Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:12

hyppolyte schreef:
@tessa, wat voer jij je paard? Heb even de foto's bekeken in je profiel en je paard heeft wel een flinke nek erop zitten, dat kan een stukje bouw zijn, maar ook spek natuurlijk.

Hij krijgt 3x per dag een handje brok (voor het idee als de andere krijgen). En normale portie kuil 3x per dag. Ook staat hij van 10 uur tot 5 uur op de wei, al is dat gras wat er staat enkel vulling, er staat niet voldoende om er dik van te worden.
En dan na het rijden nog een kwart brok. 1x in de week ongeveer slobber.
Dit omdat hij het hier goed op doet (al is hij nu dus wel te dun).
Ik heb hem wel eens op 3/4 kg gehad per dag gehad, maar daar werd ie al helemaal hyper van.

Nu ik heb dikker wil hebben krijgt hij veel kuil i.p.v. normale portie.
En hij krijgt na het rijden elke dag een kilo slobber (met water aangemengd zal het 3 kilo zijn denk).

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:58

Tat_jana schreef:
bella1wjnmk schreef:
ik heb het vanmorgen nog gezien op het niews, maar wat ik raar vond is dat ze een shetlander als voorbeeld namen.. die zijn over het algemeen al dikker en heel erg behaard..

mijn shets zijn niet dikker dan een sport paard hoor wel rond geribter :D

maar als ze nou een foto hadden neergzet van een shet in de zomer ok. maar die foto was van midde winter, en aangezien de meeste shets toch heel wat winterharen/vacht krijgen lijken ze ook veel dikker dan dat ze zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:00

Shet is hier ook te dik.....als hij alleen al naar het gras kijkt komt hij 50 kilo aan. -O-

Keeltje135

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:05

dat is minder :) het zijn wel goede grasmaaiers :j

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:08

en iedereen maar op mij voeren als ikz eg, snorrie ik vind m een beetje zwaar! whahaha! Zelfs mijn shetter heeft geen grammetje vet teveel
ik vind het zo belangrijk voor mijn paarden datz e niet dik zijn! (ging het bij mijzelf ook maar zo!)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:29

bellenadie schreef:
en iedereen maar op mij voeren als ikz eg, snorrie ik vind m een beetje zwaar! whahaha! Zelfs mijn shetter heeft geen grammetje vet teveel
ik vind het zo belangrijk voor mijn paarden datz e niet dik zijn! (ging het bij mijzelf ook maar zo!)

Hoe doe je dat???? Shet geen gram teveel???

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:38

Lijkt me leuk als iedereen die mee deed aan de test het ras, de stokmaat + het gewicht van zijn /haar paard/pony hier vermeldt!
Please? *D

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:51

hoe ik dat doe?

Ze krijgt beweging, 1 handje brokjes per keer en wat hooi! Verder mag ze szomers op de weide, maar op het moment dat ik merk dat ze dikker word moet ze in de paddok! verder stopt ze vaak ook met eten als ze vol is!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:56

Is het die bonte shet in je profiel? Als ik je profiel bekijk zie ik dat ze nog wel een redelijk buikje heeft daar, misschien nu niet meer dat kan natuurlijk :).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:34

Wahhaaaa! Ik ken dit allemaal maar al te goed!
Kruising Tinker x Fries, ik doe niet anders dan (in mijn beleving UITHONGEREN), deze hele (strenge, want sneeuw, en veel vries, niks op de wei) winter: alleen maar een armpje hooi in de ochtend .....
Hij staat daar met 1 Shet ruintje, hij wordt zelf al dik van 1 pol gras.

Mijn hoefmid waarschuwde al: deze gaat naar de hoefbevangenheid toe.
Ik schrok me rot, en zei: maar hij krijgt al niks (was ook zo).
Maar zelfs de armen kuil waren dus toch nog te veel; hij moest ca. 80 kg kwijt.
Ik dacht altijd dat "onbeperkt hooi: (en dan verder niets he?) geen pard dik maakten.
Nou, die van mij dus wel.
Zelfs beperkt kuil nog.

Nu, nu ik zo tegen einde winter eindelijk eens tegen mezelf heb gezegd: een armpje kuil ion de moregen verder niets meer, is hij echt gaan afvallen.
Maar als je de joekel ziet denk je: ja, daar kan een Shet nog niet op leven.

Maar voor het eerst in 3 jaren (hij is nu 5,5 jar) kan ik als ik met mijn hand over zijn flanken ga (moet ik wel hard drukken) iets van en vage ribaanduiding voelen.

Het is al jaren een giga-strijd om die pens er af te houden, het voer is hier gewoon echt te rijk (kuil van rijk grasland dus ook)!

Je wil ook niet dat je paard, waar je het beste voor wil, juist door je eigen (te) goede zorgen, hoefbevangen raakt of ander ergers krijgt!
Dat je echte ZO weinig (ruw)voer moet geven om hem te doen afvallen, had ik niet gedroomd!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:40

hyppolyte schreef:
ik had het over de nekken, dat is spek, geen spier, nou heeft de ene fries het erger dan de anderen, maar ze hebben vrijwel allemaal een spekrand bovenop zitten.
Even tussendoor, je kunt ook gewoon 1 bericht plaatsen en even de mensen quoten, dit is een beetje irritant :+ (je bent toch ook niet echt nieuw op bokt).

Shet ziet er trouwens prima uit zo, hoop dat ik dat kleine wurm waar ik mee bezig ben ook zo krijg, zou mooi zijn :j.

nee niet nieuw op bokt alleen begrijp eigenlijk niet hoe ik meerdere quotes in 1 bericht krijg :')

even een test:

Henrieke schreef:
Is het die bonte shet in je profiel? Als ik je profiel bekijk zie ik dat ze nog wel een redelijk buikje heeft daar, misschien nu niet meer dat kan natuurlijk :).

Het is idd die bonte in mn profiel, ze heeft daar inderdaad een best buikje, aangezien ik toen nog niet wist wat overgewicht nou eigenlijk deed :o Shame on me !
overgens zijn de foto's in mn profiel allemaal foto's dat ze een beetje te dik zijn :X
die zijn dan ook van vorige zomer na het land zeisoen omgeveer, nu hoef ik geen foto neer te zetten van ze want het is nog 1 pak haar :')

* edit volgens mij is het aardig gelukt zo ? :D *
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 10-04-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:44

Mijn trekpaard veulen heeft een dikke buik maar is mager op zijn ribben.
Als ik denk dat hij wat dikker aan 't worden is, heb ik 't steeds mis, want binnen no-time groeit hij weer in de hoogte... :\

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:39

Paarden moeten eigenlijk de hele dag ruwvoer tot zich kunnen nemen en bewegen. Als je maar 1 x ruwvoer geeft, heb je weer kans op maagzweren of luchtzuigen of .. Helaas zijn de weides vaak veel te vet voor de paarden. Een graaskorf vind ik eigenlijk ook niet wat. Strookbegrazing lijkt wel een goede optie om de grasinname te beperken. Ben nog aan het dubben met een ruimteminnende draver en een vreetgrage Welsh.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:21

het is idd de shet in mijn profiel! Meerdere dierenartsen en andere paardkundigen hebben mij verteld dat zij graag alle shetters zouden zien zoals de mijne! En waarom omdat zij duidelijk niet te dik is, geen vet teveel heeft, en in goede conditie is! Shetlanderbouw maakt dat zij kort en compact zijn! Daarom zie je bij haar niet een megasportbody! Maar wij moeten deze bouw er verder niet voor gebruiken om te verbloemen dat ze dikker mogen zijn!

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:45

ik vindt zelf dat hij beter iets te zwaar kan zijn , dan te dun. want als ze dan wat krijgen hebben ze niks om bij te zetten.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 01:12

unamie schreef:
Ik heb meegedaan aan dit onderzoek
Ze zijn alle 6 gewogen 3 daarvan zijn te dik
ze hebben een 24 uur uitloop krijgen geen krachtvoer en 4 keer per dag een kleine portie hooi wat binnen een uur op is
En toch zijn ze te dik!
Sommige mensen pleiten voor 24 uur onberperkt ruwvoer
Dan advies ga ik maar niet opvolgen :+

Jeetje, 4 uur op een etmaal is echt weinig voor een dier wat gewend is het grootste deel van z'n wakkere tijd aan eten te besteden.Ze komen dan in een vicieuze cirkel terecht van honger-in korte tijd eten naar binnen schrokken-weer honger, metabolisme gaat in de hongertijd op de spaarstand waardoor ze evengoed aankomen. Dit kan je doorbreken door (semi) continu te voeren: ze gaan rustiger eten en beter kauwen (niet in de eerste week, je moet even volhouden) en ze blijven verbranden, waardoor ze oa ook warm blijven bij regen of kou. Als je minder wilt voeren kan je nog sleutelen aan manier van voeren: hooikist/ fijnmazig hooinet, ook de voedingswaarde van je ruwvoer maakt uit. In het handboek van paardnatuurlijk staat goede uitleg over voeren in relatie tot lichamelijke aanleg en psyche van het paard, deze gaat duidelijk verder dan "sommige mensen pleiten voor continu voeren". De paarden van de auteurs zijn bovendien prachtig slank.

Overigens is mijn eigen ervaring dat mijn paard bij vier keer per etmaal een hoeveelheid ruwvoer (geschikt voor paarden) die niet helemaal op gaat tussen de giften tevredener en slanker is dan toen hij nog strak 3 keer per dag portiegewijs voer kreeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 01:18

pony's zoals ijslanders? sinds wanneer is het ijslandse PAARD een pony?

Ik vind 't echt onzin, ik weet wel ergere dingen dan een paard dat te dik is. En ja, allebei mijn paarden zijn in de zomer te dik, vooral mijn.. ja shetlander, pony... ja... Maar ik ga ze geen van hun ruimte innemen alleen omdat dik zijn schadelijk SCHIJNT te zijn, gaat toch al 12 jaar goedzo, ga er niks aan veranderen. Ik heb liever m'n paard dik en dat hij veel vrijheid heeft, dan slank en in een stalletje gepropt :) ik neem 't risico dat 't misschien 'ooit' fout gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:55

Maartje1990 schreef:
pony's zoals ijslanders? sinds wanneer is het ijslandse PAARD een pony?

Ik vind 't echt onzin, ik weet wel ergere dingen dan een paard dat te dik is. En ja, allebei mijn paarden zijn in de zomer te dik, vooral mijn.. ja shetlander, pony... ja... Maar ik ga ze geen van hun ruimte innemen alleen omdat dik zijn schadelijk SCHIJNT te zijn, gaat toch al 12 jaar goedzo, ga er niks aan veranderen. Ik heb liever m'n paard dik en dat hij veel vrijheid heeft, dan slank en in een stalletje gepropt :) ik neem 't risico dat 't misschien 'ooit' fout gaat.

omdat iets al 12 jaar goed gaat wil het niet zeggen dat het goed is natuurlijk....
Je hebt iets te dik en moddervet,daar zit wel een verschil in.
Het gras in nederland is veel te rijk en te lang,kuil ,wat veel gevoerd wordt is te rijk en voor koeien bedoelt.
En verder kan een paard best een uurtje per dag bereden worden zonder er krachtvoer in toe doen.
Dit geldt alleen voor de 'dikkers'.

Te dik is absoluut niet goed,zodra er een manekam met vet opzit is een paard zeker te dik.
Sobere paarden en pony's moeten sober gehouden worden....anders is er een grote kans op IR en hoefbevangenhed en geloof mij....dat kun je beter voorkomen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:00

Wat goed dat er eindelijk eens aandacht aan geschonken word!
Een paard op gewicht houden schijnt in de praktijd best moeilijk te zijn, maar zeker niet onmogelijk.

Ik denk we ons meer moeten gaan verdiepen in de grassoorten en meststoffen die we erop gooien, naast het bijvoer wat de paarden krijgen.
Sommige paarden staan op onnoemlijk veel kilo''s brok, naast weide en hooi...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:11

Amalarab schreef:
Lijkt me leuk als iedereen die mee deed aan de test het ras, de stokmaat + het gewicht van zijn /haar paard/pony hier vermeldt!
Please? *D

Ik heb niet meegedaan aan het onderzoek, maar om een begin te maken: ;)

Ras: Belgisch Trekpaard
Stokmaat: 1.70 m
Geschat gewicht: 900 kilo
Workload: 4 x pw bosritten van 1,5 tot 3 uur.
Voer: 24/7 kale wei, na werk 100 gram muesli zonder haver in 2 handen daily plus. (Plus tot het gras echt groeit 1 plakje hooi 's ochtends en 's avonds)

Body fat score volgens http://www.worldhorsewelfare.org: 3

ilsetessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:08

ik denk zelf dat het eerder andersom is, moet je kijken hoeveel te dunne paarden er zijn :n niet te geloven

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:46

ilsetessa schreef:
ik denk zelf dat het eerder andersom is, moet je kijken hoeveel te dunne paarden er zijn :n niet te geloven

maar in nederland valt dat toch echt wel mee, vaker zijn het dan ook oude pony's/paarden. maar over het algemeen zijn ze toch erg redelijk op gewicht

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:49

Dieren die ouder worden gaan doorslaan: of te dik, of te dun. ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:25

Met onbeperkt hooi zijn ze binnen no-time veel te vet. Hier krijgen ze 2 x per dag hooi, de shet kreeg in de winter een handje brok, maar nu ook al niet meer. Shet 2 x per dag een halve plak hooi, tot het gras er weer is en dan strooksgewijs gras en 's avonds een klein handje droog oud hooi...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:50

Bravura: Ik denk dat dat verschilt per paard. En het hangt er ook vanaf wat je precies geeft - kuil is bv veel "vetter" dan echt van dat droge oude spul.