Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:41

Cool Willow vind ik prachtig. Daar kan ik die barockpinto wel in vinden.
Alleen die andere bonte paarden lijken me meer bonte tuigpaarden. Sorry.
Leuk dat er een stamboek voor is.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:37

fokkerstrots schreef:
Arnold, wanneer wordt er gepubliceerd hoe het genotype van Colorance is en waar hij getest is? Hij is homozygoot voor tobiano, maar ook voor bijv. bruin? (dan krijg je alleen bruinbonten bij een Friese merrie en hoewel dat een goed tussenstation is voor de fok, willen de meeste fokkers toch echt zwartbont....)

En wat velen ook bezighoudt: Waar was Bonte Willem in het rijtje? ;)

Bonte Willem is al eerder ggk.

DDW1190

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:00

hij was toch de eerste ggk barock pinto?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:49

Beetje jammer van de toon die sommige in hun verdediging aannemen.
Hoe moet ik weten dat er fries bloed zit in een NRPS x Gelder? Is nogal ongebruikelijk dat daar fries bloed in zit, dus beetje laag om met dat verwijt te smijten.
Maar goed, je gaat nav zo'n topic eens nadenken.

Wat gebeurt er in volgende situaties? (GGK BP hengst geldt even voor alle op dit moment goedgekeurde/erkende hengsten door het BP stamboek)

Friese merrie x ggk BP hengst = Effen veulen
GGK BP hengst met fries bloed x rijpaard merrie = effen veulen.

Wat mij dus wijs lijkt (en misschien is dat wel zo, maar kan het op de site even niet vinden) is om qua veulens enkel díe veulens te accepteren die én bont zijn, én het juiste percentage fries bloed hebben?

Dan ook de volgende vraag:
In Amerika en Duitsland (en misschien wel meer) worden al jaren "bonte friezen" gefokt, waarom is er dan niet eerder een stamboek/registry geweest (met name in amerika zijn ze erg van de registry's)

En dan de naam: Waarom Barock Pinto, als de eis is dat ze minimaal een bepaald percentage fries bloed moeten voeren? Bij de kruising Bonte x Anda of Lusi kan je ook een Barock type paard met vlekken krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:19

Stef,je bent wel erg snel op je teentjes getrapt ;-),ik geef mijn tekortkoming aan (weinig uitleg),so why can't you ;-) (te snel met je conclusie).Ongewoon is hij misschien maar daardoor ook érg speciaal ;-). Zou jij je paard ook niet een papier willen geven als die mogelijkheid eindelijk bestond?Bovendien heeft mijn ruin gedekt voordat hij gecastreerd werd,misschien dus leuk voor de eigenaren van die veulens.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:32

Stef,

Natuurlijk klinkt het logisch dat wij alleen de bonte nakomelingen registreren. Ja je hebt kans op een effen veulen maar misschien heeft die wel heel veel kwaliteit en kan die worden ingezet op paarden die wel bont zijn.
B.V wij hebben nu een Friese model merrie op stal die heel goed fokt en ook kampioen is geweest op de Friese Centrale keuring. Deze merrie wordt gedekt met Willem.
Hier komt een b.v een merrieveule uit van 75% Fries met een kol en een wit achterbeen. Als deze merrie 3 is kan ze weer gedekt worden met b.v. een 75 - 87.50% Bonte Friese hengst (en die zijn er dan genoeg). Dus alles wat op dit moment kunnen gebruiken voor het fokdoel hebben we nodig om met een goede basis / bloedspreiding te beginnen.

Ook is het mogelijk dat er uit deze merrie een platenbont zwart merrieveulen geboren wordt. Deze kan als 3 jarige gedekt worden met b.v (en daar heb je hem weer) Totilas. Dat veulen kan dan ook weer bont worden en heeft 37.5% Fries. Zo kun je natuurlijk de kwaliteit aanzienlijk verbeteren mits een goed fokprogramma en inzicht van de fokker.

Vergeet ook niet wanneer je een warmbloed hengst. b.v. James Bont kruist met een Friese merrie wat voor een heterosis-effect je krijgt.
Geloof me, en ik spreek uit ervaring de veulens van warmbloedhengsten uit Friese merries zijn echt plaatjes (ook als ze effen zijn).

Er zal binnen 3 jaar een homozygote zwartbonte hengst geboren worden die 75% Fries is. Iedere generatie later (4 jaar) zal dat stijgen naar 87.50%, 93.75% mits ze gekruist worden met 100% Fries bloed.

Ook in Nederland fokt men al ruim 50 jaar Bonte Friesen. De ellende (haha) is in Friesland begonnen met Bonte Nico, daarna Bonte Bart en toen Bonte Willem. In Nederland zijn de meeste active fokkers gelukkig met registratie begonnen. Wat is er dan mooier dat we nu een eigen verenihging/stamboek hebben. Een club waar deze fokkers terrecht kunnen.

Wij willen ook als stamboek in de toekomst een EU erkenning aanvragen. Een van de regels is:
Van de Commissie Erkenningen en Toezicht Paardenfokkerij.

In artikel 2 van het Reglement Erkenningen Fokkerijorganisaties Paardachtigen wordt onder sub. g. gesteld dat een organisatie of vereniging kan worden erkend indien deze "over voldoende paardachtigen kan beschikken om een programma voor rasverbetering en rasveredeling te kunnen uitvoeren of om de instandhouding van het ras te kunnen garanderen, waarbij van een minimum fokpopulatie aan paardachtigen wordt uitgegaan van tenminste 15 mannelijke en 100 vrouwelijke levende dieren. " bron en leuk om te lezen http://www.szh.nl/index.php?id=186,317,0,0,1,0

De naam Barockpinto wordt al ruim 15 jaar gebruikt voor de BONTE FRIES. Wij als vereniging willen het geen BONTE FRIES noemen want het is geen Fries want een Fries is zwart. De historie van de Bonte Fries is Fries X Gelderlander/Groninger/warmbloed.
Juist willen we dat beetje bloed (volbloed) toevoegen om ook het Friese paard van binnen te veranderen (hart, longen, beenwerk)

Arnold

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:38

Arnold wat een duidelijke en goede uitleg weer! Super!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:11

Dank je wel voor je lange lap tekst Arnold, blij dat je die moeite wilt nemen :j

Maar wat me dan onduidelijk blijft: Als er een effen veulen geboren wordt uit 2 BP ouders, kan deze toch geregistreerd worden.
Maar een effen merrie (op dit moment) met een x percentage fries bloed (zeg even 50%) kan niet geregistreerd worden. Terwijl, als je deze merrie zou dekken met bijv James Bont, je weer een veulen (mogelijk bont) krijgt met 25% fries bloed, dus BP. Toch?

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:15

Wat ik jammer vind is dat met name het uitgangsmateriaal aan merries van het Friese ras zo matig is. Om me heen gaan alleen de veulenboek- en stamboekmerries onder een bonte, maar zo bouw je toch geen kwalitatief hoogstaand ras op?

@Arnold: Zelf fokte je met FPS stamboekhengst Adel x pedicaatrijke WPN dressuurlijn> Willem. Ik had graag wat meer WPN keurmerries x Friese STAMBOEKhengst gezien, of andersom een Friese ster/modelmerrie x warmbloed bonte hengst met een predicaatrijke afstamming. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet onder de indruk ben van wat er nu aan Barockpinto hengsten is aangekeurd. Als dat weer een Friese veulenboekmerrie gaat dekken ga je bij voorbaat al achteruit op type en/of gangen.

Ik besef dat je ergens moet beginnen, maar ik vind bloedspreiding een slecht excuus om dan maar veel hengsten die het 'nog niet helemaal zijn' groen licht te geven. Verder verlies je ook het rijke behang en de vetlokken vrees ik. Waarom (voor de kwaliteit) zo'n F1 bonte merrie niet terugkruisen naar een rastypische FPS stamboekhengst, ipv. een veulenboeksterhengst? Of is dit niet mogelijk?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:17

fokkerstrots schreef:
Wat ik jammer vind is dat met name het uitgangsmateriaal aan merries van het Friese ras zo matig is. Om me heen gaan alleen de veulenboek- en stamboekmerries onder een bonte, maar zo bouw je toch geen kwalitatief hoogstaand ras op?

@Arnold: Zelf fokte je met FPS stamboekhengst Adel x pedicaatrijke WPN dressuurlijn> Willem. Ik had graag wat meer WPN keurmerries x Friese STAMBOEKhengst gezien, of andersom een Friese ster/modelmerrie x warmbloed bonte hengst met een predicaatrijke afstamming. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet onder de indruk ben van wat er nu aan Barockpinto hengsten is aangekeurd. Als dat weer een Friese veulenboekmerrie gaat dekken ga je bij voorbaat al achteruit op type en/of gangen.

Ik besef dat je ergens moet beginnen, maar ik vind bloedspreiding een slecht excuus om dan maar veel hengsten die het 'nog niet helemaal zijn' groen licht te geven. Verder verlies je ook het rijke behang en de vetlokken vrees ik. Waarom (voor de kwaliteit) zo'n F1 bonte merrie niet terugkruisen naar een rastypische FPS stamboekhengst, ipv. een veulenboeksterhengst? Of is dit niet mogelijk?

Dit is eigenlijk precies hetzelfde wat ik bedoel en hoe ik erover denk. Alleen dan wat handiger verwoord wellicht.. :)

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:30

Stef,

Ja een effen merrie kan gebruikt worden voor ons fokdoel. Alles wat voor ons fokdoel gebruikt kan worden kan t/m 2015 bij ons terecht.
Zo heb ik zelf een Keurmerrie (Silvio 1) uit de predikate stam van Placido drachtig van Willem en een stermerrie tuigpaard van Joop van Wessel (Fokker van jaar tuigpaarden) vader Saffraan drachtig van Willem. Ik ga dan wel eerst in Friesbloed achteruit (25%), maar doe het voor de kwaliteit en om te kijken hoe die combinaties uitpakken. Het ligt natuurlijk aan de fokker wat voor merries (kwaliteit) hij wil inzetten voor deze fokkerij. Ook dek ik veel stamboekmerries met super afstamming die net geen ster geworden zijn met Willem. Zo worden er in de toekomst wel betere merries ingezet.
Ook krijgt Willem steeds meer stermerrie te dekken.
Ook wil ik nogmaals vermelden dat je een extreem heterosis-effect krijgt waneer je warmbloed x Fries fokt. Die veuleboek/stamboekmerrie Fries zal in combinatie met een warmbloedhengst een sterker, beter veulen fokken.
Je hebt dan wel een 50% Fries die nog sokken missen maar dat komt snel terug. Ik heb zelf ook nog 3- 2 jarige zwarte Willems 75% Fries uit Friese topmerries. Deze hebben allemaal meer Fries uitstraling dan een Fries. Ze lopen bij Boreel in Grolloo en we pikken ze er zo uit alleen al door hun behang. Hun voorplukken hangen nu al over de neus.

Om dit stamboek van de grond te krijgen zal eerst de BONTE kleur in de Friese merrie (of anders om) gezet moeten worden. Ook de kwaliteit van de bonte merries is gemiddeld niet van een hoge kwaliteit anders zouden er ook wel meer bonte hengsten bij het KWPN zijn goedgekeurd. We moeten het dus echt doen met het materiaal wat we hebben. Eerst bont erin en daarna kun je andere hengsten gebruiken.

Over de gekeurde hengsten kan ik zeggen dat die we hebben goedgekeurd (dus 42 punten) absoluut een bijdrage kunnen leveren aan ons fokdoel. Bij de warmbloed hengsten 2 homozygote hengsten Coloance, Ceasar (link Ceasar http://www.hoeveterlinden.be) en James Bont. Alle gekeurde hengsten zijn correct, dus geen verkeerde beenstand, erfelijke gebreken. Doordat we ze gekeurd hebben weten we de positieve maar ook negatieve dingen en kunnen dan later zien hoe ze dit aan hun kinderen nageven. Deze hengsten zijn mooi genoeg dat ze sowieso wel zouden dekken, goedgekeurd of niet.
Ook geven deze hengsten een scheut volbloed mee wat we ook graag in ons fokprogramma willen hebben.
Natuurlijk stimuleren we dat fokkers in de toekomst goedgekeurde FPS hengsten gaan gebruiken, maar er zijn ook veel FPS hengsten die het rastype missen. Het is ook niet zo dat een Friese ster hengst, ster bij ons stamboek wordt. Zo was er een Friese hengst Uniek die ster is bij het FPS en bij ons 36 punten behaalde - dus ver weg van ster. Ook was er een AES goedgekeurde (voor het leven) hengst die 39 punten behaalde, dus ook geen ster. De hengsten die nu een dekvergunning van 2 jaar hebben kunnen volgens de jury een bijdrage leveren aan het fokdoel en daardoor moet je ze kans geven.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:46

kortom: fokken is een evenwicht zoeken tussen produceren en selecteren....
Zonder productie is selectie moeilijker en zonder selectie is het geen fokkerij.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:13

Kan ik volgen Arnold, je weet zelf prima hoe het moet. Maar.....voorbeeld: kan ik die bonte Colorance x Friese merrie dan op drie jaar dekken met een Friese stamboekhengst? (terug in het type zetten zeg maar) Ik wil niet gedwongen worden om Friese sterhengsten van het BP stamboek in te zetten, liever pak ik dan nog een Tsjalke of Dries of Andries, die kunnen meer kwaliteit geven dan de overigens bloedmooie Baron, met een onvoldoende op stap.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:23

stef schreef:
Dan ook de volgende vraag:
In Amerika en Duitsland (en misschien wel meer) worden al jaren "bonte friezen" gefokt, waarom is er dan niet eerder een stamboek/registry geweest (met name in amerika zijn ze erg van de registry's)

Eh, er zijn in Duitsland meerdere stamboeken voor zulke paarden. bovendien, een klein verschil: In Duitsland worden ook Tinkermixjes tot Barockpinto's gerekend, en dat wil men in Nederland juist niet....

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:33

Overigens, het staat een ieder vrij om naar eigen inzicht Barock Pintos te fokken. Producten kun je laten registreren bij het Duitse ECHA of het AES, beiden Europees erkend. Het feit dat er nu in Nederland een stamboek is opgericht, wil nog niet zeggen dat het een nieuwe fokrichting is. Er wordt zoals Arnold al meldde al 15 jaar (of veel langer) gekruist om een barok ogende bonte te verkrijgen. In Amerika wordt alles onder de noemer 'Sportfriezen' ingeschreven. (alsof je met een 100% Fries geen sport kunt bedrijven...) In Denemarken en Duitsland is er al jaaaren registratie van Barockpintos.

Het verschil is dat het Nederlandse stamboek DNA gaat opslaan en ook keuringen (zelfs thuiskeuringen) organiseert.

Mocht je alleen voor de kleur naar een warmbloedhengst willen, er is al een topic over, oud (even werk met doorspitten) maar aan het eind een leuke lijst met bonte rijpaardhengsten, al dan niet homozygoot:

[HK] Bonte rijpaard-hengsten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:46

Colorance schreef:
Stef,

Ja een effen merrie kan gebruikt worden voor ons fokdoel. Alles wat voor ons fokdoel gebruikt kan worden kan t/m 2015 bij ons terecht.

Hmmz, wat ik begrijp dus niet...
Wij hadden op stal een hengst, uit een friese vader, en een NRPS moeder (Rintje V. x Conto). Dus 50% fries, maar effen (schimmel).
Deze hengst heeft diverse (effen) nakomelingen, met diverse rassen moeders, en die nakomelingen zijn dus 25% fries...
Maar met die paarden kan je niks (wat ik eerder begrijp)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:18

Colorance schreef:
Er zal binnen 3 jaar een homozygote zwartbonte hengst geboren worden die 75% Fries is. Iedere generatie later (4 jaar) zal dat stijgen naar 87.50%, 93.75% mits ze gekruist worden met 100% Fries bloed.

Ik zit deze discussie, om het moddergooien heen, al een tijdje te volgen, maar deze snap ik even niet.

Uit een Fries x bonte kruising Fries kan je natuurlijk nooit een homozygoot bonte hengst krijgen... :?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:44

Fokkerstrots,

Ja dat is mogelijk om Friese goedgekeurde hengsten te gebruiken en de hengsten die jij aangaf zijn ook rastypische hengsten. Dat is juist de bedoeling. Alle ggk hengsten van een EU erkend stamboek worden door het BP geaccepteerd en de veulens worden in het veulenboek ingeschreven.

ECHA stamboek is EU erkend, AES overigens niet. Wij accepteren de hengsten die bij ECHA zijn ggk overigens NIET aangezien daar met 7 GGK hengsten met de afstammelingspapieren is gesoemeld.
In Denemarken werken ze onder ECHA maar dat is nu verleden tijd en daar zal het PINTO stamboek de BP gaan registreren. Daarom hebben we in Nederland een vereniging opgericht en eenheid in het type paard te krijgen. Ook beginnen we dit jaar met verplicht DNA van ALLE veulens en (eerste stamboek) zodat we een zo goed als waterdicht registratiesysteem hebben en dat is eigenlijk de belangrijkste taak van een stamboek

Karin1985, Wij willen dus de originele BONTE FRIES terug fokken en een Tinker, etc past niet bij in het fokdoel. We gebruiken de warmbloed voor de kwaliteit en kleur maar daarna terug naar Fries.

Ecudes - Nee uit een effen kleur krijg je nooit een homozygoot tobiano. Ik bedoel dat nu al - BP (75% Fries zwartbont) X BP (75% Fries zwartbont) met elkaar gekruist kunnen worden. Dan heb je 25% kans dat er een homozygoot tobiano paard geboren kan worden.

Meer vragen brand maar los?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:19

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd, houden jullie het gezellig en ontopic? Bedankt! :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:57

Leuk om dit topic te volgen. Werd al even nijdig bij de eerste berichten over "lelijke" hengsten van mensen die niet weten wat precies gefokt wordt. Zal er verder maar niet op in gaan...
Maar leuk om jouw reacties te lezen Arnold, met de precieze uitleg over de barock pinto paarden.
Heb zelf ook een BW veulen, maar zonder geregistreerde moeder en sta nog steeds in dubio over keuren of gewoon castreren. Ben al heel blij met de kleur (bont), bouw (robuust) en het karakter (een lieve, rustige hengstveulen), maar ben benieuwd of ik iets kan bijdragen aan het stamboek.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:50

mijn mening
schande voor de fok en schande voor het friese ras.
nogmaals mijn mening

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:53

hanny_jelke schreef:
mijn mening
nogmaals mijn mening

en waarom vind je het een schande?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 06:35

hanny_jelke schreef:
mijn mening
nogmaals mijn mening

he he, moet dit nou, ieder zijn mening, maar moet zo´n reactie nou echt!!!
je kan het ook positief kijken, de fokkerij wordt op deze manier gecontroleerd, als mensen willen fokken doen ze het toch wel, nu kan er nog gestuurd worden.
en een schande voor het friese ras is natuurlijk helemaal onzin, er wordt fries bloed ingezet om een mooi paarrd te fokken (compiment voor de fries) en een warmbloed om de mindere kanten van de fries er uit te fokken.
en dan met een leuk kleurtje, is dat nou zo erg!!!!!

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:39

Colorance schreef:
B.V wij hebben nu een Friese model merrie op stal die heel goed fokt en ook kampioen is geweest op de Friese Centrale keuring. Deze merrie wordt gedekt met Willem.

Arnold

Wil je openbaar maken WELKE merrie dit is? Je maakt me razend nieuwsgierig, en er lezen vast wat Friezenkenners mee denk ik zo...

Toch snap ik de goedkeuring van een foeilelijk gebouwde As We Wish en met onderhals 'gezegende' Castor totaal niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:52

pinto_1 schreef:
Leuk om dit topic te volgen. Werd al even nijdig bij de eerste berichten over "lelijke" hengsten van mensen die niet weten wat precies gefokt wordt.

Men hoeft toch niet te weten wat er precies gefokt wordt om een paard mooi of lelijk te vinden? Mensen mogen gewoon hun mening hebben om paard x niet mooi te vinden, blijf het jammer vinden dat dat van een aantal liefhebbers kennelijk niet mag