Karl66 schreef:Anya, ook voor reeën geldt dat de populatie blijft groeien tot er een evenwicht met het beschikbare voedselaanbod is. Op het moment dat dit evenwicht bereikt is, dan zie je bij reeën ook een vergelijkbaar sterfte-percentage.
Nee die reeën kunnen ergens anders naartoe. En dat is precies het hele verschil. Er zijn natuurlijk obstakels (wegen bijvoorbeeld) waar er een paar zullen sneuvelen, maar die reeën gaan ergens anders heen. Bovendien heb je te maken met een essentieel andere biotoop. Het gaat niet om een opgespoten arm stuk land met voornamelijk 1 of 2-jarige planten en wilgen als belangrijkste grotere struiken. Het gaat om een veel diversere biotoop, met bijvoorbeeld ook weilanden van boeren, bosgebieden etcetera. Het is echt appels en peren vergelijken Karl. Maar ik snap wel dat je daaraan vasthoudt, want als je dat argument loslaat, dan valt de bodem onder je argumentatie weg. Dus we lijken hier behoorlijk uitgepraat. Ik vind nl. dat je je argumenten onvoldoende doordacht hebt. En die mening wordt gestaafd door het stuk dat op de site van LNV zelf gepubliceerd is. De grote grazers vormen gehouden dieren. Ze hebben wel geprobeerd ze weg te zetten als 'natuur', maar dat is niet zo, hoort niet zo, kan ook niet zo. Met zo'n kletsicasmoes als het gebied is groter dan x hectare (terwijl dat door de grote oppervlakten van water in het gebied al niet zo is, komen ze met argumenten die geen stand houden.
Citaat:
Het enige resultaat is dat er in de herfst meer af te schieten valt door jagers. Het enige probleem van in de herfst afschieten is dat het veel minder selectief is en dat je veel sterke dieren, die prima de winter hadden kunnen overleven doodt.
Dat is alleen relevant als je het hebt over een echt wilde populatie. Dat is niet aan de orde bij de Koniker paarden. Die zijn immers nooit uitgezet met het doel wild te zijn, maar met het doel goedkoop natuurbeheer te leveren (lees ze moeten de wilgen opvreten om te voorkomen dat het gebied één groot wilgenbos wordt). En ook daar zit een redenatiefout bij jou.
Citaat:
Het is ook onzin dat we ze gewoon maar laten creperen. Het gros van de verzwakte dieren wordt afgeschoten en daarbij doen wij het als mensen veel beter dan de "echte" natuur. Ik hou ook niet van jagers en het grote bezwaar dat ik tegen de huidige jachtcultuur in Nederland heb is dat er heel verstrekkend in de natuur ingegrepen wordt, met als doel voldoende dieren om af te schieten in de herfst. Ik verbaas me er echt over dat mensen dat de beste oplossing kunnen vinden.
ze worden pas afgeschoten als ze al zo vermagerd zijn dat ze bijna niet meer kunnen lopen of helemaal niet. Het proces naar 'bijna niet meer kunnen lopen' vind ik vallen onder creperen. Definitieverschil. Bij mensen heet dat eutanasie. Dat mag in Nederland ook alleen als je volgende week zo ongeveer van nature doodgaat.
Citaat:
Anya, het had ook mijn voorkeur gehad om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan en als het resultaat een wilgenbos was geweest met alle invloed op allerlei natuurlijke processen, dan is dat prima. Daar komt namelijk vanzelf een evenwicht in. Alleen is er daar niet voor gekozen en heb je dus te maken met de situatie van dit moment. Die paarden zijn al ergens in 1985 of zo uitgezet. In een populatie-evenwicht, zie je dat een groot deel van de gestorven dieren éénjarigen zijn, omdat de zwakkere dieren op die leeftijd al door de natuur geselecteerd worden. Je praat dus al over de 25- generatie na uitzetting. Ook weer in vergelijking met die konijnen uit de middeleeuwen, hoeveel generaties wil je eroverheen laten gaan om te zeggen dat het wilde dieren zijn? De groep dieren in de OVP ziet al jarenlang kans om zichzelf zonder menselijk ingrijpen te reguleren. Wat mij betreft is het nu de natuur in dat gebied.
En daar zijn we het van harte over oneens. Want weer vergelijk je appels met peren. Konijnen kunnen ergens heen als er voedselschaarste is in een gebied. Konijnen hebben natuurlijke vijanden. Konijnen zijn niet bewust uitgezet, daar is dus sprake van een andere verantwoordelijkheid. Konijnen zijn wel hier terecht gekomen maar er is sprake van een over heel Nederland / Europa verspreide biotoop. Je gaat me toch niet wijsmaken dat dat voor de grote grazers en in het bijzonder 'wilde' paarden ook geldt?