Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:26

Miepie1980 schreef:
Keur dit niet goed maar wil wel zeggen dat er vaak 2 kanten aan het verhaal zitten. Laat hem eerst is uitleggen waarom en zijn excuses kunnen maken als hij het niet zo had bedoeld voor we allemaal over het paard spreken alsof het beide benen gebroken wordt.

Kom zeg, dit is simpelweg geweld uit gewoonte en uit frustratie, voor die man is dit niet abnormaal en doet hij zijn paard geen onrecht aan, daar is geen andere kant aan. Dit soort ruiters doet dit al vanaf ze 6 waren en op een parcours geduwd werden, die weet niet beter als dat je dat probleem zo oplost.. je kan dit ieder weekend gaan bekijken op een evenement in je buurt. En je kan het verschrikkelijk vinden, maar dit is niks uitzonderlijk. Valt onder 'hij moet maar luisteren'..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:34

Helemaal eens met miepie:
Dit is gewoon over de grens van je paard 'op druk' naar de sprong rijden. Zo hoort het niet, zo willen we het niet zien. Daar mag je dus een aantekening van maken en een boete voor opleggen.

Ook op basis wedstrijden worden mensen hier op aangesproken. Soms door omstanders, soms door hun 'eigen mensen'. Iemand er even op wijzen dat hij zijn fatsoenlijke gedrag weer bij elkaar moet rapen is het eerste wat je kunt doen. We maken allemaal wel eens een fout! (hij die zonder zonde is werpe de eerste steen) Blijkt dit het systeem van een ruiter te zijn mag je ernstigere maatregelen treffen.

iemand toewensen dat hij zijn rug breekt is nog veel zieker dan een paar seconden uit je pan gaan met een zweepje. Shame on you! :(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:41

Bandida schreef:
Miepie1980 schreef:
Keur dit niet goed maar wil wel zeggen dat er vaak 2 kanten aan het verhaal zitten. Laat hem eerst is uitleggen waarom en zijn excuses kunnen maken als hij het niet zo had bedoeld voor we allemaal over het paard spreken alsof het beide benen gebroken wordt.

Kom zeg, dit is simpelweg geweld uit gewoonte en uit frustratie, voor die man is dit niet abnormaal en doet hij zijn paard geen onrecht aan, daar is geen andere kant aan. Dit soort ruiters doet dit al vanaf ze 6 waren en op een parcours geduwd werden, die weet niet beter als dat je dat probleem zo oplost.. je kan dit ieder weekend gaan bekijken op een evenement in je buurt. En je kan het verschrikkelijk vinden, maar dit is niks uitzonderlijk. Valt onder 'hij moet maar luisteren'..

Ik kan niet oordelen of dit uit gewoonte gebeurd. Frustratie kan ik me wel indenken ja.

Om nu gelijk alle ruiters die wel eens een paard een aantal flinke meppen geven over 1 kam te scheren is mij te kort door de bocht.

Natuurlijk heb ik mijn ogen niet dicht en zie ik dit ook op kleinere concoursen. Maar er wordt hier op Bokt gelijk weer een enorm drama gemaakt van iets wat in de praktijk vaker gebeurd.

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:48

echt raar als je een goede springruiter bent dan heb je je paard toch onder controle en hoef je niet zoveel je zweep te gebruiken het zal vast lang duren tot zijn paard weer vertrouwen heeft, als hij dit elke wedstrijd doet. :(

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:49

FaberSmid schreef:
Net als met hyperflexi bij dressuur, genadeloos afstraffen. Vraag me af hoe de betreffende jury heeft ingegrepen, of eerlijk geschreven niet op dat moment. Waarom niet uitbellen, omroepen en tot de jury roepen en terrein ontzeggen?
Nu ben ik eigenlijk wel ten zeerste benieuwd naar de persoonlijke mening van Marcel Dufour als professionele springruiter?

U had over de lamp gewreven, FaberSmid?Afbeelding

Nou, dan zal ik zeggen wat ik er van vind.
Een groffe schande. Schande dat de ruiter dat doet, schande dat er niet veel eerder ingegrepen is door de jury en/of stewards.
Het slaan van een paard op deze manier is compleet nutteloos. Ik begrijp wel dat de ruiter gefrustreerd is, maar een goeie ruiter moet zijn woede in kunnen houden. Mijn mening is dat als je een mens een klap voor zn kop geeft, dan kun je erbij zeggen waar dat voor was, maar of een paard een pak rammel zoals beschreven ook begrijpt, betwijfel ik ten zeerste. Mijn mening is dat je beter geduld kunt hebben en een paard uit zichzelf een angst laat overwinnen in plaats van zorgen dat er iets is waar deze een grotere angst voor heeft. De zweep.
Buiten dat het erg is voor het paard wat deze ruiter gedaan heeft, is het ook een bar slecht voorbeeld voor jongere ruiters die op de tribune kijken naar zoiets. Die gaan denken dat dat normaal is.

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:49

ik ben zowezo tegen zwepen. Maar in dit geval bij een weigering heeft het paard daar bijna altijd reden voor en zal het niet zomaar bewust fout voor je doen.
Echt zielig.

elielomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:52

=) Van mij mag hij zelf ook wel een pak rammel krijgen hoor... :+

Als hij dat al doet op wedstrijd, hoe gaat het er dan op training aan toe vraag ik me af...

Muppett

Re: Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:55

Jeetje, wat een ontzettende malloot! Die eikel vergeet dat een paard nog altijd een beest is, en geen computer! Ws door zijn eigen fout, en dan zo slaan. Rode kaart!!!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:01

Ai, dat is "overhands" en dat mag niet.....

Dit soort straffen zijn zinloos, een tik is ok, maar dit is frustratie van de ruiter afreageren op het paard..
Het feit dat hij zich al niet schaamt om dit te doen waar publiek bij zit, geeft al aan hoe hij thuis met zijn paarden om zal gaan, in mijn ogen dan..
Heel jammer..

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:26

Onbeheerst gedrag.
Slecht voor de sport, dus erg jammer. De opmerkingen over misstanden in de basissport gaan me toch te ver.
Ik kom wekelijks op concours (landelijk niveau) en zie ook daar weleens een gefrustreerde reactie van meestal amateur-ruiters.
Het aantal weigeringen is bij deze groep veel groter dan bij professionele springruiters, juist omdat de fout vaak door de ruiter wordt gemaakt en de 'schuld' dan bij het paard wordt gelegd.
Ik vind wel dat de jury dit al enige tijd scherp in de gaten houdt en ruiters maant tot zeer beperkt gebruik van de zweep.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:35

En dit is nu waarom ik een hekel heb aan paardensport en andere "sporten" met dieren.

Wanneer er geld verdient of gepresteerd moet worden, zijn (heel veel) mensen niet eerlijk meer tegenover de dieren.
Triest maar helaas waar.

En daarbij, dan wil je niet weten hoe deze kl......... achter de schermen met z'n paarden omgaat. Je kunt ervan uitgaan dat dat nog een paar graadjes erger zal zijn.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:27

Zeker ongepast gedrag van de ruiter, helaas gebeurt dit ook achter de schermen en ook bij de basissport. Erg onsimpathiek, kan begrijpen dat je soms gefrustreerd raakt van je beessie. Maar die tikken zullen m echt niet laten begrijpen wat het diertje te doen staat.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:40

jes_sira schreef:
En dit is nu waarom ik een hekel heb aan paardensport en andere "sporten" met dieren.

Wanneer er geld verdient of gepresteerd moet worden, zijn (heel veel) mensen niet eerlijk meer tegenover de dieren.
Triest maar helaas waar.

En daarbij, dan wil je niet weten hoe deze kl......... achter de schermen met z'n paarden omgaat. Je kunt ervan uitgaan dat dat nog een paar graadjes erger zal zijn.

Zit jij dan niet heel per ongeluk op de verkeerde site hier?
Want dit is echt een paardensite, zoals de naam Bokt al doet vermoeden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:53

Ik ben het eens met de reactie van Marigold op de eerste pagina. Het is zeker niet fair wat hij doet op dat paard, kan absoluut niet en is volkomen zinloos, maar onder ernstige mishandeling versta ik toch iets anders.

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:04

vind dit ook echt te belachelijk voor woorden, maar het is iets wat dagelijks gebeurt, alleen dan achter de schermen (zelfs op grote bekende dressuurstallen!) en daar wordt geen bal aan gedaan.. vind het dus eigenlijk een beetje hypocriet vanuit de federatie

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:07

uccello schreef:
vind dit ook echt te belachelijk voor woorden, maar het is iets wat dagelijks gebeurt, alleen dan achter de schermen (zelfs op grote bekende dressuurstallen!) en daar wordt geen bal aan gedaan.. vind het dus eigenlijk een beetje hypocriet vanuit de federatie

met andere woorden, jij vindt dat er niks aan gedaan moet worden?

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:09

Nou ik vind dit echt belachelijk. Arm paardje :(:)

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:13

Belachelijk.. Als ik dat paard was had ik m dr afgeworpen, en goed hard.
Ruiter zelf: die mag wat mij betreft de bak in voor een paar jaar.

Ik voel me zelf al schuldig na 1 tik met de zweep.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:16

hij slaat inderdaad te vaak en te hard, en ik vind het ook echt niet kunnen! :n
Maar ernstige mishandeling is dit toch niet?
En een paar jaar de bak in vind ik ook wel overdreven. :Y)

Arm paardje.. :(:)
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 14-04-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:19

schors hem gewoon voor een aantal maand ofzo.
maar dit noem ik geen ernstige mishandeling

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:20

Inderdaad nienkexD

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:46

Springert: volgens mij begrijp jij het niet helemaal.......
Maar goed, ik zie dan ook dat je een sporter bent dus je voelt je aangesproken?

Sport en hobby zijn 2 totaal verschillende dingen.
Dus voor de Hobby mensen die een paard hebben omdat ze van paarden houden, deze liefhebben en op een eerlijke manier met hun paard omgaan is Bokt niet bestemd? Alleen voor de Sporters? Schiet mij maar lek.

En daar laat ik het bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:04

schorsen die handel........... ten eerste slaat hij ongeveer 3 seconden te laat voor een correctie, en een aanmoedigende tik is er ook een voldoende........

nodeloos dit!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:08

samwise schreef:
Beetje hypocryt van de FEI om de parcoursen optisch en technisch steeds moeilijker te maken maar wel ruiters gaan straffen die daarbij problemen ondervinden, niet alle paarden springen uit zichzelf een sloot van 4 meter breed en zal soms overtuigd moeten worden, op concours of thuis in de training. Ok ook ik vind dat deze ruiter wel wat overdrijft maar maak die sloot dan de helft minder breed of laat hem eruit, genoeg andere manieren te verzinnen om tot een faire maar zware proef te komen

Overtuigen en in elkaar slaan zit toch wel duidelijk een verschil in, mag ik hopen? :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:20

naah in elkaarslaan is dit nou ook weer niet........... zo een springzweep komt absoluut niet hard aan :)

de zwiepers van dressuurzwepen komen hard aan......... dit niet echt, het ziet er heftiger uit dan dat het is....... :)

Neemt niet weg dat het absoluut verkeerd getimed is........