Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:06

Citaat:
Ook hier bij bokt ben ik weer een stuk wijzer geworden, want ik heb gemerkt dat ook in de lagere regionen inmiddels gedacht wordt dat het normaal is om zo te rijden. Dit terwijl ik me niet in kan denken dat er ergens achter in hun hoofd ook wel een stemmetje zegt dat het eigenlijk niet kan, als ze al die beelden zien. Dus heb ik ook besloten om mijn strijd niet alleen hier, maar ook op concours voort te gaan zetten. Ik zal op zoveel mogelijk manieren de aandacht vragen voor dit probleem.
Wat me ook enorm sterkt in mijn streven dat ik echt een behoorlijke hoeveelheid mail en PB's heb gekregen van mensen die het allemaal met me eens zijn. Dit terwijl de voorstanders nog steeds het idee hebben dat ze in de meerderheid zijn. Gelukkig weet ik inmiddels zeker dat het tegenovergestelde waar is.

Deze laatste zinnen herken ik bij mijzelf, dacht dat ik hier in Duitsland alleen bezig was dwijlen met de kraan open, maar gelukkig beginnen de anti denkers (positief gezien) de daadwerkelijke meerheid te vormen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:09

ThePast03, die documentaire heb idd jaren geleden(!) ook eens gezien. Erg hoor!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:11

ThePast03 schreef:
Ook mijn complimenten voor de ruiters op het lijstje. Zeker als Nederlandse ruiter moet je heel veel lef en moed hebben om tegen de gevestigde orde van het moment in te gaan. Die gevestigde orde heeft veel te veel macht in de top en media.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Wel is het zo dat de insiders wel weten wat voor vlees ze met mij in de kuip hebben en dat ik voor geen enkele druk van niemand zal bezwijken. Ze kunnen dreigen en schreeuwen wat ze willen, ik weet dat ik voor het juiste doel vecht. Ook is het zo dat dit op concours al een veel besproken onderwerp is, en desondanks dat de springruiters dit systeem toepassen, er maar hel, heel weinig zijn die het niet met me eens zijn. Maar het is net als met bijna alle dingen in het leven...we willen wel veranderen, maar alleen als onze buurman dat ook moet.
Af en toe is het niet makkelijk voor me om me in te houden daar ik dan de drang heb om net zo ongeneerd terug te blaffen als dat ze tegen mij doen. Maar toch laat ik me daartoe nooit verleiden omdat ik het gevoel heb dat ze dat nou juist willen van me, en dat geeft me extra motivatie om juist rustig te blijven en iedere keer maar weer uit te proberen leggen wat en waarom ik het vind. Uiteindelijk heeft dat toch het meeste effect. Wil niet zeggen dat ik niet af en toe er een een behoorlijke sneer geef omdat die het in mijn ogen dan te gortig maakt. En voor de compleet hardleerse die echt alleen dwars zijn om dwars te zijn, die zwijg ik dood. Dan reageer ik op niets meer wat ze zeggen of doen. Want dat zijn toch de schapen die inmiddels zo het spoor bijster zijn dat niets en niemand ze meer op de goede weg kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

Zo wordt zo veel als "gewoon" bevonden, de beloning help daar bij of dat nu in goud of prijsgeld of wat voor beloning dan ook is. Goed voorbeeld doet goed volgen, gaat in dit geval niet op. Ook slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:20

Na het hele topic gelezen te hebben is het lastig nog wat toe te voegen aan het verhaal dat de tegenstanders gehouden hebben.

Zelf rijd ik nog geen wedstrijden en ben nu nog recreatief met mijn eigen paarden bezig. Ik heb les gekregen de eerste jaren, op een manege, die hier als slecht wordt afgedaan. Maar als je de instructrice boos wou krijgen, was het o.a. teveel inwerken met je bit. Daar heb ik ook geleerd dat een paard vanzelf zal nageven, wanneer je deze goed voorwaarts rijdt en bezig houdt met overgangen en figuren, ook zonder 'zware' hand. (Al kwam dit eigenlijk alleen met privelessen met ervaren ruiters aan bod, waardoor de kennis en kunde van deze instructrice bij velen lang niet bekend is.)
Toen kwam de tijd van de boeken, bokt en het lessen bij diverse instructrices en ook heb ik helaas gezien dat oudgedienden in mijn ogen niet goed bezig waren. En heel eerlijk, helaas voor 1 van mijn verzorgpaarden, heb ik ook met een zachte hand en zonder LDR haar verkeerd gereden, maar geluk voor de paarden, die ik nog zal rijden, heb ik nu geleerd hoe het in mijn ogen voor ons beiden wel leuk is.

Ontspanning staat in het reglement van de FEI als 1 v.d. basisprincipes in de dressuur en helaas mis ik dat bij veel Rollkur/hyperflexie/LDR/hoe-je-het-ook-noemen-wilt getrainde paarden.
Hier ook zeker een tegenstander, maar ik heb niet het geduld, de tijd en de kunde het zo te verwoorden als een aantal medestanders hier wel doen en daarnaast gewoon weinig toe te voegen. :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-02-10 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:21

jolin schreef:
Ik heb het boek Dressuur onder vuur, van Gerd Heuschmann gelezen en dat geeft naar mijn idee een goed onderbouwd bewijs dat hyperflexie niks positiefs toevoegd aan het welzijn van paarden. En dat het al jaren zo gedaan word/ werd is geen argument om de methode maar goed te vinden. Onderzoek doet ontwikkelen, we kunnen gelukkig door de wetenschap meer zien dan alleen maar een buitenkant, zo leren we er steeds weer wat bij en dat heet vooruitgang.
MarcelDufour:ook mijn complimenten!

Naar ik heb begrepen is Gerd Heuschmann ook uitgenodigd om a.s. dinsdag tijdens de grote vergadering over dit onderwerp, te komen spreken en zijn mening te geven. Dat is een hele goede zaak.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:22

palo2 schreef:
Sinds het beestje een naam heeft zijn al die zinloze discussies losgebarsten. Er wordt al tig jaar zo rond gereden totdat iemand het een naam heeft gegeven en uit ging leggen hoe het in elkaar stak. Vanaf dat moment zijn de praatgroepen losgebarsten. Als we nou ook een naam verzinnen voor diegene die 'bovenin', zonder rug zonder achterbeen, met scherpe sporen en bitten rijden dan kunnen we daar ook een petitie voor op touw zetten. Het blijft een gebed zonder eind!

net of die die rollkur gebruiken of hyperflexie niet met dezelfde bitten en sporen rijden :roll:, maar goed het zal een discussie blijven. Ik vind het er gewoon niet uitzien, of het nu dieronwaardig is of niet, het lijkt op niks. punt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:24

Cowgirl schreef:
En al zou de FEI wat doen...verbieden bv . Dan gaan de deuren dicht van de trainingsstal en komt er niemand anders meer binnen dan de werknemers die een geheimhoudings plicht krijgen opgelegd als ze daar weggaan.
Ondertussen wordt er rustig zo doorgetraind alleen zullen ze zich inhouden op de wedstrijden.

De aandacht is leuk maar er zal toch echt keihard medisch bewijs moeten komen wil men echt wakker worden.
En is het ook vooral aan het publiek om NIET meer naar de wedstrijden te gaan. Maar nu met al die dressuur sterren zitten de tribunes stampvol.

helaas ik zie de komende jaren geen veranderingen.

Het heeft juist wel zin, je wil niet weten hoeveel er op wedstrijden zo losgereden wordt, als ze het in de training gebruiken merk je zoiets ook onmiddelijk buiten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:25

Rollkur, extreemste vorm van het flexen, en ldr, zijn trainingstechnieken die al jaren in alle takken van de sport te vinden zijn. Het is enkel meer onder het daglicht gekomen, omdat mensen het klaarblijkelijk moeilijk vonden dat er een kleinde decennia alle prijzen naar Anky van Grunsven gingen. Daardoor is er een hetse ontstaan en werd deze trainingsmethode aan de kaak gesteld. Deels terecht, omdat er veel na-apers bestaan en je de hele context moet kennen en begrijpen.
Verder is die lijst van anti-rollkur zo hypocriet als maar zijn kan, want velen (vnl Duitse namen in de lijst) zijn verre van zelf 'proper' en zo paardvriendelijk te noemen, dat het wel heel kort door de bocht is om dan een andere manier ff naar voren te schuiven als zijnde onacceptabel. Maar dan thuis zelf met zweep bovenhands, slof en stang en trens om en gedrenkte bandages en bamboestokken de zaken dan wil oplossen onder het mom, de klassieke (veelal duitse scala)opleiding te hanteren.
Dan heb ik op stallen, waar LDR en Hyperflexie gedaan werd, nooit zo'n toestanden gezien en is het maar de vraag wat het meest onacceptabele is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:27

bulck schreef:
Rollkur, extreemste vorm van het flexen, en ldr, zijn trainingstechnieken die al jaren in alle takken van de sport te vinden zijn. Het is enkel meer onder het daglicht gekomen, omdat mensen het klaarblijkelijk moeilijk vonden dat er een kleinde decennia alle prijzen naar Anky van Grunsven gingen.

Ach ja ook zo'n leuk argument.
Zeker niet meegekregen dat jaren geleden het Duitse publiek zich massaal tegen Schöckemohle keerde? Een ruiter uit hun eigen land die voor grote succes zorgde toendertijd?

Wat dat betreft kunnen wij nog wat leren van de Duitsers als het om paardenliefde gaat.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om het af te doen alsof het gaat omdat Nederlanders nu teveel succes hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:28

Brrr bulck zwijg, ik krijg er al de kriebels van als ik het lees :). Het zal wel al langer aan de gang zijn, maar sommige dingen lijken echt niks. Nuja zo'n praktijken heb je in alle takken van de paardensport wel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:31

zitake schreef:
Brrr bulck zwijg, ik krijg er al de kriebels van als ik het lees :). Het zal wel al langer aan de gang zijn, maar sommige dingen lijken echt niks. Nuja zo'n praktijken heb je in alle takken van de paardensport wel.

Ach een paar jaar terug heeft hier een filmpje gestaan waarop te Sjef tijdens een training te zien was. Is toenderijd uitgezonden in Nova. Als je dat gezien hebt vindt vallen de youtube filmpjes ook wel weer mee hoor.
Maar dat werd ook gewoon goedgepraat of waren allerlei excuses voor te verzinnen waarom dat zo moest.

Laten we gewoon eens beginnen om het op het in het openbaar te verbieden. Wat ruiters op eigen terrein doen krijgt nooit iemand vat op en daar gaat dit ook helemaal niet over.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:34

Judje schreef:
Na het hele topic gelezen te hebben is het lastig nog wat toe te voegen aan het verhaal dat de tegenstanders gehouden hebben.
Zelf rijd ik nog geen wedstrijden en ben nu nog recreatief met mijn eigen paarden bezig. Ik heb les gekregen de eerste jaren, op een manege, die hier als slecht wordt afgedaan. Maar als je de instructrice boos wou krijgen, was het o.a. teveel inwerken met je bit. Daar heb ik ook geleerd dat een paard vanzelf zal nageven, wanneer je deze goed voorwaarts rijdt en bezig houdt met overgangen en figuren, ook zonder 'zware' hand.
Toen kwam de tijd van de boeken, bokt en het lessen bij diverse instructrices en ook heb ik helaas gezien dat oudgedienden in mijn ogen niet goed bezig waren. En heel eerlijk, helaas voor 1 van mijn verzorgpaarden, heb ik ook met een zachte hand en zonder LDR haar verkeerd gereden, maar geluk voor de paarden, die ik nog zal rijden, heb ik nu geleerd hoe het in mijn ogen voor ons beiden wel leuk is.
Ontspanning staat in het reglement van de FEI als 1 v.d. basisprincipes in de dressuur en helaas mis ik dat bij veel Rollkur/hyperflexie/LDR/hoe-je-het-ook-noemen-wilt getrainde paarden.
Hier ook zeker een voorstander, maar ik heb niet het geduld, de tijd en de kunde het zo te verwoorden als een aantal medestanders hier wel doen.

Heel goed, want als ik iets geleerd heb in mijn carriere dan is het wel dat een paard vooral op eigen benen moet leren lopen. Ik zal je een voorbeeldje noemen. Vaak worden jonge paarden die voor het eerst leren springen gedwongen met een zweep of sporen om de dingen te springen waar ze, uiteraard gezien hun onervarenheid, wat angst voor hebben. Dat is catastrofaal en een garantie om de rest van zn leven een paard te zijn wat een soort trauma heeft. Dat paard had al een beetje angst omdat het allemaal nieuw is, en juist om hem met geweld te dwingen zal in zijn brein een bevestiging zijn dat hij dus inderdaad met reden angst had. En als hij dan gedwongen wordt omdat hij meer angst voor de zweep of sporen heeft, dan wil dat nog steeds niet zeggen dat hij zijn angst voor die hindernis overwonnen heeft. Doe je het daarentegen met geduld, dan zul je merken dat hij uiteindelijk zijn angst toch wel overwint, maar dat dit dan gepaard gaat in complete ontspanning. Hij heeft zn eigen angst overwonnen en vanaf dat moment zal hij nooit meer angst hebben voor die sprong. Volgens mij is dat ook de reden dat al mijn paarden echt nooit stoppen in de ring. Ze vertrouwen compleet op mij dat ik ze nergens heen zal rijden dat gevaar oplevert. Ik rij ook zelden met sporen, omdat verreweg de meeste paarden dat niet nodig hebben. Dat is een gewoonte van ruiters geworden. Net als een cap en laarzen bij het rijden horen, vinden zij dat ook aan sporen ieder paard moet wennen. Neem alle tijd, heb geduld en je zult door je paard uiteindelijk rijkelijk beloond worden daar voor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:35

ThePast03 schreef:
bulck schreef:
Rollkur, extreemste vorm van het flexen, en ldr, zijn trainingstechnieken die al jaren in alle takken van de sport te vinden zijn. Het is enkel meer onder het daglicht gekomen, omdat mensen het klaarblijkelijk moeilijk vonden dat er een kleinde decennia alle prijzen naar Anky van Grunsven gingen.

Ach ja ook zo'n leuk argument.
Zeker niet meegekregen dat jaren geleden het Duitse publiek zich massaal tegen Schöckemohle keerde? Een ruiter uit hun eigen land die voor grote succes zorgde toendertijd?

Wat dat betreft kunnen wij nog wat leren van de Duitsers als het om paardenliefde gaat.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om het af te doen alsof het gaat omdat Nederlanders nu teveel succes hebben.

Dan vergeet je er wel bij te zeggen dat dit van korte duur was, want niet voor niets heeft duitsland jaren als 'de paardennatie' gekend gestaan en dat in nagenoeg alle disciplines. En dan spreken we niet over het laatste decennia alleen, maar al enkele ervoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:41

bulck schreef:
Dan heb ik op stallen, waar LDR en Hyperflexie gedaan werd, nooit zo'n toestanden gezien en is het maar de vraag wat het meest onacceptabele is.

Nee dat is het eigenlijk niet. Je kan kwaad niet met kwaad vergoelijken ;)
Dat wordt haast een traditie op Bokt. Het is niet omdat er wat fout zit in de ene sport dat dat foute acties in de andere rechtvaardigt bijvoorbeeld. Zo de kete kastanjes in het rond schuiven valt onder collectief de kop in het zand steken, en er verder niks aan doen. Dat is non-discussie..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:45

bulck schreef:
Dan vergeet je er wel bij te zeggen dat dit van korte duur was, want niet voor niets heeft duitsland jaren als 'de paardennatie' gekend gestaan en dat in nagenoeg alle disciplines. En dan spreken we niet over het laatste decennia alleen, maar al enkele ervoor.

Voor zover ik mij herinner is Paul kort daarna gestopt met wedsrijden rijden dus ja de duur zal niet lang geweest zijn.

Het is gewoon bijzonder kinderachtig om de kritiek wereldwijd af te doen als jaloezie op de prestaties en te durven beweren dat het alleen daarover gaat. Het zijn dezelfde soort non argumenten als zeggen: wordt eerst maar eens zelf Olympisch kampioen of dat er nog ander dierenleed bestaat.

Helaas verwacht ik persoonlijk vanuit het FEI voorlopig helemaal niets. Maar wereldwijd is er een kring die groter wordt en die zullen zich uiteindelijk niet meer stilhouden omdat grote heren in de vakbladen beweren dat dat de leken zijn of dat ze zich wat meer met de paarden bezig moeten houden zodat ze ook wat verder komen.
Teveel mensen houden zich nu nog stil omdat ze op de een of andere vreemde manier bang zijn dat ze dan als dom of onwetend worden gezien. Ook op Bokt is dat een populaire manier om mensen de mond te snoeren.

Wat dat betreft nogmaals hulde voor de ruiters op het lijstje. Want je moet het maar durven om tegen de gevestigde orde hier in Nederland in te gaan als het om je broodwinning gaat.
En dan kun je wel met hele verhalen komen dat die vreselijke dingen thuis doen, er staan foto's op het internet van wat die gevestigde orde thuis doet en dat is nog minder fijn als wat mensen op losrijdterreinen zien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:48

Bandida schreef:
bulck schreef:

Nee dat is het eigenlijk niet. Je kan kwaad niet met kwaad vergoelijken ;)
Dat wordt haast een traditie op Bokt. Het is niet omdat er wat fout zit in de ene sport dat dat foute acties in de andere rechtvaardigt bijvoorbeeld. Zo de kete kastanjes in het rond schuiven valt onder collectief de kop in het zand steken, en er verder niks aan doen. Dat is non-discussie..

En dan ben je dus uitgepraat e. Want niemand zal het dan ooit perfect doen, want je kan niet enkel vinden dat dan bvb rollkur onacceptabel is, maar bvb een paard zonder ruggebruik bovenin laten lopen wel. Dus gewoon een radicale afkeer tegen 1 trainingstechniek er willen doorduwen, zal sowiezo niet werken en net als bij alles zal er dan wel weer een andere variant opduiken en begint het verhaal opnieuw.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:51

bulck schreef:
En dan ben je dus uitgepraat e. Want niemand zal het dan ooit perfect doen, want je kan niet enkel vinden dat dan bvb rollkur onacceptabel is, maar bvb een paard zonder ruggebruik bovenin laten lopen wel. Dus gewoon een radicale afkeer tegen 1 trainingstechniek er willen doorduwen, zal sowiezo niet werken en net als bij alles zal er dan wel weer een andere variant opduiken en begint het verhaal opnieuw.

Dit topic gaat over de rollkur, als je vindt dat andere dingen ook aangepakt moeten worden begin een petitie en start een nieuw topic en mijn steun heb je.

Het is wel degelijk mogelijk om te verbieden dat de rollkur in het openbaar (wedstrijdterreinen, clinics) wordt uitgevoerd en dat zou ook meer dan voldoende zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:54

bulck schreef:
Rollkur, extreemste vorm van het flexen, en ldr, zijn trainingstechnieken die al jaren in alle takken van de sport te vinden zijn. Het is enkel meer onder het daglicht gekomen, omdat mensen het klaarblijkelijk moeilijk vonden dat er een kleinde decennia alle prijzen naar Anky van Grunsven gingen. Daardoor is er een hetse ontstaan en werd deze trainingsmethode aan de kaak gesteld. Deels terecht, omdat er veel na-apers bestaan en je de hele context moet kennen en begrijpen.
Verder is die lijst van anti-rollkur zo hypocriet als maar zijn kan, want velen (vnl Duitse namen in de lijst) zijn verre van zelf 'proper' en zo paardvriendelijk te noemen, dat het wel heel kort door de bocht is om dan een andere manier ff naar voren te schuiven als zijnde onacceptabel. Maar dan thuis zelf met zweep bovenhands, slof en stang en trens om en gedrenkte bandages en bamboestokken de zaken dan wil oplossen onder het mom, de klassieke (veelal duitse scala)opleiding te hanteren.

Uiteraard ben ik het niet met je eens, want jij doet alsof Anky alles won wat ze maar wilde, en de duitsers nooit wat. Ben je misschien alweer vergeten dat de duitsers al 20 jaar op rij alle kampioenschappen wonnen, en dat alleen Anky hun tegenstander was. De titels die Wert gewonnen heeft zijn net zo indrukwekkend als die van Anky. De duitsers hebben geen enkele reden om jaloers te zijn omdat toevallig nu er even een tijd is dat ze tweede viool spelen. En ook in de springsport is dat hetzelfde verhaal. En al die zogenaamde andere nederlandse top dressuurruiters hebben geen van allen ooit een individuele medaille gewonnen. Als Anky er niet was geweest hadden ze in hun leven nooit niet een medaille gewonnen! Terwijl ze ook allemaal dit rollkur systeem gebruikten. Anky is een uitzonderlijke amazone, en was ook al heel goed toen ze bij haar vader trainde met Bonfire. Toen had ze nog nooit van hyperflexie en rollkur gehoord. En Edward Gal traint niet meer bij Sjef Janssen omdat hij zich niet meer in het door hem geadoreerde systeem kan vinden. En je ziet, desondanks werd hij toch de beste van de wereld momenteel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:58

Cowgirl schreef:
En al zou de FEI wat doen...verbieden bv . Dan gaan de deuren dicht van de trainingsstal en komt er niemand anders meer binnen dan de werknemers die een geheimhoudings plicht krijgen opgelegd als ze daar weggaan.
Ondertussen wordt er rustig zo doorgetraind alleen zullen ze zich inhouden op de wedstrijden.
De aandacht is leuk maar er zal toch echt keihard medisch bewijs moeten komen wil men echt wakker worden.
En is het ook vooral aan het publiek om NIET meer naar de wedstrijden te gaan. Maar nu met al die dressuur sterren zitten de tribunes stampvol.

Het heeft echt wel zin. Een verbod houdt in dat vanaf dat moment de traningen in een stiekeme sfeer plaatsvinden. Op concoursen zal niemand meer voorbeelden zien van een systeem dat echt verderfelijk is. Aan hun leerlingen kunnen ze ook niet meer leren om op deze manier te rijden. Dus al met al zou een verbod enorme gevolgen hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:09

ThePast03 schreef:
bulck schreef:

Voor zover ik mij herinner is Paul kort daarna gestopt met wedsrijden rijden dus ja de duur zal niet lang geweest zijn.

Het is gewoon bijzonder kinderachtig om de kritiek wereldwijd af te doen als jaloezie op de prestaties en te durven beweren dat het alleen daarover gaat. Het zijn dezelfde soort non argumenten als zeggen: wordt eerst maar eens zelf Olympisch kampioen of dat er nog ander dierenleed bestaat.

Helaas verwacht ik persoonlijk vanuit het FEI voorlopig helemaal niets. Maar wereldwijd is er een kring die groter wordt en die zullen zich uiteindelijk niet meer stilhouden omdat grote heren in de vakbladen beweren dat dat de leken zijn of dat ze zich wat meer met de paarden bezig moeten houden zodat ze ook wat verder komen.
Teveel mensen houden zich nu nog stil omdat ze op de een of andere vreemde manier bang zijn dat ze dan als dom of onwetend worden gezien. Ook op Bokt is dat een populaire manier om mensen de mond te snoeren.

Wat dat betreft nogmaals hulde voor de ruiters op het lijstje. Want je moet het maar durven om tegen de gevestigde orde hier in Nederland in te gaan als het om je broodwinning gaat.
En dan kun je wel met hele verhalen komen dat die vreselijke dingen thuis doen, er staan foto's op het internet van wat die gevestigde orde thuis doet en dat is nog minder fijn als wat mensen op losrijdterreinen zien.

Dat is zo'n geklets, want ga dan eens echt op zo'n stal staan en werken. Ik heb er verschillende gedaan en ik kan zeggen, dat dan de gevestigde orde in de huidige dressuur er geen gruwelijke praktijken op nahoudt en dat er in dat lijstje die zich keren tegen Rollkur er toch ook twee tussen waar ik persoonlijk bij op training ben geweest. En ik daar pas leed en onacceptable handelingen gezien heb.

Verder heeft het allemaal niets met leek of onwetend te maken, enkel moet je dan radicaal zijn op alle vlakken. En dat is hetgeen er misloopt in al die debatten rond het flexen en ldr. Ze blijven maar focussen op een hoofd-halshouding, brengen verkeerde prentjes en beeldmateriaal in het openbaar en creeren dan een hekse. Terwijl je altijd het geheel moet blijven bekijken; Type paard, graad van africhting, en het doel. bvb Anky van Grunsven der paarden zijn gewoon allen bloederige hyperactieve paarden, die in haar systeem passen. Trage, apatyschere paarden passen daar bvb niet in en zal je dus ook niet met haar de ring in zien verschijnen. En dat is al bvb een probleem met na-apers, die dat inzicht al niet hebben en je dus echt paarden krijgt die maar wat doelloos op de voorhand getrokken worden. Deze paarden worden dan ook niet langer meer getraind maar kapot gereden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:10

MarcelDufour schreef:
jolin schreef:
Ik heb het boek Dressuur onder vuur, van Gerd Heuschmann gelezen en dat geeft naar mijn idee een goed onderbouwd bewijs dat hyperflexie niks positiefs toevoegd aan het welzijn van paarden. En dat het al jaren zo gedaan word/ werd is geen argument om de methode maar goed te vinden. Onderzoek doet ontwikkelen, we kunnen gelukkig door de wetenschap meer zien dan alleen maar een buitenkant, zo leren we er steeds weer wat bij en dat heet vooruitgang.
MarcelDufour:ook mijn complimenten!

Naar ik heb begrepen is Gerd Heuschmann ook uitgenodigd om a.s. dinsdag tijdens de grote vergadering over dit onderwerp, te komen spreken en zijn mening te geven. Dat is een hele goede zaak.

Als énige tegenstander in het hol van de leeuw met alleen maar 'pro's of mensen die er neutraal tegenoverstaan (lees hun handen er niet aan willen branden).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:15

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:

Uiteraard ben ik het niet met je eens, want jij doet alsof Anky alles won wat ze maar wilde, en de duitsers nooit wat. Ben je misschien alweer vergeten dat de duitsers al 20 jaar op rij alle kampioenschappen wonnen, en dat alleen Anky hun tegenstander was. De titels die Wert gewonnen heeft zijn net zo indrukwekkend als die van Anky. De duitsers hebben geen enkele reden om jaloers te zijn omdat toevallig nu er even een tijd is dat ze tweede viool spelen. En ook in de springsport is dat hetzelfde verhaal. En al die zogenaamde andere nederlandse top dressuurruiters hebben geen van allen ooit een individuele medaille gewonnen. Als Anky er niet was geweest hadden ze in hun leven nooit niet een medaille gewonnen! Terwijl ze ook allemaal dit rollkur systeem gebruikten. Anky is een uitzonderlijke amazone, en was ook al heel goed toen ze bij haar vader trainde met Bonfire. Toen had ze nog nooit van hyperflexie en rollkur gehoord. En Edward Gal traint niet meer bij Sjef Janssen omdat hij zich niet meer in het door hem geadoreerde systeem kan vinden. En je ziet, desondanks werd hij toch de beste van de wereld momenteel.

Je leeft wel in het verleden precies e. Anky is toch maar pas echt in de picture gekomen door Sjef. Dat ze een topamazone is dat moet hier niet besproken worden, dat heeft ze intussen al wel meerdere keren bewezen op nationaal en internationaal vlak.
En Totilas en Edward gal zijn ook geworden wat ze zijn door het flexen en rollkuren, dat het mss een andere variant in intensiteit is dan het systeem van Sjef, dat kan goed zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:17

MarcelDufour schreef:
Cowgirl schreef:

Het heeft echt wel zin. Een verbod houdt in dat vanaf dat moment de traningen in een stiekeme sfeer plaatsvinden. Op concoursen zal niemand meer voorbeelden zien van een systeem dat echt verderfelijk is. Aan hun leerlingen kunnen ze ook niet meer leren om op deze manier te rijden. Dus al met al zou een verbod enorme gevolgen hebben.

Hoe naief kan je zijn...
Tuurlijk blijft dat dan bestaan

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:21

bulck schreef:
[Dat is zo'n geklets, want ga dan eens echt op zo'n stal staan en werken. Ik heb er verschillende gedaan en ik kan zeggen, dat dan de gevestigde orde in de huidige dressuur er geen gruwelijke praktijken op nahoudt en dat er in dat lijstje die zich keren tegen Rollkur er toch ook twee tussen waar ik persoonlijk bij op training ben geweest. En ik daar pas leed en onacceptable handelingen gezien heb.

En wie heeft jouw verteld dat ik niet jarenlang op zijn minst een topruiter aan het werk gezien heb?
Verder vraag ik mezelf nogmaals af of jij toen het filmpje van Nova hebt gezien?
En zo ja vraag ik me serieus af waar jij de grens trekt bij gruwelpraktijken.?

Maar als jij dan zo'n enorme insider bent weet je vast wel te vertellen over die paarden die via de achterdeur zijn vertrokken.
Voordeel van filmpjes is dat het in sommige gevallen gewoon een keihard bewijs is, iets wat van gesproken woord niet gezegd kan worden.

Verder begrijp ik dat je met hekse hetze bedoeld? Ook zo'n leuk argument, vooral niet meer kritisch blijven want als er teveel kristisch worden is het volgens de voorstanders een hetze.