Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RhealLover schreef:Nee blijft een broodje aap verhaal, als het dier echt zo gevaarlijk was en dit allang bekend was, waarom wachten tot er een slachtoffer valt (en in dit geval zie ik het paard als slachtoffer hoe snue het ook is voor die man)
RhealLover schreef:Ik vindt het toch zso knap dat men hier de schuld op het paard afschuiven puur omdat het een hengst is, LACHWEKKEND.
Zoals al in me eerdere post gegeven is dit gewoon zo over de toon gescheven verhaal, het gehele verhaal spreekt zich op vele punten tegen dus ik geloof echt niet dat wat men nu leest het waargebeurde verhaal is.
Ik werk met hengsten en daar zitten enkele pislinke tussen die als veulen naar andere stal zijn gegaan en terugkomen als pislinke dieren (reeds trap op me kop gehad van ene, eigen schuld beter moeten opletten) dieren worden zo gemaakt, zelfde met honden. Hoe vaak worden honden wel niet afgemaakt omdat ze bijten? TE vaak puur omdat mensen zelf de opvoeding niet aankunnen en het dier zelf verkeerde dingen aanleren.
Nee blijft een broodje aap verhaal, als het dier echt zo gevaarlijk was en dit allang bekend was, waarom wachten tot er een slachtoffer valt (en in dit geval zie ik het paard als slachtoffer hoe snue het ook is voor die man)
avalonnancy schreef:ik heb een hengst zadelmak gemaakt, super braaf beest alles ging heel makkelijk 3 maanden later begon hij ook met aanvallen in het weilend en vervolgens ook op stal en aan de hand, hij was inderdaad zo gevaarlijk als het paard in dit verhaal, hij bleek een hersentumor te hebben, en hij is ingeslapen.
mick75 schreef:Ik denk dat er ook word vergeten dat men in Amerika paarden heel anders houdt dan hier. Het is een vrij Nederlandse gewoonte hengsten te castreren, in veel buitenlanden gebeurt dat niet standaard, men is daar van kinds af aan gewoon met hengsten te werken en niet zo hysterisch bang wanneer het woord "hengst" valt. Het is vrij typisch Nederlands om je paard als je beste vriend te zien en daarbij te vergeten dat het om een dier gaat. Zie je, buiten de ons omringende landen, een stuk minder vaak. De hele discussie over hengst laten of niet vinden ze daar vaak maar raar. Wij hebben de ruimte niet om veel hengsten te herbergen, veel landen hebben ruimte zat waardoor ze die discussie helemaal niet voeren. Ze denken er niet eens aan!
En met een stok de wei in? Niets abnormaals aan. Zijn talloze mensen die dat doen en hem nooit gebruiken. Je lichaamstaal verandert wanneer je het idee hebt dat je je kan verweren waardoor het paard anders naar je kijkt dan als je zonder komt. Hoef je echt nooit voor uit te halen. Wij hebben ook weides waar ik niet zonder zweep of stok in ga en daar staan niet eens hengsten in.
Ayasha schreef:Ik heb ook wel eens een zweep mee als ik merk dat de dame niet in een goeie bui is, gebruikt heb ik ze echter nog niet dus jouw conclusie is voorbarig.
Paarden niet gestoord geboren? Paarden kunnen net als elk ander dier gestoord geboren worden. Dat een paard niet "zomaar aanvalt" is ook al zo iets... Er zijn wel paarden die dat doen.
palo2 schreef:MysticTinker schreef:Het feit dat die man al elke keer met een stok de wei in gaat roept bij mij al vraagtekens op.. Ik heb zo het idee dat ze dat paard gewoon totaal verkeerd hebben opgevoed. Een paard wordt niet vanzelf zo aggressief. Als jij een paard zijn hele leven lang met stokken bewerkt dan kun je er zeker van zijn dat die op een gegeven moment uitflipt..
De conclusie die jij trekt roept bij mij ook vraagtekens op! Ik heb ook enkele paarden meegemaakt die echt gevaarlijk waren. En die waren niet "hun hele leven lang" met stokken bewerkt! Soms zit er gewoon een hele foute tussen!
Het positieve van het verhaal is dat ie iig wel in de wei stond en niet 24 uur per dag op stal
Cassidy schreef:Dat is toch echt een voorbeeld van verkeerd fokken. Met een dergelijke merrie zou ik nieteens een veulen willen fokken...
Cassidy schreef:Maar hoe vaak hoor je niet: merrie, kan er verder niets mee, dan maar een veulentje? En dat "kan er verder niets mee" dan niet veroorzaakt door een blessure, maar door erfelijke oorzaken, inclusief dat moeilijke character? \
Als een veulen al schuimbekkend geboren wordt, denk ik toch echt dat je enig lichamelijk ongemak van de merrie uit kunt sluiten...of denk ik nu zo krom?
mick75 schreef:Ik denk dat er ook word vergeten dat men in Amerika paarden heel anders houdt dan hier. Het is een vrij Nederlandse gewoonte hengsten te castreren, in veel buitenlanden gebeurt dat niet standaard, men is daar van kinds af aan gewoon met hengsten te werken en niet zo hysterisch bang wanneer het woord "hengst" valt. Het is vrij typisch Nederlands om je paard als je beste vriend te zien en daarbij te vergeten dat het om een dier gaat. Zie je, buiten de ons omringende landen, een stuk minder vaak. De hele discussie over hengst laten of niet vinden ze daar vaak maar raar. Wij hebben de ruimte niet om veel hengsten te herbergen, veel landen hebben ruimte zat waardoor ze die discussie helemaal niet voeren. Ze denken er niet eens aan!
En met een stok de wei in? Niets abnormaals aan. Zijn talloze mensen die dat doen en hem nooit gebruiken. Je lichaamstaal verandert wanneer je het idee hebt dat je je kan verweren waardoor het paard anders naar je kijkt dan als je zonder komt. Hoef je echt nooit voor uit te halen. Wij hebben ook weides waar ik niet zonder zweep of stok in ga en daar staan niet eens hengsten in.
Cassidy schreef:Dat is toch echt een voorbeeld van verkeerd fokken. Met een dergelijke merrie zou ik nieteens een veulen willen fokken...
Adil18 schreef:Cassidy schreef:Dat is toch echt een voorbeeld van verkeerd fokken. Met een dergelijke merrie zou ik nieteens een veulen willen fokken...
Ik snap je gedachte, maar ik vraag af waar het hier nu om gaat...Karaktervererving a la, maar iedereen weet dat een karakter gevormd en gemanipuleert kan worden...Dit in tegenstelling tot een ziekte o.i.d. of een tumor.
Ik vind dit dus ook een raar voorbeel m.b.t. 'gestoord geboren' worden. Bij gestoord geboren worden denk ik aan een kink in de kabel grof gezegd. Wanneer er dan over karakter gesproken wordt zet ik toch ook echt mijn vraagtekens. Uiteraard is het ene dier moeilijker dan het andere....
Maar nu vraag ik me dus af of het bij het voorbeeld van Suussiejj om een kink in de kabel gaat of om karakter...
Dat weten we trouwens van de hengst in kwestie trouwens ook niet, dus laat zich ook slecht over de situatie oordelen. Maar gezien het hele verhaal lijkt me de kogel in de kop toch het beste...waren ze daar maar eerder op gekomen...
Sisco4life schreef:Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren