Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:08

Ibbel schreef:
Overigens is dat (het geld gaat tellen) altijd de wijze van houden van paarden geweest bij diegenen die er economisch van afhankelijk waren (boeren, maneges). Het zijn de 'amateurs' die hun paard aanhouden waar dat economisch gezien niet verstandig is. Het verwijt dat mensen paarden als gebruiksvoorwerp zien is in feite flauwekul. Juist de laatste 30-40 jaar, nu het paard éigenlijk geen gebruiksvoorwerp meer is (zelfs niet voor maneges, die hun oudere paarden vaak aan klanten slijten vóórdat ze onbruikbaar worden) wordt er veel sentimenteler gedaan dan vroeger.
Als nu iemand puur om geldredenen een paard laat slachten is het "oooohh, wat erg, het is geen gebruiksvoorwerp, een paard is niet voor even maar voor het leven." Geen bóer vroeger die er zo over dacht. Paard kapot, ok, dan eten we 'm deze winter gewoon op.

en aan het einde van de rit, is dat nog het meest humane om te doen!

Als je nu ziet hoever mensen paarden laten lijden omdat ze zelf geen afstand kunnen doen, gooien er dan ook nog eens duizenden euro's aan supplementen en medicijnen tegenaan... Ik snap het niet.

Ik denk juist dat je humaner bezig bent als je het dier laat afmaken voordat de lijdensweg begint!

Ibbel

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:10

Ja hoor, helemaal mee eens. Ik vind die term (dat verwijt) 'gebruiksvoorwerp' zo'n gelül. Alsof dat vroeger niet altijd zo was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:18

Ik vind het probleem met het verwijt bovendien dat men niet alleen maar meer oordeelt over 'wat vind ik het meest verantwoord met mijn paard' - een terechte afweging, maar ook 'wat had de buurvrouw moeten doen met haar paard omdat IK dat zo vind'.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:06

[/quote]

Ik durf nog altijd de stelling te nemen dat het een paard geen donder uitmaakt van wie hij zijn natje en droogje krijgt. Denk je nou werkelijk dat Abel bij mij velen malen gelukkiger is dan bij zijn vorige eigenaar? Paarden leven in het NU. Die denken niet aan hoe het gisteren was.

Dus als ik paard niet meer kan betalen, kan de hoefsmid niet meer betalen, oh hij moet eigenlijk naar de tandarts maar nu even geen geld voor.

Wie doe ik er dan een lol mee het dier te houden?[/quote]

ik denk dat het een paard wel degelijk uitmaakt van wie hij zijn natje en droogje krijgt. als ik bij de wei kom wordt ik altijd ontvangen met wat gehinnik. komt er iemand anders daar dan kijken ze er niet naar om. en nee ik ga niet alleen daar heen als ik ga voeren dus het is niet zo van, het baasje betekent eten.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:21

[/quote]

Ik durf nog altijd de stelling te nemen dat het een paard geen donder uitmaakt van wie hij zijn natje en droogje krijgt. Denk je nou werkelijk dat Abel bij mij velen malen gelukkiger is dan bij zijn vorige eigenaar? Paarden leven in het NU. Die denken niet aan hoe het gisteren was.

Dus als ik paard niet meer kan betalen, kan de hoefsmid niet meer betalen, oh hij moet eigenlijk naar de tandarts maar nu even geen geld voor.

Wie doe ik er dan een lol mee het dier te houden?[/quote]
lizzytje88 schreef:
ik denk dat het een paard wel degelijk uitmaakt van wie hij zijn natje en droogje krijgt. als ik bij de wei kom wordt ik altijd ontvangen met wat gehinnik. komt er iemand anders daar dan kijken ze er niet naar om. en nee ik ga niet alleen daar heen als ik ga voeren dus het is niet zo van, het baasje betekent eten.

Ja, natuurlijk wordt je ontvangen met gehinnik, op dit moment ben jij het paard zijn baasje waar hij dingen van kan verwachten. Ik zeg toch: paarden leven in het nu.

Maar als jij dat paard verkoopt en hij krijgt het ergens anders net zo goed of beter, dan is het over een paar maanden de nieuwe eigenaar die ontvangen wordt met gehinnik.

Daar kun je hopeloos romantisch over gaan lopen doen, maar dat is toch gewoon zo.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:23

Omdat ik nou wat verder op school zit, is mijn paard gezegend met een stalgenootje die hem wanneer het kan overdag een uurtje buiten zet als het weer echt tegen zit.
Nou hinnikt hij naar mij als ik binnen kom, en hij hinnikt naar haar als zij binnenkomt. :+ ( :') )

Ik heb de illusie niet dat ik de enige ben die voor hem zorgen kan, wel dat ik degene ben die het meeste van hem houd. _O-

Maar jullie hebben me in iedergeval even iets gegeven om over na te denken. :) Alleen vind ik het zo lastig te bepalen wanneer de 'lijdensweg' begint :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:34

KiWiKo schreef:
en aan het einde van de rit, is dat nog het meest humane om te doen!

Als je nu ziet hoever mensen paarden laten lijden omdat ze zelf geen afstand kunnen doen, gooien er dan ook nog eens duizenden euro's aan supplementen en medicijnen tegenaan... Ik snap het niet.

Ik denk juist dat je humaner bezig bent als je het dier laat afmaken voordat de lijdensweg begint!

Ik weet het niet meer. Dat dacht ik vroegah namelijk ook.
Sinds in ME heb denk ik anders over dingen...zolang de pijn en het ongemak te "handelen" is, is het leven nog best heel mooi. :o
Ik geloof en hoop dat ik het wel kan zien aan mijn dieren wanneer zij niet meer willen..
Natuurlijk vind ik het niet erg als mensen er eerder een eind aan maken, desnoods uit financieel punt wanneer ze daar eerlijk over zijn (haat dat als mensen zeggen dat ze het voor het paard doen, terwijl deze nog harstikke vrolijk is) Beter dan de handel in - wat je nooit 100% kan voorkomen als je er afstand van doet.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:35

Mijn paard is 21 lentes jong. En die houd ik tot de dood ons scheid. Of ik die beslissing nu moet nemen door hem in te laten slapen, of ik het geluk mag hebben dat ie gewoon een keer op zijn rug in wei of stal ligt, dat maakt niet uit.

Ik heb met heel mijn hart voor hem gekozen, en dat betekend niet dat Opa na jaren trouwe dienst het veld zou moeten ruimen voor een jonger exemplaar en de daarbij financieële veranderingen.

Als Opa overlijd, dan komt er pas een nieuw paard.

Opa houd trouwens ontzettend van rijden en werken en heeft (behalve lichte artrose) geen kwaaltjes. Hij werd onlangs door de dierenarts op 15 jaar geschat. :D

Ik kan mij eerlijk gezegd geen voorstelling maken van de gedachte om een ouder dier kwijt te willen omdat er wat nieuws komt.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:39

Oh ja, wat mij wel heel erg is opgevallen; Opa stond eerst op een andere stal en daar ging het zowel fysiek als mentaal minder met hem. Hij staat nu 2 jaar op zijn huidige stek en is daar aanzienlijk jonger geworden.

Ik denk dat een goede geestelijke conditie heel belangrijk is voor oudere paarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:55

russel schreef:
Maar ik denk dat dit soort ideologische doelstellingen alleen in het buitenland te realiseren zijn. Daar heb je meer dan tig hectaren voor een bietje en er zijn paarden die met schuilmogelijkheid niet op stal hoeven, zeker als het klimaat gunstig is....Frankrijk bv.

Maar ook daar zijn natuurlijk de afgelopen jaren de nodige mensen 'ingetrapt'...in die grote grazige Franse weilanden....

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:56

daar dit best wel een kern van waarheid in. maar ik blijf erbij dat het belachelijk is dat mensen die een paard kopen en die uiteindelijk naar een pension stal doen dat dat nergens op slaat. vaak betaal je daar ook voor dus kost het je ook geld. als je het dier verkoopt omdat je het niet kunt betalen oke. maar er zijn altijd wel mensen die je daar bij helpen. doe ik op het moment ook voor een vriendin.

ik zou er niet aan moeten denken dat ik mijn paardjes zou moeten verkopen. nooit!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:01

Lizzy, het gaat er niet om dat mensen hun paarden betaald naar een opvang doen. Het gaat erom dat mensen hun oude paarden onbetaald kwijt willen. Ofwel door de opvang domweg niet meer te betalen, ofwel door hun ogen te sluiten en hun paard "weg te geven als grasmaaier". Omdat ze zelf de beslissing niet willen nemen een oud (en/of kapot) paard te laten hemelen, 'wat dat is sielugh..' geven ze 'm weg met alle risico van in de handel en op transport naar Italië terecht te komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:21

Het klinkt altijd leuk...'die van mij gaat nooit weg...' Maar als ze er 2 jaar staan niks te doen, je hebt geen geld en plek voor een nieuwe paard - en eigenlijk wil je nu eindelijk toch weer lekker rijden, dan gaan mensen met zichzelf onderhandelen. Helaas betekent dat vaak dat ze nét iets goedgeloviger worden (tegen beter weten in???) en de verantwoordelijkheid over de schutting gooien naar iemand anders, die in woord het beste voor heeft met hun paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:34

Ik vind het dan ook onzin dat je een paard zijn hele leven moet houden, hoe dan ook. Wel vind ik dat als je hem om wat voor reden dan ook niet meer wilt, je ervoor moet zorgen dat hij een goed plekje krijgt.

Je wordt hier op bokt al zwaar aangevallen als je je paard weg doet als gezelschappaard. Maar wat is er mis mee als je paard naar een nieuwe eigenaar gaat die een gezelschappaard zoekt voor zijn/haar paard? Als jouw paard daar super goed verzorgd wordt, lekker in de weide staat met een ander paard en de nieuwe eigenaar en jij zijn er beiden blij mee, wat is daar dan zo mis mee? Waarom is dat dan meteen "schandalig" en wordt dat gezien als je paard "dumpen"? Een paard hecht zich echt niet zo aan een mens als een mens zich aan een paard hecht. Een paard vindt het prima zolang hij maar goed verzorgd wordt. Door wie maakt hem echt niet uit.

Om een voorbeeld te geven: niet zo lang geleden is bij één van mijn oudere paarden artrose in al zijn benen geconstateerd. Een kennis van ons die 2 straten bij onze stal vandaan woont was op zoek naar een gezelschapspaard voor haar eigen paard. De paarden krijgen daar veel liefde en aandacht en gaan dagelijks lekker naar buiten. Ik stond toen voor een keuze: of mijn paard zelf houden en kijken in hoeverre ik er met medicijnen e.d. nog mee kon rijden, of hem als gezelschapspaard wegdoen naar onze kennis (gratis uiteraard). Ik heb er vrij snel voor gekozen hem zelf te houden. Maar stel dat ik hem aan die kennis gegeven had, zou dat dan echt zo'n grote zonde geweest zijn? Zou ik dan echt zo'n slecht mens zijn? Mijn paard zou daar toch een heerlijke oude dag gehad hebben en ik zou hem regelmatig kunnen opzoeken. Mijn kennis zou blij geweest zijn met hem. Wat is dan het hele probleem?

Dat ik een andere mening heb wil absoluut niet zeggen dat ik minder van mijn paarden hou. Maar bovenstaande zou een goede oplossing geweest zijn voor mijn kennis, mijn paard en mij. Wat is daar dan mis mee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:38

omdat dit in werkelijkheid eigenlijk weinig tot niet voorkomt Horseware........

In werkelijkheid is die aardige oude man die een ponie voor zijn kleinkind zoekt en die die van jou wel ziet zitten om gratis te krijgen of voor een heel klein bedrag....... omdat het dier het zo goed gaat krijgen bij hem en zijn lieftallige kleindochter (waar je dan een foto van onder je neus gedrukt krijgt)

gewoon 9 van de 10 keer een handelaar in het lagere segment!

Heel, heel soms.......... heel soms kan je inderdaad een goed gratis tehuis vinden voor je oude of kapotte paard....... maar dat is heel soms :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:42

Kim...was je me net voor. Inderdaad, met het verhaal van Horseware is helemaal niks mis.
Maar niet iedereen krijgt zo'n aanbieding. De meeste mensen proberen hun paard als 'gezelschapspaard' te verkopen (of weg te geven) en denken óók nog dat ze daarmee een goede daad verrichten. In de praktijk zijn er echter heel veel oude paarden die 'te slecht zijn om op te rijden en te goed om dood te maken', en maar weinig mensen die 'om niet' met eerlijke bedoelingen zo'n paard op willen nemen (waarom zou je ook?).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:48

Ik zou mijn paard dan ook zelf houden als ik de mensen verder niet ken, zodat ik altijd zeggenschap blijf houden.

Maar in mijn geval: ik ken die mensen al jaren en ze staan bij ons om de hoek. Het zijn oudere mensen met 1 paard. Hun dochter stond ook altijd daar op stal met 2 paarden, maar die ging verhuizen. Die mensen wilden niet dat hun paard alleen bleef staan en zochten daarom puur een gezelschapspaard. Dat zou een prachtig plekje voor mijn paard geweest zijn. Ik zie niet in waarom mensen in dergelijke gevallen dan direct veroordeeld worden. ik vind dat veel te kortzichtig en erg jammer.

Verder wordt er gezegd dat het schandalig is als je een paard van 17 jaar of ouder te koop zet en er nog geld voor vraagt. Één van mijn paarden is 18 jaar en loopt nog volop samengestelde menwedstrijden op het hoogste niveau. Hij loopt in een vierspan met 3 andere jonge paarden. Hij is echt hun leider, hij leert ze allen. Hij heeft vroeger zelfs WK's gelopen.
Hij is nog helemaal gezond, super fit en nooit kreupel, en loopt de marathons met gemak uit. Hij ziet er ook veel jonger uit en zijn trainer noemt hem een "goudhaantje". Een jaar geleden is hij getaxeerd op 8500 euro. En dat zou dan schandalig zijn als ik die zou verkopen en er geld voor zou vragen?

Nee sorry, maar ik vind sommige uitspraken hier veel te ver gaan. Dit moet echt meer genuanceerd worden.

KiWiKo schreef:
omdat dit in werkelijkheid eigenlijk weinig tot niet voorkomt Horseware........

In werkelijkheid is die aardige oude man die een ponie voor zijn kleinkind zoekt en die die van jou wel ziet zitten om gratis te krijgen of voor een heel klein bedrag....... omdat het dier het zo goed gaat krijgen bij hem en zijn lieftallige kleindochter (waar je dan een foto van onder je neus gedrukt krijgt)

gewoon 9 van de 10 keer een handelaar in het lagere segment!

Heel, heel soms.......... heel soms kan je inderdaad een goed gratis tehuis vinden voor je oude of kapotte paard....... maar dat is heel soms :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:49

Waarom zou je ook? Omdat je dan gratis een gezelschapspaard voor jouw paard hebt.

Kendra schreef:
Kim...was je me net voor. Inderdaad, met het verhaal van Horseware is helemaal niks mis.
Maar niet iedereen krijgt zo'n aanbieding. De meeste mensen proberen hun paard als 'gezelschapspaard' te verkopen (of weg te geven) en denken óók nog dat ze daarmee een goede daad verrichten. In de praktijk zijn er echter heel veel oude paarden die 'te slecht zijn om op te rijden en te goed om dood te maken', en maar weinig mensen die 'om niet' met eerlijke bedoelingen zo'n paard op willen nemen (waarom zou je ook?).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:01

Ik geloof Horseware dat we het wel helemaal eens zijn hoor :)

jouw situatie is een van de weinige die wel goed afloopt

er zitten in het eggie weinig mensen te wachten op een paard die om wat voor een reden dan ook alleen maar geld gaat kosten :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:08

In principe blijven mijn paarden ook gewoon bij mij tot hun einde hoor. Ik zou ze ook nooit zomaar weg kunnen doen; ik ben erg aan ze gehecht.
Maar ik vind dat er altijd uitzonderingssituaties kunnen zijn, en ik vind het erg jammer dat sommigen hier zo hard oordelen zonder enige nuance.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:09

de enige manier om 100% zeker te zijn dat je oude of kapotte paard niet in de handel beland is door gewoon elke maand je centjes neer te leggen voor diens onderhoud :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:12

Ik wil even reageren over dat het paarden niet uitmaakt wie voor hun natje en droogje zorgt. In mijn geval was het juist de reden om mijn merrie in te laten slapen voordat ik op vakantie ging. Omdat ze kwijnde als ik weg was. Dan vermagerde ze sterk in korte tijd, dus wellicht leefde ze idd in het nu, het nu voor haar was ik ben er wel of ik ben er niet en nu zonder mij was voor haar blijkbaar zo ondraaglijk dat ze niet verder wilde.
En na twee keer te zijn teruggekomen (1 maal langdurig zieke n 1 maal vakantie) en een mager paard te treffen, besloot ik dat ik haar dat niet weer aan wilde doen en het in laten slapen (wat tóch moest gebeuren, dat jullie niet denken dat het was omdát ik op vakantie ging), te doen voordat ik weg zou gaan en niet daarna.

Ik ben 100% voor de dood van een paard dat onbruikbaar is (door chronich leed), omdat "grasmaaien" helemaal niet zo genadig is voor een paard dat pijn heeft of ziek is en dat doen we ook niet voor het paard, maar voor onszelf.

Dit gezegd krijg ik zelf binnenkort een afgedankt oud paard van iemand die naar het buitenland vertrekt en hem niet in de handen van zijn zoon wil achterlaten omdat die hardhandig is en ook niet wil verkopen, terecht, en ook niet wil laten inslapen. Een ander paard van deze zelfde meneer, ook 20, staat al bij ons op stal en heeft ene actief leven. Ze hebben 16 jaar van hun leven samen doorgebracht.
Hij doet dit omdat hij het beste voor het paard wil, maar ik ben niet iemand die gaat dokteren als de uitkomst niet gunstig kan zijn.
Ik heb trouwens ook een paard van 12 onder mijn hoede gekregen om dezelfde redenen (eigenaar wil niet verkopen en kan helemaal niet verkopen als het puntje bij paaltje zou komen, want paard komt geen vet test door).

Ik ken een vooraanstaande fokker die merries heeft die echt op drie benen hobbelen en ik vind dat persoonlijk schandalig. Dan is het product (opbrengst) dus belangrijker dan het welzijn van het paard.
Maar het is wel begrijpelijk als het je brood is.

Er zitten veel kanten aan het houden van oude of onbruikbare paarden.
Maar ik ben zelf zo van: wij kunnen als mensen hen het leed ontnemen, en ik vind het eigenlijk onze morele verplichting.
En ieder moet voor zich afwegen in hoeverre je het paard nog een plezier doet door het in leven te houden en men moet in die afweging niet egoïstisch zijn. Met andere woorden bedenk of je het paard niet simpel weg in leven houdt omdat JIJ er anders zo'n verdriet van zou hebben, omdat jij het paard zou missen...
En in dat oogpunt vind ik ook dat voor veel paarden de weg gewoon bij jou moet stoppen ipv het dier te verkopen naar een onzekere toekomst.
Zelf zou ik er in elk geval veel meer vrede mee hebben om een oud of chronisch kreupel/ziek paard te euthaniseren dan het te verkopen.

Maar nogmaals, ik vang dus ook gewoon paarden op die een ander niet wil, omdat ik ook gewoon in de werkelijkheid leef waarin mensen wél hun paarden wegdoen die niet goed op de markt liggen om het maar zo te zeggen en met 12 zijn paarden eigenlijk wel uitgerangeerd in het hoofd van vele mensen....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:28

Ik heb een oudere merrie gehad. Was 18 toen ik haar verkocht. Pony was overigens wel gezond en had behalve dat ze wat langer de tijd nodig had om op te warmen vanuit haar stal geen klachten. Met haar had ik minder klik als met mijn huidige pony (die ik toen ook al had) en ik kon het qua tijd echt niet meer aan om ze allebei te houden dus er moest er 1 weg...

Heb ik lang over gedaan om die beslissing te nemen en uiteindelijk is ze verkocht aan iemand die er lekker mee buiten ging rijden en er zelfs een Endurance rit mee heeft gereden. (kwamen "mijn" pony's weer samen op wedstrijd, was geweldig die dag)

Inmiddels is ze met pensioen bij 1 van haar eerste eigenaren die haar naar het Z dressuur heeft gereden. Ze staat te genieten met haar oude vriendin van 35(!). Overdag op de wei, s'nachts op stal zomer en winter. Beter kan in mijn optiek niet :)

Niet altijd hoeft de verkoop van een ouder dier "dumpen" te betekenen... Alleen had ze al een ernstige kwaal gehad, tja... dan had ze waarschijnlijk naar de slacht gegaan. (als dat kon ivm eventueel medicijnen en anders inslapen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:30

jouw ponie was gewoon nog kerngezond als 18 jarige :) 18 is ook niet oud :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:38

Nee, dat is op de helft van haar leven en zeker als ze gezond is kan ze nog gewoon een actief leven leiden.
Alleen zien niet alle kopers het zo, helaas.

Waar het meer om gaat voor mij, in elk geval, is de categorie "stumpers" om het maar even zo te zeggen.
Je zegt zelf ook dat je haar dan eerder naar de slacht had gebracht.
Zo'n paard doe je geen plezier met voorslepende ellende en vaak van hand tot hand gaan op het moment dat ze even goed tonen.