Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fokkerstrots schreef:Arnold, wanneer wordt er gepubliceerd hoe het genotype van Colorance is en waar hij getest is? Hij is homozygoot voor tobiano, maar ook voor bijv. bruin? (dan krijg je alleen bruinbonten bij een Friese merrie en hoewel dat een goed tussenstation is voor de fok, willen de meeste fokkers toch echt zwartbont....)
En wat velen ook bezighoudt: Waar was Bonte Willem in het rijtje?

,ik geef mijn tekortkoming aan (weinig uitleg),so why can't you
(te snel met je conclusie).Ongewoon is hij misschien maar daardoor ook érg speciaal
. Zou jij je paard ook niet een papier willen geven als die mogelijkheid eindelijk bestond?Bovendien heeft mijn ruin gedekt voordat hij gecastreerd werd,misschien dus leuk voor de eigenaren van die veulens. 
fokkerstrots schreef:Wat ik jammer vind is dat met name het uitgangsmateriaal aan merries van het Friese ras zo matig is. Om me heen gaan alleen de veulenboek- en stamboekmerries onder een bonte, maar zo bouw je toch geen kwalitatief hoogstaand ras op?
@Arnold: Zelf fokte je met FPS stamboekhengst Adel x pedicaatrijke WPN dressuurlijn> Willem. Ik had graag wat meer WPN keurmerries x Friese STAMBOEKhengst gezien, of andersom een Friese ster/modelmerrie x warmbloed bonte hengst met een predicaatrijke afstamming. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet onder de indruk ben van wat er nu aan Barockpinto hengsten is aangekeurd. Als dat weer een Friese veulenboekmerrie gaat dekken ga je bij voorbaat al achteruit op type en/of gangen.
Ik besef dat je ergens moet beginnen, maar ik vind bloedspreiding een slecht excuus om dan maar veel hengsten die het 'nog niet helemaal zijn' groen licht te geven. Verder verlies je ook het rijke behang en de vetlokken vrees ik. Waarom (voor de kwaliteit) zo'n F1 bonte merrie niet terugkruisen naar een rastypische FPS stamboekhengst, ipv. een veulenboeksterhengst? Of is dit niet mogelijk?
stef schreef:Dan ook de volgende vraag:
In Amerika en Duitsland (en misschien wel meer) worden al jaren "bonte friezen" gefokt, waarom is er dan niet eerder een stamboek/registry geweest (met name in amerika zijn ze erg van de registry's)
Colorance schreef:Stef,
Ja een effen merrie kan gebruikt worden voor ons fokdoel. Alles wat voor ons fokdoel gebruikt kan worden kan t/m 2015 bij ons terecht.
Colorance schreef:Er zal binnen 3 jaar een homozygote zwartbonte hengst geboren worden die 75% Fries is. Iedere generatie later (4 jaar) zal dat stijgen naar 87.50%, 93.75% mits ze gekruist worden met 100% Fries bloed.

hanny_jelke schreef:mijn mening
schande voor de fok en schande voor het friese ras.
nogmaals mijn mening
Colorance schreef:B.V wij hebben nu een Friese model merrie op stal die heel goed fokt en ook kampioen is geweest op de Friese Centrale keuring. Deze merrie wordt gedekt met Willem.
Arnold
pinto_1 schreef:Leuk om dit topic te volgen. Werd al even nijdig bij de eerste berichten over "lelijke" hengsten van mensen die niet weten wat precies gefokt wordt.