Hermelientje schreef:Hoe gaven ze in die oernatuur eigenlijk die rustgebieden voor herten aan, met bordjes "verboden voor wolven, laat herten ongestoord sterven?" Die rustgebieden voor herten, waar die andere grote grazers geloof ik weer niet in mogen welk oernatuurverschijnsel moet dat eigenlijk nabootsen? En welk natuurverschijnsel wordt er eigenlijk nagebootst met dat gesleep en op een hoop gooien van die hertenkadavers. Ik heb het Karl al eerder gevraagd maar die geeft geen antwoord, weet jij het misschien?
Hoe ze het in de oernatuur aan hebben gegeven of er een rustgebied was, al sla je me dood, ik denk dat dat toen geen vraag was. Ik wil wel navragen waarom er is gesleept met kadavers.
Ik begrijp ook erg goed de voors en tegens, het is gewoon een moeilijke en soms nare discussie.
Ik denk dat je het eigenlijk kunt samenvatten in voor of tegen.
In OVP is het beleid dat de natuur moet beslissen welk dier wordt geschoten, op de Veluwe kiest de boswachter van te voren, dit kan ook betekenen dat een gezond dier geschoten wordt. Voordeel van dat beleid is misschien wel wat economischer, je hebt wildernisvlees, of de kadavers worden gevoerd in de dierentuin ( gaat uit de kringloop) . In OVP blijft het vlees liggen in blijft in de zelfde kringloop en komt ten goede aan wild wat er ook woont, vogels, vossen, ondergrondse grazers etc. Zeg maar dat op de Veluwe het beheer meer een soort Albert Heijn beheer is, of het komt in de diepvries, of ten goede aan dieren in de dierentuin.
Er zitten bij beide benaderingen voor en nadelen.
Een groot misverstand is wel dat er bij OVP niet geschoten wordt, ( niet bij iedereen) en dat alle dieren graatmager zijn. De overlevers zien er echt goed uit, ik vind het jammer dat die beelden niet worden getoond in de media.