Ibbel schreef:Overigens is dat (het geld gaat tellen) altijd de wijze van houden van paarden geweest bij diegenen die er economisch van afhankelijk waren (boeren, maneges). Het zijn de 'amateurs' die hun paard aanhouden waar dat economisch gezien niet verstandig is. Het verwijt dat mensen paarden als gebruiksvoorwerp zien is in feite flauwekul. Juist de laatste 30-40 jaar, nu het paard éigenlijk geen gebruiksvoorwerp meer is (zelfs niet voor maneges, die hun oudere paarden vaak aan klanten slijten vóórdat ze onbruikbaar worden) wordt er veel sentimenteler gedaan dan vroeger.
Als nu iemand puur om geldredenen een paard laat slachten is het "oooohh, wat erg, het is geen gebruiksvoorwerp, een paard is niet voor even maar voor het leven." Geen bóer vroeger die er zo over dacht. Paard kapot, ok, dan eten we 'm deze winter gewoon op.
en aan het einde van de rit, is dat nog het meest humane om te doen!
Als je nu ziet hoever mensen paarden laten lijden omdat ze zelf geen afstand kunnen doen, gooien er dan ook nog eens duizenden euro's aan supplementen en medicijnen tegenaan... Ik snap het niet.
Ik denk juist dat je humaner bezig bent als je het dier laat afmaken voordat de lijdensweg begint!

(
) 
Alleen vind ik het zo lastig te bepalen wanneer de 'lijdensweg' begint