Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:29

WillemYntJee schreef:
Slachten is inderdaad niet zielig ben ik met je eens, maar dat zullen er dus ook elk jaar meer worden als je bijvoert. Dat lijkt me ook niet iets wat je wilt?

Ehmm niet als je de populatie klein houd ;).
bv 10 merries is maximaal 10 veulens dus als je de 10 veulens er elk jaar uit haalt dan heb je het jaar daarop weer maximaal 10 veulen :)* .

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:30

Ik ben in een stuk OVP geweest waar je normaal niet kan komen samen met een van de hoofdboswachters (toevallig Hans Breeveld), hij heeft ons daar alles uitgelegd over hoe en wat zij er tegen aan kijken en waarom ze zo handelen.
Je kan die dieren niet vergelijken met boeren of paardeneigenaren, dat is appels met peren vergelijken.
En je kan me wel denigrerend aan gaan zitten spreken, maar je hoeft me echt niet te geloven hoor. Jij jouw mening, ik de mijne :)

BNB ik had ook al gepost dat ik ook vind dat er teveel dieren staan nu, maar ze zijn met 20 begonnen en dit heeft zichzelf zo door gefokt dat er nu zoveel zijn. Daar hoef je me dus niet op aan te spreken :)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:33

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar dit vindt jij niet denigrerend?

WillemYntJee schreef:
T is wel weer duidelijk dat t gros hier in ieder geval geen verstand heeft van hoe t daar eigenlijk werkt. Wat denk je nou werkelijk dat er gebeurt als ze gaan bijvoeren:
1. meer paarden overleven het, dus volgende winter zijn er nog meer paarden, OLE!! Dat lost het probleem dus niet op.
2. Als een merrie niet sterk genoeg is om en de winter te overleven en een veulen te baren, gaat haar cyclus in een soort rust. Door bijvoeren wordt deze verstoord en zal ze dus toch een veulen krijgen, waardoor ze zelf van t zomer of begin winter alsnog zwak wordt en voila! weer een die wordt afgeschoten, maar ja dat mag ook niet want nee dat is zooo zielig.
3. afschieten is NIET zielig, er zijn niet voor niks hele protecollen opgesteld om die dieren zo min mogelijk te laten lijden. Geinteresseerden kunnen zich hier melden, heb t zo op mn computer staan. 's Winters rijden ze iedere dag een ronde langs de dieren, moet het dier volgens het protocol worden afgeschoten, ligt het geweer in de achterbak (filmpje evt ook verkrijgbaar).
4. er zijn plannen om er meer gebied bij te betrekken/evt doorgang naar de veluwe te maken, maar jullie begrijpen vast ook wel dat dat tijd kost.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:34

Ik had het inderdaad niet tegen jou ;)

En nee dat vind ik niet, het is sowieso naar niemand persoonlijk gericht en iedereen kan wel roepen ah wat zielig enz, maar zo zielig is t dus allemaal niet (vind ik).

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:35

WillemYntJee schreef:
Ik ben in een stuk OVP geweest waar je normaal niet kan komen samen met een van de hoofdboswachters (toevallig Hans Breeveld), hij heeft ons daar alles uitgelegd over hoe en wat zij er tegen aan kijken en waarom ze zo handelen.
Je kan die dieren niet vergelijken met boeren of paardeneigenaren, dat is appels met peren vergelijken.
En je kan me wel denigrerend aan gaan zitten spreken, maar je hoeft me echt niet te geloven hoor. Jij jouw mening, ik de mijne :)

BNB ik had ook al gepost dat ik ook vind dat er teveel dieren staan nu, maar ze zijn met 20 begonnen en dit heeft zichzelf zo door gefokt dat er nu zoveel zijn. Daar hoef je me dus niet op aan te spreken :)

Nee daar hoef ik jou ook niet op aan te spreken maar je snapt toch ook wel dat het behoorlijk frustrerend is om die ellende te moeten zien terwijl het zo makkelijk voorkomen kan worden.

En ik denk niet dat het appels met peren vergelijken is wat betreft onze dieren en de dieren daar.
Wat is het verschil volgens jou tussen de dieren daar een een kudde koeien die zomer en winter in een stuk land worden gehouden? Die niet bijgevoerd worden en tot hun knieen in de bagger staan?

En tja wat hun zeggen kan me eerlijk gezegd aan me kont roesten, hun hebben in mijn beleving behoorlijk last van tunnelvisie.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:38

Enne ik spreek jou er persoonlijk niet op aan hoor, ik weet ook wel dat jij niet de veroorzaker van dit probleem bent! ;)
Maar om het nou goed te praten dat er nu zoveel dieren afgeschoten worden omdat zij te zwak zijn geworden om de winter te overleven, terwijl er al veel eerder ingegrepen had kunnen worden door idd geboortebeperking of het weghalen van nieuwe , jonge dieren, ik bedoel nu moeten ze toch ook ingrijpen, en veel rigoreuzer ook!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:40

'En ik denk niet dat het appels met peren vergelijken is wat betreft onze dieren en de dieren daar.
Wat is het verschil volgens jou tussen de dieren daar een een kudde koeien die zomer en winter in een stuk land worden gehouden? Die niet bijgevoerd worden en tot hun knieen in de bagger staan?'

Dat vind ik nou ook!!! +:)+
Het is principe precies hetzelfde!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:42

maar er wordt een vergelijking gemaakt met bv reetjes die ook zouden doodgaan van de honger...

elk jaar vinden er tellingen plaats door jagers en boswachters,alles wat een overschot is (= teveel aan dieren voor het grondstuk waar ze op leven) en dat geldt voor wilde zwijnen, reetjes ,edelherten enz ,wordt afgeschoten.

waarom hier dan niet,waarom worden de teveel aan paardjes,herten,en runderen niet afgevoerd of afgeschoten?

simpeler kan toch eigenlijk niet?

hoef je ook niet bij te voeren,omdat de populatie dan ip genoeg te eten kan vinden,nu vinden ze dat gewoon weg niet....

dat dit gewoon kan in een land als nederland snap ik helemaal niets van...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:48

stef schreef:
weet je wat me nou opvalt? Hoe hypocriet bokt eigenlijk is (wie de schoen past overigens....)
De paardjes zijn zielig, maar over de runderen en herten hoor je niemand

ik vind de herten etc net zo sneu...ik ben van mening dat indien nodig alles bijgevoerd moet worden , worden het er te veel...sgoed voor de biefstuk...dit geld voor mij voor de herten, zwijnen, moeflons en paarden
of zorg bij de paarden bjvoorbeeld dat je ze uitselecteerd , inrijd en verkoopt... brengt meer op dan biefstuk
wat daar niet geschikt voor is , kun je altijd nog de worst in sturen ...

natuur prima, maar wel realistisch aub

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:55

WillemYntJee schreef:
Slachten is inderdaad niet zielig ben ik met je eens, maar dat zullen er dus ook elk jaar meer worden als je bijvoert. Dat lijkt me ook niet iets wat je wilt?

Waarom zouden dat er meer worden? Net hoeveel je er slacht. En ze hebben een super leven gehad. Eerlijk lekker vlees.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:04

Phoe die foto van die merrie met veulen paar pagina's hiervoor brrr!

Ik steun ze helemaal kwa de stichting die aangifte doet!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:16

Het is nu net bezig op Ned 1...

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:18

WillemYntJee schreef:

Het lijkt mij ook een beetje vreemd om Konikspaarden met boeren te gaan vergelijken ;) .

marrianne

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:22

heb net een stuk gekeken opnederland 1, vond het zeker schokkende beelden, een hert dat letterlijk ligt te creperen,belachelijk :n

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:25

Maar goed dat ik daar niet naar kijk, brr verschrikkelijk!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:26

Daar kan ik ook niet tegen, dus ik ga ook zeker niet kijken.
Krijg ik nog nachtmerries van vrees ik.
Arme dieren. Schande is het :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:27

er er al een petitie om dit initiatief te ondersteunen o.i.d.??

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:27

Ik heb het filmpje gezien.
En nu ben ik niet meer boos dat dit nog kan. Nee ik ben WOEST!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:28

Ik heb wel gekeken. Niet meer kunnen lopen van de honger en dan verzuipen in dat enorme gebied aan water die we gemakshalve ook tot natuur rekenen (anders halen ze de minimale hectare vereisten niet).
BAH BAH BAH

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:29

Ook gekeken.
Ik ben benieuwd wie dit nog natuurlijk en verantwoord vind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:30

Nou ik niet iig. Hoe halen ze het in hun hoofd! Ookal zijn de beelden misschien juist gemaakt om de slechte dingen aan te kaarten, en daardoor eenzijdig. Dit is gewoon absurt! Dit is geen natuurgebied. Dit is een groot weiland met dieren erin, die je moet onderhouden. De natuur kan zijn gang niet gaan in een afgezet stuk met water en hekken.
Echt te zot voor woorden!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:31

Nou daar ben ik nu ook benieuwd naar.
Wat een walgelijk beeld van dat arme verdrinkende hert!!! ;(
Er moet nu toch een keer actie ondernomen worden!!!

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:36

Vreselijk om te zien hoe de dieren daar creperen. Er is niets meer te eten, al maanden niet meer. Normaal gesproken zou geen dier daar blijven en verder trekken, maar ze kunnen niet weg op zoek naar voedsel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:38

Anya schreef:
Ik heb wel gekeken. Niet meer kunnen lopen van de honger en dan verzuipen in dat enorme gebied aan water die we gemakshalve ook tot natuur rekenen (anders halen ze de minimale hectare vereisten niet).
BAH BAH BAH

Als het natuur heet mag je ineens sloten en water meerekenen...Als je als boer je oppervlakte oor moet geven mag dat zeer zeker niet. LNV meet blijkbaar met 2 maten.

Als de publieke opinie tegen dit experiment is kunnen we er dan niets aan doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:43

je kunt zo'n burgerinitiatief starten. Het wordt woensdag in een spoeddebat besproken. Een hele bak handtekeningen kan zeker helpen.