Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Eerlijker van SBB zou zijn het aldus te formuleren:
Hongerkamp Oostervaardersbos weer tijdelijk gesloten
Staatsbosbeheer onttrekt het publiek ook deze winter de aanblik op de van honger wegkwijnende edelherten in de OVP.
Daarom is de toegankelijkheid tijdelijk beperkt tot het betonnen fietspad en de overige halfverharde wegen.
Daardoor zijn de zich terugtrekkende uitgemergelde edelherten minder goed te zien.
Na overleg met dierenartsen heeft Staatsbosbeheer besloten om, net als in eerdere jaren, het Oostvaardersbos nabij
Almere gedeeltelijk tijdelijk tot sterfgebied te verklaren. Dit betekent, dat zolang de van honger en kwel wegkwijnende
dieren mogelijk zichtbaar zijn voor het publiek, de wandelpaden in het bos voor het publiek zijn afgesloten.
Bereikbaar
Het Natuurbelevingscentrum en het doorgaande fietspad blijven gewoon bereikbaar.
Juist vanaf het Jan van den Boschpad, het fietspad langs de Oostvaardersplassen, is het namelijk onmogelijk om de stervende
edelherten te zien, die zich -zoals elk stervend dier- nu ver in het bos terugtrekken. De dieren hebben -in de visie van SBB-
het recht in alle rust te sterven.
Zolang men op het fietspad blijft, is de verstoring minimaal en de onzichtbaarheid maximaal en onmogelijk het leed te fotograferen en/of te filmen.
Anya schreef:shadow, het stikt van de bronnen, maar ik heb het net van de wikipedia afgehaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerbos
Citaat:Daar zie je keurig dat tot ca 5500 jaar geleden er oerbos was en dat wij toen zijn gaan kappen, wegbranden, weggetrokken zijn, er weer bos (van andere samenstelling) ontstond. Maar dat het geen oerbos (dus echte natuur meer is).
Cayenne schreef:Ze lopen in verschillende kleine kuddes, niet in 1 grote kudde
Ze kunnen inderdaad verder lopen dan de gemiddelde weidepaardjes, maar moeten het omheinde gebied wel met veel andere dieren (en niet alleen koniks) delen die ook honger hebben.
LDRD schreef:Ik vraag me af waar de partij van Marianne Thieme blijft?
Anya schreef:@Wesselady: natuur wordt niet beheerd. Je achtertuin, bossen in Nederland, houtwallen en ook de Oostvaarders plassen worden beheerd. Dat is een bewuste keuze. Het is voor grote grazers niet mogeljk bij onvoldoende voedsel desnoods kilometers te lopen op zoek naar meer voedsel. Ze lopen tegen hekken of bebouwing op. Dat is niet natuurlijk. Natuurlijk is aarden op de toendra's. Die blijven ook niet staat tot ze bezwijken van de honger. Die gaan lopen. Zoals een deel van de vogels alsnog naar het zuiden trekt als het voedsel op is. Dat ontnemen we ze.
Terwijl we wel de bewuste keus maken deze dieren in te zetten voor het 'beheer' van het gebied. Om het er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien. Maar als je echt natuur had gewild, dan had je die grote grazers er ook niet ingezet en was alles nu dichtgegroeid met berkenstammetjes en andere waterminnende bomen. Maar dat willen we niet. En omdat het met de hand weghalen en het behouden van een open karakter van het gebied veel werk is, hebben we daar grote grazers voor genomen. Staat ook nog leuk (er loopt ook zo'n groep op de uiterwaarden van de IJssel. Verschil is: die worden in de winter verweid. Anders zouden ze verzuipen en er is niks meer te etenMaar de Oostvaardersplassen mogen ze dus wel verrekken van de honger. Onder het motto natuur. Als je ervoor kies grazers in te zetten voor het beheer. Prima. Maar zorg er dan ook voor. Ik moet ook zorgen voor mijn paarden. Desnoods door ze naar de slacht te brengen als ik niks meer te eten voor ze heb.
Shadow0 schreef:Cayenne schreef:Ze lopen in verschillende kleine kuddes, niet in 1 grote kudde
Ze kunnen inderdaad verder lopen dan de gemiddelde weidepaardjes, maar moeten het omheinde gebied wel met veel andere dieren (en niet alleen koniks) delen die ook honger hebben.
Van de andere kant - dat is niet anders dan in andere gebieden in de winter. Hoe groot je reservaat ook is (Yellowstone is groot en zonder hek), de winter is gewoon een zware periode voor dieren, zeker als het een ongewoon koude winter is. De dieren die in een niet-omheind gebied leven hebben het in de praktijk niks beter en moeten dezelfde ontberingen doorstaan. Alleen wij mensen hebben dan het idee dat het 'principieel' beter is.
RianneH schreef:Omdat ze een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie na willen bootsen. Ik snap het wel hoor.
Fijn dat ze het paard uit zn lijden hebben kunnen verlossen.
Maar, hoe komen die paarden nu weer terug?
Anya schreef:Ik ken tevens de techniek van het onderuit halen van bronnen met een enkel zinnetje als oh het staat in de wikipedia, dan is het vast niet waar....