Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:22

Snapte je quote ook al niet (had de 2e quote doorgelezen)..
Er zijn er inderdaad genoeg die gewoon beginnen, als het dan afgebroken moet worden is het wel erg zonde geld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:43

Laat ik het zo zeggen: op die plekken kun je niet ongezien zonder vergunning bouwen. Iedere gemeente-ambtenaar komt daar wel eens langs.
Maar goed, het heeft mij al een tijdje verbaasd omdat wij zelf ook bezig geweest zijn met een huis in die omgeving en we nergens een vergunning voor konden krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:02

het zijn niet de ambtenaren die bij iedereen controleren,het zijn bekenden en buren die, wanneer hen iets niet zint, een stok hebben om je te slaan, en bij de gemeente gaan 'klikken'
en dat is dan nog niet het ergste, maar dat die buren dan zelf vaak ook genoeg illegaal bouwwerk hebben staan, waar de ambtenaren niet naar hoeven kijken, tenzij jij ook gaat klikken ...

eerst informeren en dan pas kopen, en zijn er kapers op de kust? genoeg huizen te koop, geduld is een schone zaak :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 07:46

Nou, het lijkt mij dat als jij als amtenaar bij Bouw en Woningtoezicht wel een dusdanige vakidioterie bezit dat als jij ergens bouwwerken ziet verrijzen waarvan je niet weet dat die mensen een vergunning hebben je dit even controleert.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 07:52

Ik zou het in Beemte Broekland niet proberen. Hier zit een hele actieve ambtenaar op de fiets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:15

Fitzroy schreef:
Nou, het lijkt mij dat als jij als amtenaar bij Bouw en Woningtoezicht wel een dusdanige vakidioterie bezit dat als jij ergens bouwwerken ziet verrijzen waarvan je niet weet dat die mensen een vergunning hebben je dit even controleert.

nope.... alleen wanneer ze getipt worden... anders is het hek van de dam en hebben ze chronisch personeel te kort :j
daarbij loopt die ambtenaar als hij bij ons komt controleren, niet met de eventueel verleende vergunningen en beschikkingen op zak van de buren....

@Marjolein: dan had die ambtenaar bij ons nooit iets gezien... vanaf geen enkele straat iets zichtbaar.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:47

Nou, er zijn wel degelijk gemeentes waar de ambtenaar een illegaal bouwwerkje ziet en er werk van maakt... eeehmm ik heb bij zo'n gemeente gewerkt en controleerde ook wel eens of iets vergund was (foto's nemen en op gemeentehuis checken). De meeste handhavers kennen de gemeente (vooral als het een kleinere is) wel en zien ook wanneer er iets nieuws staat. Dan is het eerst even kijken of het wel illegaal is :Y)
Maar ze hebben idd niet de gehele geschiedenis van vergunningen op zak :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:33

Alane schreef:
nope.... alleen wanneer ze getipt worden... anders is het hek van de dam en hebben ze chronisch personeel te kort :j
daarbij loopt die ambtenaar als hij bij ons komt controleren, niet met de eventueel verleende vergunningen en beschikkingen op zak van de buren....

@Marjolein: dan had die ambtenaar bij ons nooit iets gezien... vanaf geen enkele straat iets zichtbaar.

Ik kan je vertellen dat de ambtenaar in BB (waar het artikel ook over gaat), hier regelmatig op de fiets aankomt en langskomt. Hij ziet genoeg, maar ken ook gevallen van tips hier uit de omgeving. Ze zijn hier in het buitengebied echt extreem in bijgebouwen. En daar wordt ook echt extreem op gereageerd. Onze schapenschuur was nog niet eens af en toen stond de ambtenaar al op de stoep. De aannemer heeft hem toen nog te woord gestaan. Zo intensief wordt er gecontroleerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 02:40

en terecht dat dat gecontroleerd en in de gaten gehouden wordt.
waar we eerst woonden vindt je ook hier en daar een illegaal bouwwerk, en dat zijn echt geen aanwinsten voor het landschap.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 02:47

Bah.. het zal je gebeuren... In je enthousiasme vergeten te vragen naar het bestemmingsplan en meteen wordt je gestraft dat je niks mag bouwen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 03:01

kimmie88 schreef:
Bah.. het zal je gebeuren... In je enthousiasme vergeten te vragen naar het bestemmingsplan en meteen wordt je gestraft dat je niks mag bouwen

voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 03:03

Alane schreef:
kimmie88 schreef:

voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Daar heb je gelijk in... ;) Maar het blijft balen hoor..jeetje

PaulvanPeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:54

Een bericht van het "slachtoffer" zelf dan maar. Natuurlijk waren wij op de hoogte van het geldende bestemmingsplan, en Peter is heus niet zielig want hij heeft een lekker grote schuilstal waar hij elke dag/nacht enkele uren languit in een dik pak stro letterlijk licht te snurken. Verder heeft hij de hele winter in een droge paddock lekker buiten gelopen behalve als er echt een dik pak sneeuw lag.

Waar het om gaat is dat in de buitengebieden van welke gemeente dan ook de mogelijkheden om bijgebouwen nieuw te bouwen zo langzamerhand onmogelijk wordt. Bij ons geldt een maximum van 75 m2 bij een woonbestemming. Dat is nog redelijk gezien ik ook al 40 m2 heb gezien. In sommige gemeenten kan je wel (maar alleen bij wijze van uitzondering) een aantal vierkante meters meer bouwen als je aan kan tonen dat je hobbyboer wil zijn of worden. Als je een woning koopt met een agrarische bestemming en je gaat geen agrarisch bedrijf beginnen zit je met hetzelfde probleem. Bovendien gaat bij de volgende bestemmingsplanronde (iedere 8 jaar) je agrarische bestemming eraf en wordt het woonbestemming. Er is tenslotte geen agrarisch bedrijf meer. Vaak is dat geen probleem voor ons paardenhouders omdat op een voormalig agrarisch bedrijf er altijd wel een grote schuur staat welke om te toveren valt tot paardenstal.
Als je een nieuwe wil bouwen mag dat, maar moet je een bestaand gebouw afbreken (de ongeschikte kippeschuur) en mag je de helft van die vierkante meters terugbouwen.
Uiteindelijk gaan we dus buitengebieden creeren die naast een woning niet meer bijgebouwen dan een flinke garage hebben.

Ik weet niet hoe jullie dit doen maar wij kunnen geen 2 paarden houden in 75m2, als je ook nog een respectabel aantal balen stro en hooi wil opslaan. Je lelijke trailer, trekker, sleep, grasmaaier, weidebloter onder een afdakje wil zetten.

Als we onze paarden vooral in de toekomst op een goede manier willen houden zullen we dus nu al bezwaar moeten gaan maken tegen deze trend. Er is een uitgave van de Vereniging Nederlandse gemeententen "Paardenhouderij en Ruimtelijke ordening" http://catalogus2.vng.nl/gemdocs/VNG/185594.pdf

Hier staat precies in hoe gemeenten de paardenhouderij (prive of zakelijk) in kunnen passen in hun bestemmingsplannen. Voor de afdeling ruimtelijke ordening in mijn gemeente (tot de directeur aan toe) was deze uitgave onbekend. Dusssssss
Als nu eens iedereen deze uitgave bekend maakt binnen zijn of haar gemeente aan de directeur ruimtelijke ordening (gewoon mailen) maken we misschien iets wakker, en wie weet.............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:01

maar he...... Paul.............. stomme vraag misschien..........

maaruh had je daar niet iets wat eerder over na moeten denken???

Ik sta voorop bij het neersabelen van de BV Nederland........ maar dit had je zelf kunnen weten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:07

Daar ben ik het mee eens. Mijn paarden staan ook in een verbouwde koeienschuur. Ik mag deze opknappen in beetjes, maar omgooien en opbouwen ook niet. Maar dat is gewoon algemeen bekend dat dit zo werkt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:32

Citaat:
Een bericht van het "slachtoffer" zelf dan maar. Natuurlijk waren wij op de hoogte van het geldende bestemmingsplan

Oke, dan wist je toch van tevoren wat er wel en wat er niet mogelijk was? Waarom dan achteraf moeilijk gaan doen als je dit van tevoren wist?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:34

Waarschijnlijk omdat hij dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen?
Sorry, ik blijf het ook niet zo'n hele slimme actie vinden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:05

Je bent gewoon niet tevreden met 2 stallen.

Je wil er nog een dikke gerage bij hebben voor je trekker enz enz...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:22

PaulvanPeter schreef:
Als we onze paarden vooral in de toekomst op een goede manier willen houden zullen we dus nu al bezwaar moeten gaan maken tegen deze trend. Er is een uitgave van de Vereniging Nederlandse gemeententen "Paardenhouderij en Ruimtelijke ordening" http://catalogus2.vng.nl/gemdocs/VNG/185594.pdf

Hier staat precies in hoe gemeenten de paardenhouderij (prive of zakelijk) in kunnen passen in hun bestemmingsplannen. Voor de afdeling ruimtelijke ordening in mijn gemeente (tot de directeur aan toe) was deze uitgave onbekend. Dusssssss
Als nu eens iedereen deze uitgave bekend maakt binnen zijn of haar gemeente aan de directeur ruimtelijke ordening (gewoon mailen) maken we misschien iets wakker, en wie weet.............

Tegen welke trens moeten we dan bezwaar maken? Dat er mensen zijn die ten kosten van alles paarden willen houden op hun eigen manier, en dat een ander zich maar moet aanpassen aan de paardenhouder?

Toen wij ons huidige huis gekocht hebben, hebben we ook gekeken en geinformeerd naar de mogelijkheden, eventuele wijzigingen in het bestemmingsplan etc....
Bij ons vorige huis niet, toen hadden we nog geen paarden.... we hadden ruimte maar niet echt een idee om paarden te gaan houden, dat is toen zo gegroeid, en toen besloten om te gaan verhuizen.. en wij hadden ruim voldoende grond, 4000 meter eigen grond en ca 1.5 hectare aansluitende weide gehuurd.....
Het was wel heel naief geweest een huis te kopen met ruimte zonder vooraf te informeren.
Nu hebben we een huis en schuren, inpandige stallen en ruimte voor opslag etc.

Wat men u wil is huis gekocht, paarden erbij en ook nog plannen voor een eigen bedrijf... maar het mag allemaal niets kosten en dus is de gemeente schuld omdat die het bestemmingsplan niet wil wijzigen en vergunningen wil afgeven....

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:02

hoezo mag het niks kosten?? Slaat toch nergens op dat je dat zegt. Ik ga wel bezwaar maken ;) Ben het helemaal eens!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:14

ilsse schreef:
hoezo mag het niks kosten?? Slaat toch nergens op dat je dat zegt. Ik ga wel bezwaar maken ;) Ben het helemaal eens!!!

een woning in een buitengebied geheel compleet met alles erop en eraan voor paardenhouderij kost een paar knaken meer dan een huis met grond waar niets mee mag.... die aan de max zit qua bijgebouwen etc.
dat bedoelde ik met mag niets kosten...

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:30

juist

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:38

Ik zou ook zeggen: koop dan een huis met grond waarvan je van tevoren heb uitgezocht dat je erop mag bouwen wat je wilt bouwen. Eerst kopen terwijl je al weet dat je niet mag bouwen en dan vervolgens bezwaar gaan maken tegen het feit dat je niet mag bouwen vind ik behoorlijk vreemd. Van tevoren bezwaar maken wat hier geopperd word vind ik ook onnodig. Bezwaar maken is niet nodig; je moet gewoon iets kopen waar je wel op mag bouwen wat je wilt bouwen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

En inhakend op wat Alane zegt: grond waarop je mag bouwen is inderdaad vele en vele malen duurder dan grond waarop je niet mag bouwen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:53

Tja, ik denk er nu eenmaal anders over. Ik snap dat regels niet voor niets zijn. Maar als je een huis hebt in the middle of nowere. ja sorry hoor... wie heeft er dan last van? Huisje is vroeger een boerderij geweest, maar nu mag niets meer. Ik snap dat gewoon niet, de gemeente en overheid mag overal lelijke gebouwen plaatsen, terwijl deze mensen nog niet eens een stalletje mogen bouwen voor hun dieren. Nee vindt ik ronduit sneu. En of dit nou wel of niet in strijd met de regels is maakt me niet uit. Hier zijn té veel regels, alles wat je hier doet moet je verantwoorden aan de overheid. Mijn mening!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:03

ilsse schreef:
Tja, ik denk er nu eenmaal anders over. Ik snap dat regels niet voor niets zijn. Maar als je een huis hebt in the middle of nowere. ja sorry hoor... wie heeft er dan last van? Huisje is vroeger een boerderij geweest, maar nu mag niets meer. Ik snap dat gewoon niet, de gemeente en overheid mag overal lelijke gebouwen plaatsen, terwijl deze mensen nog niet eens een stalletje mogen bouwen voor hun dieren. Nee vindt ik ronduit sneu. En of dit nou wel of niet in strijd met de regels is maakt me niet uit. Hier zijn té veel regels, alles wat je hier doet moet je verantwoorden aan de overheid. Mijn mening!

jij vind overheidsgebouwen lelijk... en een ander vind stalgebouwen en buitenbakken lelijk...

In Nederland heb je nergens in the middle of niets....
En als jij wat afgelegen woont dan heeft een ander wel aangrenzend een stuk grond liggen, dan mag die daar ook gewoon op bouwen, en wat je dan krijgt is wildgroei aan gebouwen, huizen, stallen en schuren...
en wat hebben ze daarvoor bedacht???? regeltjes en daar heb je je aan te houden...
en dan zijn die regeltjes nog behoorlijk soepel... want je kunt nog een klein stukje ontheffing aanvragen, maar als dat ook al opgebruikt is (en dat is allemaal na te vragen bij de gemeente) dan is het eigen schuld dikke bult...

Ook boeren bedrijven mogen niet zomaar uitbreiden aar hartelust... ook die hebben zich te houden aan regels...
en dan zouden de regels aan de kant gezet moeten worden omdat het iemand betreft die geen navraag heeft gedaan, die niet geinformeerd heeft, puur en alleen omdat die paarden wil houden??

Of, zoals het gebeurd is bij een Burgemeester in een bij mij bekende gemeente.... in de brand uit de brand...
Hij koopt een huisje ala vakantiewoning, wil daar een nieuw huis opbouwen.... maar het bouwblok is te klein... en wanneer kun je bouwen op een vergroot bouwblok?? Als je toko afbrandt... en zo zijn wens geschiedde... hutje in fik, en de burgemeester heeft er nu een riant huis op staan......