Paardenhandelaar daagt Alberto Stegeman voor de rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paardenhandelaar daagt Alberto Stegeman voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:21

min visie is en blijft............. dat zolang er kopers zijn, is er de markt :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:23

dat is logisch...
en natuurlijk is het ook fout wat de handelaar heeft gedaan...
maar ik word er een beetje moe van dat er altijd maar met 1 vingertje wordt gewezen!!
waar 2 mensen zijn hebben 2 mensen schuld!!
de handelaar in dit geval het meeste,
maar de koper ook omdat hij niet van zijn rechten gebruik heeft gemaakt ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:25

dan vind ik hoe rot het ook is eigen schuld je kan achter heel veel dingen achter komen door in je omgeving raad te vraagen maar als je denkt dat je het zelf allemaal beter weet gaat het hellaas vaak fout. want niemand heeft de wijsheid in pacht

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:27

Espie schreef:
ik kan wel begrijoen dat aankomende kopers nvan ene 2000 euro paard er geen 500 euro keuring tegenaan gooien :)

Tja als hij dan niet goed is is het eigen schuld. Sorry maar een klinische keuring kost niet zoveel maar wel erg van belang. Als je die 500 euro niet hebt heb je dan wel geld voor een DA later?.

KiWiKo schreef:
hier ben ik niet mee eens paard van mijn heeft ongeveer dat bedrag gekost .
maar ik heb hem toen wel laten keuren foto en bloed ens dus vind dit bij elk bedrag moet kunnen
je koopt ook geen auto zonder apk omdat hij van een oud vrouwtje is geweest

Slim ik doe het ook niet meer tenzij ik het risico maar dan ga ik achteraf niet klagen.

Er zijn genoeg mensen die een auto kopen met nog een paar maanden APK en dan gaan ze bij afkeuren APK klagen. Dan hebben ze hem al even in bezit. Heb al gemerkt dat de APK's ook niet veel meer zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:29

Ik heb ooit een pony op de markt gekocht zonder keuren. Gezond boeren verstand en een beetje geluk kan je wel gebruiken. Pony was van de fokker, oud boertje die er teveel had, was een jaarling pony. Je moet ook een beetje kunnen schiften om het grootste risico te vermijden. En dan kan het nog mis gaan maar dat is dan pech.

Maar bij van die echte sjachelaars gaan kopen, tja dat doe ik dan weer niet snel.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:30

ik kan wel begrijoen dat aankomende kopers nvan ene 2000 euro paard er geen 500 euro keuring tegenaan gooien

dit heb ik niet gezegt, ik heb just gezegt dat mijn paardje dat bedrag was en hem wel hellemaal heb gekeurt
en die kosten waren toen 565euro

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:31

M_D_H schreef:

Geen rechten, maar zelfs plichten. Het heet niet voor niets een onderzoeksplicht

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:31

Een duur paard eet net zoveel als een goedkope. Als je daardoor een hoop DA kosten/ellende kunt besparen waarom niet keuren bij 2000 euro? Als je een rotte schup koopt en er een half jaar plezier van hebt, daarna modderen met DA en dan een onberijdbaar paard hebben...kost wat meer dan 500 euro en een hoop verdriet. En het geld voor een nieuwe is er niet meer...want de oude is geen knoop waard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:33

Liezel1 schreef:
M_D_H schreef:

Geen rechten, maar zelfs plichten. Het heet niet voor niets een onderzoeksplicht

das voor mij hetzelfde :')

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:34

dus de kosten van de dierenarts, kan ik dus ook betaalen als dit nodig is prisca je haalt ons dus door elkaar. kiwiko en espie

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:34

Ben benieuwd ga het ook zeker kijken!

Prisca schreef:
Tja dit is iets wat mij iedere keer te binnen schiet als ik dit soort "jank"topics zie. Ik heb er ondertussen weinig medelijden met mensen die zich zooo verschrikkelijk in de maling laten nemen.

Ik denk echt maar een ding eigen schuld dikke bult.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je hebt als koper ook je onderzoeksplicht en je hebt daarnaast zelf de keus klinische/röntg. keuring. Zegt ook niet altijd alles, maar het kan wel veel dingen uitsluiten.

Liezel1 schreef:
Maar hoeveel mensen laten het paard daadwerkelijk keuren? Vooral als je geen verstand van zaken hebt.....

Inderdaad.... Ik zie het ook regelmatig hier om me heen.
En dan komen om te vragen om advies, leg je uit dat het wel verstandig is om minimaal klinisch te keuren, om zowiezo basis gezondheid te checken en wat dingen uit te sluiten en dan vervolgens stom weg niet doen omdat de verkoper zegt dat het niet nodig is 8)7
Naderhand mankeert het paard binnen een jaar wat met een klinische keuring toch wel naar boven was gekomen en dan naderhand jammeren.... Heb ik dan ook echt geen medelijden mee.
Laatst bijgewerkt door Winged op 11-05-10 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Post aangepast ivm meerdere moderatoropmerkingen in het topic

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:37

Alane schreef:
en die particulieren dan die anderen oplichten?
Een paard inruilen en vertellen dat er niets aan mankeerd?
Het zijn vaak de particulieren die hun paard door verkopen/inruilen, ipv enkeltje frikandel, want dat is zielig.

Je kan alleen bedonderd worden al je je laat bedonderen... zolang er kopers zijn zullen er ook verkopers zijn.

Nog sterker, als je dan een afgekeurd paard naar de slager wilt gaan brengen gaat de hele pennyparade op zijn achterste poten staan! Want hij heeft geen pijn zus, hij heeft geen pijn zo, hij is "alleen maar afgekeurd" Wellicht nog goed voor zus, of voor zo..

Afgekeurd is afgekeurd.. En zo'n paard kan je beter in de worst doen, hoe cru de pennyparade dit dan ook mag vinden..

Ik ga zondag in ieder geval kijken, ik heb mijn vermoedens welke handelaar het is, maar denk dat ik het verkeerd heb :)

vEigen_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:39

Vereniging Eigen Paard te zien in Undercover in Nederland

A.s. zondag is de voorzitter van Vereniging Eigen Paard, Carmen Portocarero, te zien in het programma van Alberto Stegeman, Undercover Nederland.

In de uitzending laat Stegeman met behulp van verborgen camera-beelden zien hoe een malafide vrouwelijke paardenhandelaar slachtpaarden en zieke paarden als gezonde rijpaarden verkoopt.

Ook is te zien hoe respectloos deze handelaar omgaat met haar paarden. “Deze vrouw presenteert zich tegenover kopers als betrouwbare handelaar die het goed met haar paarden voor heeft. Ondertussen liegt ze over de gezondheid van de paarden en maakt ze veel slachtoffers bij zowel mensen als dieren“, zegt Stegeman.

Stegeman sprak voor de uitzending tal van gedupeerden. “Het zijn heel schrijnende verhalen. Bijvoorbeeld die van een moeder die de droom wilde verwezenlijken voor haar tienjarige dochter door een gezond springpaard voor haar te kopen. Het paard blijkt vervolgens helemaal geen goed springpaard te zijn.”

Carmen Portocarero heeft de beelden gezien en geeft in de uitzending onder andere haar mening over hoe potentiële kopers teleurstellingen kunnen voorkomen bij de aankoop van een paard. “Het is niet een fiets die je koopt en in de schuur zet, maar het gaat hier om een levend wezen, waar een hoop emotie bij komt kijken”, aldus Portocarero. Dat een verkopende partij op een dergelijke wijze daarvan misbruik maakt is natuurlijk verschrikkelijk.

Naast Carmen Portocarero heeft ook Frank Dales van de Dierenbescherming de beelden gezien en geeft zijn mening daarover.

De uitzending zal zondag 16 mei om 21.30 uur op sbs6 te zien zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:44

Tallie1979 schreef:
Alane schreef:
en die particulieren dan die anderen oplichten?
Een paard inruilen en vertellen dat er niets aan mankeerd?
Het zijn vaak de particulieren die hun paard door verkopen/inruilen, ipv enkeltje frikandel, want dat is zielig.

Je kan alleen bedonderd worden al je je laat bedonderen... zolang er kopers zijn zullen er ook verkopers zijn.

Nog sterker, als je dan een afgekeurd paard naar de slager wilt gaan brengen gaat de hele pennyparade op zijn achterste poten staan! Want hij heeft geen pijn zus, hij heeft geen pijn zo, hij is "alleen maar afgekeurd" Wellicht nog goed voor zus, of voor zo..

Afgekeurd is afgekeurd.. En zo'n paard kan je beter in de worst doen, hoe cru de pennyparade dit dan ook mag vinden..

Ik ga zondag in ieder geval kijken, ik heb mijn vermoedens welke handelaar het is, maar denk dat ik het verkeerd heb :)

paard word nooit afgekeurd ;)
het paard zal alleen niet geschikt zijn voor de doelen waar je hem voor wilt gebruiken :P
maar een da keurt een paard nooit af ;)
(aldus paul de vries )

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:44

Als het waarheid is wat er in het hoofdbericht geschreven wordt, LOEIHARD aanpakken !!!

Correcte eerlijke handelsstallen zijn de dupe van dit soort praktijken. Die moeten 3 x zoveel moeite doen om het vertrouwen van de klant te herstellen.
Hoeveel ellende je al niet tegenkomt is niet normaal.

Een keurmerk voor betrouwbare handelsstallen zou niet verkeerd zijn.

Ja er wordt helaas veel bedonderd in paardenland, maar de particuliere verkoper bedonderd het meest !!! (mijn ervaring)
En dan heeft de koper weinig bescherming.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:46

M_D_H ik volg je even niet meer? In Nederland spreken we toch gewoon van een afgekeurd dier op het moment dat er een negatief aankoopadvies word gegeven? :P Het is toch niet voor niets een aankoopKEURING? :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:47

Peperplant schreef:
Appel Ei Keuren Dikke Bult eigen schuld Totilas voor een duppie...
Foei foei wat een domme kopers zeg...
Zullen we een Appeltopic,Keurentopic,Totilas voor een duppietopic openen????
Sommigen hier hebben geloof ik moeite met lezen(verborgen gebrek wat pas later boven komt)

Sta je verbaasd van, loopt elders wel een topic.... een kennis van de verkoper is handelaar en die zou de pony wel even keuren :j en ze moeten snel beslissen want er zijn meer gegadigden :j
en een verborgen gebrek, is een verborgen gebrek die ook de verkoper niet hoeft te weten...
maar wat je, net wat Kiwiko zegt, boven water kunt krijgen door keuren...

Peperplant schreef:
Laten we ons even aan de Feiten houden:
Malafide Handelaar,Oplichting en allerbelangrijkste punt de Uitzending Undercover in Nederland,
waar de slimmerikken(doel niet op jou Slimmerik!) onder ons niet naar hoeven kijken omdat hen toch geen domme dingen overkomt gelukkig.
Dat scheelt weer een aantal kijkers en veel onzinnige opmerkingen op dit topic.
Gedupeerden zijn al gedupeerd genoeg en als zij verstand en kennis hadden gehad hadden zij geen gedupeerden geheten.
Achteraf kijk je altijd een koe in z`n kont namelijk...

mag ook wel een tandje minder..
zeker is het bitter als je zoiets overkomt, en dat wordt niemand gegund en ik zal de laatste zijn....
Stegeman is er alleen voor de kijcijfers, en zal niet de eerste keer nog de laatste keer zijn dat er mensen beschadigd worden door dit soort journalistiek....
en wederom praat ik die handelaar niet goed.... en ik kan alleen praten uit eigen ervaring :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:48

Tallie1979 schreef:
M_D_H ik volg je even niet meer? In Nederland spreken we toch gewoon van een afgekeurd dier op het moment dat er een negatief aankoopadvies word gegeven? :P Het is toch niet voor niets een aankoopKEURING? :D

afgekeurd voor het gebruiksdoel....

een paard dat afgekeurd is als sportpaard kan nog wel dienen als fokdier, recreatie....

verder zijn het de verzekeringen die een paard als afgekeurd kenmerken, afgekeurd voor het doel waarvoor ze verzekerd waren..... bijv. sport...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:49

Tallie1979 schreef:

zeg dat nooit tegen een da :')
die zijn er heilig van ovrtuigd dat ze een paard nooit afkeuren...
ze geven alleen een negatief koopadvies voor de doelen waar jij het paard voor wilt gebruiken :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:49

Alane schreef:
Tallie1979 schreef:

een paard dat afgekeurd is als sportpaard kan nog wel dienen als fokdier, recreatie....

verder zijn het de verzekeringen die een paard als afgekeurd kenmerken, afgekeurd voor het doel waarvoor ze verzekerd waren..... bijv. sport...

Ahhh, zo :D In mijn geval ging het om een recreatiepaard wat niet door de buigproef heenkwam op 1 been. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:50

Alane schreef:
Tallie1979 schreef:

_/-\o_
de dierenartesen zeggen zelf dat ze een paard nooit afkeuren,
ze zeggen alleen dat die neit geschikt is, of geven een negatief koopadvies(in weze is dat hetzelfde)
alleen noemen zij dat geen afkeuren ;)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:51

Door dit soort praktijken worden idd de goede vooral de kleinschalige sport & fok stallen gedupeerd......
De consument ziet nu geen verschil.
Daarom een keurmerk voor betrouwbare verkoopadressen door b.v. een brancheorganisatie die de regels opstelt waar men zich aan dient te houden.
Natuurlijk moet er verplicht 1 a 2 x per jaar onaangekondigd een controle plaats vinden!
Duidelijkheid voor ver- en aankoper!
Laatst bijgewerkt door annetmulder op 11-05-10 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:52

M_D_H schreef:
_/-\o_
de dierenartesen zeggen zelf dat ze een paard nooit afkeuren,
ze zeggen alleen dat die neit geschikt is, of geven een negatief koopadvies(in weze is dat hetzelfde)
alleen noemen zij dat geen afkeuren ;)

Ik snap em nu ;) We zitten weer op 1 lijn, dank voor de uitleg beiden :D

Ik kreeg net ingefluisterd om wie het mogelijk gaat, als dat werkelijk zo is, verbaasd het me niks! :D Maar ik ga het zondag wel zien :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:53

ik kreeg het gister al ingefluisterd :')
nu nog ff afwachten of eht klopt :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:58

annetmulder schreef:
Door dit soort praktijken worden idd de goede vooral de kleinschalige sport & fok stallen gedupeerd......
De consument ziet nu geen verschil.
Daarom een keurmerk voor betrouwbare verkoopadressen door b.v. een brancheorganisatie die de regels opstelt waar men zich aan dient te houden.
Natuurlijk moet er verplicht 1 a 2 x per jaar onaangekondigd een controle plaats vinden!
Duidelijkheid voor ver- en aankoper!

geen idee of zo'n keurmerk zoveel meerwaarde heeft, mensen die nu al geen vooronderzoek doen zullen die dan wel kijken naar zo'n keurmerk? Die voor de handelaren weer extra kosten met zich meebrengt en die handelaar moet het toch meer hebben van mond op mond reclame