Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:35

Ik vindt het toch zso knap dat men hier de schuld op het paard afschuiven puur omdat het een hengst is, LACHWEKKEND.

Zoals al in me eerdere post gegeven is dit gewoon zo over de toon gescheven verhaal, het gehele verhaal spreekt zich op vele punten tegen dus ik geloof echt niet dat wat men nu leest het waargebeurde verhaal is.

Ik werk met hengsten en daar zitten enkele pislinke tussen die als veulen naar andere stal zijn gegaan en terugkomen als pislinke dieren (reeds trap op me kop gehad van ene, eigen schuld beter moeten opletten) dieren worden zo gemaakt, zelfde met honden. Hoe vaak worden honden wel niet afgemaakt omdat ze bijten? TE vaak puur omdat mensen zelf de opvoeding niet aankunnen en het dier zelf verkeerde dingen aanleren.

Nee blijft een broodje aap verhaal, als het dier echt zo gevaarlijk was en dit allang bekend was, waarom wachten tot er een slachtoffer valt (en in dit geval zie ik het paard als slachtoffer hoe snue het ook is voor die man)

vanessakusje

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:41

De verhalen uit amerika neem ik vaak met een korrel zout. Maar zeg nooit nooit..

Ze zeggen ook dat paarden niet over mensen heenlopen. Nou helaas ken ik iemand bij wie t is gebeurd met dodelijke afloop. Kat in t nauw maakt rare sprongen ook al gaat of gebeurd t niet express.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:45

Ben ik blij dat bij die van mij ze ballen er vanaf gaan :+geintje

Pff jeeh wat een verhaal..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:00

Bah wat een nare ondertoon krijgt dit topic door het gros van de reacties.
Een tumor in de kop kan een paard langzaam steeds gekker maken he, en dan doen ze ook dingen als dit. Op een stage in het verleden meegemaakt, niet zo heftig als dit. Maar was een paard die steeds nukkiger werd, 'zonder reden' op een dag is hij door 3 hekwerken gerent en heeft de hond doodgetrapt. 'Zomaar'. Paard bleef daarna zijn kop scheefhouden. Tumor. Was ook een hengst.
Maar had ook een ruin kunnen zijn, of een merrie, enige wat meespeelt met hengsten zijn de hormonen. Mits ze goed opgevoed worden kun je dat wel in de hand houden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:02

RhealLover schreef:
Nee blijft een broodje aap verhaal, als het dier echt zo gevaarlijk was en dit allang bekend was, waarom wachten tot er een slachtoffer valt (en in dit geval zie ik het paard als slachtoffer hoe snue het ook is voor die man)

Behalve dan dat er een officieel overlijdensbericht is geplaatst en een persbericht?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:27

Wat een verschrikkelijk verhaal. Zoiets wil je toch niet meemaken.

Over het hengst zijn of niet, hengsten en eigenlijk alle paarden blijven een onbetrouwbaar kantje houden. Enige reden dat we ermee kunnen werken is omdat die beesten opvoedbaar zijn.
Bij koeien vind iedereen het normaal dat je een stok meeneemt in de weide. Van stieren wordt algemeen geaccepteerd dat ze gevaarlijk zijn, in de krant staan wel eens berichten van boeren die doodgetrapt zijn door hun eigen stier (en vaak was dat dan nog de makste stier van stal).
De oude baas van mijn manege vroeger had een merrie, vroeger topbeest geweest en daarna ingezet in de lessen. Kon goed lopen, was zelfs braaf bij beginners maar in de wei moest je niet komen want ze schopte je er net zo snel weer uit. Alleen hij ging in die weide en hij nam ook een stok mee.

Ik heb zelf weinig ervaring met hengsten en heb er niet echt vooroordelen over maar de weinige ervaring die ik heb heeft me geleerd om af en toe toch wat voorzichtig te zijn ;) . Bij ons staan er geregeld en bij de oudere ga ik ook zo de stal in, meestal kijk ik toch niet naar geslacht voor ik binnen ga.
Maar bij die opgefokte 2-jaarsen die juist uit de weide geplukt zijn, amper een halster gewoon zijn en voor het eerst op stal staan omdat ze de volgende dag bij ons gecastreerd worden vertik ik het om alleen die stal in te gaan, ben m'n leven nog niet beu.
En ja daar zitten soms brave tussen of sukkeltjes die zo overdonderd zijn dat ze het allemaal maar ondergaan maar bij sommige kan je maar beter in de buurt van de uitgang blijven en goede reflexen hebben.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:49

RhealLover schreef:
Ik vindt het toch zso knap dat men hier de schuld op het paard afschuiven puur omdat het een hengst is, LACHWEKKEND.

Zoals al in me eerdere post gegeven is dit gewoon zo over de toon gescheven verhaal, het gehele verhaal spreekt zich op vele punten tegen dus ik geloof echt niet dat wat men nu leest het waargebeurde verhaal is.

Ik werk met hengsten en daar zitten enkele pislinke tussen die als veulen naar andere stal zijn gegaan en terugkomen als pislinke dieren (reeds trap op me kop gehad van ene, eigen schuld beter moeten opletten) dieren worden zo gemaakt, zelfde met honden. Hoe vaak worden honden wel niet afgemaakt omdat ze bijten? TE vaak puur omdat mensen zelf de opvoeding niet aankunnen en het dier zelf verkeerde dingen aanleren.

ik volg je helemaal. Ik heb ook al met een boel hengsten gewerkt ( en heb er zelf 3 gehad) die zijn echt niet gevaarlijker. Ik vertrouwde elk van mijn hengsten meer dan mijn merrie die bij mij geboren is! Je hebt pas problemen met hangsten als je ze te dominant en te hard handig aanpakt.
Dus ik verwacht dat dat hier ook zo gegaan is.
Natuurlijk kan het paard een tumor gehad hebben, maar ze hebben het hoofd onderzocht, en dan zouden ze deze tumor toch zeker gezien hebben. Ik geloof niet dat een paard uit zichzelf zo slecht kan zijn. Paarden zijn zoals je hen maakt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:52

avalonnancy schreef:
ik heb een hengst zadelmak gemaakt, super braaf beest alles ging heel makkelijk 3 maanden later begon hij ook met aanvallen in het weilend en vervolgens ook op stal en aan de hand, hij was inderdaad zo gevaarlijk als het paard in dit verhaal, hij bleek een hersentumor te hebben, en hij is ingeslapen.

Heb er ook ooit zo een op stal gehad..is ook afgemaakt!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:31

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd, probeer wel ontopic te blijven aub :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:21

Ik denk dat er ook word vergeten dat men in Amerika paarden heel anders houdt dan hier. Het is een vrij Nederlandse gewoonte hengsten te castreren, in veel buitenlanden gebeurt dat niet standaard, men is daar van kinds af aan gewoon met hengsten te werken en niet zo hysterisch bang wanneer het woord "hengst" valt. Het is vrij typisch Nederlands om je paard als je beste vriend te zien en daarbij te vergeten dat het om een dier gaat. Zie je, buiten de ons omringende landen, een stuk minder vaak. De hele discussie over hengst laten of niet vinden ze daar vaak maar raar. Wij hebben de ruimte niet om veel hengsten te herbergen, veel landen hebben ruimte zat waardoor ze die discussie helemaal niet voeren. Ze denken er niet eens aan!

En met een stok de wei in? Niets abnormaals aan. Zijn talloze mensen die dat doen en hem nooit gebruiken. Je lichaamstaal verandert wanneer je het idee hebt dat je je kan verweren waardoor het paard anders naar je kijkt dan als je zonder komt. Hoef je echt nooit voor uit te halen. Wij hebben ook weides waar ik niet zonder zweep of stok in ga en daar staan niet eens hengsten in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:25

mick75 schreef:
Ik denk dat er ook word vergeten dat men in Amerika paarden heel anders houdt dan hier. Het is een vrij Nederlandse gewoonte hengsten te castreren, in veel buitenlanden gebeurt dat niet standaard, men is daar van kinds af aan gewoon met hengsten te werken en niet zo hysterisch bang wanneer het woord "hengst" valt. Het is vrij typisch Nederlands om je paard als je beste vriend te zien en daarbij te vergeten dat het om een dier gaat. Zie je, buiten de ons omringende landen, een stuk minder vaak. De hele discussie over hengst laten of niet vinden ze daar vaak maar raar. Wij hebben de ruimte niet om veel hengsten te herbergen, veel landen hebben ruimte zat waardoor ze die discussie helemaal niet voeren. Ze denken er niet eens aan!

En met een stok de wei in? Niets abnormaals aan. Zijn talloze mensen die dat doen en hem nooit gebruiken. Je lichaamstaal verandert wanneer je het idee hebt dat je je kan verweren waardoor het paard anders naar je kijkt dan als je zonder komt. Hoef je echt nooit voor uit te halen. Wij hebben ook weides waar ik niet zonder zweep of stok in ga en daar staan niet eens hengsten in.

Jep, sluit ik me helemaal bij aan!

Een stok of zweep heb ik nog niet op die manier nodig gehad gelukkig...Heb een best stemorgaan :')

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:22

Ayasha schreef:
Ik heb ook wel eens een zweep mee als ik merk dat de dame niet in een goeie bui is, gebruikt heb ik ze echter nog niet dus jouw conclusie is voorbarig.

Paarden niet gestoord geboren? Paarden kunnen net als elk ander dier gestoord geboren worden. Dat een paard niet "zomaar aanvalt" is ook al zo iets... Er zijn wel paarden die dat doen.

Mee eens, een veulen die ook bij diegene in de opfok zou komen waar mijn veulen staat , spoorde ook niet omdat hij uit een moeder kwam die ook al niet goed wijs was.

Diegene wilde persée een veulen uit die merrie terwijl de fokker zelf nog gezegd had dat ie er gruwelijk op hoopte dat het veulen het karakter van vader mee had.
Niks was minder waar, het beestje kwam aan,ging op de grond zitten en wilde geen stap verzetten, uiteindelijk stond ie en stijgerde een aantal keer, en liet zich achterover vallen.
Toen ie uiteindelijk in de stal stond, probeerde ie eruit te krabbelen door tegen de muur op te stijgeren en via een plankje te ontsnappen.
Schuim liep hem ook uit de mond.

Moeder scheen precies zo te zijn, en de staleigenaar zag het absoluut niet zitten met deze merrie en heeft ze gevraagd haar weer op te halen.
Ze wilde hier niet de verantwoordig over dragen, wat ik me goed kan voorstellen.

Deze mensen zijn van te voren duidelijk gewaarschuwt door de mensen om hun heen.
Zij wilden niet luisteren , wat een 'gestoord' veulen heeft bezorgd.
Op het moment dat de mensen weer onderweg waren hun veulen te halen heeft het dier zo gestijgerd dat ie met zn voorbenen in de voerbak belande en de staleigenaar hem eruit heeft moeten halen waarna het dier zich weer achterover liet vallen.

De mensen zelf waren daar erg boos om , en ook boos dat zij niet hun veulen wilden verantwoorden.
Dus ik geloof er wel in dat een dier behoorlijk agressief kan uitgroeien oid.
Verder ff bezig met doorlezen van het topic...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:25

Dat is toch echt een voorbeeld van verkeerd fokken. Met een dergelijke merrie zou ik nieteens een veulen willen fokken...:n

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:36

palo2 schreef:
MysticTinker schreef:
Het feit dat die man al elke keer met een stok de wei in gaat roept bij mij al vraagtekens op.. Ik heb zo het idee dat ze dat paard gewoon totaal verkeerd hebben opgevoed. Een paard wordt niet vanzelf zo aggressief. Als jij een paard zijn hele leven lang met stokken bewerkt dan kun je er zeker van zijn dat die op een gegeven moment uitflipt..

De conclusie die jij trekt roept bij mij ook vraagtekens op! Ik heb ook enkele paarden meegemaakt die echt gevaarlijk waren. En die waren niet "hun hele leven lang" met stokken bewerkt! Soms zit er gewoon een hele foute tussen!
Het positieve van het verhaal is dat ie iig wel in de wei stond en niet 24 uur per dag op stal :D

Nou ik ken d'r ook een paar en 1 daarvan vergeet ik nooit weer.
Convictions boy , hackney jah indd ook een hengt
Hij kwam aan op de stal waar ik de paarden/pony's verzorgte ja ook allemaal hengsten
En de staldeur boven werd meteen gesloten, die mocht ik niet open doen (ik was 14) want de hengst was gevaarlijk.
Maar elke keer als de boer de staldeur open deed keek ik wel mee, nou ik vergeet dat beeld nooit weer, ook schuimbekken, wit in de ogen , enorme neusgaten en woest dat ie leek.
schrapen met het voorbeen helemaal gek.
En toch lijkt het mij ook niet fdat hij 'zijn hele leven lang' met stokken was bewerkt , of uberhaupt een stok gezien heeft, hij werd toen veel voor de dekdienst gebruikt.

Overigens moest ik met alle hengstjes een zweep mee nemen van de boeren,(ook voor in de rug springen) zowel bij de rustige hackney hengsten als de drukkere.
Deed dat lang niet altijd, omdat ik ze wel vertrouwde, maar had het wel altijd moeten doen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:45

Cassidy schreef:
Dat is toch echt een voorbeeld van verkeerd fokken. Met een dergelijke merrie zou ik nieteens een veulen willen fokken...:n

Ik snap je gedachte, maar ik vraag af waar het hier nu om gaat...Karaktervererving a la, maar iedereen weet dat een karakter gevormd en gemanipuleert kan worden...Dit in tegenstelling tot een ziekte o.i.d. of een tumor.

Ik vind dit dus ook een raar voorbeel m.b.t. 'gestoord geboren' worden. Bij gestoord geboren worden denk ik aan een kink in de kabel grof gezegd. Wanneer er dan over karakter gesproken wordt zet ik toch ook echt mijn vraagtekens. Uiteraard is het ene dier moeilijker dan het andere....

Maar nu vraag ik me dus af of het bij het voorbeeld van Suussiejj om een kink in de kabel gaat of om karakter...

Dat weten we trouwens van de hengst in kwestie trouwens ook niet, dus laat zich ook slecht over de situatie oordelen. Maar gezien het hele verhaal lijkt me de kogel in de kop toch het beste...waren ze daar maar eerder op gekomen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 03:56

Maar hoe vaak hoor je niet: merrie, kan er verder niets mee, dan maar een veulentje? En dat "kan er verder niets mee" dan niet veroorzaakt door een blessure, maar door erfelijke oorzaken, inclusief dat moeilijke character? \

Als een veulen al schuimbekkend geboren wordt, denk ik toch echt dat je enig lichamelijk ongemak van de merrie uit kunt sluiten...of denk ik nu zo krom?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 04:02

Cassidy schreef:
Maar hoe vaak hoor je niet: merrie, kan er verder niets mee, dan maar een veulentje? En dat "kan er verder niets mee" dan niet veroorzaakt door een blessure, maar door erfelijke oorzaken, inclusief dat moeilijke character? \

Als een veulen al schuimbekkend geboren wordt, denk ik toch echt dat je enig lichamelijk ongemak van de merrie uit kunt sluiten...of denk ik nu zo krom?

Maar volgens mij werd er van een karakter gesproken? De fokker hoopte van harte dat het veulen het karakter van de vader zou krijgen. En ik weet niet of de merrie iets had...noch weet ik onder welke omstandigheden het veulen zich zo heeft gedragen....En dat bedoelde ik er eigenlijk mee: Die voorbeelden zijn allemaal wel interessant, maar wat helpt het ons in het geval van de hengst. We kunnen niet vergelijken. We weten niet of het een kwestie van karakter is of iets anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 04:06

Er zijn verschillende scenario's langsgekomen, van een door stokslagen compleet over de rooie gaande hengst, tot hersentumoren, hondsdoleheid en karakter aan toe. De huisvesting is hier nog niet langsgekomen, iedereen gaat er van uit dat het okee is dat het dier op een weiland stond. Hoe het dier op dat weiland stond, wordt verder niet vermeld. Er wordt geen melding gemaakt van weidegenoten.
En het valt me nog mee dat de kleur van het overhemd dat de boer op het moment supreme droeg in de discussie nog niet ter sprake is geweest :x.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 04:12

mick75 schreef:

Mee eens :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 04:13

Cassidy schreef:

Nee zij is ook gewaarschuwt, maar wilde niet luisteren.
Er is d'r een paar x over vermeld dat ze het beter niet konden doen en dat de man er iig op hoopte dat het veulen het karakter van de vader mee had..

Ik had het risico ook zeker niet willen nemen :n

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 04:20

Adil18 schreef:
Cassidy schreef:

Ik snap je gedachte, maar ik vraag af waar het hier nu om gaat...Karaktervererving a la, maar iedereen weet dat een karakter gevormd en gemanipuleert kan worden...Dit in tegenstelling tot een ziekte o.i.d. of een tumor.

Ik vind dit dus ook een raar voorbeel m.b.t. 'gestoord geboren' worden. Bij gestoord geboren worden denk ik aan een kink in de kabel grof gezegd. Wanneer er dan over karakter gesproken wordt zet ik toch ook echt mijn vraagtekens. Uiteraard is het ene dier moeilijker dan het andere....

Maar nu vraag ik me dus af of het bij het voorbeeld van Suussiejj om een kink in de kabel gaat of om karakter...

Dat weten we trouwens van de hengst in kwestie trouwens ook niet, dus laat zich ook slecht over de situatie oordelen. Maar gezien het hele verhaal lijkt me de kogel in de kop toch het beste...waren ze daar maar eerder op gekomen...

Ik snap waar je heen wilt, maar ik denk dat dit veulen zichzelf enorm dwars gaat zitten later.
En ook haar mensen.

Ik denk dat ie dusdanig de kronkel van de moeder overgenomen heeft. En de mensen zelf weten ook niet hoe ze er mee moeten om gaan verder , (vind ik persoonlijk ook een nadenk punt want zij konden ook al niet heel goed met de merrie overweg) want toen ze haar weer kwamen halen omdat de staleigenaresse het niet aan durfte namen ze een vuilniszak mee om dit dier te "blinddoeken" voor de trailer want ze wilden niet weer "dat moeilijke gedoe van de heenweg'".

De staleigenaresse heeft toen een DA laten komen om het dier wat rustgevens in te spuiten, waar de eigenaren in de eerste instantie niet mee akkoord gingen..
Ik denk dus echt kronkel in het hoofd :\

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 05:31

Sisco4life schreef:
Apart verhaal. Zo'n dier wordt niet zo gestoord geboren :n

Tja, dat weet je niet. Net als bij mensen (ook maar gewoon zoogdieren) worden er ook bij dieren gevallen met geestesstoornissen geboren...

Dus ja, het kan heel goed dat dit dier daadwerkelijk gestoord was...

Een verschrikkelijk verhaal in ieder geval. Heb het zelf in mijn directe omgeving helaas ook eens meegemaakt.

Meisje had het wel ternauwernood overleefd, nadat dit dier kennis mocht maken met een bezem op zijn hoofd. Dat paard sleurde haar zijn stal in (meisje was de stallen aan het vegen en opende zijn boxdeur om stro naar binnen te vegen) greep haar vervolgens bij een arm, meisje belandde in de hoek van de box en het paard begon op haar in te trappen...

Paard is ook direct afgemaakt... Zo'n paard, hoe triest ook, kan en wil je gewoon niet meer redden...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:10

Waarom willen jullie persé dat deze hengst of een tumor had, of zo gemaakt is door mensen? Waarom niet gewoon aanvaarden dat dit perfect normaal gedrag kan zijn voor een dominante en territoriale hengst?
Ons hengstveulen was het braafste ter wereld, rustig, kon je alles mee doen! Was 200% te betrouwen. Tot hij ongeveer 10 maand werd. En toen begonnen zijn hormonen op te spelen. Hij legde steeds meer zijn oren plat, begon je te besluipen in de weide, probeerde gemeen te bijten en zijn voorbeen kwam telkens losser te staan. Hij was gewoon niet meer te herkennen. Toen hij uiteindelijk gericht begon te trappen en te slaan vanuit het niets en toen hij in de weide ons echt begon te besluipen en op ons sprong, werd hij diezelfde week nog gecastreerd. Drie weken later was het gedrag volledig verdwenen en is hij weer ons braaf, lief en betrouwbaar veulen. Er is niets met hem gebeurd, zijn moeder is de braafheid zelve. Dus het was puur hormonaal. Het is niet omdat wij dit als afwijkend gedrag beschouwen, dat het ook afwijkend is. Ik ga zeker niet alle hengsten over één kam scheren, maar dominante hengsten vertonen dit gedrag en dat is niet abnormaal! Al eens gezien wat er gebeurt als dominante hengsten vechten? Dat is tot ter dood. Ik heb eens een slachtoffer hengst gezien. zijn hals was voor tweederde weggevreten. In de opfok gebeurd. Hij heeft weefseltransplantaten nodig gehad om het te overleven. Is zwaar verminkt. Wat hier gebeurd is, is erg en niettegenstaande er echt wel brave hengsten bestaan, blijft het AlTIJD opletten met een hengst. Dit is gewoon de natuur. Niets vreemds aan...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:54

Ik vind dit persoonlijk niet echt normaal hengsten gedrag. Dominant oke, maar ik heb nog nooit gehoord over paarden in een kudde met afgescheurde ledematen ..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:08

Pff, als je je rondjes rijdt op je brave viervoeter wil je nog wel eens vergeten dat het toch dieren blijven... Wat een ontzettend naar verhaal! Hoop zoiets nooit te hoeven meemaken.