de rug van een paard doen. :D :)* Is toch ook niet natuurlijk. (Rij zelf ook wel bitloos in het bos) :-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:42

De draf is een gang met een tweetakt (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het opeenvolgend gelijktijdig neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd), afgewisseld met een zweefmoment. De draf is altijd vrij, actief en regelmatig in de beenzetting en moet zonder aarzeling worden aangegaan. De volgende soorten draf worden onderscheiden: de verzamelde draf, de arbeidsdraf, de middendraf en de uitgestrekte draf.

even voor diegene die even vergeten zijn hoe de draf gang is

bron
http://www.bokt.nl/wiki/Draf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:44

muc schreef:
nogal off topic, maar ik snap zowiezo niet wat de bitloos, boomloos, ijzerloos, natural, anti diep/rond etc. etc. ruiters op de rug van een paard doen. :D :)* Is toch ook niet natuurlijk. (Rij zelf ook wel bitloos in het bos) :-)

_/-\o_ Precies het punt waar het eigenlijk altijd om draait.
Alles moet zo natuurlijk mogelijk, tot op een bepaalt punt. En heel toevallig is dat het punt waarop de desbetreffende discussiepartner zit met zijn/haar paarden.
Om even terug te slaan naar een aantal discussies maanden terug, de 5 vrijheden van een paard
    vrij van pijn, verwondingen en ziekten
    vrij van angst en chronische stress
    vrij van dorst, honger en onjuiste voeding
    vrij om een natuurlijke (soort eigen) gedrag te vertonen
    vrij van fysiek en fysiologisch ongerief

Er word een compromis gesloten, wat zeer begrijpelijk is, maar het punt van dat compromis ligt, tussen verschillende belangen, staat continu der discussie. Sommige mensen (en daarbij bedoel ik niet bepaalde groepen) zeggen dat door met een bit / zadel / hulpteugels / sporen / weet ik wat te rijden je het paard beperkt in zijn natuurlijke gedrag. Daarin tegen staan de paarden wel achter schrikdraad in een omheinde wei. Maar dat is dan weer 'ok'.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:48

miepje17 schreef:
Leuk bedacht en misschien gaat dit ook wel werken! Maar mag er dan helemaal niet meer in de oprichting gereden worden alleen in een proef.. vind beetje dubbel? In het losrijdne mag het niet maar in een proef wel? En hoe gaat dat thuis trainen als mensen de paarden daar wel zo opgericht laten lopen daar wordt niet op gecontroleerd? Dus leuk bedacht maar vind het een beetje een dubbele werking!

Mee eens, vindt het ook een beetje raar...
Dus in de proef moet het paard dan in een keer wel opgericht lopen?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:49

Abeltje77 schreef:
Uhm, maar je mag dus niet in de oprichting rijden tijdens het losrijden?

_O-

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:59

muc schreef:

Halleluja! :D :D

Ben nog even mijn 6 boeken ingedoken welke ik heb over training van het JONGE paard, zowel spring dressuur als samengesteld gericht. Helaas vermeld geen boek jou snelle tempo om een paard op 4 benen te laten. Verzameling geeft dit wel..... Misschien toch je bronnen beter checken nombrado?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:00

nombrado schreef:
De draf is een gang met een tweetakt (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het opeenvolgend gelijktijdig neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd), afgewisseld met een zweefmoment. De draf is altijd vrij, actief en regelmatig in de beenzetting en moet zonder aarzeling worden aangegaan. De volgende soorten draf worden onderscheiden: de verzamelde draf, de arbeidsdraf, de middendraf en de uitgestrekte draf.

even voor diegene die even vergeten zijn hoe de draf gang is

bron
http://www.bokt.nl/wiki/Draf

En waar zie jij dat niet dan? op die plaatjes is een correcte draf getekend hoor

Maar het is wel een goede regel, maar tot hoeverre uitvoerbaar? Inbuigen mag, maar niet te lang, wat is niet te lang?
En je moet een discussie aangaan met mensen die toch wel een leuk stukje kunnen sturen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:03

madelein schreef:
Halleluja! :D :D

Ben nog even mijn 6 boeken ingedoken welke ik heb over training van het JONGE paard, zowel spring dressuur als samengesteld gericht. Helaas vermeld geen boek jou snelle tempo om een paard op 4 benen te laten. Verzameling geeft dit wel..... Misschien toch je bronnen beter checken nombrado?

Ha ha leuk
ik heb ook niet gezegd hoog tempo :D
ik zei op de vraag van horsey
Tempo :+ (en dan mag jij invullen wat ik ermee bedoel)
juist laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag en langzaam!
leuk dat het in die 6 boeken zo ook staat.

vraag je je toch af, waarom iedereen altijd in zon ontiegelijk hoog tempo die achterbenen eronder probeert te rijden als ik om me heen kijk
zouden die die boeken niet gelezen hebben?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-05-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

madelein

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:05

inderdaad, dan had ik je verkeerd begrepen :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:09

nombrado schreef:
Altijd al willen weten hoe een bit werkt en wat er allemaal in de paardenmond gebeurt met en door het bit. In dit boek 'Metaal in de Mond' leest u alles over de automatische kauwreflex van het paard die strijdig kan zijn met de ademhalingsreflex. Een paard kan alleen maar ademen door zijn neus en niet door de mond. Hoe een afgedwongen afgebogen hoofdhouding de luchtpijp kan insnoeren en de ademhaling kan hinderen. Hoe ernstig een heftige ophouding op de lagen waar het bit op rust, botbeschadiging kan veroorzaken. Weten waarmee je bezig bent, als je zo’n onwaarschijnlijk gevoelig plekje in de mond ‘bewerkt’ met een bit. Wanneer je paard duidelijk problemen heeft met het bit, dan kan bitloos rijden een van de oplossingen zijn. Vijftig jaar lang maakte Robert Cook studies van het paard en speciaal gericht op de paardenmond en -keel en alle afwijkingen die daar kunnen ontstaan. Hij heeft lang in Newmarket (Engeland) gewerkt waar hij de paarden in de rensport meemaakte. Daar ondervond hij wat longbloedingen bij deze paarden teweegbrachten. Maar nog veel sterker ontdekte hij wat de invloed het bit op de ademhaling had van een paard. Al zijn wetenschappelijke ontdekkingen bracht hij samen in dit boek ‘Metaal in de mond’.

voor liefhebbers van hun paard, misschien boek eens lezen?

De Robert Cook die zelf onderzoekjes doet en die gebruikt om zijn eigen hoofdstellen te promoten. Nee Dankje dat soort boeken zit ik niet op te wachten. Misschien zou je wat meer moeten rijden en wat minder boeken moeten lezen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:11

nombrado schreef:
madelein schreef:
. Iedereen hier weet wel dat het beengebruik direct gerelateerd is aan de hoofd-hals houding...

ik niet
leg eens uit?

Ga maar boeken lezen :z

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:11

maar goed
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-05-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:14

nombrado schreef:
sporter schreef:
Misschien zou je wat meer moeten rijden en wat minder boeken moeten lezen.

4 paarden per dag? is dat genoeg denk je?

Voor jou blijkbaar niet :Y)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:14

jammer
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-05-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:15

Kom kom =/
Met persoonlijke aanvallen over en weer worden we het niet meer eens...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:19

Ik denk dat de meeste hier de plaatjes een beetje te serieus nemen, lijkt me zinvol om ze te zien als houvast. Wanneer de steward het te gek vind worden kan hij de ruiter erop aanspreken en dan dit reglement bij de hand nemen. Niet dat hij alle combinaties stuk voor stuk onder de loep neemt om te vergelijken met deze nieuwe regels. Meer van als hij iemand opvallend ziet rijden in negatieve zin, dan kan hij met de regels in de hand wat doen. Had hij die niet dan zou diegene zich er niks van aantrekken (misschien nu nog niet, maargoed het heeft toch wat meer impact als er een stok achter de deur is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:15

nombrado schreef:
Bizzybijtje schreef:
Gelukkig gaat het ook niet om de achterbenen maar om de halshouding.
Ik vind het goed dat ze die plaatjes hebben gemaakt, dat maakt toch behoorlijk wat duidelijk. Het ziet er ook fijner uit dan de extreme 'rollkur'.

Hieruit blijkt,
dat je je totaal niet realiseert hoe een paard eigenlijk beweegt!!!
halshouding is inherent aan het achterbeengebruik

Haha nee, ik realiseer me dat absoluut niet hoor _O-

;) Ik vind gewoon dat je de plaatjes wat te nauw neemt. De halshoudingen komen duidelijk over, en dat ze in de training inderdaad veel invloed hebben op het bewegen van een paard, dat snap ik nou ook wel weer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:24

sporter schreef:
De Robert Cook die zelf onderzoekjes doet en die gebruikt om zijn eigen hoofdstellen te promoten. Nee Dankje dat soort boeken zit ik niet op te wachten. Misschien zou je wat meer moeten rijden en wat minder boeken moeten lezen.

Daar gaan we nog eens..
Gelieve Cook zijn cv eens te downloaden voor je zoiets uitkraamt. De arme man, nochtans een gewaardeerd wetenschapper met een bijzondere carrière achter zich, wordt hier zo langzaamaan alleen nog maar vereenzelvigd met een vage doorslag van verkeerde interpretaties van zijn kennis.

Bijzonder wel hoor, deze hele 'discussie'. Blijkbaar voelt een hele groep sporters zich hier gelijk geroepen om die prentjes te verdedigen, en en passant nog eens naar alle alternatieven te schoppen. Alsof vergelijken met iets onvergelijkbaar nog zoden aan de dijk zet. 't zit precies nog even hoog als maanden terug :+

Een sport (als je het dat al kan noemen) die op deze kinderlijke manier haar eigen top weer tot de orde moet roepen (jawel, het gaat NIET om de basissporters) is ten dode opgeschreven. Die manier van omgaan met paarden is steeds minder van de tijd. Ik kijk met voldoening naar de stuiptrekkingen van het einde van die 19de eeuw, jaartje of tien en nog wat schandalen tussenin schat ik zo :z :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:30

Bandida schreef:
sporter schreef:

Daar gaan we nog eens..
Gelieve Cook zijn cv eens te downloaden voor je zoiets uitkraamt. De arme man, nochtans een gewaardeerd wetenschapper met een bijzondere carrière achter zich, wordt hier zo langzaamaan alleen nog maar vereenzelvigd met een vage doorslag van verkeerde interpretaties van zijn kennis.

Bijzonder wel hoor, deze hele 'discussie'. Blijkbaar voelt een hele groep sporters zich hier gelijk geroepen om die prentjes te verdedigen, en en passant nog eens naar alle alternatieven te schoppen. Alsof vergelijken met iets onvergelijkbaar nog zoden aan de dijk zet. 't zit precies nog even hoog als maanden terug :+

Een sport (als je het dat al kan noemen) die op deze kinderlijke manier haar eigen top weer tot de orde moet roepen (jawel, het gaat NIET om de basissporters) is ten dode opgeschreven. Die manier van omgaan met paarden is steeds minder van de tijd. Ik kijk met voldoening naar de stuiptrekkingen van het einde van die 19de eeuw, jaartje of tien en nog wat schandalen tussenin schat ik zo :z :Y)

Het laatste onderzoek dat ik van hem las vond ik anders niet om serieus te nemen. :=

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:43

Bandida schreef:
sporter schreef:

Daar gaan we nog eens..

Een sport (als je het dat al kan noemen) die op deze kinderlijke manier haar eigen top weer tot de orde moet roepen (jawel, het gaat NIET om de basissporters) is ten dode opgeschreven. Die manier van omgaan met paarden is steeds minder van de tijd. Ik kijk met voldoening naar de stuiptrekkingen van het einde van die 19de eeuw, jaartje of tien en nog wat schandalen tussenin schat ik zo :Y)

Toch zijn het altijd weer dezelfden die discussies beginnen, en zich niet kunnen verplaatsen in andere standpunten... Het is altijd weer bitloos tegen bit. Want dat is toch veel beter, zo'n heerlijke riem in de neus? Dan komt er weer het standaard tekstje van deze goed verdienende wetenschapper... _O- Kom op zeg, kijk eens verder dan je neus lang is... Inderdaad het zit jullie blijkbaar net zo hoog als maanden terug.

Jij vind dus blijkbaar de theorielessen van een autorijbewijs ook kinderlijk, omdat daar plaatjes gebruikt worden ter verduidelijking?
Deze tekeningen zijn bedoeld als hulpmiddel en niet als doel op zich, lastig he om dingen in een groter verband te zien?

Je gebruikt trouwens ook echt te vage zinnen... Je kijkt naar het einde van de 19e eeuw? Bijzonder...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:49

ach ze zijn er ook om speculaties uit de wereld te helpen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:55

Wat mij juist verbaasd,
is het nog steeds niet snappen hoe een paard functioneel beweegt, met zo min mogelijk schade toe brengend aan het paardenlichaam en de dressuur weer als een harmonieus geheel te gaan zien.
Of er daar nu wel of geen bit gebruikt gaat worden, doet niet ter zake in deze discussie
wel wat er gebeurd als een paard juist, met het hoofd waarvoor het bedoeld is (balans) in de sport wordt laten zien.
ik geef het nog 15 jaar..........voordat iedereen zich bewust wordt, hoe een paard juist hoort te bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:58

nombrado schreef:
Wat mij juist verbaasd,
is het nog steeds niet snappen hoe een paard functioneel beweegt, met zo min mogelijk schade toe brengend aan het paardenlichaam en de dressuur weer als een harmonieus geheel te gaan zien.
Of er daar nu wel of geen bit gebruikt gaat worden, doet niet ter zake in deze discussie
wel wat er gebeurd als een paard juist, met het hoofd waarvoor het bedoeld is (balans) in de sport wordt laten zien.
ik geef het nog 15 jaar..........voordat iedereen zich bewust wordt, hoe een paard juist hoort te bewegen.

En jij gaat ervan uit dat je alleswetend bent :) ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:59

niemand snapt er iets van......... zeker bij de Fei niet :) :)