Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:18

hihi dat zou mooi K*t zijn ;)
Ik denk ook wel dat veel mensen proberen een donker paard te fokken. Veel mensen vinden dat mooier, dus verkoopt zo'n paard beter.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:20

MamboBeach schreef:
DL_, Dat vind ik ook, een goed paard heeft geen kleur maar ik ben toch een beetje overtuigd dat veel mensen hun best doen om een donker veulen te krijgen... Ook de mensen die zeggen daar niet naar te kijken, ik geloof het niet zo. Maar dat geeft niet, ieder zijn ding namelijk.
Tuurlijk zal de ene fokker meer inzicht hebben dan de ander en net wat betere paarden fokken... Maar het heeft ook met een beetje 'geluk' te maken...

Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal... Tja, dat niet iedereen lukraak kan fokken maar misschien komen er wel heel leuke en mooie en goede paarden uit voort...

Nu weten we ook niet wat Totilas gaat doen, misschien komt er wel een eersteklas pakezel uit...

Hun zitten er natuurlijk ook niet om vliegen te vangen he..

Veel vraag + weinig aanbod = hoge marktwaarde/prijs Zo werkt dat spelletje nu eenmaal, met producten en artikelen, maar ook met hengsten.

Daarnaast kan jij je denk ik wel indenken wat er gebeurd als je het dekgeld van Totilas op 500,- zet..... Behalve dat de eigenaar dan voor gek wordt verklaard dan hé ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:21

Citaat:
“Omdat we de fokkers dit genetische materiaal niet willen onthouden, hebben we besloten Moorland’s Totilas nu al op beperkte schaal in te zetten voor de dekdienst”, zeggen eigenaren Kees en Tosca Visser enthousiast.

De zwarte Gribaldi-zoon werd vorig jaar al erkend bij het KWPN. Ter dekking zou hij echter pas komen na zijn sportcarrière. “We zijn het afgelopen jaar door ontzettend veel fokkers benaderd en hebben daarom besloten aan deze wens tegemoet te komen”. Totilas zal slechts beperkt ingezet worden en is alleen beschikbaar via diepvriessperma.

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Godzijdank met een beperking.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:21

Maseike schreef:
Ik had een zwarte hengst op mijn merrie, maar ik kreeg geen zwart veulen hoor.
Dus de kleur van de hengst wil ook niks zeggen.
Je mag al blij zijn dat er een gezond veulen uitkomt lijkt mij.

Natuurlijk wil de kleur van de hengst veel zeggen. Het probleem is alleen dat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn die denken dat zelfs een zwart x zwart paard, hoe dan ook een zwart veulen geeft... Het fokken van paarden is tegenwoordig ook voor veel onervaren particulieren mogelijk, waarbij gekozen wordt voor mode dieren met imo verkeerde intenties. Zo ontzettend veel veulens worden op de wereld gekwakt zonder nauwkeurige genenselectie & passende combinaties. En voor een hengst als Totilas is dat echt een doodzonde... Ik vraag me ook echt af wat de werkelijke reden is om hem dit jaar nog voor de dekdienst beschikbaar te stellen.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:22

Jasmijn76 schreef:
..als mensen maar wel blijven kijken of ze de juiste merrie er voor hebben...

Inderdaad, Totilas mag dan zo zijn kwaliteiten hebben (die uitzonderlijk zijn!) maar er zijn ook zeker punten te noemen die minder voor hem spreken als vererver. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je in ieder geval een niet al te zwaar gebouwde merrie hebt die goed in het rechthoeksmodel staat

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:23

Citaat:
Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal

Dat is omdat er anders per jaar duizenden willen fokken met hem, en dan moet er geselecteerd gaan worden. Zoveel sperma leveren dat trekt niet een hengst. Dus beter dan maar gelijk selecteren op prijs. Het is trouwens zo dat het onderzoek dat nu plaatsvindt waarschijnlijk is om de kwaliteit van het sperma te bepalen. Met goed sperma is het mogelijk om van iedere lozing wel 10 merrie's te dekken. Op die manier valt het wel mee wat betreft de belasting op de hengst. voor 300 merrie's hoeft hij dan maar 30 keer te 'springen'. Nou, dat kan iedere gezonde kerel!
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-02-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:23

Als zou ik dat doen met deze hengst.
Vraag mij af hoe de markt dan niet is.
De veulens die dan gefokt worden voor de handel zullen ook niet goedkoop verkocht worden.
En nu de paardenhandel ook een duw krijgt zit je ook met een duur veulen en haal hem dan maar een heel de opfok uit.

En als je dan idd alleen voor de kleur is het wel een duren fok.
Zeker als de merrie zwart niet doorgeeft.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:29

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal

Dat is omdat er anders per jaar duizenden willen fokken met hem, en dan moet er geselecteerd gaan worden. Zoveel sperma leveren dat trekt niet een hengst. Dus beter dan maar gelijk selecteren op prijs. Het is trouwens zo dat het onderzoek dat nu plaatsvindt waarschijnlijk is om de kwaliteit van het sperma te bepalen. Met goed sperma is het mogelijk om van iedere lozing wel 10 merrie's te dekken. Op die manier valt het wel mee wat betreft de belasting op de hengst. voor 300 merrie's hoeft hij dan maar 30 keer te 'springen'. Nou, dat kan iedere gezonde kerel!

Dus heel veel 'kenners' nemen dan toch kennelijk een run op Totilas, al zeggen ze van niet... ;)

:')

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:30

Mijn merrie is op dezelfde dag geboren als Totilas krijg ik nu voorrang. :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:31

Cayenne schreef:
Citaat:
“Omdat we de fokkers dit genetische materiaal niet willen onthouden, hebben we besloten Moorland’s Totilas nu al op beperkte schaal in te zetten voor de dekdienst”, zeggen eigenaren Kees en Tosca Visser enthousiast.

De zwarte Gribaldi-zoon werd vorig jaar al erkend bij het KWPN. Ter dekking zou hij echter pas komen na zijn sportcarrière. “We zijn het afgelopen jaar door ontzettend veel fokkers benaderd en hebben daarom besloten aan deze wens tegemoet te komen”. Totilas zal slechts beperkt ingezet worden en is alleen beschikbaar via diepvriessperma.

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Godzijdank met een beperking.

super nieuws!! dv weerhoud al veel mensen van dekken en ik hoop dat ze zelf ook een beetje selectief blijven qua merries ;) dat ie niet zomaar de merrie van de buurman hoeft te dekken

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:39

Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat fokken. Ben ook wel benieuwd welke merries (en eigenaren) de gelukkige mogen zijn.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:43

Ik ben echt heel benieuwd naar de prijs. :j

Gaaf dat je nu ook gewoon een veulen van Totilas kan krijgen.. Wie wil dat nou niet? :Y)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:43

Citaat:
Dus heel veel 'kenners' nemen dan toch kennelijk een run op Totilas, al zeggen ze van niet...

Jazeker....en ook heel veel niet kenners. Als ik dressuurpaarden zou fokken, dan zou ik dat ook met Totillas doen. Uiteindelijk wil toch iedereen het beste van het beste. En zonder twijfel is Totillas het beste wat er momenteel rond loopt. Een uniek beest dat maar een keer in de zoveel jaar geboren wordt. Een Tiger Woods onder de dressuurpaarden, zeg maar. (En waarschijnlijk mag hij ook net zo vaak dekken als Tiger Woods. :-) )
Citaat:
dat ie niet zomaar de merrie van de buurman hoeft te dekken

Wat nou als die buurman toevallig een geweldige merrie heeft?
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-02-10 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:44

Totilas is wereldrecord houder!!! Dit soort tophengsten moet juist ingezet worden voor de fokkerij. Het kan altijd beter en zolang er geen misbaksels uit voort komen, waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Bloem10 op 01-02-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:45

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Dus heel veel 'kenners' nemen dan toch kennelijk een run op Totilas, al zeggen ze van niet...

Jazeker....en ook heel veel niet kenners. Als ik dressuurpaarden zou fokken, dan zou ik dat ook met Totillas doen. Uiteindelijk wil toch iedereen het beste van het beste. En zonder twijfel is Totillas het beste wat er momenteel rond loopt. Een uniek beest dat maar een keer in de zoveel jaar geboren wordt. Een Tiger Woods onder de dressuurpaarden, zeg maar. (En waarschijnlijk mag hij ook net zo vaak dekken als Tiger Woods. :-) )

Toch in de hoop een goed veulen te krijgen, dat hopen ze allemaal, logisch...

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:46

Zo... hoop dat z'n sportieve prestaties er niet onder gaan lijden!

Ben wel benieuwd hoeveel geld ze er voor gaan vragen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:49

Bloem10 schreef:
Totilas is wereldrecord houder!!! Dit soort tophengsten moet juist ingezet worden voor de fokkerij. Het kan altijd beter en zolang er geen misbaksels uit voort komen, waarom niet?

De pest is alleen dat je niet zeker kan zijn dat er geen misbaksels uitkomen. Je weet totaaaaal niet wat hij wel en niet gaat vererven. En zolang iedereen die een HTK-merrie heeft denkt een topper te hebben/kunnen fokken met Totilas als hengst is de kans zeer duidelijk aanwezig dat er wél misbaksels uit komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:51

Een goed sportpaard maakt nog geen goed dekhengst.
De tijd (en het merriemateriaal) zal het leren..

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:52

GirlyMelis schreef:
Hij dekt al want ze hebben al rietjes op voorraad, en ondertussen liep hij wel een wereldrecord ;).

Ja afgelope vrijdag bij Holstud/Gal geweest en heb ze zien liggen, oeh wat was de verleiding groot :P
ben benieuwd wat voor een merrie's hij gaat krijgen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:53

Vaak wordt er op het verkeerde paard gewed, terwijl dat verkeerde paard het zelf ook niet leuk vindt dat er zo vaak op hem gewed wordt!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:53

DL_ schreef:
Bloem10 schreef:

De pest is alleen dat je niet zeker kan zijn dat er geen misbaksels uitkomen. Je weet totaaaaal niet wat hij wel en niet gaat vererven. En zolang iedereen die een HTK-merrie heeft denkt een topper te hebben/kunnen fokken met Totilas als hengst is de kans zeer duidelijk aanwezig dat er wél misbaksels uit komen.

Jup. Dat is zo. Maar die mensen moeten eerst even goed nadenken voordat ze Totilas op hun merrie plempen. Dat geldt voor elke hengst. Niet alleen de hengst is zaligmakend. De moederlijn is ook belangrijk.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:56

oja hier zat ik op te wachten *\o/* ik heb DE geweldige merrie (TCN Partout X Donnerhall) voor zn machtig goede hengst ;) :)) :))

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:56

Wat is een HTK-merrie dan? Wat versta je daaronder dan, DL_?

Sodera

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:57

Ik neem aan een merrie zonder predikaten, alleen opgenomen in een VB en met niet meer dan gewone bewegingen....

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:59

Huis Tuin en Keuken merrie neem ik aan ;) Of hadden jullie dat al begrepen (en ben ik dus :o? haha)