BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:25

Goh, het is eens een keer echt winter := , Ik wordt hier zo moe van , mensen die bij elk wissewasje de DB bellen :O
Het zal in sommige gevallen best wel nodig zijn, alleen het gekke is dan dat als het ECHT nodig is, de overheids instanties niets doen ;( Laat ze de echte dierenmishandelingen eens onder de loep nemen en daar wat aan doen en veel harder bij optreden

Die mensen die dan bellen dat een paard onbeschut staat zonder water en eten , liggen die dan daar met hun stretcher , of zijn ze toevallig een keer langs gereden :Y) Misschien zijn de eigenaren van die dieren dan al 6 keer langs geweest met voer en water, want zeg nu zelf , zet een bak water neer en binnen een uur is het bevroren. :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:25

marleendv_88 schreef:
Lijkt me echt een geweldig plan...dieren die gewend zijn hun hele leven buiten te lopen plots ineens binnen halen :+
Goed bijvoeren en voorzien van water lijkt me logisch...maar dieren die gewend zijn aan buiten op ineens op stal zetten lijkt me een raar idee..

Goed lezen is ook moeilijk he

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:26

starjo schreef:
zet een bak water neer en binnen een uur is het bevroren. :j

Dus moeten die dieren het maar zonder doen :?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:43

sarabande schreef:
starjo schreef:
zet een bak water neer en binnen een uur is het bevroren. :j

Dus moeten die dieren het maar zonder doen :?

Inderdaad...Je kunt ook om de zo veel tijd met een gieter heet water naar de waterbak lopen...werkt perfect...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:51

Ik loop hier om de 2 uur met heet water om alle bakken te ontdooien.

Als ik sommige dingen hier lees dan mag de DB van mij nog wel wat strenger worden. :j

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:02

Ook ik loop hele dagen met emmers water te sjouwen hoor..wel gewoon koud water..want hoe rara ook..warm water bevriest eerder als koud water!!

Onze kwpn er hebben we nu 2 maanden. stond bij vorige eigenaar bij regen of ander slecht weer gewoon in zijn stal. sinds wij hem hebben staat hij gewoon weer of geen weer buiten heeft inmiddels een lekker wintervachtje ontwikkeld en heeft ook een deken om.niet ivm de kou maar meer ivm zijn witte vacht..puur cosmetische redenen dus. mijn twenter nrps merrie staat zonder deken ook gewoon buiten en ook mijn oudere pinto merrie van 20 maar die stata wel met een dikke deken ivm haar leeftijd. Onze shet is een ontplofte teddybeer die heeft het echt niet koud.

Elk paardenras is geschikt om 24/7 buiten te verblijven..natuurlijk het ene ras gedijt beter als het andere maar elk ras kan buiten blijven al dan niet met voororgsmaatregelen.

wij, de eigenaren, hebben het idee van oh het is slecht weer het paard moet binnen oid. Ik zelf niet ik hou mijn paarden zo natuurlijk mogelijk wat betekend dat ze zowel binnen als buiten kunnen, dag en nacht kunnen ze gaan en staan waar ze willen. buiten bij de weilanden is een klein eikenbos die zorgt voor de beschutting van gure wind etc.

alleen als het echt glad is of extreem hard vriest, wij wonen in duitsland daar is het toch nu wat kouder, dan haal ik e binnen maar lopen ze gewoon los in de loods met zijn 4en.

Dus zowel koud als warmbloed rassen kunnen buiten blijven.Tuurlijk zal een arabier of een andalusier iets meer hulp nodig hebben in de vorm van dekens oid maar ook die redden zich prima met een wintervachtje.

kijk mensen die wedstrijden rijden en daarom gene wintervacht voor hun paard willen en daarom paarden meerendeels op stal houden, scheren, onder dekens zetten etc..ja dat is een ander verhaal..ikzelf heb dara niks mee te maken en dat is ook niet wat ik voor mijn paarden wil. maar ik kan me voorstellen dat dit voor een wedstrijdruiter niet anders kan.

maar mensen die meteen in de stress schieten omdat ze een paard in de sneeuw zien staan is zo overtrokken..die van mij liggen er gewoon in te slapen..vinden ze heerlijk! Een paard alleen..dat is pas zielig..of een paard wat tot aan zijn knieen in de bagger staat en geen mogelijkheid heeft om op het droge te staan dat is pas zielig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:07

Niemand schiet in de stress van paarden die 24/7 buiten staan met voldoende beschutting (tegen wind!!), die de beschikking hebben over drinkwater en voldoende ruwvoer.

Wat ik niet kan begrijpen is dat er paarden gehouden worden op volkomen vlakke weides (dus zonder enige vorm van beschutting in de vorm van bosjes, schutting o.i.d. tegen wind), vooral als ik zie dat er aankomend weekend harde wind vanuit het oosten wordt verwacht in combinatie met veel sneeuwval.

Er zijn altijd wel ergere dingen te bedenken maar dat maakt het andere nog niet goed natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:13

Barbara1975 schreef:
Elk paardenras is geschikt om 24/7 buiten te verblijven..natuurlijk het ene ras gedijt beter als het andere maar elk ras kan buiten blijven al dan niet met voororgsmaatregelen.

Dat kan je wel tegen jezelf zeggen voor het gemak, maar dat is dus gewoon niet waar. Een deken opdoen en een hal hebben is al heel wat anders dan gewoon zonder beschutting buiten laten staan, daar gaat dit topic over en in extreme over dieren die onder die omstandigheden geen bijvoer en water krijgen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:22

aha de dieren moeten naar binnen vanwegen de kou?
Ik zou zeggen de dieren moeten eeten en drinken krijgen.
Maar nee de grootste zorg is dat ze buiten staan!
Weer wat nieuws geleerd 24/7 buiten is slechter voor je paard dan geen eeten en drinken.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:22

Hier in de polder lopen ook nog heel veel (jonge) paarden zonder beschutting. Dus open vlakte. Dát vind ik dan weer wel ontzettend sneu voor die beestjes! Volgensmij zelfs zonder dat ze hooi krijgen bijgevoerd, ik zie het althans nergens liggen...

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:28

van oorsprong is elk ras geschikt om buiten te houden. Al dan niet met voorzorgsmaatregelen zoals ik hierboven al geschreven had. Basisbehoefte als voldoende ruwvoer en vers water moet standaard aanwezig zijn zo niet vind ik het dierenmishandeling. Wij gedijen ook niet in extreme hitte zonder water en beschutting..

Beschutting, vers water en voldoende ruwvoer moet standaard aanwezig zijn. helaas zijn veel mensen en dan bijvoorbeeld ook boeren ed erg laks met dit weer en willen zelf de kou niet in..dan moet jeniet aan dieren beginnen PUNT!
Als diereneigenaar ga je een verantwoording aan voor het leven en die verantwoording stopt zodra het dier zijn laatste adem uitblaast..kun je die verantwoording niet aan begin er dan ook in godsnaam niet aan! Elk seizoen dien jeje dier de beste zorg te geven aangepast op de behoeftes die in dat seizoen nodig zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:31

Moontje1991 schreef:
Weer wat nieuws geleerd 24/7 buiten is slechter voor je paard dan geen eeten en drinken.

Je hebt in elk geval niet geleerd te lezen..... :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:34

Wilawander schreef:
Moontje1991 schreef:

Je hebt in elk geval niet geleerd te lezen..... :D

Hoezoo niet?
Deze paarden staan 24/7 buiten zonder eten en drinken.
En wat zeggen ze onbeschutten dieren verplicht naar binnen halen.
Inplaats van dieren verplicht voeren.

Met dat naar binnen haalen kom je nergens hoor.
Of ze nou binnen of buiten staan geen eeten en drinken is altijd slecht.
En als je ze naar binnen gaat halen verander je daar niks aan.
Ze moeten eeten en drinken krijgen dat is het heele probleem.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:45

Je paard 24/7 buitenzetten, is geen optie, want 's nachts kan het de komende tijd écht koud worden.

Praat je over de sportpaarden, ja dan hebben ze een deken nodig, maar niet alleen maar de sportpaarden hebben een deken nodig. Mijn verzorgpaarden, waar amper op gereden word, en gewoon een wintervacht ontwikkelen, en zoveel mogelijk buiten staan, hebben tegenwoordig 24/7 een winterdeken op en staan 's nachts op stal.

Een paard 24/7 op stal houden omdat het "te koud" is, vind ik niet normaal. Wanneer weet jij nou of zo'n paard het koud heeft? Buiten dat, zet hem dan een paar uurtjes buiten mét deken, zodat hij het niet koud kan krijgen.
Paarden die niet geschoren worden, en regelmatig buiten staan, zullen een lekkere dikke wintervacht krijgen. Die kunnen naar mijn mening, makkelijk op de wei overdag.
Sportpaarden is natuurlijk een ander verhaal, maar zoek in ieder geval een manier om ze buiten te zetten.
Al is het maar 1 uurtje, hoe blij zal je paardje daarmee zijn?

Ik zelf ben ervoor om je paard zo veel mogelijk op de wei te zetten, maar als je als wedstrijdruiter niet anders kan, ivm blessures e.d., kan ik me best voorstellen dat je dat liever niet doet. Maar zoek dan een oplossing (paddock?) om je paard tóch buiten te zetten.

Overigens, vind ik niet dat het BLID zomaar ieder paard zonder pardon binnen mag zetten. Als het paard staat te rillen van de kou wel, maar zodra deze zich prima red en goed gezond oogt, dan is er geen probleem lijkt mij.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:50

sarabande schreef:
MarijeR schreef:
Ik heb stallen over maar heb toch een aantal 24/7 buiten lopen, zonder schuilstal, zonder deken wel kunnen ze op meerdere plekken wat schuilen bij een bomenrij. (En waar liggen ze te pitten? Op een kluitje in de sneeuw midden op het land :D )
Ze hebben onbeperkt ruwvoer en alleen met oud & nieuw hebben ze een nacht binnen gestaan. Waar ze het helemaal niet mee eens waren trouwens, veel te warm en ze vinden het maar niets dat ze apart in een stal staan.
Deze lopen trouwens al meerdere generaties bij mij 24/7 buiten, ze zijn daar prima aan gewend net als hun moeders, oma enz.

En als de NS het koud vindt, mensjes achter het buro het koud vinden en mensen met 2cm sneeuw al niet meer in de auto kunnen rijden... Dat heeft niets te maken met prima winterweer voor paarden.
Kom kom, paar graden vorst en een mooie laag sneeuw, das perfect voor paarden!
Ze hebben een perfect waterdichte en zeer warme vacht, met hun kont naar de wind geeft prima bescherming en met constant ruwvoer voor hun neus blijft hun kacheltje ook lekker op gang.
Ook met -20, dat hebben ze hier altijd prima overleefd en dan voelen ze zich een stuk beter dan met 30+ in de zon.

Wellicht kan je het ras duiden, want al eerder is gezegd dat men het huidige sportpaard niet kan vergelijken met een kleine shet

Oh mijn minipaarden staan 's nachts op stal hoor, veelal nog met deken ook. Zeker die als sportpaard getraind worden en geschoren zijn.
Maar de welsh cobs en arabier x welsh cob, die zien geen stal van binnen. Het arabier x welsh cob veulen dat in maart geboren is, heeft de eerste 4 nachten op stal gestaan en daarna slechts 2 nachtjes ivm het overlijden van haar moeder en vuurwerk met O&N. Meer niet en dat was voorlopig ook niet de bedoeling.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:02

Caira schreef:
Dan moet je dat erbij zetten in de titel.

Dieren binnen halen die gewend zijn 24/7 buiten te staan is overigens ook niet zonder risico's, je hebt kans dat ze dan veel te warm worden in een stal.

Dan is de ventilatie van je stal niet in orde...
Of heb je tevelpaarden op stal staan...
en nee dan horen de paarden inderdaad niet binnen, tenminste niet in die stal...

Wordt je paard ziek omdat die bnnen staat? zelfde verhaal... of de paad dichtheid te groot/hoog, of tocht of geen ventilatie of een combinatie van factoren.
Sneu vind ik het dat je een eind verderop de gemeente de schuld geeft van het feit dat er gene schuilstal gebouwd mag worden, en dat er regls bestaan voor het bouwen in het buitengebied...
Als ik de 'kunstwerken' af en toe zie wat dan afrastering schijnt te heten... dan wil ik niet eens zien wat er dan als schuilstal gebouwd gaat worden....

De paarden van tegenwoordig staan al lang niet meer zo dicht bij de natuur als de meesten denken... Op het moment dat de mens zich bemoeit met de voortplanting en de keuzes maakt welke hengsten wel en niet mogen dekken, welke combinatie gewenst en welke ongewenst zijn, staan de paarden verder van de natuur af.
De nodige 'wilde' zeer belangrijke eigenschappen gaan verloeren omdat de paarden gen natuurllijke vijanden meer hebben...

Paarden kunnen wel 24/7 buiten overleven, maar niet alle paarden kunnen dat, en sommige eigenaren kijken dan met een hele rose bril naar hun paard en menen een blij te paard te zien... en willen niet accepteren dat er ook paarden zijn die absoluut niet blij en gelukig zijn als ze buiten moeten moeten staan, zonder schuil gelegenheid...
waar dan de alom bekende dooddoener op los gelaten wordt, het paard wil alleen maar naar binnen omdat het daar voer krijgt.. .. ....

vwb 10 paarden of meer op de weide en voldoende schuil mogelijkheid... niet voldoende schuilmogelijkheid is minder paarden of geen paarden houden.. is niet zo heel moeilijk te bedenken.
ik heb 4 ruime boxen, en kan derhalve niet meer dan 4 paarden houden...Ik heb een auto war 5 personen in kunnen en gan dan geen 10 personen mee proberen te vervoeren tegelijkertijd...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:13

MarijeR schreef:
[Oh mijn minipaarden staan 's nachts op stal hoor, veelal nog met deken ook. Zeker die als sportpaard getraind worden en geschoren zijn.
Maar de welsh cobs en arabier x welsh cob, die zien geen stal van binnen. Het arabier x welsh cob veulen dat in maart geboren is, heeft de eerste 4 nachten op stal gestaan en daarna slechts 2 nachtjes ivm het overlijden van haar moeder en vuurwerk met O&N. Meer niet en dat was voorlopig ook niet de bedoeling.

Ach staat onze toekomstige topper altijd buiten mmmm heb je haar wel ingefluisterd dat ze echwel een sportpony moet worden....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:14

Ik vind dat zo'n gigantische dooddoener: een paard staat niet meer dicht bij de natuur. Nee een paard wordt verprutst door de mens met alle dekentjes, solariums, binnenbakken en luxe boxen van 3 bij 3,5. Dat je zo'n paard niet buiten kunt gooien snap ik gelijk. Maar dat is de keuze van de mens en niet die van het paard.
Dat is wat mensen zeggen die van 8-5 werken en daarna ontspanning zoeken bij hun paard wat 24/7 in een box staat te kreperen. Dat paard staat er goed bij met zijn 3 kilo krachtvoer, plukje hooi en 3 dekens.Want zo slapen ze goed 's nachts, naar buiten? getverdemme daar is het koud, oeh straks breekt hij zijn benen of wordt hij verkouden, want tsja MIJN paard staat niet meer dicht bij de natuur! Natuurlijk zeggen die mensen dat, want hoe anders kun je bij jezelf verantwoorden dat je paard 24/7 in zijn eigen wc staat te wachten tot jij eens zin hebt om te komen?

Bijna al mijn paarden staan 24/7 buiten en brrr ook nog eens zonder deken. Maar idd ze hebben het goed, ze hebben continue te eten en kunnen zelf uitmaken met wie ze omgaan en hoe ze hun dag indelen, ze zijn blij en tevreden, voelen warm aan en liggen te slapen in de sneeuw.

En ja mijn hengst staat wel 's nachts binnen omdat hij daar geen beschutting heeft, want zo ben ik dan ook wel weer. Als daar een schuilstal neergezet mocht worden dan kwam ook hij niet naar binnen.

Wij zijn degene die niet dicht meer bij de natuur staan met onze vermenselijking van de paarden. We kunnen tegenwoordig al een consult kopen om met ze te communiceren en als ze hinniken dan zeggen ze: ik hou van jou. Kom op zeg, het zijn paarden, ze zijn ervoor gemaakt om buiten te wonen en om er nog eens een leuke dooddoener in te gooien: Als ze een deken op moesten dan waren ze er wel mee geboren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:35

Caira schreef:
Ik vind dat zo'n gigantische dooddoener: een paard staat niet meer dicht bij de natuur. Nee een paard wordt verprutst door de mens met alle dekentjes, solariums, binnenbakken en luxe boxen van 3 bij 3,5.

Dat zijn er maar een kleine hoeveelheid, het type paard dat sportpaard is geworden.

Maar het overgrote deel van de paarden passen niet in dit modelletje........

Het principe van een deken heeft ook een functie. Een tinker met wintervacht en een deken is de plank finaal misslaan...een sportpaard die elke dag getraint wordt op niveau en met zijn winterjas het niet aankan omdat hij dan oververhit raakt, krijgt natuurlijk een lekkere warme deken..... ;)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:38

@Caira ben het helemaal met jou eens..ze worden toch ook niet geboren met hoefijzers en dekens op? Dat zijn allemaal zaken die wij hebben verzonnen om ons paard, lees onszelf, tegemoet te komen. is het uit medisch oogpunt noodzakelijk dan is het wat anders want die luxe kunnen wij onze dieren bieden gedegen medische kennis en behandeling naar kennis door een veearts dat is in de vrije natuur natuurlijk niet zo daar maakt de natuur zijn eigen selectie en onderscheid zo de zwakke schakels.

Een paard elke dag 22 uur op stal vind ik verruit onacceptabel en mensen die denken dat zon paard gelukkig is moeten idd zelf maar eens ee week elke dag 22 uur in de badkamer gaan zitten..

maar de kern van dit toppic is het feit dat er ook paarden zijn die aan hun lot worden over gelaten zonder hun dagelijkse basisbehoeftes en dat is onacceptabel! Maar goed er zijn nog zoveel meer schrijnende gevallen..paarden die helemaal alleen staan weg te kwijnen..maar wel met een deken en hoefijzers ;) ..of paarden die tussn de puin door moeten manouvreren in hun weide of die buiten hun vermogen worden geacht te presteren..wat dat betreft zou het in NL en duitsland waar ik woon net zo moeten worden als in Amerika waar ze hel erg fel zijn op dierenmishandeling..zero tolerance...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:41

Echwel schreef:
MarijeR schreef:
[Oh mijn minipaarden staan 's nachts op stal hoor, veelal nog met deken ook. Zeker die als sportpaard getraind worden en geschoren zijn.

Ach staat onze toekomstige topper altijd buiten mmmm heb je haar wel ingefluisterd dat ze echwel een sportpony moet worden....

Ik fok nog waterdichte paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:42

Dekens en hoefijzers is een ander topic, daarvan zijn er ook zat.

Die kunnen af wanneer de behoefte er niet meer is. De basis behoefte in de verzorging en dat is de optie tot paardvriendelijk schuilen tegen de elementen is er daar eentje van, ook dat is iets wat voor het paard beslist wordt. Heeft hij het niet, heeft hij geen keuze, heeft hij het wel, heeft hij keuze al naar gelang er behoefte naar is.

IJzers, ben blij dat ze bestaan, anders had ik mijn paard al op moeten ruimen. No feet, no horse. Gelukkig staat hij nu zonder en ik hoop dat ik de zomer door kom zonder ook met buitenrijden....iets wat naar behoefte wordt toegepast.

Ze zijn er niet meer geboren, maar wij ook niet met schoenen en gelukkig bestaan ze en gelukkig heb ik geld om schoenen te kopen.

Jeannine

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:33

En als het 30 graden boven nul is en ze hebben geen schuilstal, dat is nog zieliger lijkt mij, maar dan klagen de mensen veel minder volgens mij.
Maar een schuilstal zou ik ook belangrijk vinden, ook al staan ze er nooit in.

ibikus

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:42

Jullie vergeten dat paarden niet zichzelf voorplanten maar dat wij er mee fokken. Er is al decennia lang geen natuurlijke selectie meer op winterhardheid!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:20

Je moet gaan kijken naar het soort paard - wij, de mens, fokken met het paard en daardoor is het paard allang niet meer het paard van vroegah, maar een luxe, verwend "product" geworden, dat niet meer kan tegen de koude, regen en wind. Daar moet je voor zorgen.
Slechts een enkel ras (ijslander, tinker, shet, en nog een aantal koudbloeden) is van nature nog sober genoeg om zich te wapenen tegen wat extremere omstandigheden. Maar ook niet tot in excessen!

Ook die rassen zijn luxer geworden! Ik heb zelf twee tinkers hier staan - de ene is van mijzelf en is het ouderwetse type - veel haar, veel vacht in de winter, echt een beer van een beest! De andere heb ik te leen en is al veel luxer, veel minder behang en haar, maakt minder vacht aan... Toch zijn het allebei volle Tinks.
Ik heb ze beide een wat dunnere deken opgelegd, geen heavy turnout, maar wel IETS.

Je moet kijken naar wat je gevoel je ingeeft, wat je doel met het paard is, hoe het dier reageert etc etc. Er zijn geen standaard voorschriften!

Bovenal is drinken te allen tijden belangrijk, evenals voldoende ruwvoer. Energie om warm te blijven haalt een paard uit het voer, dus ook voornamelijk uit het ruwvoer.

Dit soort dingen, plus wat beschutting, zijn imo belangrijker dan een luchtdichte stal met een kacheltje.