Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:21

Saskia505 schreef:
De KNHS had niet dieper kunnen zinken. Dat het bij endurance is toegestaan is tot daar aan toe, maar om nu het bitloos rijden toe te staan binnen de dressuursport...

Op zich ook best wel heel grappig. In vrijwel alle gevallen is de geschiedenis van dressuur heilig, maar dat men vroeger tijdens de oorlog met bit reed is niet van belang?

Maar goed, ik vind het belachelijk. En ik ben vast niet de enige die deze mening deelt. Maar als het echt zo'n fantastisch, briljant idee is zullen we straks combinaties als Gal/Totilas, Van Grunsven/Salinero, Cornelissen/Parzival ook wel zonder bit in de ring verschijnen. :')


Hoezo... ben jij nog steeds oorlog aan het voeren ofzo? Doe even gewoon zeg. :Z
Want omdat iemand heeft bedacht dat er een bit in moet, moet het altijd zo blijven?

KNHS had niet dieper kunnen zinken? Omdat er eens verandering in komt. Ik vind het werkelijk geweldig dat er nog mensen/organisaties bestaan die open-minded zijn... :j

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:32

Eindelijk wordt er tegemoet gekomen aan de bitloze rijders en weer is het niet goed hier en daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:46

Vippie schreef:
Sizzle schreef:
[Of het een stille dood sterft ligt voor 100% bij de ruiters zelf.


Nee 100% bij de verenigingen, want als die geen rubrieken uitschrijven valt er niks te starten.
En dat is puur een centenkwestie want een extra rubriek is een extra bekertje en lintje en die kosten geld. Simpel as that ;)

Want wat maakt het voor een vereniging verder uit of ik inschrijf voor een reguliere rubriek of een bitloze rubriek. Blijft zelfde ruiter en zelfde paard dus zelfde combinatie, zelfde startkaart ;).

Behoorlijk gevalletje discriminatie als ik de reacties hier en daar lees. Met bit ben ik welkom als ruiter, zonder niet :?

Ze kunnen beter het bitloze gebeuren meenemen in de jaarlijkse bijscholing, dan zijn alle juryleden of ze willen of niet (ohjjee nu ga ik weer bonje krijgen _O-) ook bitloze jury. Das al 1 probleem opgelost.

Over eenw eekje vergadering van de vereniging, zal ik dit onderwerpje ook eens ter tafel gooien :D



en de inschrijvingen betalen toch inschrijfgeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:49

KarinvdM schreef:
Jeetje, wat ben jij negatief zeg, Gerner.


precies zoals het op ook overkomt karin!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:18

Super dat de mogelijkheid er dus echt komt!

Ik vind het ook erg jammer dat er aparte rubrieken voor komen, ik zou liever in de gewone rubrieken meerijden. Ik ben bang dat het daardoor mischien gaat mislukken want zoals al eerder gezegd hoeveel verenigingen gaan dit organiseren? Ben heel erg benieuwd hoe het gaat verlopen :j

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:19

vonneke schreef:
KarinvdM schreef:
Jeetje, wat ben jij negatief zeg, Gerner.


precies zoals het op ook overkomt karin!

Je wil het lezen zoals je je aangesproken voelt.
Of vinden jullie dat er zo fantastisch vriendelijk gereden wordt.
Vreemd dat een paard met bit, makkelijker nageeflijk loopt dan zonder?
Ja er zijn hele eerlijke vriendelijke ruiters, maar ook hele vieze handjes die met scherpe bitjes ervoor zorgen dat paardlief met zijn lieve neusje op zijn borst getrokken wordt.
Als jullie dit negatief vinden, dan zijn er twee mogelijkheden.
Of je vind dit normaal, of je moet een bril opzetten.
Voor mij een reden om het op wedstrijden minder leuk te ervaren.
Ik ben niet anti bit, mijn paard loopt nu bitloos, maar ik gebruik beide
Wat ik gewoon niet begrijp, is dat er elke keer weer discussies en verwijten over gemaakt moet worden.

Ik ben zgnd negatief in jullie ogen, omdat ik aangeef dat ik vind dat iedereen moet weten hoe hij/zij de proef wil rijden. En dat een jury niet beinvloed dient te worden door een optoming.
Bitloos kan je gewoon ook op een wedstrijd een goede proef rijden.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:17

Wat is de volgende stap?
Zadelloos?? Ik herinner mij nog de western films met sioux en apache indianen. Die reden ook bit en zadelloos, zou dit komen doordat er geen zadelmakers in het wilde westen waren voor de indianen of had men geen geld voor een bit en zadel.
Zie het al voor me op een wedstrijd lijkt met geweldig ook de kleding wordt dan aangepast met hoofdtooi en lendelap!!!!

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:45

haha, zou lachen zijn, een indiaan zonder zadel met tooi bovenop de cap die een perfect gereden proef laat zien.
Het doel is een volgens de richtlijnen gerden proef te laten zien.
Zolang het harnachement niet belemmerend, storend of niet eerlijk is, wat maakt het dan uit, wat je op paard legt.
Vroeger hadden ze ook geen gekleurde jasjes etc. Nu toch ook, lekker boeiend.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:50

1 april, huh... >;)

Eerst maar even afwachten.
*kijkt op de kalender*

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:55

Zoals al eerder in dit topic is aangegeven HippoLogic zijn de regelementswijzigingen van de KNHS altijd op 1 april.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:16

Zijn er al bijscholingsdagen gepland voor juryleden?

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:36

Maar begrijp ik het nou goed dat als er minder dan 4 combinaties zijn je wél bitloos mag rijden in de categorie mét bit alleen dan in handicap?
Wat wilt dat precies zeggen?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:01

Gerner schreef:
Zijn er al bijscholingsdagen gepland voor juryleden?

Ja, in maart.

Nee 4leafclover, dat is niet zo.
Bitloos is altijd apart, maar gaat dan in handicap met een andere klasse.

Saskia505
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:35

KirstenG schreef:
Hoezo... ben jij nog steeds oorlog aan het voeren ofzo? Doe even gewoon zeg. :Z
Want omdat iemand heeft bedacht dat er een bit in moet, moet het altijd zo blijven?

KNHS had niet dieper kunnen zinken? Omdat er eens verandering in komt. Ik vind het werkelijk geweldig dat er nog mensen/organisaties bestaan die open-minded zijn... :j



Nou niet direct zo aanvallend.. :(:)

Wat wil men dan met die verandering bereiken? De enige reden die ik kan bedenken voor invoering van deze regels is om de 'hobby-ik-vind-bitten-zielig-ruiter' tevreden te stellen en van het eeuwige gedoe rondom bitten af te zijn.
Aanleuning en verzameling gaan een nieuwe betekenis krijgen, want zonder bitten is het niet mogelijk om de aanleuning en verzameling te verkrijgen die je nu bij bijvoorbeeld Totilas en Parzival ziet.

Stel dat iemand die zweert bij bitloos rijden opeens op een paard terecht komt waar je wél bitten bij nodig hebt? Dat kan grote gevolgen hebben. Of stel dat een paard schrikt (dan kan het beste en braafste paard overkomen) en op hol slaat, wat dan? Dan heb je niets om mee in te grijpen. En helemaal gezien het ook is toegestaan om de teugels aan een neusriem te bevestigen, gekkenwerk!

Bij western ligt dat nog anders met bijvoorbeeld de sidepull etc. Ik zou zeggen wil je bitloos rijden, ga dan western rijden. Dressuur is nu eenmaal een sport waarbij bitten noodzakelijk zijn.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:08

Saskia505 schreef:
Aanleuning en verzameling gaan een nieuwe betekenis krijgen, want zonder bitten is het niet mogelijk om de aanleuning en verzameling te verkrijgen die je nu bij bijvoorbeeld Totilas en Parzival ziet.

Stel dat iemand die zweert bij bitloos rijden opeens op een paard terecht komt waar je wél bitten bij nodig hebt? Dat kan grote gevolgen hebben. Of stel dat een paard schrikt (dan kan het beste en braafste paard overkomen) en op hol slaat, wat dan? Dan heb je niets om mee in te grijpen. En helemaal gezien het ook is toegestaan om de teugels aan een neusriem te bevestigen, gekkenwerk!

Bij western ligt dat nog anders met bijvoorbeeld de sidepull etc. Ik zou zeggen wil je bitloos rijden, ga dan western rijden. Dressuur is nu eenmaal een sport waarbij bitten noodzakelijk zijn.


Sorry maar ik mot erg om je lachen :o . Zeker met die eerste zin van je!
Als je 1.000.000 paarden hebt, hoeveel paarden lopen er in de aanleuning en verzameling van Totilas en Parzival? Nou, in ieder geval bovenstaande 2 en verders ... heel misschien nog een paar?????
De kwaliteit van bovengenoemde paarden is toch over het algemeen heel anders dan de meeste paarden hier in nederland; dat valt (is mijn mening) niet te vergelijken en heeft dus niets met wel / geen bit te maken :n Want ookal doe je 1.000.000 paarden een bit in, dan nog zullen er zeer weinig zijn die zo lopen als bovengenoemde ;)

Waarom kan een doorgewinterde bitloze ruiter niet met bit rijden :? .Iedere ruiter is ooit met bit begonnen + het geldt toch voor iedereen (met of zonder bit) dat als je een ander paard gaat rijden dat je rustig aftast???

En over het op hol slaan. Knappe ruiter ben je als jij een op hol geslagen paard met bit kan stoppen :j . Want ken genoeg voorbeelden over bitpaarden, die op hol sloegen en ook daar hadden ruiters geen bal over te zeggen (including myself :+ ). Als een paard gaat, gaat hij toch wel of hij nou een bit in heeft of niet }:0

Dus sorry; je zal nu vast wel boos worden, dat is niet de bedoeling maar ik heb duidelijk een andere mening :D
Heb je zelf al eens zonder bit gereden en gedressuurd?

Saskia505
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-05-08

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:21

Fijn dat ik in ieder geval nog iemand aan het lachen maak. En ja, ik ben nu heel boos. :')

Mijn doel was altijd het zo goed mogelijk rijden. Zoals Bonfire destijds en nu Parzival, dat moet toch het doel zijn van iedere wedstrijdruiter?
Zou dat ooit te behalen zijn zonder bit? Nee, want aanleuning is geen aanleuning meer zonder bit.

Wat betreft het op hol slaan, met bit heb je wel degelijk meer inspraak dan zonder bit.

Bitloos rijden heb ik nog nooit gedaan, en dat is ook niet iets wat ooit op de planning staat. Eerder heb ik actief geweest tot op PSG niveau.

Maar hey.. het is gewoon mijn mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:34

Saskia505 schreef:
Nee, want aanleuning is geen aanleuning meer zonder bit.

Leg 'es uit als je wilt?
Wat is volgens jou aanleuning?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:47

Joviban, ik wil hier ook wel even op reageren als je het niet erg vind.
Zoals je misschien weet rijd ik wedstrijden mét bit, op hoger niveau ook op stang en trens, t/m lichte tour niveau.
Ik ben niet vies van wat afwisseling en heb dus in de loop der jaren ook zonder bit gereden, met een halsring, met een halster, met een bosal, met een sidepull en met een los touw rond de hals. Met de bitloze optomingen die druk gaven op de neus kon ik wel aanleuning krijgen, maar kreeg ik niet de verbinding die ik met een trens of stang en trens kon krijgen. Als mijn paard namelijk mét bit nageeflijk is kan ik signalen op de tong geven door kleine ophoudingen, mét een constante verbinding maar zonder constante druk. Met een neusoptoming was het meer een paard op druk laten nageven maar vervolgens krijg je niet die fijne communicatie die je met bit wel zou kunnen hebben. Een neusbeen is zo hard dat je eigenlijk heel los moet laten, maar dan kun je dus niet meer met die fijne verbinding rijden die je met bit wel kan bewerkstelligen. Ik kon dus nog altijd wel de oefeningen rijden die het paard al geleerd had, maar niet met dezelfde totale durchlassigkeit die je met bit wel kan bereiken.
Met de neckrope (hard of zacht) was het wel mogelijk om te sturen en oefeningetjes te doen, maar niet mogelijk het paard echt aan elkaar te rijden en te verzamelen.
Let wel, dit is mijn persoonlijke ervaring en ik kan me dus wel iets bij de opmerking van Saskia505 voorstellen omdat de juiste aanleuning iets anders is dan "een" aanleuning.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:22

Horseyfries, ik vind dat je dit mooi uitgelegd hebt.
Het is altijd net alsof je een "ik vind bitten zielig" persoon bent als je bitloos rijd.
Ik denk ook zeker dat je niet zomaar en Z proef kan rijden bitloos.
Maar bitloos kan wel weer erg veel voordelen hebben.
Mijn paard was links lastiger dan rechts. Dit paard is namelijk ook een lespaard.
Met het bitloze neusriempje, meer is het niet, kon ik hem juist heel nageeflijk laten lopen en ging hij zichzelf rechtrichten. Buiten wilde hij voorheen nog wel eens een bok geven, maar bitloos is hij sneller te stoppen. Blijkbaar is deze vorm best heavy en een reden om ook hier voorzichtig mee te zijn.
Een andere pony was door mishandeling van haar vroegere baas een soort van duikboot, zo gauw ze iets druk in haar mond voelde onttrok ze per direct naar de grond, met de gevolgen van dien.
Na een clinic bij Tineke B met bijzet teugels was ze helemaal niet meer hanteerbaar.
De week erna ging ze bitloos ( die met kaak gekruisde vorm) en het is over.
Een andere New Forest pony ook met de nodige trauma's gekregen was zo verpest in haar mond, dat ze ook bitloos verder ging.
Nu na een paar maanden is ze gisteren voor het eerst weer met bit gereden en voor het eerst was ze met bit super te sturen.
Er wordt steeds aan gehaald dat geen paard zo kan lopen als een Totilas, maar ik wordt er niet blij van als ik dit beeld op tv zie.
Ik zie erg veel strijd met de staart en verzet via de staart. Ik vind het geen mooi beeld en zeker ook niet harmonieus. En de stang en trens bij de topsporters zie ik vaker horizontaal dan verticaal in de mond hangen. Er staat dus veel druk op en deze is erg scherp.
Voorlopig rijden de meesten in de sport gewoon B of L, en wat is er mis mee als de mondjes een beetje gespaard blijven. Daar heb je alleen maar profijt van op een hoger niveau.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:27

Zoeken naar een oplossing voor een probleempaard is ook een heel goede reden om bitloos te gaan. Daar kan toch niemand op tegen zijn?

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:29

Saskia505 schreef:
Zou dat ooit te behalen zijn zonder bit? Nee, want aanleuning is geen aanleuning meer zonder bit.

Wat betreft het op hol slaan, met bit heb je wel degelijk meer inspraak dan zonder bit.

Bitloos rijden heb ik nog nooit gedaan, en dat is ook niet iets wat ooit op de planning staat. Eerder heb ik actief geweest tot op PSG niveau.


Even hoor..... even een definitie opgezocht;
Aanleuning

Aanleuning is de situatie waarbij de ruiter lekker ontspannen op zijn paard zit met een licht contact en waarbij het paard soepel voorwaarts loopt en prima reageert op de hulpen van de ruiter.
De ruiter moet de voorbereiding doen en als die goed is, zal het paard aanleuning nemen.

De ruiter:
- drijft het paard voorwaarts met de kuit en de zit
- heeft een licht contact met de teugels
- heeft op beide teugels evenveel contact
- zit rustig en ontspannen

Het paard:
- is lekker ontspannen
- loopt soepel voorwaarts
- reageert goed op je hulpen
- zoekt zelf contact met de hand van de ruiter

Heb jij het woord 'bit' hierin voor zien komen?
Aanleuning heeft niet veel te maken met een bit.

Buiten dat vind ik dat je totaal geen recht van spreken hebt over het wel of niet belachelijk vinden van de KNHS etc. als je het zelf nog niet eens geprobeerd hebt?

Waar baseer je je mening op?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:41

Waar heb je deze definitie gevonden?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:43

Dat vraag ik me ook af...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:50

Dit vind ik een mooie definitie die iets meer gebruikt wordt:

Aanleuning is de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.

En dan zie je dus twee dingen: verende verbinding. In hoeverre kan een verbinding met een neusbeen verend zijn?
En "tussen de hand van de ruiter en DE MOND van het paard".... tsja.... ;)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:20

De discussie wordt interessant, leuk!

Ik heb ook even wat opgezocht:

Nageeflijkheid wordt omschreven (Rijden dressuur en springen, basis, NHB Deurne. juni 2002’) :

Het paard is nageeflijk wanneer het paard in nek en kaakgewricht ontspant. Dit geeft der ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard toont een zekere, nog oppervlakkige ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter instaat gesteld het paard te gymnastiseren. Het evenwicht kan over vier benen verdeeld gaan worden en het gaan van het paard wordt positief beïnvloed.


In het wedstrijdreglement (KNHS Dressuurproeven) staat:

..het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning….


Bron: http://www.hippocampus-nl.com/index.php ... ent_id=331


De eerste alinea komt overeen met hetgeen ik geleerd heb tijdens de ORUN curus. Mijn ervaring is dat dit bitloos mogelijk is.