Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzz91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:42

sorry maar over het algemeen is het allemaal eigen risicoop zo'n terein.
bij ons spelen ze ook vaak op de hooi berg wat ze niet mogen, als de manege eigenaar voorbij dan stuurt hij ze er uit.
maar als hij les geeft en dan gebeurd er wat dan kan hij er toch niks aan doen.
dus mischien is dat deze man ook wel zo overkomen.

dit is deze man dus niet overkomen voor de duidelijk daar mee bedoel ik tog maar te zeggen dat de mensen niet van de situatie afweten !!!!!!

Lynn_Nikita

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:45

het is heel vervelend wat is gebeurd, , maar waarom is het deze man niet overkomen
Heeft hij de kinderen dan toestemming gegeven om daar te spelen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:02

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal posts verwijderd, dit omdat het bijna mis ging. Als iemand nog iets (opnieuw) wil schrijven, dan mag dat natuurlijk, maar breng het wel op een vriendelijke toon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:03

ziamara schreef:
zeer sneu voor de ouders dat ten eerste..

maar een 6jarig kind laat je niet alleen op de manege ronddwalen, er had van alles kunnen gebeuren.. trekkers, auto's, paarden etc..
ik vind het dan ook niet de schuld van de manege eigenaar

over de organen is wel een vreemd verhaal,
het lijkt me zeer sterk dat artsen dat zomaar doen :O?
als er alleen toestemming gegeven is voor het hart..

wel mooi dat de ouders een kaartje hebben gekregen van het kindje dat hun zoontjes hart nu heeft.

Eh vind er weinig wereldschokkends in staan... Het hart mag wel en al de rest niet? Vind ik ook apart maar dat is hun keuze.

Estelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:27

heb niet alle posts doorgelezen, dit omdat door dit artikel maar weinig verteld word hoe het ongeluk precies is gebeurd.

Ik stond des tijds op deze manege. En ik vraag me af of je echt iemand kan aanwijzen als "schuldige" voor dit ongeluk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:39

Die heksenjacht van die ouders begin ik behoorlijk zat te worden! :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:46

Cayenne schreef:
http://www.rijnmond.nl
Manegehouder heeft nooit excuses aangeboden aan ouders.

De vader van Dicky, Eef den Arend, neemt het de manegehouder kwalijk dat hij nog nooit zijn excuses heeft aangeboden voor het drama. "Hij heeft nooit wat van zich laten horen. Als hij had gezegd: sorry, ik kon er niets aan doen, dan was het voor mij klaar geweest".

Citaat:
Eef met trillende stem. ,,Hij heeft het over een tredmolen, maar het is in werkelijkheid een gehaktmolen. Zo’n ding mag gewoon nergens, helemaal nergens meer staan.’’ ,,Al staat er ergens nog één zo’n ding, dan is dat er één te veel,’’ vult Sonja aan.

Geloof niks van de eerste citaat :n
Zeker niet omdat ze ook "een heksenjacht" op de stapmolens hebben gehouden, wat gelukkig niet is gelukt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:20

Als een stapmolen niet meer mag, kan je beter eerst alle grasmaaiers verbieden. Daar zitten gevaarlijke messen aan... Je hebt er bij die een kind aan kan zetten.
Of wasmachines, daar kunnen kinderen in gaan zitten... In Amerika gebeurd...
Een stapmolen is mits gecertificeerd een veilig voorwerp, als je het mij vraagt... :+
In het algemeen willen mensen snel dingen verbieden waar ze geen kennis over hebben...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:47

Ayasha schreef:
ziamara schreef:
zeer sneu voor de ouders dat ten eerste..

maar een 6jarig kind laat je niet alleen op de manege ronddwalen, er had van alles kunnen gebeuren.. trekkers, auto's, paarden etc..
ik vind het dan ook niet de schuld van de manege eigenaar

over de organen is wel een vreemd verhaal,
het lijkt me zeer sterk dat artsen dat zomaar doen :O?
als er alleen toestemming gegeven is voor het hart..

wel mooi dat de ouders een kaartje hebben gekregen van het kindje dat hun zoontjes hart nu heeft.

Eh vind er weinig wereldschokkends in staan... Het hart mag wel en al de rest niet? Vind ik ook apart maar dat is hun keuze.

hoe zou jij het vinden als je toestemming gaf bij je kind, om het hart te mogen doneren, & ze allemaal andere dingen eruit zouden halen?
ik denk ook niet echt fijn, ik vind eht zeer onrespectvol!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 02:17

Ik snap sowieso al niet waarom ze enkel het hart mochten nemen... Dus tja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:17

Dat is gewoonweg niet gebeurd hoor, neem dat maar van mij aan. Die procedure is zoooo streng hier in Nederland.
Ik denk dat die ouders, begrijpelijk, gek zijn van verdriet en niet meer weten wat werkelijkheid of fictie is en overal tegen aan gaan schoppen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:25

@Vala indd dat ik heb ik dus ook wel in mijn verhaaltje staan haha [a].

@ayasha, tsjaa daar heb ik ook geen idee in. maar ALS het al is gebeurd het was hun kind, dus hun keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:42

Afbeelding
m.a.w ik vind dus dat ouders zelf verantwoordelijk voor hun kinderen blijven.
Je laat zo'n 6-jarige gewoon niet in z'n eentje op een manege loslopen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:55

Vala schreef:
Dat is gewoonweg niet gebeurd hoor, neem dat maar van mij aan. Die procedure is zoooo streng hier in Nederland.
Ik denk dat die ouders, begrijpelijk, gek zijn van verdriet en niet meer weten wat werkelijkheid of fictie is en overal tegen aan gaan schoppen.

Dat laatste is volgens mij wel het geval ja :j
Over de procedure weet ik niks, maar kan me in Nederland niet veel anders voorstellen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:11

Ik denk eigenlijk niet dat er een 'schuldige' in het verhaal is. Ik weet niet of dat jongetje echt alleen op de manege was. Ik was er gelukkig niet bij. Wat volgens mij wel zo is is dat nabestaanden altijd een soort zondebok willen hebben...
Ook al ben je zelf op een manege en je kind of kinderen zijn erbij, een ongeluk zit in een klein hoekje dus als ouder kun je hier ook niet altijd iets aan doen.

Ik hoop voor de ouders dat ze dit een plekje kunnen geven...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:15

MamboBeach schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat er een 'schuldige' in het verhaal is.

Ik denk dat je er vooral niet naar moet gaan zoeken ;)
Ongelukken gebeuren idd en soms kun je leren van de ongelukken van een ander, maar om een schuldige aan te gaan wijzen is imo niet verstandig (tenzij er opzet in het spel was naturlijk) .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:20

superwoman schreef:
MamboBeach schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat er een 'schuldige' in het verhaal is.

Ik denk dat je er vooral niet naar moet gaan zoeken ;)
Ongelukken gebeuren idd en soms kun je leren van de ongelukken van een ander, maar om een schuldige aan te gaan wijzen is imo niet verstandig (tenzij er opzet in het spel was naturlijk) .

Maar veel mensen 'zoeken' er wel naar, imo voor rouwverwerking misschien...
Als er dan bijvoorbeeld een 'verdachte' in beeld is zijn ze daar zo erg op gefixeerd dat ze willen dat diegene ook echt zal boeten.
Ik zie het in bijna alles en overal en volgens mij doet iedereen dat een beetje, zal wel 'menselijk' zijn... ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:24

MamboBeach schreef:
Maar veel mensen 'zoeken' er wel naar, imo voor rouwverwerking misschien...
Als er dan bijvoorbeeld een 'verdachte' in beeld is zijn ze daar zo erg op gefixeerd dat ze willen dat diegene ook echt zal boeten.
Ik zie het in bijna alles en overal en volgens mij doet iedereen dat een beetje, zal wel 'menselijk' zijn... ;)

klopt, maar of het vertandig is......?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:26

Nee, dat denk ik ook niet hoor! Het lijkt mij ook niet verstandig maar wat zou je zelf in zo'n situatie doen... Ik weet het niet.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:27

maras schreef:
Ik snap nooit zo goed wat Bokt wil bereiken met het plaatsen van dit soort berichten, wat mij hier altijd in opvalt is dat mensen de schuld ergens neer gaan leggen. Mijn God wat is dat voor een rare reactie, de enige reactie die past bij dit soort berichten is: gecondoleerd en heel sterkte gewenst.
Maar wat gebeurt er: er komen verwijten dat ze het kind in de gaten hadden moeten houden. Hou dat toch voor je , daar help je niemand mee om zoiets te schrijven, denk je niet dat die ouders zichzelf dit verwijt nog niet gemaakt hadden??? Plaats een medelevend bericht en als je dat niet wilt , plaats dan gewoon geen reactie, dit is wel zo schrijnend voor de nabestaanden.

helemaal mee eens! denk eerst na voor je wat schrijft!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:31

MamboBeach schreef:
Nee, dat denk ik ook niet hoor! Het lijkt mij ook niet verstandig maar wat zou je zelf in zo'n situatie doen... Ik weet het niet.

Ik weet het ook niet :n
Maar ben gelukkig niet wraakzuchtig, dus verwacht dat dan ook niet :o

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:53

Citaat:
Boete voor manege na dood jongetje
Een manege in Hoek van Holland krijgt 7500 euro boete na een ongeluk met een jongetje in 2007. De jongen van zes jaar raakte verstrikt in een stapmolen voor paarden en stikte.

Foto

Een stapmolen is een apparaat waaraan paarden worden vastgezet als ze rondjes lopen. Volgens justitie was het 20 jaar oude ding onveilig. Op de stapmolen zat bijvoorbeeld geen noodstop.

Het ongeluk had voorkomen kunnen worden als de bewegende delen van de stapmolen afgeschermd waren geweest, denkt de rechter. De manegehouder zegt dat hij niet wist dat het ding niet deugde.

bron RTL Nieuws.nl
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/03_maart/15/binnenland/boete-voor-manege-na-dood-jongetje.xml

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:15

De Telegraaf http://www.telegraaf.nl/binnenland/6290 ... tml?p=29,2 :

Citaat:
Geldboete manege voor fataal ongeval

ROTTERDAM - Een manege in Hoek van Holland moet een boete van 7500 euro betalen voor de dood van een 6-jarige jongen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam maandag bepaald.

Het kind raakte in maart 2007 beklemd in een zogenoemde stapmolen, een apparaat waaraan paarden worden vastgezet als ze rondjes lopen. Vermoedelijk is de kleding van de jongen tussen de aandrijving geraakt, waardoor hij stikte.

Het Openbaar Ministerie (OM) had twee weken geleden een boete van 10.000 euro geëist. De rechtbank besliste dat de manege nalatig is geweest en onvoldoende beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Met het aanbrengen van een eenvoudige voorziening had het ongeval kunnen worden voorkomen, aldus de rechters.

Volgens justitie voldeed de ruim twintig jaar oude molen niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Zo had het apparaat geen noodstopknop, was de aan- en uitknop te laag geplaatst en daardoor binnen handbereik van kinderen, waren de bewegende delen niet afgeschermd en stonden er geen waarschuwingsborden.

In eerste instantie vervolgde het OM de manegehouder en eiste ongeveer twee jaar geleden 7500 euro geldboete en een voorwaardelijke celstraf van een jaar. De man werd niet veroordeeld omdat volgens de rechters de verkeerde rechtspersoon was gedagvaard. Daarna richtte het OM zijn pijlen op de manege.

De manegehouder zei destijds het erg moeilijk te hebben met het tragische ongeval,. „Ik voel me volledig verantwoordelijk, maar wat had ik kunnen doen? Nooit is er een inspecteur aan de deur geweest die mij heeft verteld dat de molen onveilig was. Als ik het had geweten, had ik de molen zeker aangepast.”

De laatste alinea vind ik wat vreemd: klaagden de ouders niet dat de manegehouder nooit contact had opgenomen met hen?