Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:59

Karl66 schreef:
Het is argumentatie op basis van een onterechte emotie, namelijk dat het zielig is dat een paard in het wild op een natuurlijke manier sterft. Wat ik vooral onecht aan die argumentatie vindt, is dat diezelfde argumentatie opeens niet meer opgaat als het om al die andere miljarden wilde dieren gaat, waar hetzelfde gebeurt. Want dan is precies hetzelfde opeens wel natuurlijk.

Kijk Karl, er zijn zaken waar je als mens niets aan kan doen, wilde dieren die hun leven leiden en dood gaan, de meeste zonder dat iemand ze zelfs maar ziet.. dat is de natuur. Er zijn andere zaken waar je als mens wel wat aan kan doen, dat is géén natuur. Paarden uitzetten op een plak opgespoten zand valt daaronder, daar hebben wij wel degelijk wat in te maken, en hadden we even goed niet kunnen doen. En gezien dat dus geen natuur is, moet je de problemen voorzien en oplossen. Dus of controle op de aantallen en onder ogen zien dat je je de natuur nu eenmaal niet kan wensen zoals je het wil, of exit paarden, koetjes en wat er nog 'gezet' is, dan is het ook opgelost.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:18

Kom via google trouwens nog een document tegen waarin het een en ander al eerder geevalueerd is. Kan misschien iets verouderd zijn in de afgelopen 5 jaar maar de kern blijft hetzelfde. Overigens worden de dieren in de OVP daarin ook al gehouden dieren gezien ;)

Bij deze de link:
www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14076

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:22

@Nee Karl, er worden niet meer en minder reeën geschoten dan in andere jaren. Zoveel jagers kent de regio nu ook weer niet, en bovendien reeën breiden zich uit naar andere gebieden. Bijvoorbeeld over de grens naar Duitsland. De reeënpopulatie is al jaren ongeveer even groot en er liggen echt geen enorme hoeveelheden kadavers in het bos, nog spot ik het type zwaar vermagerde van honger stervende dieren die je in de oostvaardersplassen wel kunt spotten.

Dat jij krampachtig vasthoudt aan dit soort vormen van 'natuurbehoud' vind ik kortzichtig.

Temeer daar er een stevig verschil is tussen reeën en dieren die daar bewust zijn uitgezet als experiment mét een taak o.g.v. 'goedkoper natuurbeheer'.

In de link van LNV staat het al. Het betreft 'gehouden dieren'. Dat is echt iets anders dan bestaand wild dat nooit uitgestorven is geweest en nooit uitgezet (zoals reeën).

Uit dat rapport blijkt niet voor niets het volgende
Citaat:
De Raad concludeert dat gezien de gesignaleerde sterftepercentages en de aantallen aanwezige
dieren in relatie tot de beschikbare oppervlakte, de draagkracht van het terrein inmiddels fors i s
overschreden en dat, ondanks de waarborgen die zijn ingebouwd in de Leidraad, de zorgplicht ernstig
tekort is geschoten. De Leidraad geeft namelijk duidelijk aan dat bij dreigende overschrijding van de
draagkracht, door de beheerder preventief ingegrepen dient te worden door middel van
aantalsregulatie. Dit is hier niet of onvoldoende gebeurd.

bij aantalsregulatie benoemen ze: afschot, maar zeker ook geboortebeperking, aanbieden ter consumptie, dieren verwijderen, hengsten weghalen etcetera. Allemaal verre te verkiezen boven bewust uithongeren van gezonde (soms erg jonge dieren) die gewoon niet genoeg te vreten hebben omdat het gebied te klein is en de vegetatie allang weggevreten is in eerdere jaren. Wat het betreft een behoorlijk verrotte dood om langzaam in een paar maanden weg te sterven of het net te halen tot de lente. Triest. Dan stem ik altijd eerder voor een kogel door de kop. Niet fijn, maar wel snel geregeld. Nee, ik hou niet van jagers, maar altijd liever een jager dan dat we ze gewoon laten verrekken onder het mom van 'natuur'.

Anya

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:23

@bandida precies: want natuur is dat we het gebied vol laten groeien met de wilgen die ze er nu liever niet willen hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:00

Anya, ook voor reeën geldt dat de populatie blijft groeien tot er een evenwicht met het beschikbare voedselaanbod is. Op het moment dat dit evenwicht bereikt is, dan zie je bij reeën ook een vergelijkbaar sterfte-percentage. Als je gaat bijvoeren, verhoog je het voedselaanbod en is er geen evenwicht meer. Het gevolg is dat je meer reeën krijgt tot er weer een evenwicht is, waarna je weer hetzelfde sterfte-percentage krijgt. Daarna kan je het voedselaanbod weer gaan verhogen door meer bij te voeren, maar er is een grens aan de hoeveelheid voedsel die je kan bijvoeren en uiteindelijk ga je altijd een evenwicht bereiken, waarbij toch weer 20-30% van de dieren door verzwakking sterft.

Het enige resultaat is dat er in de herfst meer af te schieten valt door jagers. Het enige probleem van in de herfst afschieten is dat het veel minder selectief is en dat je veel sterke dieren, die prima de winter hadden kunnen overleven doodt. Het probleem is namelijk dat de zwakkere dieren daar heel weinig voedselvoordeel van hebben. Er is namelijk nog voldoende voedsel voor de sterkere dieren, maar het kost in deze tijd van het jaar veel meer energie om voedsel te verzamelen. Het probleem voor de zwakkere dieren is dat zij onvoldoende reserves en dus energie hebben om dat voedsel nog te verzamelenm doordat daarvoor bijvoorbeeld grotere afstanden afgelegd moeten worden. Daardoor houden ze nog minder energie over, verzwakken verder, etc. etc. Het gevolg is dat je in de herfst veel meer dieren moet afschieten om te zorgen dat de anderen het overleven. Het is echt een utopie om te geloven dat er door bijvoeren, afschot en verdringing naar Duitsland geen reeën van de honger omkomen. Die gebieden in Duitsland zijn echt geen onbewoonde gebieden, daar zitten ook reeën die het voedselaanbod uit dat gebied zelf nodig hebben. Omdat ze ergens in het bos, verborgen in hun leger, liggen te creperen en jij ze dus niet ziet, wil echt niet zeggen dat ze er niet zijn.

Het is ook onzin dat we ze gewoon maar laten creperen. Het gros van de verzwakte dieren wordt afgeschoten en daarbij doen wij het als mensen veel beter dan de "echte" natuur. Ik hou ook niet van jagers en het grote bezwaar dat ik tegen de huidige jachtcultuur in Nederland heb is dat er heel verstrekkend in de natuur ingegrepen wordt, met als doel voldoende dieren om af te schieten in de herfst. Ik verbaas me er echt over dat mensen dat de beste oplossing kunnen vinden.

Anya, het had ook mijn voorkeur gehad om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan en als het resultaat een wilgenbos was geweest met alle invloed op allerlei natuurlijke processen, dan is dat prima. Daar komt namelijk vanzelf een evenwicht in. Alleen is er daar niet voor gekozen en heb je dus te maken met de situatie van dit moment. Die paarden zijn al ergens in 1985 of zo uitgezet. In een populatie-evenwicht, zie je dat een groot deel van de gestorven dieren éénjarigen zijn, omdat de zwakkere dieren op die leeftijd al door de natuur geselecteerd worden. Je praat dus al over de 25- generatie na uitzetting. Ook weer in vergelijking met die konijnen uit de middeleeuwen, hoeveel generaties wil je eroverheen laten gaan om te zeggen dat het wilde dieren zijn? De groep dieren in de OVP ziet al jarenlang kans om zichzelf zonder menselijk ingrijpen te reguleren. Wat mij betreft is het nu de natuur in dat gebied.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:20

Karl66 schreef:
Alleen is er daar niet voor gekozen en heb je dus te maken met de situatie van dit moment. Die paarden zijn al ergens in 1985 of zo uitgezet.

Al?
Daarbij gaat het niet over het gehalte aan 'wildheid' van die beesten, het gaat om de verantwoordelijkheden van mensen die besluiten ze te gebruiken om 'natuur' te creëren, en de mogelijkheden het bij te sturen.
En misschien was het in de jaren '80 een goed idee, en is dat nu achterhaald? Of is er simpelweg bijgeleerd? Of is de publieke opinie veranderd? Of dit alles samen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:28

Karl66 schreef:
Anya, ook voor reeën geldt dat de populatie blijft groeien tot er een evenwicht met het beschikbare voedselaanbod is. Op het moment dat dit evenwicht bereikt is, dan zie je bij reeën ook een vergelijkbaar sterfte-percentage.

Nee die reeën kunnen ergens anders naartoe. En dat is precies het hele verschil. Er zijn natuurlijk obstakels (wegen bijvoorbeeld) waar er een paar zullen sneuvelen, maar die reeën gaan ergens anders heen. Bovendien heb je te maken met een essentieel andere biotoop. Het gaat niet om een opgespoten arm stuk land met voornamelijk 1 of 2-jarige planten en wilgen als belangrijkste grotere struiken. Het gaat om een veel diversere biotoop, met bijvoorbeeld ook weilanden van boeren, bosgebieden etcetera. Het is echt appels en peren vergelijken Karl. Maar ik snap wel dat je daaraan vasthoudt, want als je dat argument loslaat, dan valt de bodem onder je argumentatie weg. Dus we lijken hier behoorlijk uitgepraat. Ik vind nl. dat je je argumenten onvoldoende doordacht hebt. En die mening wordt gestaafd door het stuk dat op de site van LNV zelf gepubliceerd is. De grote grazers vormen gehouden dieren. Ze hebben wel geprobeerd ze weg te zetten als 'natuur', maar dat is niet zo, hoort niet zo, kan ook niet zo. Met zo'n kletsicasmoes als het gebied is groter dan x hectare (terwijl dat door de grote oppervlakten van water in het gebied al niet zo is, komen ze met argumenten die geen stand houden.
Citaat:
Het enige resultaat is dat er in de herfst meer af te schieten valt door jagers. Het enige probleem van in de herfst afschieten is dat het veel minder selectief is en dat je veel sterke dieren, die prima de winter hadden kunnen overleven doodt.

Dat is alleen relevant als je het hebt over een echt wilde populatie. Dat is niet aan de orde bij de Koniker paarden. Die zijn immers nooit uitgezet met het doel wild te zijn, maar met het doel goedkoop natuurbeheer te leveren (lees ze moeten de wilgen opvreten om te voorkomen dat het gebied één groot wilgenbos wordt). En ook daar zit een redenatiefout bij jou.

Citaat:
Het is ook onzin dat we ze gewoon maar laten creperen. Het gros van de verzwakte dieren wordt afgeschoten en daarbij doen wij het als mensen veel beter dan de "echte" natuur. Ik hou ook niet van jagers en het grote bezwaar dat ik tegen de huidige jachtcultuur in Nederland heb is dat er heel verstrekkend in de natuur ingegrepen wordt, met als doel voldoende dieren om af te schieten in de herfst. Ik verbaas me er echt over dat mensen dat de beste oplossing kunnen vinden.

ze worden pas afgeschoten als ze al zo vermagerd zijn dat ze bijna niet meer kunnen lopen of helemaal niet. Het proces naar 'bijna niet meer kunnen lopen' vind ik vallen onder creperen. Definitieverschil. Bij mensen heet dat eutanasie. Dat mag in Nederland ook alleen als je volgende week zo ongeveer van nature doodgaat.

Citaat:
Anya, het had ook mijn voorkeur gehad om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan en als het resultaat een wilgenbos was geweest met alle invloed op allerlei natuurlijke processen, dan is dat prima. Daar komt namelijk vanzelf een evenwicht in. Alleen is er daar niet voor gekozen en heb je dus te maken met de situatie van dit moment. Die paarden zijn al ergens in 1985 of zo uitgezet. In een populatie-evenwicht, zie je dat een groot deel van de gestorven dieren éénjarigen zijn, omdat de zwakkere dieren op die leeftijd al door de natuur geselecteerd worden. Je praat dus al over de 25- generatie na uitzetting. Ook weer in vergelijking met die konijnen uit de middeleeuwen, hoeveel generaties wil je eroverheen laten gaan om te zeggen dat het wilde dieren zijn? De groep dieren in de OVP ziet al jarenlang kans om zichzelf zonder menselijk ingrijpen te reguleren. Wat mij betreft is het nu de natuur in dat gebied.

En daar zijn we het van harte over oneens. Want weer vergelijk je appels met peren. Konijnen kunnen ergens heen als er voedselschaarste is in een gebied. Konijnen hebben natuurlijke vijanden. Konijnen zijn niet bewust uitgezet, daar is dus sprake van een andere verantwoordelijkheid. Konijnen zijn wel hier terecht gekomen maar er is sprake van een over heel Nederland / Europa verspreide biotoop. Je gaat me toch niet wijsmaken dat dat voor de grote grazers en in het bijzonder 'wilde' paarden ook geldt?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:45

Anya, je maakt één hele grote denkfout. Namelijk dat de reeën bij jou in de omgeving de enige reeën ter wereld zijn. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat namelijk niet zo is :D Op het moment dat ze uit het gebied wegtrekken, dan komen ze in een ander gebied waar ook reeën leven en komen ze in een situatie met een vergelijkbaar voedselaanbod terecht. Om even een analogie te maken, vanuit jouw idee verplaats je je paarden naar een nieuw stuk wei als het eerste stuk kaalgevreten is. Maar in de natuur bestaan geen grote, lege, graasklare weiden, wat er dus gebeurt is dat je je dieren verplaatst naar een weide waar ook al een kudde paarden loopt, die die wei ook al kaalgevreten hebben.

Hetzelfde geldt voor die konijnen, als er een buurt een gebied is wat geschikt voor konijnen is om naartoe te trekken, dan zitten er in dat gebied al konijnen. Al waren het maar de konijnen die de vorige winter daar naartoe getrokken zijn. Als je over een situatie praat waar er wel genoeg ruimte is, dan praat je over een situatie waarbij er nog geen evenwicht is. Situaties als ziekte, waardoor er heel veel zieke en zwakke dieren gecrepeerd zijn daargelaten, komt dat bij dit soort dieren echt niet meer voor en heb je gewoon die sterfte wel.

Wat het afschieten in de OVP betreft, daar wordt dagelijks rondgelopen en op het moment dat dieren beginnen te verzwakken en de inschatting gemaakt wordt dat ze het niet gaan halen, dan worden ze al afgeschoten. Niet als ze pas door hun hoeven zakken, dat is dus ook gewoon een tendentieus argument.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:51

Dat er hier zoveel dieren een hongerdood sterven is de schuld van de regering en staatsbosbeheer!!! :(
Het is GEEN natuurlijk gebied, zeker niet voor paarden, het is te nat en te klein! Het is een gegeven dat een paard niet gedijt op natte gronden, het zijn steppedieren, die op woeste en droge en rotsachtige gronden moeten leven, alleen daar komen zij tot hun recht! Laat me niet lachen.....natuur in ons overbevolkte en aangelegde landje!!! :(
Het is al jaren bekend dat een heel groot deel van de Oostvaardersplassen onder water loopt in bepaalde jaargetijden, dus dan wordt het nog kleiner!!
Ik vind het een schande dat het in dit land, vol dierenliefhebbers, getolereerd wordt dat deze dieren een miserabele en pijnlijke hongerdood moeten sterven!!!!!!!!! Tijd voor actie!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:03

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... s%3Disch:1

dit is wel een interessant stukje,overigens gaat het hier nog om 2007...daar staat toch ook wel duidelijk dat er teveel dieren rondlopen,en dat ze ook met de moerasgedeeltes niets doen,dus nog minder leefbaar gebied hebben..

nee...er zijn daar teveel dieren op een veel te klein stuk grond...heel simpel..

xMillkoex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:25

wooow dit zijn wel heeel erg veel dieren die deze winter niet hebben overleefd!
Het zal de natuur wel zijn, iig erg sneu .. :(

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:40

ahh zielig ;(

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:48

Karl66 je kunt vergelijkingen maken wat je wil maar de OVP is geen natuur met grote grazers en gaat het nooit worden ook! :n

Belachelijk dat mensen in staat zijn en nog proberen te beargumenteren ook waarom het daar wel DE natuur zou zijn, dan heb je imo echt een steekje ergens niet vast zitten hoor!
Na 25 jaar opsluiting van die beesten daar is het dan dus maar de natuur en mogen ze wegrotten daar....nou ja zeg!!!! 8)7

Nederland HET land van de regeltjes en wetten maar als het natuur genoemd wordt mogen we niet zo zeuren terwijl wij mensen er simpel en gewoon wel iets aan kunnen doen zodat deze dieren niet onder deze walgelijke omstandigheden hoeven te lijden!

Ik ga zo TV kijken... :\

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:48

Karl66 schreef:
Anya, je maakt één hele grote denkfout. Namelijk dat de reeën bij jou in de omgeving de enige reeën ter wereld zijn. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat namelijk niet zo is :D Op het moment dat ze uit het gebied wegtrekken, dan komen ze in een ander gebied waar ook reeën leven en komen ze in een situatie met een vergelijkbaar voedselaanbod terecht. Om even een analogie te maken, vanuit jouw idee verplaats je je paarden naar een nieuw stuk wei als het eerste stuk kaalgevreten is. Maar in de natuur bestaan geen grote, lege, graasklare weiden, wat er dus gebeurt is dat je je dieren verplaatst naar een weide waar ook al een kudde paarden loopt, die die wei ook al kaalgevreten hebben.

Hetzelfde geldt voor die konijnen, als er een buurt een gebied is wat geschikt voor konijnen is om naartoe te trekken, dan zitten er in dat gebied al konijnen. Al waren het maar de konijnen die de vorige winter daar naartoe getrokken zijn. Als je over een situatie praat waar er wel genoeg ruimte is, dan praat je over een situatie waarbij er nog geen evenwicht is. Situaties als ziekte, waardoor er heel veel zieke en zwakke dieren gecrepeerd zijn daargelaten, komt dat bij dit soort dieren echt niet meer voor en heb je gewoon die sterfte wel.

Wat het afschieten in de OVP betreft, daar wordt dagelijks rondgelopen en op het moment dat dieren beginnen te verzwakken en de inschatting gemaakt wordt dat ze het niet gaan halen, dan worden ze al afgeschoten. Niet als ze pas door hun hoeven zakken, dat is dus ook gewoon een tendentieus argument.

Nee Karl, jij maakt één grote denkfout, nl dat de oostvaardersplassen natuur zouden zijn. Dat is niet zo. En dat maakt de mate waarin er evenwicht is volkomen arbitrair. Ik heb nogmaals geen problemen met afschot als het niet anders kan. Liever dat dan eerst maanden creperen en net niet doodgaan. Liever heb ik geboortebeperking maar dat is bij reeën wat moeilijk. Die zijn niet allemaal op een klein gebied bij elkaar te drijven om te kunnen geboortebeperken.

En dat kan nu juist bij jouw 'natuur' wel. Want het is als je het water niet meetelt maar een ienemienie prutsgebiedje. Waar die paarden o.a. door ons geintroduceerd zijn MET EEN SPECIFIEKE TAAK EN ALS VORM VAN KOSTENBESPARING. En als dank laten we ze nogmaals creperen terwijl we er eenvoudig iets aan kunnen doen. Iets wat met reeën of konijnen moeilijker is, en dan nog hebben we ze niet zelf geintroduceerd.

WIJ ZIJN VERANTWOORDELIJK VOOR HET CREPEREN VAN DIE DIEREN EN WIJ MENSEN/BEHEERDERS VAN DAT GEBIED KIEZEN VOOR DE "GOEDKOPE" OPLOSSING. terwijl er andere makkelijk te organiseren oplossingen zijn. En dan zijn er altijd mensen die roepen dat als we het maar natuur noemen dat het dan mag.

Walgelijk wat mij betreft.
Ooit gelezen hoeveel pijn honger doet? Letterlijk fysieke pijn dus. Los van de stress e.d. Bah!
Hoe kun je het verdedigen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:51

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het totaal met je eens ben Anya.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:29

Na deze walgelijke beelden kun je toch geen voorstander meer zijn van niet ingrijpen????? Zelfs de hoge heren waren sprakeloos en vonden het verschrikkelijk!! Dat beeld van dat verdrinkende hert vergeet ik voorlopig niet meer ;(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:30

Het filmpje gezien.

In- en intriest.

Staatsbosbeheer brengt samen met LNV de beschaving naar Nederland. NOT.

Walgelijk!

Ik ga toch even kijken hoeveel reeën er bij mij op de hoek gewoon op wandelafstand liggen te creperen. Nou niet dus.
Geef die dieren dan op tijd een kogel als geboortebeperking te duur is. Stelletje barbaren dat het zijn.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:38

Go Anya Go!
Ik ben het helemaal met je eens. Als mensen zo graag willen dat er paarden, koeien, reeen en andere dieren in het 'wild' leven, ga je dan eerst in de leefomgeving verdiepen en we kunnen niet verwachten van die dieren dat ze in eens weer wilde dieren zijn!

Ik ben voor een actie oid dat dit volgend jaar niet gebeurd!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:56

Ik heb ook gekeken en ja zoals te verwachten was, walgelijk en triest ;(

Ik vraag me werkelijk af waar die arrogantie van SBB vandaan komt hoor...dat zij over de rug van deze dieren dit experiment niet gewoon als mislukt kunnen beschouwen en netjes kunnen afsluiten..

Er is toch geen dierenliefhebber op aarde die hier met droge ogen bij kan gaan staan kijken terwijl een oplossing zo simpel is?

:\

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:01

Amen Anya, in een ander topic blijven sommige mensen ook maar hun kop in het zand steken helaas.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:30

Heb ook even de uitzending bekeken
Dieptriest!! :(
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit in Nederland gebeurd en dat sommige mensen het nog normaal vinden ook
Het duurt 90 dagen voordat een herkauwer verhongerd is !!!
Denk je eens in..... Dieren die honger en ook daardoor steenkoud hebben 90 DAGEN LANG = 3 maanden
Onbegrijpelijk gewoon :r

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:32

Trouwens ook nog even mooi dat duidelijk werd gemaakt dat ruim de helft van het oppervlak van de Oostvaardersplassen uit water bestaat. Dat stuk ben je qua voer en begrazing dus al kwijt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:07

Ik heb bewust niet gekeken, omdat ik er zo boos van wordt, en zo machteloos ben. Hier nog een die het voor 200% met Anya eens is!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:26

Citaat:
Het is al jaren bekend dat een heel groot deel van de Oostvaardersplassen onder water loopt in bepaalde jaargetijden, dus dan wordt het nog kleiner!!

Dat zou dus betekenen dat juist in de tijden van schaarste, het gebied ieder jaar nog een heel stuk minder voedselvoorziening levert...

Tja, het is een vorm van populatieregulering, en als je het natuur noemt is er weinig van te zeggen.

Alleen kan je dan ieder willekeurig weiland natuur noemen: het is een omheinde ruimte waarvan wij hebben besloten dat het geschikt is om dieren te houden die er van nature beslist niet liepen.

Landbouwhuisdieren zijn landbouwhuisdieren, of je ze nou grote grazers noemt of niet, en in hippe bij het terrein matchende schutkleurtjes fokt of niet.

Ik heb het filmpje gezien en ik vond het daar bijzonder vol eigenlijk, zo vol als je het nergens anders in de Nederlandse natuur ooit ziet.

zand_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:58

begrijp ik t verkeerd of?
er werd rekening gehouden met 30 %, en t is blijven hangen op 17 % ?
dus ze hadden meer dode dieren verwacht?