Ik denk ook wel dat veel mensen proberen een donker paard te fokken. Veel mensen vinden dat mooier, dus verkoopt zo'n paard beter.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MamboBeach schreef:DL_, Dat vind ik ook, een goed paard heeft geen kleur maar ik ben toch een beetje overtuigd dat veel mensen hun best doen om een donker veulen te krijgen... Ook de mensen die zeggen daar niet naar te kijken, ik geloof het niet zo. Maar dat geeft niet, ieder zijn ding namelijk.
Tuurlijk zal de ene fokker meer inzicht hebben dan de ander en net wat betere paarden fokken... Maar het heeft ook met een beetje 'geluk' te maken...
Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal... Tja, dat niet iedereen lukraak kan fokken maar misschien komen er wel heel leuke en mooie en goede paarden uit voort...
Nu weten we ook niet wat Totilas gaat doen, misschien komt er wel een eersteklas pakezel uit...
Citaat:“Omdat we de fokkers dit genetische materiaal niet willen onthouden, hebben we besloten Moorland’s Totilas nu al op beperkte schaal in te zetten voor de dekdienst”, zeggen eigenaren Kees en Tosca Visser enthousiast.
De zwarte Gribaldi-zoon werd vorig jaar al erkend bij het KWPN. Ter dekking zou hij echter pas komen na zijn sportcarrière. “We zijn het afgelopen jaar door ontzettend veel fokkers benaderd en hebben daarom besloten aan deze wens tegemoet te komen”. Totilas zal slechts beperkt ingezet worden en is alleen beschikbaar via diepvriessperma.
Maseike schreef:Ik had een zwarte hengst op mijn merrie, maar ik kreeg geen zwart veulen hoor.
Dus de kleur van de hengst wil ook niks zeggen.
Je mag al blij zijn dat er een gezond veulen uitkomt lijkt mij.
Jasmijn76 schreef:..als mensen maar wel blijven kijken of ze de juiste merrie er voor hebben...
Citaat:Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal
MarcelDufour schreef:Citaat:Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal
Dat is omdat er anders per jaar duizenden willen fokken met hem, en dan moet er geselecteerd gaan worden. Zoveel sperma leveren dat trekt niet een hengst. Dus beter dan maar gelijk selecteren op prijs. Het is trouwens zo dat het onderzoek dat nu plaatsvindt waarschijnlijk is om de kwaliteit van het sperma te bepalen. Met goed sperma is het mogelijk om van iedere lozing wel 10 merrie's te dekken. Op die manier valt het wel mee wat betreft de belasting op de hengst. voor 300 merrie's hoeft hij dan maar 30 keer te 'springen'. Nou, dat kan iedere gezonde kerel!
Cayenne schreef:Citaat:“Omdat we de fokkers dit genetische materiaal niet willen onthouden, hebben we besloten Moorland’s Totilas nu al op beperkte schaal in te zetten voor de dekdienst”, zeggen eigenaren Kees en Tosca Visser enthousiast.
De zwarte Gribaldi-zoon werd vorig jaar al erkend bij het KWPN. Ter dekking zou hij echter pas komen na zijn sportcarrière. “We zijn het afgelopen jaar door ontzettend veel fokkers benaderd en hebben daarom besloten aan deze wens tegemoet te komen”. Totilas zal slechts beperkt ingezet worden en is alleen beschikbaar via diepvriessperma.
http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Godzijdank met een beperking.
Citaat:Dus heel veel 'kenners' nemen dan toch kennelijk een run op Totilas, al zeggen ze van niet...
Citaat:dat ie niet zomaar de merrie van de buurman hoeft te dekken
MarcelDufour schreef:Citaat:Dus heel veel 'kenners' nemen dan toch kennelijk een run op Totilas, al zeggen ze van niet...
Jazeker....en ook heel veel niet kenners. Als ik dressuurpaarden zou fokken, dan zou ik dat ook met Totillas doen. Uiteindelijk wil toch iedereen het beste van het beste. En zonder twijfel is Totillas het beste wat er momenteel rond loopt. Een uniek beest dat maar een keer in de zoveel jaar geboren wordt. Een Tiger Woods onder de dressuurpaarden, zeg maar. (En waarschijnlijk mag hij ook net zo vaak dekken als Tiger Woods.)
Bloem10 schreef:Totilas is wereldrecord houder!!! Dit soort tophengsten moet juist ingezet worden voor de fokkerij. Het kan altijd beter en zolang er geen misbaksels uit voort komen, waarom niet?
DL_ schreef:Bloem10 schreef:Totilas is wereldrecord houder!!! Dit soort tophengsten moet juist ingezet worden voor de fokkerij. Het kan altijd beter en zolang er geen misbaksels uit voort komen, waarom niet?
De pest is alleen dat je niet zeker kan zijn dat er geen misbaksels uitkomen. Je weet totaaaaal niet wat hij wel en niet gaat vererven. En zolang iedereen die een HTK-merrie heeft denkt een topper te hebben/kunnen fokken met Totilas als hengst is de kans zeer duidelijk aanwezig dat er wél misbaksels uit komen.