Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:16

Ik kom, als eigenaresse van Pagella, toch even reageren.

Ik hoor hier veel mensen "klagen" over een paardwaardig bestaan. Ik heb die uitdrukkingen vele malen naar mijn hoofd gehad. Ik heb mij laten leiden door een arts, die net als ik levenslust in mijn paard haar ogen zag. Actief bereden kan mijn paard nooit, waar het in de paardenwereld om gaat. Ik geniet van onze momenten samen. Ook al kan ik wel of neit rijden.. Zelf mag ik niet rijden, dus voor mijn eigen plezier heb ik er zeker geen kans gegeven. Mischien kan ze wel stapritjes doen. OF iets, maar ergens in de dressuurring, zal ik haar denk ik nooit zien verschijnen. Pagella is wel een paard, dat graag wilt leren, en ook dus ( Ja, ook volgens de artsen!!! ) het erg leuk zou vinden om lichtjes aan wat werk te verrichten...

Om het stukje paardwaardig wil ik even aan toevoegen, dat Pagella echt wel een paardwaardig bestaan heeft hoor.. Ze is vrolijk, gelukkig, gezond.. En het straalt er bij dr vanaf.. So beat it... Ze is niet moeders mooiste, maar wel de liefste, waar je je liefde dik en dik voor terug krijgt...

Over deze pony, weet k niet zo goed wat ik er van moet denken. Als het zo kan zijn dat ie gelukkig is, prima.. Anders gaat een arts er ook niet mee door, als ie bang is of ie het wel of niet red.. En daarin spreek ik uit ervaring met Pagella.. Ik heb nog nooit zo'n geweldige, maar eerlijke arts gezien.. Artsen zijn ook dierenliefhebbers.. Die gaan een paard ook geen ongelukkig leven laten lijden.. Net zoals mijn eigen veearts thuis zegt.. Als ik vind, dat een paard geen paardwaardig bestaan kan lijden, laat ik m inslapen. Zo bekijkt hij het zelf ook.. Maar waarom hebben dan toch artsen er voor gekozen om dit soort paarden te helpen....? Omdat ze er wat in zien.. Natuurlijk expirimenteren ze.. NAtuurlijk.. Maar als het paard op deze manier geen leven kan lijden.. Had een (goede) arts m echt niet in leven gelaten..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:17

Ik vind dit persoonlijk wel wat te ver gaan.
Ben blij om te lezen dat ik hierin niet de enige ben...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:04

Ambiiee schreef:
Maar als het paard op deze manier geen leven kan lijden.. Had een (goede) arts m echt niet in leven gelaten..

:o? lijden (met een lange ij) inderdaad...ik denk dat jouw wereldbeeld wat optimistisch is. Volstrekt doorgeslagen, dit verhaal. Bovendien wordt er helemaal niet over een paardwaardig bestaan gesproken, alleen maar dat het paard mensen moet gaan inspireren...

PS Pagella zegt me niks, dus daar heb ik geen enkel oordeel over.

Zidore

Re: Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:29

wow ben ff stil van dit verhaal

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:33

Technologie zal zich altijd blijven ontwikkelen, ook in de dierenwereld.
Als iemand niet in het verleden had gezegd: "weet je, ik weet dat het niet menswaardig is om iemand te laten leven die niet meer kan lopen, maar wat als we nou..." Het begint altijd ERGENS, alles wat we nu voor lief nemen was vroeger niet mogelijk. Er zijn topsporters met protheses, vroeger zouden die in de krukken hebben gehangen, in een rolstoel hebben gezeten en nog veel vroeger waarschijnlijk gewoon zijn doodgegaan.

Ik verwacht in de toekomst zeer zeker wel sportpaarden met protheses, ze zullen steeds geavanceerder worden totdat ze zelfs beter zullen kunnen lopen dan 'gewone' paarden (dat zie je nu ook bij mensen met bepaalde been/voetprotheses). We zien dieren ook steeds meer als een verlenging van onszelf, het is allang geen gebruiksvoorwerp meer dat je weg moet gooien als het kapot is.

Ik sta wel open voor dit soort dingen, heb er eigenlijk geen probleem mee. Verder heb ik er geen uitgesproken mening over, maar zie wel waar het naartoe gaat.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:49

Ik vind dit toch wel echt typisch Amerikaans..... Een paard is geen mens... Ik kan me niet voorstellen dat die pony nu echt gelukkig is. Ik denk dat ze meer bezig is met overleven..
Ze kan niet eens meer normaal lopen, moet je je voorstellen wat voor overbelasting ze zo op andere gewrichten heeft.. Als een paard zo loopt op 4 benen laat je die toch ook niet verder leven.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:13

@ Ambiiee Ik kende het verhaal van Pagella niet, maar ik heb heel even gegoogled om een beeld te krijgen. Wat jou paard heeft, of het nou aangeboren is of niet, is een "aandoening" die zijn ademhaling beperkt (correct me if I'm wrong). Ik heb een filmpje gezien, en daarin is jou paardje lekker aan het rennen, en aan het doen, ze houdt het misschien veel minder lang vol, maar in mijn opzicht spreek je dan gewoon van een paardwaardig bestaan, ze kan rennen, schrikken, drinken, eten etc net zoals elk ander vluchtdier. In het wild zou haar beperking misschien problemen geven maar zelfs dan, het gemiddelde roofdier valt aan en is dan sneller dan zijn prooi (de meest zwakke van de groep), ze rennen niet eindeloos achter hun prooi aan, want dat houden ze zelf niet vol, en daarom heeft jou paard zelfs dan weinig tot geen problemen want daar kan ze ook sprinten. Als jullie haar nooit teveel laten rennen (denk lange ritten met veel rengalop etc) zal ze weinig problemen krijgen als gedomesticeerd paard. Daarbij komt ook nog eens dat mochten jullie overgaan tot operatie, dan is ze waarschijnlijk helemaal genezen.

@ everyone: Deze pony daarentegen, heeft zelfs na de operatie geen mogelijkheid tot rennen, vluchten etc. Het wordt nu gebruikt als voorbeeld voor de mensen, terwijl er (zoals eerder genoemd) al veel voorbeelden zijn voor die mensen zoals de paralympics.
Ambiiee schreef:
als het paard op deze manier geen leven kan lijden.. Had een (goede) arts m echt niet in leven gelaten..

Een goede arts inderdaad niet, maar niet alle artsen zijn goed, velen willen ook gewoon naam maken en dit zijn de soort dingen die ze dan nog wel geoorloofd vinden, het beestje lijdt tenslotte niet (zichtbare) pijn. Het paardwaardig bestaan, dat is er alleen niet zijn natuurlijke "rol' kan hij namelijk niet meer vervullen, als vluchtdier, en je kan nooit voor een omgeving zorgen waarbij het beestje nooit wilt rennen of nooit zal schrikken.
Natuurlijk kunnen protheses voor paarden uiteindelijk misschien zo goed ontwikkeld worden dat paarden er wel op kunnen lopen rennen springen en al die dingen. Maar zolang we voor mensen nog niet een prothese hebben waarmee je álles kan dat een normaal been of arm ook kan, hebben we dat ook nog niet voor paarden.
Wij zijn niet in staat tot uitleggen aan een paard wat er aan de hand is. Als je een dier door zo'n lijdensweg heen stuurt met als uiteindelijke uitkomst dat het beestje weer helemaal normaal kan lopen dan kan je je af gaan vragen of het misschien wel goed is, want dan is het resultaat paardwaardig. Dat is het resultaat nu nog niet, en zolang dat het nog niet is moet je er bij dieren nog niet aan beginnen.

En nee ik vind niet dat je dit kan vergelijken met mensen, voor mensen is het heel moeilijk om te accepteren dat ze beperkt zijn door hun kunstbeen/arm maar de meesten kunnen dit uiteindelijk accepteren en leren ermee omgaan omdat ze weten waarom, anders zouden ze namelijk dood zijn.
Paarden hebben dat besef niet, en zover als wij weten is het beestje voor zijn gevoel heel vaak in levensgevaar omdat op moment dat ze moeten denken te moeten vluchten kunnen ze dat niet en dat betekend in de natuur,
dood.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:23

Wat een medische ontwikkeling tegenwoordig zeg! Vraag me alleen af hoe de pony het zelf ondervind... zou hij er zelf echt geen last van hebben. Lijkt me toch dat hij ook zou willen rennen in het land...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:24

tja, dat kunnen we vinden, maar het gaat toch echt deze kant op, mark my words...

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:52

Hoeveel pijn kan een dier verdragen?
Ik zou ze gewoon een spuitje hebben gegeven! Rennen en spelen zal dit paard niet meer kunnen.
Er is nog altijd zoiets als paardenwaardig.
Ik vind dat de mensen die dit paard hebben ''gered'' redelijk egoïstisch omdat zij niet de beslissing konden nemen om de pony te laten gaan moet het paard nu met pijn door het leven. Een paard kan niet zeggen of hij een spuitje wil of niet. Dat moet de mens beslissen. Het is altijd een moeilijke keuze maar er zijn gevallen waar het niet anders gaat.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:25

Tellisto schreef:
Weet je.., ergens is het natuurlijk te gek voor woorden.
Vooral als je bedenkt dat véle mensen in Amerika, nauwelijks grote ziektekosten kunnen betalen...

Maar aan de andere kant vind ik het fantastisch! Natuurlijk is het geen 'paardwaardig bestaan' als je het gaat vergelijken met het 'wilde paard'. Maar ik vind het raar om dat te doen. Deze pony is verre weg van 'wild'. Deze pony heeft allang geleerd dat het niet HOEFT te vluchten.
Hij wordt beschermd door alles en iedereen. Voor deze pony bestaat er geen kwaad meer!
Moet je kijken hoeveel liefde en aandacht dit dier krijgt. Daar kan menig paard van smullen!
Okee, het zal waarschijnlijk niet meer kunnen draven of galoperen, maar ik moet zeggen dat ze ondanks dat ze strompelt, flink doorstapt. Misschien kan ze niet meer in de kudde lopen, maar waaorm zou ze niet een andere rustige shet als maatje kunnen hebben??
Ik denk dat deze pony de mens ook als haar paard-maatjes zal beschouwen. In elk geval is de mens voor deze pony een paard-leider die haar in alle opzichten beschermd.

Bekijk het laatste filpje nou nog eens goed!!
Ze lijkt te strompelen, maar dat doet ze niet in het voorbeen. De voorbenen zet ze redelijk gelijkmatig neer. Ze belast haar been wel degelijk goed. Ze compenseerd in de achterhand!! En dus zal ze eerder last krijgen van haar heupen dan van haar goede voorbeen.
Als belasting pijn zou doen, zou ze haar hoofd niet naar beneden brengen om te grazen. Maar dat doet ze maar wat graag!

Nee, ik heb NU geen medelijden meer met deze pony. Ze heeft waarschijnlijk een bestaan waar menig paard alleen maar van kan dromen!!
Ondanks dat ze niet meer kan rennen.
...

_/-\o_

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:37

Marloez schreef:
Ik verbaas me echt over hoe naïef veel mensen hier zijn.

Een paard IS geen mens dus vergelijk ze er dan ook niet mee. Ik vind dat dit egoïstisch is, hier wordt niet het belang van de pony vooropgesteld maar dat van z'n eigenaars. Want zij willen de pony niet missen dus houden 'm op de been hoe dan ook, omdat ze hem zelf niet kunnen missen.

Het dier loopt ongelovelijk mank. Als ik een paard zo zag lopen op z'n eigen 4 benen dacht ik ook; afmaken dat arme dier! :\
Als je ook maar een klein beetje verstand hebt van paarden zie je dat dit dier echt niet gelukkig oogt! Ja, natuurlijk graast ie, mijn pony zou ook grazen als ze met 3 gebroken benen in de wei lag..

Ik ben niet naïef, maar ik trek niet meteen (zoals bijna iedereen hier) een conclusie.
Ik zeg niet dat het dier een fijn leven heeft, maar ik zeg al helemaal niet dat het dood beter af is.
Dat is namelijk niet aan ons om daar over te oordelen achter onze computers en laptops vandaan.

En dan kun je zeggen dat de eigenaren zoveel van het beestje houden dat ze het niet los kunnen laten, maar uit het nieuwsbericht lees ik af dat de pony gered is door anderen (en niet haar eigenaren).
Dus om nou meteen de eigenaren egoïstisch te noemen.... :roll: (don't jump in to conclusions...)

En natuurlijk loopt het dier mank!
Hoe denk je dat jij loopt met een beenprothese? Daar ga je echt niet mee weg rennen hoor :=
En het beestje graast omdat ze kan grazen en omdat ze wil grazen.
Knap paard die met een gebroken been kan grazen (laat staan 3 ;) ).
Nee, ik geloof niet dat dit paardje veel pijn heeft.
Ongemakkelijk is haar leven wel, maar niet erg pijnlijk; dan had ze er wel anders bij gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:38

Donderwolkje schreef:
Ze heeft waarschijnlijk een bestaan waar menig paard alleen maar van kan dromen!!

Ja, paarden dromen er echt van om met een prothese van hot naar her te worden gesleept, dat is echt veel beter dan een beetje door de wei te rennen met soortgenoten }:0

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:44

labyrinth schreef:
Ambiiee schreef:
als het paard op deze manier geen leven kan lijden.. Had een (goede) arts m echt niet in leven gelaten..

Een goede arts inderdaad niet, maar niet alle artsen zijn goed, velen willen ook gewoon naam maken en dit zijn de soort dingen die ze dan nog wel geoorloofd vinden...

Das waar, lang niet alle artsen (zowel humane als dieren artsen) zijn op die manier te vertrouwen.
Genoeg die voor de publiciteit gaan.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:45

Lia_ schreef:
Donderwolkje schreef:
Ze heeft waarschijnlijk een bestaan waar menig paard alleen maar van kan dromen!!

Ja, paarden dromen er echt van om met een prothese van hot naar her te worden gesleept, dat is echt veel beter dan een beetje door de wei te rennen met soortgenoten }:0

Moet je wel goed quoten ;)
Dit heb ik niet gezegt, ben het alleen eens met de tekst in zijn geheel (vooral wat er boven stond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:47

Je bent het er toch mee eens gezien je aanbiddende smiley???

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:55

Lia_ schreef:
Je bent het er toch mee eens gezien je aanbiddende smiley???

Joh :wow:

Donderwolkje schreef:
Moet je wel goed quoten ;)
Dit heb ik niet gezegt, ben het alleen eens met de tekst in zijn geheel (vooral wat er boven stond)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:00

ik heb zo'n mijn twijfels of dit wel beter is voor die pony... als ik het filmpje goed het gehoord is de pony ook al 15 jaar...als het mijn pony was geweest, dan had ik denk ik een spuitje laten geven.
Mja, ik ben geen amerikaan...ligt het aan mij of komt Amerika meestal met zulke ideen?? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:27

Donderwolkje, waarom quote je dan iets waar je het blijkbaar toch niet mee eens bent :?
Dan laat je dat stukje toch gewoon weg...

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:30

Lezen is soms moeilijk...

Ik ben het er mee eens, daarom quote ik het ook ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:36

Tellisto schreef:
Maar aan de andere kant vind ik het fantastisch! Natuurlijk is het geen 'paardwaardig bestaan' als je het gaat vergelijken met het 'wilde paard'. Maar ik vind het raar om dat te doen. Deze pony is verre weg van 'wild'. Deze pony heeft allang geleerd dat het niet HOEFT te vluchten.
Hij wordt beschermd door alles en iedereen. Voor deze pony bestaat er geen kwaad meer!

Als belasting pijn zou doen, zou ze haar hoofd niet naar beneden brengen om te grazen. Maar dat doet ze maar wat graag!

Een paard is een en blijft een vluchtdier zelfs het makste paard vlucht soms, dat leer je ze niet af. Hoe mak en verwent ze ook worden.

Een paard met pijn kan prima zijn hoofd naar beneden doen om te grazen.

En een paard is een paard geen mens of pop. Paarden houden van paarden dingen en niet van mensen dingen. Een paard houdt van grazen, lekker genieten van het zonnetje, een zijn van een kudde daar worden ze gelukkig van.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:49

Laat een paard lekker een paard zijn. ik vind het wat ver gaan. dat beestje is veel meer gebaat bij een spuit.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:59

jeetje wat knap zeg!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:00

Ja laat een mens dan een mens zijn.. Geef die ook maar een spuitje als die een been heeft moeten afzetten ofzo.. Dit is gewoon experimenteel en zal waarschijnlijk ook gevolgen hebben die baat hebben bij mensen. Wees toch niet zo zielig. Zn oortjes staan toch naar voren, hij staat toch lekker in zn vel. Beetje overdrijven kan ook..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:03

Citaat:
Ja laat een mens dan een mens zijn.. Geef die ook maar een spuitje als die een been heeft moeten afzetten ofzo..

Mensen en dieren kan je niet vergelijken. Reden hiervoor is al door meerderen hier aangegeven en daar sluit ik me bij aan.