Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:58

Top dat er geen vervolging voor hem komt :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

Ninx schreef:
Jep, feitelijk wordt veronderstelt dat ruiters op dat niveau op een eerlijke manier met stang en trens kunnen rijden. Het is een soort 'bewijsvoering' dat je teugelvoering heel subtiel is.
Het lijkt me dat je dat ook uitstekend inzichtelijk kunt maken op een trensje.
Al twijfelen veel mensen of hetzelfde niveau dan haalbaar is, ik heb geen idee. Anderzijds kun je stellen dat wanneer je dit niveau niet op trens kunt rijden, je dus toch meer druk gebruikt met stang en trens dan veronderstelt wordt.

Klopt, alle respect voor degene die Z en hoger op de trens rijden. Wil het zelf ook gaan proberen.. Al wordt het helaas nog niet altijd gewaardeerd door de juryleden.. Terwijl het van mij wel beloond mag worden.. 5 punten extra als je met trens start :D Denk dat er dan een stuk minder stang gebruik (vaak misbruik) zou zijn. Zeker op de landelijke wedstrijden..

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

Citaat:
En andersom werkt dat dus ook zo.
Paard zal niet meteen een rothekel hebben aan Kittel omdat het even mis ging.

Paarden hebben een groot hart, veel groter dan jij en ik samen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, des te meer reden om ten alle tijden eerlijk en paardvriendelijk met ze om te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:00

ikdoemaarwat schreef:
KiWiKo schreef:
nee dat is heel bewust, maar daar doe je een paard geen pijn mee :D

nee idd. helemaal waar, op dat moment niet nee, als ie na een paar jaar ineens problemen erdoor heeft wel

gut onze Bonnie doet het nog steeds.......... en hoe oud is Sallie nou??

Kijk als je met dit soort onzin gaat strooien moet je het onderbouwen. Geef dan voorbeelden van paarden die aan de top meegelopen hebben en kapot zijn gegaan door Hyperflexie...... aantoonbaar kapot zijn gegaan door Hyperflexie... Zolang je dat niet kan, moet je niet dat soort ondoordachte beweringen uiten, dan zet je jezelf namelijk voor joker tegenover de mensen die wel weten wat op hoog niveau sport rijden is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:01

Daar ben ik het ook mee eens Rooompie, we moeten inderdaad ten alle tijden eerlijk en paardvriendelijk met onze paarden omgaan.
Maar kleine foutjes moeten ook vergeven kunnen worden toch?
(en grotere ook, mits ze per ongeluk zijn)
Laatst bijgewerkt door Storm op 26-01-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:01

Raggel schreef:
Klopt, alle respect voor degene die Z en hoger op de trens rijden. Wil het zelf ook gaan proberen.. Al wordt het helaas nog niet altijd gewaardeerd door de juryleden.. Terwijl het van mij wel beloond mag worden.. 5 punten extra als je met trens start :D Denk dat er dan een stuk minder stang gebruik (vaak misbruik) zou zijn. Zeker op de landelijke wedstrijden..

Niet gewaardeerd door de jury's?? belachelijk! Dat zou idd beloond moeten worden!!
Maarja, daar bestaat ook wel weer een discussie over wat wel en niet beloond moet worden vanuit het jury perspectief..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:02

KiWiKo schreef:

Kijk als je met dit soort onzin gaat strooien moet je het onderbouwen. Geef dan voorbeelden van paarden die aan de top meegelopen hebben en kapot zijn gegaan door Hyperflexie...... aantoonbaar kapot zijn gegaan door Hyperflexie... Zolang je dat niet kan, moet je niet dat soort ondoordachte beweringen uiten, dan zet je jezelf namelijk voor joker tegenover de mensen die wel weten wat op hoog niveau sport rijden is.

wat wil je nou bereiken kiwiko? met andere woorden, jij hebt op papier geen Z gereden dus je weet niet wat het is :?
misschien zelf ook iets meer onderbouwen, voordat je zomaar veronderstellingen doet ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:03

Raggel schreef:
Ninx schreef:
Jep, feitelijk wordt veronderstelt dat ruiters op dat niveau op een eerlijke manier met stang en trens kunnen rijden. Het is een soort 'bewijsvoering' dat je teugelvoering heel subtiel is.
Het lijkt me dat je dat ook uitstekend inzichtelijk kunt maken op een trensje.
Al twijfelen veel mensen of hetzelfde niveau dan haalbaar is, ik heb geen idee. Anderzijds kun je stellen dat wanneer je dit niveau niet op trens kunt rijden, je dus toch meer druk gebruikt met stang en trens dan veronderstelt wordt.

Ik vind het ook een fijn idee dat er eindelijk dialoog over mogelijk is. Zelfs de beleidsmakers weten niet exact waarom het nou 'verplicht' is.
'Toegestaan' zou al beter zijn dan 'verplicht'... Ook ik zou het vele malen 'knapper' vinden wanneer je dat niveau kunt rijden met een ijzerwinkel die vele malen kleiner is.
De hoeveelheid paardenliefhebbers en dierenliefhebbers is vele malen groter dan de groep ruiters die sport bedrijft, de sport doet er goed aan zijn imago op te poetsen.... anders is de stekker er zo uitgetrokken denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:05

KiWiKo schreef:

Tja, daar is geen zekerheid over.... er is onderzoek naar gedaan in opdracht van de FEI, maar dat kun je niet helemaal objectief noemen natuurlijk.
Ik kan er niets inhoudelijks over zeggen, behalve dat ik het een naar gezicht vind... en dat ik überhaupt paard zo kort in de hals vind lopen tegenwoordig. Ze zijn zo 'strak' en mechanisch soms, veel paarden hebben nog een krabbelende stap... er lijkt niemand te zijn die dat erg vind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:05

ikdoemaarwat schreef:
KiWiKo schreef:

wat wil je nou bereiken kiwiko? met andere woorden, jij hebt op papier geen Z gereden dus je weet niet wat het is :?
misschien zelf ook iets meer onderbouwen, voordat je zomaar veronderstellingen doet ;)

ik kan het je nog sterker vertellen ik heb ooit een blauwe maandag in een heel ver verleden een keer M gestart :)

Jij zegt dat de topsporters pijn hebben, ongemak hebben, en dat het vooral heel zielig is........... ik zeg kom dan met de voorbeelden....... want voolopig zie ik alleen maar blije oudjes bij de topsporters op het land staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:06

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Tja, daar is geen zekerheid over.... er is onderzoek naar gedaan in opdracht van de FEI, maar dat kun je niet helemaal objectief noemen natuurlijk.
Ik kan er niets inhoudelijks over zeggen, behalve dat ik het een naar gezicht vind... en dat ik überhaupt paard zo kort in de hals vind lopen tegenwoordig. Ze zijn zo 'strak' en mechanisch soms, veel paarden hebben nog een krabbelende stap... er lijkt niemand te zijn die dat erg vind.

Heeeeeui :) ik vind het ook geen gezicht :D maar ik snap wel de techniek erachter en het hoe en waarom en ook vooral wat het VOOR het paard doet :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:09

KiWiKo schreef:
ik kan het je nog sterker vertellen ik heb ooit een blauwe maandag in een heel ver verleden een keer M gestart :)

Jij zegt dat de topsporters pijn hebben, ongemak hebben, en dat het vooral heel zielig is........... ik zeg kom dan met de voorbeelden....... want voolopig zie ik alleen maar blije oudjes bij de topsporters op het land staan.

praat je jezelf kwa niveau dan niet een heel klein beetje tegen dan ;)

kom maar even op wat stallen hier, dan zal je voorbeelden zien ;)
continu die mooie "dure sportpaarden" die vanalles mankeren :=
nekwervels, rugproblemen,been problemen

toeval? nee :n ik geloof niet in toeval ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:14

ikdoemaarwat schreef:
KiWiKo schreef:

praat je jezelf kwa niveau dan niet een heel klein beetje tegen dan ;)

kom maar even op wat stallen hier, dan zal je voorbeelden zien ;)
continu die mooie "dure sportpaarden" die vanalles mankeren :=
nekwervels, rugproblemen,been problemen

toeval? nee :n ik geloof niet in toeval ;)

nee hoor :) mijn CV staat in mijn profiel :)

Wat stallen hier, mooie dure sportpaarden........ noem eens wat namen van de ruiters dan? Want zoals ik al zei.......... de ouwetjes doen het allemaal prima bij de topsportruiters.......

maar jij zal het wel over de wannabeanky's hebben...... en die zijn niet representatief, en ja die rijden hun paard kapot omdat ze zich met dingen inlaten waar zowel paard als ruiter niet aan toe zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:16

KiWiKo schreef:
Heeeeeui :) ik vind het ook geen gezicht :D maar ik snap wel de techniek erachter en het hoe en waarom en ook vooral wat het VOOR het paard doet :)

Toch is de lange rugspier geen draagspier, en die wordt wel als zodanig getraind... gerekt en versterkt. Ontspanning lijkt er niet in te zitten bij sommige paarden, anders was de stap achter niet zo kort en krabbelig...
Ik snap het gewoon niet, ik heb nog steeds het gevoel dat het anatomisch niet verantwoord is... maar misschien begrijpt mijn oude kop er niets meer van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:17

KiWiKo schreef:
maar jij zal het wel over de wannabeanky's hebben...... en die zijn niet representatief, en ja die rijden hun paard kapot omdat ze zich met dingen inlaten waar zowel paard als ruiter niet aan toe zijn.

En voor de paarden gereden door die types kan LDR heel negatief uitpakken... :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:17

Juist Kiwiko, de wannabe's zijn de grote brokkenmakers, de mensen die denken dat ze goed zijn en om dezelfde manier als Anky willen rijden maar niet genoeg ervaring/inzicht hebben om door te hebben dat ze hun paard naar de Filistijnen rijden.
Als ik kijk naar Salinero, Bonfire, Gigolo, en veel veel meer oude paarden die jaren en jaren in de sport hebben meegelopen, dan hebben de ruiters het zo slecht nog niet gedaan als je weet dat het gemiddelde paard in NL slechts 7 jaar wordt...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:18

KiWiKo schreef:
nee hoor :) mijn CV staat in mijn profiel :)

Wat stallen hier, mooie dure sportpaarden........ noem eens wat namen van de ruiters dan? Want zoals ik al zei.......... de ouwetjes doen het allemaal prima bij de topsportruiters.......

nee dank je, ik doe niet aan discussieren met een profiel erbij te halen ;)
ik discussieer gewoon met de tekst die er staat, en niet met het gebruikersnaampje of profieltje en daarbij behorende foto's

tja dan zijn het de wannabee's
komt "goed voorbeeld doet volgen"
al kan je het woordje goed wel weglaten natuurlijk ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:19

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Toch is de lange rugspier geen draagspier, en die wordt wel als zodanig getraind... gerekt en versterkt. Ontspanning lijkt er niet in te zitten bij sommige paarden, anders was de stap achter niet zo kort en krabbelig...
Ik snap het gewoon niet, ik heb nog steeds het gevoel dat het anatomisch niet verantwoord is... maar misschien begrijpt mijn oude kop er niets meer van.

Wat ook een oorzaak kan zijn van korte stap, is dat de paarden juist een hele lange stap hebben. Om verschil te tonen tussen uitgestrekte stap en verzamelde stap, moet je heel hard trainen op de verzamelde stap. Waarom? Omdat hierin de meeste fouten worden gemaakt. Ik heb nog maar weinig GP paarden gezien die geen stap kunnen laten zien... :n
Een probleem dat ook veel in de basissport voorkomt...

Of zeg ik nu iets heel stoms?? :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:20

ikdoemaarwat, als je het woordje 'goed' weglaat, dan zouden deze voorbeelden geen voorbeelden zijn (omdat ze niks zouden presteren) en krijgen ze geen volgelingen.

Ojajoh

Re: Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:22

tja dan kan je je misschien gaan afvragen wie ooit bepaald heeft dat het "goed" is....
maargoed dan wijd ik de discussie wel heeeel erg uit en dat doe ik maar niet ;)

prima dat ze "goede paardensport" willen neerzetten....
zou wel wensen dat ze eens meer naar de dieren keken dan naar de ruiter....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:22

ikdoemaarwat schreef:
nee dank je, ik doe niet aan discussieren met een profiel erbij te halen ;)
ik discussieer gewoon met de tekst die er staat, en niet met het gebruikersnaampje of profieltje en daarbij behorende foto's

tja dan zijn het de wannabee's
komt "goed voorbeeld doet volgen"
al kan je het woordje goed wel weglaten natuurlijk ;)

nah daar gaan we dan Nadine Capellmann, Bob Rademakers, Paul van Eeuwijk, Tyrza van Iperen, en dan nog wat landelijke ruiters. Ik loop al wat jaartjes mee, alleen altijd jong spul gereden en klaar gemaakt voor de sport.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:23

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Als het bij een paard past en het is in handen van een kundige ruiter, train je juist de buikspieren en rek je de bovenlijn op.
Ik zie dit liever dan een gemiddelde ruiter die zijn paard met een weggedrukte rug laat lopen met de hals in een houdinkje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:24

ikdoemaarwat schreef:
tja dan kan je je misschien gaan afvragen wie ooit bepaald heeft dat het "goed" is....
maargoed dan wijd ik de discussie wel heeeel erg uit en dat doe ik maar niet ;)

prima dat ze "goede paardensport" willen neerzetten....
zou wel wensen dat ze eens meer naar de dieren keken dan naar de ruiter....

Maar stel nu (ja stel...) dat uit onderzoek (op alle mogelijke manieren) komt dat het geen pijnlijke methode is, dat deze paarden fitter zijn dan het gemiddelde paard in Nederland (zijn ze naar mijn idee sowieso al :+ ) en er eigenlijk geen negatief punt aan de hele methode te bedenken is...

Stel nou....

Wat zeg je dan???

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:25

ikdoemaarwat, ik ben het met je eens dat het welzijn van het dier op plaats 1 moeten staan en dat er heel veel controle op moet zijn, maar ik ben van mening dat die controle er steeds meer en meer komt.
Misschien komt het op een dag toch nog goed voor iedereen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:26

Raggel schreef:
Klopt, alle respect voor degene die Z en hoger op de trens rijden.

Van mij uit niet, ik zie heel graag mensen op een kundige manier met stang en trens rijden, juist omdat het zo'n coördinatie vereist. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk, nog veel bewerkelijker dan het rijden met een slofteugel dus van hieruit een diep respect naar mensen die dat gevoel en die coördinatie wel hebben. En die krijg je door te oefenen, hoewel ik dat oefenen wel weer iets voor thuis vind :)