"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:10

Daar geloof ik niet zo in...
Je zit dit soort dreigementen bij ieder stamboek/vereniging waarbij vroeger gecoupeerd werd. Niet alleen in de paardenwereld, maar ook bijv. bij honden.

En ja, er zullen vast 1 of 2 grote fokkers stoppen.
Maar 'roepen' en dreigen dat je stopt is gemakkelijk om druk te zetten. Daadwerkelijk stoppen... dat zullen ze écht niet allemaal zomaar doen.

En dan nog...
Moet het couperen dan maar gewoon door gaan, omdat een paar fokkers menen zichzelf boven de wet te moeten plaatsen?
Hele vreemde gang van zaken.

Het is de taak van het stamboek om professioneel te zijn, en een goed voorbeeld te geven. Ook al kost dat misschien een paar fokkers.

Roepen dat het ras volledig zou verdwijnen, lijkt me behoorlijk voorbarig. ;)

Er blijven echt genoeg fokkers over om het ras in stand te houden.
Ze zijn alleen te "bang" en te geïntimideerd om een standpunt te maken en zich daar aan vast te houden.

De Dobermann en de Boxer mogen toch ook niet meer gecoupeerd worden?
Denk je dat die fokkers niet grootschalig protest hebben gevoerd?
Tuurlijk wel.

Maar die rassen bestaan toch ook nog gewoon?
En daar is wél duidelijk 1 lijn getrokken. Het kan dus wel. Het gaat hier alleen om wat wilskracht en doorzettingsvermogen.

Bovendien; een staart tot de wortel afknippen en volledig invlechten geeft voor het oog exact hetzelfde effect als een gecoupeerde staart. Op het bolletje na.
Bij Shires doen ze dat al jaren zo, en die paarden zijn er eigenlijk alleen maar mooier op geworden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:12

Antoiinette schreef:
Heb je geen fokkers, heb je geen trekpaarden.. en ja bijna iedere trekpaard fokker haald de staarten eraf.....

Dan nog liever geen trekpaarden meer. Genoeg zware paardenrassen die dat probleem met staarten niet hebben en die ook leuk zijn voor de recreatiehouder.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:14

Ben het helemaal met je eens HF.. Maar vrees dat het bestuur voor een groot deel bestaat uit dezelfde soort mensen.. Op de hele website is geen paard met staart te vinden (ja, haflingers..). Dus zij hebben zelf ook geen haast met het inplementeren van de wet..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 10-02-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:17

Klopt... In het bestuur zullen ongetwijfeld liefhebbers van de staartloze paarden zitten.
Dat was al duidelijk toen het coupeer verbod net geïntroduceerd werd.

Maar dat het nu, 10 jaar na dato, nog steeds zo slecht geregeld is, en dat de overheid bijv. niet ingrijpt (bijv. stamboek licentie intrekken ofzo), daar valt echt m'n mond van open.
Feitelijk gezien werken ze nog steeds mee aan het behoud van gecoupeerde paarden.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:10

Bandida schreef:
Antoiinette schreef:
Heb je geen fokkers, heb je geen trekpaarden.. en ja bijna iedere trekpaard fokker haald de staarten eraf.....

Dan nog liever geen trekpaarden meer. Genoeg zware paardenrassen die dat probleem met staarten niet hebben en die ook leuk zijn voor de recreatiehouder.

Ja maar er zit anders toch veel verschil tussen een trekpaard en een trekpaard... >;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:08

Antoiinette schreef:
Ja maar er zit anders toch veel verschil tussen een trekpaard en een trekpaard... >;)

Ja, maar stel dat ik nu als liefhebber ééntje wil gaan kopen, een leuk veelzijdig paard voor de recreatie, mét staart. Wel, met alle respect voor de paarden zelf.. dat wordt geen Brabander (ben Belgisch) want de keuze uit exemplaren met staart is zéér beperkt. Dat wordt dan een Ardenner, quasi hetzelfde paard maar de overgrote meerderheid van de jonge dieren heeft nu wel een staart. Voor de keuringen hebben ze het Iberisch model van scheren er bij bedacht, en dat staat ze prima :D
De liefhebber met één of twee trekpaarden, jonge mensen die eens onder het zadel en eens in het tuig willen, die willen geen gecoupeerde staarten. Dus met de Belgische trekpaarden zit je dan met een stamboek dat alleen voor zichzelf wil fokken??

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:48

Bandida schreef:
Antoiinette schreef:

Ja, maar stel dat ik nu als liefhebber ééntje wil gaan kopen, een leuk veelzijdig paard voor de recreatie, mét staart. Wel, met alle respect voor de paarden zelf.. dat wordt geen Brabander (ben Belgisch) want de keuze uit exemplaren met staart is zéér beperkt. Dat wordt dan een Ardenner, quasi hetzelfde paard maar de overgrote meerderheid van de jonge dieren heeft nu wel een staart. Voor de keuringen hebben ze het Iberisch model van scheren er bij bedacht, en dat staat ze prima :D
De liefhebber met één of twee trekpaarden, jonge mensen die eens onder het zadel en eens in het tuig willen, die willen geen gecoupeerde staarten. Dus met de Belgische trekpaarden zit je dan met een stamboek dat alleen voor zichzelf wil fokken??

Dan spreek je vast voor jou alleen.. ik ben zelf geen trekpaard fokker maar wel een liefhebber van het Belgisch trekpaard, en een Ardenner is toch heel wat anders als die belg van mij, zowiezo kwa formaat en hoogte.. ik ga dan alsnog gewoon voor het Belgisch trekpaard ok al heeft die wel of geen staart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:53

We hebben het, als ik me niet vergis, toch niet over Belgische trekpaarden... maar over het Nederlands Trekpaarden Stamboek... ?

Nederlandse trekpaarden dus. Geen "Belgen".
Maatschappij Het Belgische Trekpaard bestaat sinds 1891.
Het Nederlands Trekpaarden stamboek is in 1914 opgericht (slechts 23 jaar later).
Het Nederlandse stamboek bestaat dus al bijna 100 jaar.
Dus je mag écht wel spreken van 2 totaal aparte stamboeken, en dus ook andere rassen.
Ze hebben voor 'n groot deel wel hetzelfde type. Maar het is niet hetzelfde paard.

Ik vind dat vaak zo'n slordige (en veel gemaakte) fout... Om een Nederlands Trekpaard een "belg" of "bels" te noemen.
Het is een hollander, geen belg.
Ik noem een KWPNner toch ook geen BWP? ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-10 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:58

Hypofocus schreef:
We hebben het, als ik me niet vergis, toch niet over Belgische trekpaarden... maar over het Nederlands Trekpaarden Stamboek... ?

Nederlandse trekpaarden dus. Geen "Belgen".
Maatschappij Het Belgische Trekpaard bestaat sinds 1891.
Het Nederlands Trekpaarden stamboek is in 1914 opgericht.
Dus je mag écht wel spreken van 2 totaal aparte stamboeken, en dus ook andere rassen.
Dat is al bijna 100 jaar zo.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Die van ons wordt ook vaak een Belg genoemd en dan zeg ik ook standaard dat het een Hollander is.

Zolang er mazen in de wet mogelijk zijn, fokkers niet achter beslissingen van hun stamboek staan dan zal dit probleem zich niet oplossen. Daarnaast vind ik de opmerking dat die paarden dan maar niet meer gefokt moeten worden echt een kansloze opmerking.
Ik zie het ras (geen enkel ras trouwens) niet graag verdwijnen.

Anoniem

Re: "Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:01

Precies...
Toen ik nog trekpaarden reed, en mensen vroegen of het een Belg was... Vertelde ik ook altijd: "Nee, het is een NEDERLANDS Trekpaaden, Belgische trekpaarden komen uit belgie"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:03

Ik denk trouwens dat het stamboek ook onderschat wat de "vraag" naar paarden doet.

Ik denk dat er inmiddels een hoop mensen zijn die alleen een ongecoupeerd paard willen hebben. En als die "Grote" fokkers alleen gecoupeerde paarden leveren, dan heb je óók het effect dat het ras zich niet in stand kan houden.
Het gaat niet alleen om aanbod, maar ook grotendeels om de vraag. Anders belanden paarden bij de slager, omdat ze niet verkocht worden.

Als ik op dit moment een trekpaard zou kopen, werd dat er eentje mét staart. Als ik ze alleen zónder staart kan krijgen, koop ik geen trekpaard.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:08

Zelf wilde ik ook al jaren een trekpaard, en als je in Zeeland woont ga je toch al snel rondkijken voor zo'n mooi fors beestje.
Maar veel hebben slechte benen of inderdaad zonder staart.
Nu heb ik dus voor een totaal ander ras gekozen, wel trekpaard en met staart.
Dat er mensen zijn die niet kopen omdat ze gecoupeerd zijn geloof ik graag, en dat moet toch ook een keer overkomen bij de "grote" fokkers.
Je kunt niet in het verleden blijven hangen voor het plaatje, zelf zijn ze toch ook met de tijd meegegaan neem ik aan.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:22

Uhm ja maar een Belgisch en een Nederlands trekpaard is helemaal hetzelfde hoor.. alleen land van herkomst is anders..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:32

Ben ik niet met je eens, veel NL paarden hebben al generaties terug alleen nog maar NLse voorouders. Het hengstenbestand in Belgie is compleet anders, veel Belgische hengsten zouden hier afgekeurd worden op beenwerk.
Overigens ben ik ook van mening, als baasje van een Hollander, dat een Ardenner echt een compleet ander paard is... Dat zou voor mij geen alternatief zijn.

Het stamboek lijkt soms wel niet reeel te zijn wb de wensen van de gebruikers. In de PHC starten jaarlijks meer dan 50 combinaties en er komen steeds meer langstaarten in het parcours. Omdat het in de sport namelijk niet uitmaakt. Weet dat er fokkers in de sport zitten die onenigheid met het stamboek hebben, reden: blokstaarten.
De kloof is alleen maar groter geworden na het verhaal in het clubblaadje van het KVTH over de PHC, waarin gesteld werd dat toch maar weinig keuringspaarden in de sport gebruikt werden en er dus mindere kwaliteit gebruikt wordt.
De sporters zijn echter van mening dat de keuringspaarden niet geschikt zijn voor de sport (want veel te zwaar gebouwd!) en er dus andere types gebruikt worden.
Ik vrees dat dit een langslepend verhaal gaat worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:40

Antoiinette schreef:
Uhm ja maar een Belgisch en een Nederlands trekpaard is helemaal hetzelfde hoor.. alleen land van herkomst is anders..

Nee...
Het zijn 2 aparte, op zichzelf staande stamboeken die niets met elkaar te maken hebben, behalve 1 gemeenschappelijke reeks voorouders. Vanaf het ontstaan van het Nederlandse stamboek (bijna 100 jaar geleden) heeft 't NL stamboek z'n éigen fokdoelen opgesteld, en is het echt een eigen ras geworden.

Anders was het ook een "dochter stamboek" geweest van het Belgische stamboek. En dat is niet zo.
Dus het zijn gewoon 2 aparte rassen.

Het zijn allebei trekpaarden, maar wel 2 verschillende rassen.
Net zoal KWPN en BWP... Dat zijn ook allebei warmbloed paarden, maar een Belgisch Warmbloed Paard is geen KWPNner, en andersom ook niet ;)
Het zijn losstaande stamboeken met verschillende fokdoelen.

Een Shetlander en een minipaardje zijn toch ook niet hetzelfde?
Dat zijn ook allebei kleine paardjes. Maar de Shetlander komt uit Engeland, en het minipaardje wordt in de VS veel gefokt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:41

Grobegni, je hebt wel gelijk ja heb t net opgezocht. Een keuringspaard is niet altijd een makkelijk wedstrijd paard.. maar dat hoeft niet te betekenen dat die slecht beenwerk hebt..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:45

Hypofocus schreef:
Ik vind dat vaak zo'n slordige (en veel gemaakte) fout... Om een Nederlands Trekpaard een "belg" of "bels" te noemen.
Het is een hollander, geen belg.

Ik schrijf dan ook bewust 'Brabander' en dat ik uit België ben. Overigens hebben we hier precies hetzelfde probleem met het Belgisch trekpaard als met het Nederlandse op vlak van coupeer-koppigheid.

Ardenners zijn inderdaad een ander ras en studbook, maar als het daar kan om met succes van de coupeerdrang af te komen, kan het elders ook. Volgens mij is dat in België het enige ras waarvan nog veel paarden echt in het werk staan. Dat studbook is geen dode letter, dat leeft, en niet voor de shows, die willen een modern functioneel paard (voor de bosbouw, aangespannen en onder het zadel).

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:47

Antoiinette schreef:
Grobegni, je hebt wel gelijk ja heb t net opgezocht. Een keuringspaard is niet altijd een makkelijk wedstrijd paard.. maar dat hoeft niet te betekenen dat die slecht beenwerk hebt..

Dat zeg ik ook niet, dat beweerde het KVTH in hun artikel. Dat er enorm slechte kwaliteit paarden gebruikt worden in de sport en dat geen reclame is voor het ras :+ Ik vraag me af of die bestuurders nog nooit tegen die enorme plaat zijn gelopen, die voor hun kopjes hangt :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:50

Grobegni schreef:
Dat zeg ik ook niet, dat beweerde het KVTH in hun artikel. Dat er enorm slechte kwaliteit paarden gebruikt worden in de sport en dat geen reclame is voor het ras :+ Ik vraag me af of die bestuurders nog nooit tegen die enorme plaat zijn gelopen, die voor hun kopjes hangt :+

Blijft wel een feit dat je problemen begint te krijgen zo gauw de keuring los komt van functionaliteit in het werk. Van trekpaarden worden bij de keuring geen prestaties verwacht, mooi zijn is genoeg. En dat voor een dier dat eeuwenlang als een werkgezel voor de boer gefokt is, dat klopt toch niet.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:53

Inderdaad, daarom is er zo'n tweedeling ontstaan tussen het stamboek, dat steeds minder leden en keuringsdeelnemers heeft en de sporttak (PHC) die nog jaarlijks groeit.
Wie weet, komt er ooit een tweedeling op basis van type, sportpaard en keuringspaard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:57

Grobegni schreef:
Wie weet, komt er ooit een tweedeling op basis van type, sportpaard en keuringspaard.

Hmm wie weet. En louter op basis van genetica is dan nu al te voorspellen welke tak zal overleven. Op de voorpagina staat een artikel over de genetica van Friezen, waar nu nog steeds (ook totaal los van prestatie-eisen) in overdosis met de populairste hengsten, en via lijnteelt op gewenste uiterlijke kenmerken gefokt wordt. Tja, daar kan je toch alleen maar diep bij zuchten, zo'n kortzichtigheid..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:27

Grobegni schreef:
Inderdaad, daarom is er zo'n tweedeling ontstaan tussen het stamboek, dat steeds minder leden en keuringsdeelnemers heeft en de sporttak (PHC) die nog jaarlijks groeit.

Ik denk het niet, want ik loop stage bij een trekpaardhengstenhouder en fokker en die zei het volgende wat ik moest weten voor school;

De fokdoel van het trekpaard is; de uiterlijke kenmerken van het ras behouwen maar wel een trekpaard te fokken met een langer voor been zodat het in de phc wedstrijden snelle wendingen kunnen maken. En dat het trekpaard in recreatieve doeleinden goed gebruikt kunnen worden ook onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:33

Ik vind het typisch trouwens dat het KVTH wel voor de haflingers de fokdoelen op de site heeft staan.
Maar nergens voor de trekpaarden.
Ook niet in de flinke rij met reglementen op de site.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:36

Antoiinette, jouw stageplaats is toch bij de Buck, dan is het logisch dat er meer sportgericht wordt gedacht.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:56

Die van ons komt qua exterieur absoluut niet overeen met de de paarden die ik op de foto's zie staan op de keuringen. Hij is wel 2x zo smal. Komt ook omdat we heb sterk vermagerd gekocht hebben en dat heeft hem belemmerd in de groei. Ik vind het juist fijn dat hij niet zo heel "groot" is. Het is onder het zadel een makkelijk te rijden dier en voor de wagen/ eg/ cultivator/ bomen slepen doet hij het ook super. Ik hoop juist dat hij doordat hij minder fors is ook wat langer mee zal gaan.
Nu hebben wij een ruin uiteraard zonder fokdoelen, kan niet anders he :+ . Ik zou willen dat onze fjord de gangen had van het trekpaard!