Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:47

Kitty84 schreef:
Ach ja jongens...sommige mensen van 15 hebben gewoon duidelijk nog hun ouders nodig die zeggen: zet je cap op je kop en doe fatsoenlijke schoenen aan! Bij mij was dat op mijn 12e al over, maar sommigen houden dat tot hun 85e....misschien is dat bij gabjj8 ook wel zo...

Voor haar is makkelijk praten, als je 15 bent ga je de ziektewet niet in met een gebroken poot...

Ik vind het eigenlijk nog niet eens zo gek longeren met cap, als ik soms zie hoe die lieve haf van mij bij het longeren haar hoefjes wel erg dicht bij mijn oren brengt...uit joligheid

Of preventieve cursussen geven over communicatie met het paard.....
Daar kunnen veel beginners ook baat bij hebben....

KiWiKo

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:50

hahahah ik stond mijn enigste eigenste te longerten met helm en bp :)

niet omdat hij niet braaf was, maar gewoonwefg omdat ik er daarna opging, en mezelf dan niet eerst wilde aankleden :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:52

Ik lees hier af en toe wat Kiwiko zoal met paarden doet. Ik denk dat zij veel beter rijdt dan ik.
Toch denk ik dat zij met een cap en bodyprotector (en weet ik wat je nog meer gebruikt) nog steeds meer kans op letsel hebt dan wanneer ik op die van mij rij.
Simpelweg is de kans dat ik val kleiner en daarnaast is de kans op letsel wanneer dat toch mocht gebeuren, in mijn geval ook kleiner.
Rara hoe kan dat? ;)

O, en dat minderjarigen verplicht allerlei dingen op,- en aan moeten zou ik alleen maar toejuichen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:56

ik weet niet of ik beter rij :) :)

dat het in jouw geval kleiner is of was komt waarschijnlijk omdat jij op de enigste eigenste een uur of 5 per week rijd, en ik op andermans paarden een uur of 20 per week :)

de kans op letsel is in beide gevallen evengroot (mits beiden dezelfde bescherming dragen), ook ergens in die 5 uur kan jouw betrouwbare paard struikelen.........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:35

sflj schreef:
Ik lees hier af en toe wat Kiwiko zoal met paarden doet. Ik denk dat zij veel beter rijdt dan ik.
Toch denk ik dat zij met een cap en bodyprotector (en weet ik wat je nog meer gebruikt) nog steeds meer kans op letsel hebt dan wanneer ik op die van mij rij.
Simpelweg is de kans dat ik val kleiner en daarnaast is de kans op letsel wanneer dat toch mocht gebeuren, in mijn geval ook kleiner.
Rara hoe kan dat? ;)

O, en dat minderjarigen verplicht allerlei dingen op,- en aan moeten zou ik alleen maar toejuichen!

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee, gezien je leeftijd in je profiel zou ik juist gaan denken dat de kans op letsel bij jou juist groter is :P

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:56

Ik draag altijd mijn cap en mijn springen een BP. Toevallig ben ik vorige week nog gevallen, maar mijn BP heeft de klap op mijn rug goed opgevangen en mijn cap ... tja, die was onherstelbaar beschadigd, maar mijn hoofd niet en daar gaat het om.

In de auto altijd mijn gordel op, met skiien en fietsen een helm, en met skeeleren een helm en bescherming voor mijn knieen, elbogen en polsen. Je ziet, ik ga flink ingepakt door het leven, maar ik doe veel rare dingen en raak ook relatief veel gewond bij knullige dingen. :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:59

sflj schreef:
Wat een belachelijk en suggestief kulartikel!

Dus ik viel van m'n paard omdát ik geen cap droeg?!
Als je niet gewond wil raken, moet je allereerst zorgen dat je geen ongeval krijgt!

Iedereen gaat dit naar zichzelf vertalen.
Maar dat is helemaal niet de strekking van dit artikel.
Ieder bedrijf met medewerkers, stagieres en andere ''klanten'' moet een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) hebben.
Nu blijkt dat dit dus lang niet het geval is en dat de bedrijven het eigenlijk maar met een korreltje zout nemen.
Ze nemen lang niet genoeg maatregelen om ongevallen tegen te gaan of in ieder geval zo veel mogelijk te beperken.

Daarom: veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:25

Ik wil niet zeggen dat ik zelf altijd goed bezig ben, want dan ben ik niet en daar ben ik ook eerlijk in. Ik rij niet altijd met cap. nouja de laatste jaren eigenlijk.. maar eerder in de zomer bijna nooit, gelukkig heb ik het niet hoeven voelen hoe het wel fout kan gaan. maar ja ik word zelf ook wel wijzer... Ik rij in de zomer altijd met gympies aan, en ja ik heb wel een beugel met korf, omdat het simpel weg moet met endurance wedstrijden, als je met gympies aan rijdt.. en de meeste ongelukken zitten in een klein hoekje, en tja dan zeg ik altijd maar gelukkig zijn hoekjes klein.. maar ja er kan altijd wat gebeuren...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:36

Toen mijn paard nog op de manege stond, werd één keer per maand zelfs mijn tuigage gecheckt door personeel om te zien of ik het goed onderhield en dus er veilig mee weg kon (als in, stokdroge hoofdstellen, riempjes die stuk zijn, singelstoten die half door zijn etc)

En mij zul je ook nooit zonder cap zien rijden of op teenslippers in de buurt komen van een paard, ook m'n eigen niet :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:09

Sieppus schreef:
Ik heb van die godsgruwelijk lelijke schoenen aan met stalen neuzen, hier op stal ben ik de enige die zulke schoenen heeft. Ik heb zeker al 10x een paard op mijn tenen gehad en niks gevoeld! :D

Ik ook, heerlijke dingen. Ga er binnenkort nog een paar aanschaffen voor mijn werk, gezien dit paar een aardige paardenlucht begint te krijgen.

Maar ook hier in de omgeving houdt ik soms mijn hard vast. :n

[edit] Topic inmiddels doorgelezen. Het blijft inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vindt het altijd zo naar (netjes gezegd) voor diegene die jou moeten verzorgen als je ernstig gewond in bed ligt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:32

Ik rij ook altijd met cap, nooit op teenslippers of dat soort 'rare' schoentjes voor bij de paarden. Ik rij alleen niet met bodyprotector, dit doe ik niet omdat ik een keer gevallen ben en nergens pijn had behalve op de plek waar de bodyprotector zat. Trouwens, ik rij met cap maar ik viel met paard en al achterover (weet er niets meer van, maar mijn moeder vertelde dat ik en paard onder het zand zaten) en tog nog had ik een hersenschudding, maar aangezien ik 3 weken geleden aangereden was door een auto moesten mijn ouders me om het uur wakker maken.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:54

germie schreef:
Blijft eigen verantwoordelijkheid hoor. Op bokt lees je dit over paarden, op het skiforum over skihelmen, op het mtb-forum over fietshelmen en op het skeelerforum over polsbeschermers en helmen.
Het blijft een hoop gezeur in de ruimte. Men blijft toch denken van het gebeurt mij niet, of het valt wel mee. De sport of activiteit maakt niet uit, iedereen beweert altijd dat hij of zij braaf doet zoals het het veiligst is, maar in de praktijk zie je het toch heel anders.
Vreemd genoeg draag ik bijna altijd een cap, maar ik draag geen helm bij het skien (grootste risico is niet je eigen val, maar het omver geskied worden door een ander, ik heb wel een helm geprobeerd, maar je gehoor wordt te veel belemmerd), ik draag geen bescherming met skeeleren (veel te belemmerend).
Tuurlijk heb ik ook wel eens blauwe tenen gehad van een paard, knie verrekt van het snowboarden (had uiteraard geen bescherming dit kunnen voorkomen), knieen stuk gehad van een val met skeeleren. Maar het kan met andere sporten ook gebeuren (hersenschudding bij schaatsen van toertocht, terwijl daar niemand een helm draagt). Het blijft je eigen keuze, en je kunt nooit alles voorkomen. Eigenlijk dus weer een stukkie nieuws wat niets nieuws is. En gelukkig gaat het bijna altijd goed.

ik ski en snowboard met helm omdat ik 5 jaar geleden omver ben geskied en met men hoofd op het ijs ben terecht gekomen. ik had een hersenbloeding en men rug gebroken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:41

gabjj8 schreef:
ik ben het niet eens met de stelling 'er moet eerst iets gebeuren voordat mensen actie gaan ondernemen' want, ik heb me voet gebroken doordat ik met slechte schoenen liep, ik heb me vinger zegmaar verbrijzeld, omdat er een paard tegen trapte, en ik heb een hersenschudding gehad toen er een paard tegen me aansteigerde.

en nog rijd ik altijd zonder cap, loop ik soms nog steeds op slippers, gewoon omdat het me verreweg niet uitmaakt als ik me voet breek ofzo, en zonder cap doe ik omdat ik met cap hoofdpijn krijg, ik vertrouw hem, ik heb een goede zit en ik val nooit op me hoofd, en het blijft me eigen keus. ;)

Oef, wat een hoop domheid in 1 bericht. je hebt jezelf wel heel hoog zitten, bestand tegen de zwaartekracht? Misschien mijn topic eens opzoeken "gespiest, lekker is anders" Ik heb ook een hele stevige zit, had ik op dat moment helemaal niks aan (val met paard gemaakt, vastgekomen in scherpe punt, nog altijd behoorlijk last van)

Maar hee, tegen dovemans-oren kun je wel schreeuwen maar als je het niet wilt horen...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 02:08

Ik ben inmiddels over de leeftijd heen dat ik alles deed, alles probeerde en voor de duvel niet bang was en dat zonder enige vorm van zelfbescherming.

Ondanks dat mijn dame een goed leesbare en meegeleverde gebruiksaanwijzing heeft en in principe 99% te vertrouwen is, blijft er die 1 procent kans dat ze toch eens schrikt. Tot nu toe ben ik nooit van haar afgevallen, maar ik weet dat ik de neiging heb ongelukkig te vallen dus bescherm ik mezelf. De grootste ongelukken gebeuren op zo'n manier als Kiwiko beschrijft, of Adil. Braaf peerd, struikelt een keer en gaat onderuit met jou erop en daar ga je, hoef je niets fouts voor te doen. Of peerd ruikt stal, dan ga je gewoon. Ik ben niet zo bang voor mijn dame haar reacties, ik weet dat ze me niet bewust eraf kiepert, ook haar boksessies af en toe zijn niet gemeen. Maar ook zij kan een misstap maken, een inschattingsfout maken of door even afgeleid zijn onderuit gaan zoals elk paard kan. En dan kan je beter maar passende bescherming dragen. Heeft niets te maken met al dan niet vertrouwen, gewoon met logisch nadenken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:12

Nog even over het gebruik van veiligheidsschoenen tijdens de omgang met paarden…

Ik denk dus dat je wel degelijk beter af bent met veiligheidsschoenen (type S3) dan met je dure Ariat’s zónder enige bescherming, gympies of nog erger…slippers.
Het risico dat staal kan indeuken is zéér klein, de verwondingen die je hierdoor kunt oplopen is nóg kleiner en als je dan bekijkt hoe erg je voet/tenen beschadigd hadden kunnen raken als je geen veiligheidsschoenen aan had…

Nou ja, het spreekt voor zich….

1. Bescherming tegen schokken van 200 joules. Vergelijk dit met een object van 20 kg dat
van 1 meter hoogte op uw stalen neusbescherming valt.
2. Bescherming tegen samendrukkende krachten van 15 kilonewton, bijvoorbeeld een
heftruck welke een nettogewicht van 1500 kg over uw stalen neusbescherming rijdt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:59

ik heb er een pesthekel aan als mensen zeggen dat ze hun paard voor de volle 100% vertrouwen...
buiten het feit dat dat niet kan, heb je dan last van een remi gevoel ofzo?
je paard hoeft nog geeneens gek te doen om je te laten vallen. er zijn nog een paar honderd andere vrachtwagen, auto's en dat soort wezens... ben je daar dan blind voor?
vriendin heeft met pony op de motorkap gelegen dankzij automobilist en een laag staande zon.
niet paard zijn schuld hoor. maar ziekenhuis wel van binnen bekeken.

ik denk dat het gewoon het oeroude: dat overkomt mij niet gevoel is.
helaas overkomt het jaarlijks toch een hoop mensen, die het niet zou horen te overkomen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:16

Imago01 schreef:
Nog even over het gebruik van veiligheidsschoenen tijdens de omgang met paarden…
...Het risico dat staal kan indeuken is zéér klein, de verwondingen die je hierdoor kunt oplopen is nóg kleiner en als je dan bekijkt hoe erg je voet/tenen beschadigd hadden kunnen raken als je geen veiligheidsschoenen aan had…

Even een stukje er uit geknipt.
In de huidige veiligheidsschoenen zit géén stalen neus meer maar een kunststof neus. Door de stalen neuzen zijn in het verleden wel eens tenen afgesneden bij ongevallen, het scherpe staal is dus vervangen door sterk kunststof waarmee je tenen een stuk veiliger zijn.

En veiligheid, het is aan eenieder om de risico's in te schatten. Bedrijven moeten wel zorgen voor een basisveiligheid en de middelen beschikbaar stellen aan werknemers. Het is dan nog aan het individu om ze, op de goede manier, te gebruiken. En zelf opletten wat je doet, geen touwen om je hand wikkelen, goede schoenen en kleding aan, veilligheidsbeugels gebruiken enz.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:23

Esther schreef:
Imago01 schreef:
...Het risico dat staal kan indeuken is zéér klein, de verwondingen die je hierdoor kunt oplopen is nóg kleiner en als je dan bekijkt hoe erg je voet/tenen beschadigd hadden kunnen raken als je geen veiligheidsschoenen aan had…

Even een stukje er uit geknipt.
In de huidige veiligheidsschoenen zit géén stalen neus meer maar een kunststof neus. Door de stalen neuzen zijn in het verleden wel eens tenen afgesneden bij ongevallen, het scherpe staal is dus vervangen door sterk kunststof waarmee je tenen een stuk veiliger zijn.

En veiligheid, het is aan eenieder om de risico's in te schatten. Bedrijven moeten wel zorgen voor een basisveiligheid en de middelen beschikbaar stellen aan werknemers. Het is dan nog aan het individu om ze, op de goede manier, te gebruiken. En zelf opletten wat je doet, geen touwen om je hand wikkelen, goede schoenen en kleding aan, veilligheidsbeugels gebruiken enz.

Ook als je geen touwen om je hand wikkelt kan je flinke brandwonden krijgen :)
Ik ben na 10 keer het vel van mn handen geschraapt te hebben het toch wel een beetje zat en ben dus op zoek gegaan naar handschoenen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:24

Kun je nog wel brandwonden krijgen, maar je hand/vingers kunnen niet meer gebroken/eraf getrokken worden door een straktrekkend touw.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:26

Asyaa schreef:
Ook als je geen touwen om je hand wikkelt kan je flinke brandwonden krijgen :)
Ik ben na 10 keer het vel van mn handen geschraapt te hebben het toch wel een beetje zat en ben dus op zoek gegaan naar handschoenen ;)

Is dat paardgebonden, of ligt dat gewoon aan je huid?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:30

ik longeer nooit zonder handschoenen............. nooit!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:31

Ik longeer nooit met lijn :P. Zelfde effect

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:31

en touwen om je hand wikkelen is wel het meest stomme wat je ooit kan doen. 600 kilo hou je echt niet tegen.........

Ik heb een kennis diens vader is nog gehandicapt omdat hij dacht een tinker tegen te houden die weg wilde, door maar goed stevig dat touw om zn hand te binden........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:32

Vjestagirl schreef:
Ik longeer nooit met lijn :P. Zelfde effect

hihi maar das toch wat lastig als je geen longeercirckel hebt :)